HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Metro vvb som buffertank?
lolliken
Hej Heatpump,

Jeg har 2 stk. pæne og nydelige 300 l Metro vvb stående. I forbindelse men min kommende jordvarme installation overvejer jeg nu at parallel-koble disse to beholdere, så de sammen vil virke som en 600 l buffertank. Før jeg gør alvor af ideen overvejer jeg nu fordele og ulemper ved en sådan løsning, og af fordele kan jeg få øje på følgende:

Billig løsning. Beholderne står på lageret og er klar til montering.
Ca. samme fysiske størrelse som varmepumpen (60x60x180) så der er mulighed for at lave en rimelig pæn og harmonisk installation.
Vvb’erne er forsynet med relativt store 1-1/4” tilslutninger og i parallel-kobling burde de give en forholdsvis lav flow-hastighed og dermed en god temperaturmæssig lagdeling i beholderne.

Af ulemper kan jeg få øje på den ekstra rørføring jeg må lave for at få koblet beholderne sammen, men er der noget funktionsmæssigt ved denne løsning som jeg har overset? Lad mig endeligt høre om ideen er fornuftig eller om der er noget jeg har overset. På forhånd tak og mvh.

Lolliken
 
hamselv
Parallel kobling får du svært ved at styre. Ville nok vælge seriekobling. Man bør dog kigge og vurdere på sepcielt indløbene. Har oplevet væsentlig opblanding i sådanne tanke, pga for høj indløbshastighed.
 
lolliken
Hej Hamselv,

Tak for dit svar. Det var netop for at få indløbshastighed ned at jeg ville koble dem parallelt, men hvis ikke flow’et bliver ens i de to beholdere er det selvfølgeligt ikke så fedt.

Så vidt jeg husker, så er varmebærer-rørene på vp’en ø28mm, så de er næste lige så store som Metro’ernes 1-1/4” tilslutninger. Ved en seriekobling af tankene bliver hastigheden i tilslutningerne ca det samme som i vp’en, og det er så spørgsmålet om der dur?

Metro’erne er hver forsynede med 2 stk store flangemonterede varmelegemer. Jeg kunne selvfølgeligt pille disse varmelegemer ud og montere nye flanger med f.eks. 2” til og afgange, men det gør selvfølgeligt hele ideen lidt mindre attraktiv at gennemføre. Spørgsmålet er, om det vil være ulejligheden værd?

Mvh Lolliken
 
Toy4wd

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1615&pid=10155#post_10155]hamselv skrev:[/url]

Parallel kobling får du svært ved at styre. Ville nok vælge seriekobling. Man bør dog kigge og vurdere på sepcielt indløbene. Har oplevet væsentlig opblanding i sådanne tanke, pga for høj indløbshastighed.


Det lolliken nok mener er at koble dem i serie med varme anlægget men papallel koble tankene for at minimere flowet........tror jeg har ret.......

På forhånd tak.
Toy4wd
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,282,656 Unikke besøg
XHTML CSS