HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordslange gennem kælderfundament?
lolliken
Hej Heatpump,

Jeg har forgæves søgt efter anvisninger på hvordan jordslangen skal føres gennem mit kælderfundament i vandtæt og isoleret stand?

Min installatør mener at en alm. u-isoleret fundamentsbøsning med vandtætning på fundamentets yderside vil være godt nok. Jordslangen vil han isolere 1,5 meter ud fra fundamentet. Inde fra kælderen vil han skumme spalten mellem bøsning og jordslange så godt som muligt med brøndskum og så ellers fortsætte med isolering fra fundamentets inderside videre til vp’en.

Jeg ved af bitter erfaring, at en dårlig vandtætning af gennemføringer i mit kælderfundament giver vand på gulvet, og jeg frygter nu at den manglende isolering gennem fundamentet vil medføre frostsprængninger og vandindtrængning.Sad

Er der en af jer eksperter som kan fortælle mig hvordan disse gennemføringer skal laves så det virker uden efterfølgende bøvl. Mvh og på forhånd tak,

Lolliken
 
hamselv
Er det gennem beton, ville jeg vælge at diamantskære hullet. ø90 PVC rør igennem. Link Seal tætning mellem PC og beton. Gummiring fra plastline mellem slange og PVC.

Dette kan holde til særdeles voldsomt vandtryk.

En anden variant, er et gennemføringsrør med påklistret sand. Den limes udefra (ved ikke hvad der er for noget lim). Alternativt fuges op med beg og tjæres.

Rillet gennemføringsfør og udstøbning med ekspanderende mørtel er en tredje mulighed.

Skummet holder ikke til noget og vil mørnes med tiden.
 
lolliken
Hej Hamselv,

Tak for dit svaret; You are the Champ.Smile

Fundamentet er ca. 50 cm tykt og i beton, godt garneret med kampesten i forskellig størrelse. Jeg tror desværre ikke at det er homogent nok til den foreslåede Link Seal tætning. Den virker ellers meget professionel.

Jordslangerne er planlagt til at være i to kredse a’ 350 meter ført direkte ind i kælderen uden udvendig samlebrønd osv. Det bliver derfor i alt brug for 4 stk. gennemføringer i det nævnte fundamentet.

Ideelt set havde jeg forestillet mig en løsning hvor afstanden mellem føringsrør og jordslange er stor nok til at isoleringen kan sidde på slangen hele vejen gennem fundamentet og ud til tætningen. Med en ø40/ø90 Plastline gummiring burde det ikke være noget problem. De har også en ø40/ø63 ring, men det bliver vel lige akkurat for lille, eller hvad?

Mvh Lolliken
 
hamselv
Link Seal er den ultimative, men dyrt.

Næstbedst ville jeg nok bruge et 90'er rør, bore tilpas store huller. Rive overfladen på gennemføringsrørene. Tilstøbe med ekspanderende mørtel. Smøre udvendigt med beg og tjære afsluttende. Ringe imellem slange og bøsningsrør.
 
Troels LH
hej Lollike
jeg synes 4 store huller i et vanskeligt fundament (har selv et) lyder som utætheder har store muligheder for at opstå senere, hvorfor er det at du ikke laver en samlebrønd med efterfølgende 2 huller til 50 mm rør+isolering og dermed reduceret problemet med 50'%
mvh troels
 
hamselv
Måske fordi at man på den måde laver 6 samlinger ude i brønden = 6 muligheder for utætheder => 6 samlinger udenfor der kan svigte.
 
Troels LH
HEJ Hamselv
nu var lollikens problem vandindtrængen i hans fundament og dermed kælder.
ikke utætte slangekobl.,
er det et problem at disse kan svigte er der så ikke mange der har det?
mvh
troels

begynder med nedgravning af 400 m i næste uge, og har selv et MEGET vanskeligt fundament
 
hamselv
Det optræder skam. Som hovedregel er ingen slange utætte. Når der er utætheder er det samlingerne der svigter.

Vi har støbt i med expanderende mørtel uden problemer. Og tjæres grundigt udvendigt, ville jeg vælge det, fremfor at have en brønd i haven.

Men det er så min mening!
 
hamselv
Må jeg iøvrigt henvise til de svar jeg allerede har givet i denne tråd!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,282,020 Unikke besøg
XHTML CSS