HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Invertere og begrænsninger 6kW el. 2x3kW + maks produktion
Dau1234
Hej,, Jeg står for at købe et anlæg bestående af 30 stk. 190W cellepaneler og mangler nu inverteren. Har netop fået besked af Trefore (kolding området) om at jeg max må levere 3kW pr fase og har fået besked på at jeg derfor skal jeg investere i 2x3kW invertere. Jeg havde ellers tænkt mig at bruge en ULX 5400 - men det går åbenbart ikke...

Mit spørgsmål er:

1) Kan jeg evt. bruge 2 stk ULX 5400 og så begrænse dem til 3kW? (har måske to billigt på hånden)
2) Kan man installere mere end 6kW solcellepaneler og så blot begrænse at der ikke produceres mere en 6kW ind på nettet?
3) Hvor meget må man producere på årsbasis?

Håber på I kan hjælpe - specielt vedr. ULX 5400 spørgsmålet, da jeg skal have handlet i fald!

Mvh. Mikkel
 
XJLN
1 - De fleste elselskaber tillader max 16A pr. fase, ca. 3kW. Måske vil de acceptere dem hvis de max tilsluttes 3kW pr. stk. da det samlet set jo ikke overstiger de 6kW men det hjælper jo selvfølgelig ikke på de max. 16A.
2 - Ja, der skal ligge en begrænsning på 6kW et eller andet sted i systemet for man kan udnytte nettomålingsordningen hvor man ved overproduktion kan lade måleren tælle baglæns, dvs du kan godt installere 7kW paneler så skal inveteren(erne) begrænse til 6kW. Du kan også opsætte 8kW på en 8kW inverter men så kan du ikke få lov til at buffer strømmen på nettet til vinter brug.
3 - Så meget man kan.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
Villadsen
Umiddelbart ville mine svar være:
1) Det vil jeg ikke anbefale. Sandsynligheden for at du får lav efficiens er stor da modulerne som udgangspunkt er underdimensionerede i forhold til inverterne. EL selskabet burde dog ikke have nogen problemer med opsætningen da du jo kun kan levere 2850 Kwp per fase. (Opsætningen har selvfølgelig den fordel at du kan smække lidt ekstra moduler op på taget når anlæget er installeret - det vil der aldrig være nogen der finder ud af og du kan problemfrit udvide det til 2 gange 3520 Kwp).

2) Enig med Dau1234, men hvis du installerer mere end 6 Kwp moduler skal 6 kw begrænsningen ligge på inverterne. Da du også har mere kapacitet på inverterne skal du altså have lavet en trejde form for begrænsning. Det ved jeg ikke hvordan man kunne gøre. Det skulle være en form for kontakt der slog fra hvis du kom op på 6000 watt. Det findes sikkert, jeg kender det bare ikke.

3) så meget som solen tillader.

Mit råd vil være at du investerer i to invertere på hver 3000 watt eksempelvis SMA 3000 TL. Så får du også en kvalitet der er væsentlig bedre end Danfoss invertere.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,230,701 Unikke besøg
XHTML CSS