HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
tilbud på ny varmepumpe
Hans Peter
Hej
Jeg har lige fået to tilbud på installering af jordvarme det ene tilbud er en :
Vølund F1145-8 kw og 600mtr Muovitech slange
og det andet tilbud er en:
Vølund 1145-10 kw og 450mtr alm slange
så er spørgsmålet hvad skal man vælge fordi de er åbenbart helt enige med størelse af pumpe og slangens længde
Er der nogen der har et forslag til hvad jeg skal vælge Smile

Mvh
Hans Peter

pmp
Hej Hans Peter
Hvis du har givet tilbudsgiverne lige så få oplysninger, som du giver her, så har de nok gættet begge to.
Ingen kan give et seriøst bud på det grundlag.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

jrnielsen
Sådan rent overslagsmæssigt kan man sige 40 meter slange per kW. Dette er kun vejlende, da det er de pågældende jordforhold der bestemmer det.
KMO- autoriseret - VPO-godkendt - VVS autoriseret
Forhandler af Panasonic og DVI

Hans Peter
Hej
Info de begge har fået er:
En jordbunds undersøgelse som viser sandet jord og grunden har fuld sol ingen høje træer
husets varme forbrug (el) incl varmtvand 10500 kwh hvoraf de 9000 kwh er elpatron, ventilator og cirkulationspumpe 1500 kw er nuværende varmepumpe som har en ca cop på 2,4 så alt i alt ca 12600 kwh
træhus med 300mm papir isolering på loftet 150mm på væggene ydervæggen er 150 mm træbjælker
huset er fra 2003 og er på 182m2 og jeg regner at udnytte ca 30m2 i nærmeste fremtid

Mvh
Hans Peter

Hans Peter
Hej
de 30m2 er lofts rum
Mvh
Hans Peter

allankj1
Okay fatter ikke meget af de tal du oplyser. Hvis du kan nøjes med 12.600 kwh om året pt. vil jeg mene at du har behov for cirka 4,6 kw i varmeeffekt. Og derfor bør en DVI Queen VV 5 DC (med varmeeffekt på 5,7 kw) være nok. De 9.000 kwh du bruger på el-patronen er jo med COP 1,0. Kunne tyde på at der er beregnet således:

10.500 kwh * 2,4 = 25.200 og dermed med et behov for en varmeeffekt på 9,8. Tror det er derfor de anbefalder en 8 og 10 kw pumpe til dig.

Men der skal jo bruges disse data til beregningen (som du selv er inde på): 9.000 + 1.500 * 2,4 = 12.600 kw.

Prøv at en forklaring på de beregninger du har fået.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Hans Peter
Hej Allan
Sidste års total forbrug for min boligventilationpumpe P600 er 10500 kwh (varme og varmt vand)
hvoraf pumpe delen står for de 1500 kwh og den har en cop på ca 2,4
dvs resten 9000 kwh bliver brugt af elpatron ,ventilator og cirkulationspumpen (cop 1,0)
jeg håber det er mere forståeligt nu
ps jeg har ikke fået nogle beregninger fra vvsèrne
Mvh
Hans Peter

allankj1
Okay

Du har sådan en dejlig boligventilationspumpen som kører løs på el-patron. Skønt!

Jamen jeg mener bare en 5-6 kw kan være stor nok men prøv nu at få lavet en rigtig beregning inden du beslutter dig. Fandme ærgeligt at så med en for stor pumpe som giver alt for korte driftstider. Alternativt skal du have en buffertank på men denne er ikke nødvendigt hvis du har en pumpe der passer til husets behov.

Hvem har sagt at du skal have den 8 eller 10 kw. Er det noget du selv har regnet dig frem til ???

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Hans Peter
Hej
Nej det kommer fra vores lokale VVS`erer det er dem der står for dimensioneringen af anlægget
Det er mig der stiller spørgsmål tegn ved størrelsen af pumper og slange længden, det er blandt andet derfor jeg har henvendt mig til dette forum
ps begge har en 100 ltr buffertank med i til buddet
Hans Peter

allankj1
Okay. Jamen så må vi antage det har styr på det. Men jeg ville da helt klart bede dem om at forklare hvordan de er kommet frem til henholdsvis 8 og 10 kw'en. Der må jo lægge nogle beregninger bag denne dimensionering.

Jeg mener bare at hvis dit elforbrug kun der 12.600 kw (omregnet) ja så mener jeg at pumperne er for store også selv om der en buffertank med. Men jeg ved godt at på denne måde er VVS'en sikre på at du ikke kommer til at mangle varme fordi pumperne yder så meget som de gør. Det er også derfor de "bare" sætter en buffer på til at tage varmen og dermed give bedre diftstider. Jeg siger bare at med en mindre pumpe som passer bedre til huset kan bufferen undgåes men det kræver lidt mere indstilling fra din side af når anlægget er monteret.

Chr
Hvis pumpen, som antydet, er hen ved dobbelt så stor som behovet er til, kommer der udover merpris for en større pumpe også betragteligt mere slange a ca 5000 kr pr 100 meter. Der kan være god grund til at få en afklaring på det faktiske behov.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.