HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordslanger ligger for dybt :-( eller ?
XJLN
Vi fik i efteråret gravet slangerne ned i haven i forbindelse med etableringen af jordvarme til vores nye hus.
Slangerne blev gravet ned i en dybde af 100cm i henhold til Vølunds anbefaling.
Her i det "fugtige" efterår/vinter har vi så fundet ud af at vores grund ligger for lav hvorfor der samles vand fra området i vores have, da det var værst 40cm Sad
Nu har vi så været heldige at have et par dage med frostvejr og fået hævet haven med overskudsjord fra byggeriet med en gummiged, hvilket indebærer at slangerne nu ligger i en dybde at 110-120cm.
Nu kan jeg da godt blive lidt nervøs for om solen kan varme jorden op i den dybde til sommer!
Nogen erfaringer med der vil deles?

Kunne jeg evt. sætte en energifanger op og "pumpe" varme ned i jorden til sommer?
Jeg har vist været inde på emnet med at opsætte em energifanger før men måske det er blevet mere aktuelt nu.

Den sidste uges tid har jeg observeret følgende:
Brine ud: -3C° (gennemsnit)
Brine ind: 0C° (gennemsnit)
COP for varmeproduktionen 3,96.
 
ojacobsen

Citer

XJLN skrev:
Vi fik i efteråret gravet slangerne ned i haven i forbindelse med etableringen af jordvarme til vores nye hus.
Slangerne blev gravet ned i en dybde af 100cm i henhold til Vølunds anbefaling.
Her i det "fugtige" efterår/vinter har vi så fundet ud af at vores grund ligger for lav hvorfor der samles vand fra området i vores have, da det var værst 40cm Sad
Nu har vi så været heldige at have et par dage med frostvejr og fået hævet haven med overskudsjord fra byggeriet med en gummiged, hvilket indebærer at slangerne nu ligger i en dybde at 110-120cm.
Nu kan jeg da godt blive lidt nervøs for om solen kan varme jorden op i den dybde til sommer!
Nogen erfaringer med der vil deles?

Kunne jeg evt. sætte en energifanger op og "pumpe" varme ned i jorden til sommer?
Jeg har vist været inde på emnet med at opsætte em energifanger før men måske det er blevet mere aktuelt nu.

Den sidste uges tid har jeg observeret følgende:
Brine ud: -3C° (gennemsnit)
Brine ind: 0C° (gennemsnit)
COP for varmeproduktionen 3,96.

Kan det mon betyde så meget....?... dine Brine tal ligner til forveksling vores, men nu er der selvfølgelig ikke gået en sommer endnu.
Hvis du kigger på årskurven for vores Brine [url]http://logger.smalspor.org/kb365.html[/url], så kommer den ganske højt op, så jeg tror ikke at de sidste centimetre vil gøre den store forskel. Tidligere var det ikke unormalt at man gravede dem endnu længere ned.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
OWL
XJLN skrev:

Citer

Vi fik i efteråret gravet slangerne ned i haven i forbindelse med etableringen af jordvarme til vores nye hus.
Slangerne blev gravet ned i en dybde af 100cm i henhold til Vølunds anbefaling.
Her i det "fugtige" efterår/vinter har vi så fundet ud af at vores grund ligger for lav hvorfor der samles vand fra området i vores have, da det var værst 40cm
Nu har vi så været heldige at have et par dage med frostvejr og fået hævet haven med overskudsjord fra byggeriet med en gummiged, hvilket indebærer at slangerne nu ligger i en dybde at 110-120cm.
Nu kan jeg da godt blive lidt nervøs for om solen kan varme jorden op i den dybde til sommer!
Nogen erfaringer med der vil deles?

Kunne jeg evt. sætte en energifanger op og "pumpe" varme ned i jorden til sommer?
Jeg har vist været inde på emnet med at opsætte em energifanger før men måske det er blevet mere aktuelt nu.

Den sidste uges tid har jeg observeret følgende:
Brine ud: -3C° (gennemsnit)
Brine ind: 0C° (gennemsnit)
COP for varmeproduktionen 3,96.


Angående dybde af jordslanger, så anbefaler Nibe og IVT at slanger graves ned i 80 - 100 cm.

Hvis man læser på Teknologisk Instituts hjemmeside, så anbefaler de følgende dybde to forskellige steder på siden:

Citer

Jordslangerne skal normalt graves 70-90 cm ned.

Nedgravningsdybden er normalt minimum 75 cm og maksimum 1-1,25 meter.


Ud fra ovennævnte, skulle du ingen problemer have med at indvinde varme, selvom dine slanger nu ligger i en dybde af 110 - 120 cm.

Selv om du har fyldt mere jord i din have, så vil jorden stadig være meget fugtig i forår- efterår- og vinterperioden, og det er en stor fordel, da vandet leder solvarmen direkte ned til dine jordslanger.

Så ingen grund til bekymringer - du har en flot effektivitet (COP) for varmeproduktionen på 3,96 - så bare nyd den billige varme..... :-)

At montere en energifanger for at pumpe ekstra varme ned i jorden om sommeren vil aldrig kunne betale sig.............
OWL
 
ojacobsen

Citer

Den sidste uges tid har jeg observeret følgende:
Brine ud: -3C° (gennemsnit)
Brine ind: 0C° (gennemsnit)
COP for varmeproduktionen 3,96.

Hvordan kom du frem til de 3,96?
Det kunne være sjovt at se hvad ens eget anlæg kan klare!
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Jeg kan ikke lade være med at tænke hvor meget dybden betyder. Ingen af dem, jeg har talt med har vurderet hvilken dybde der skulle bruges på min grund.

Der er trods alt langt mellem 70 og 120 cm.

Overordnet må det vel være sådan, at højtliggende slanger (70cm) køles tidligere på vinteren, men til gengæld er hurtigere om at blive varmet op i foråret, og omvendt.

Hældning: min vens grund, hvor der er gravet slanger ned, hælder omkring 10 grader mod syd. Det vil sige at jorden rammes mere vinkelret af solen, hvor stor er forskellen sammenlignet med en grund der hælder ti grader mod nord?

Ler, sand, muld osv må også betyde noget for hvor dybt slangerne ligger. Hvor meget skygge der er på jorden.

Det, jeg er interesseret i, er hvor meget man får ud af at ramme den helt optimale dybde for netop ét bestemt grundstykke. Eller betyder det så lidt, at det er lige meget, og bare skal være et sted mellem 70 og 120?
 
PeterKunz
Vandgennemtrængeligheden i jorden betyder en del for opvarmningen, og fugtighed omkring slanger giver bedre varmeoverførsel.

Hvad siger I til en ide om at placere et lodretstående 'net', der kan lede vandet gennem fx lerholdig jord. Altså en slags dræn, der begynder måske 15 cm under jorden, hvor muld ofte bliver til ler, og ned til slangerne? Eller er det for skør en ide?

Er der nogen, der har set præcise undersøgelser for hvor meget jordforholdene betyder i watt?
 
XJLN


>Den sidste uges tid har jeg observeret følgende:
>>Brine ud: -3C° (gennemsnit)
>>Brine ind: 0C° (gennemsnit)
>>COP for varmeproduktionen 3,96.

>Hvordan kom du frem til de 3,96?
>Det kunne være sjovt at se hvad ens eget anlæg kan klare!

Jeg har monteret en Elmåler alene for varmepumpen samt en Varme kWhmåler på centralvarme siden. Figther 1220 er med indbygget varmtvandsbeholder så 3 vejs ventilen sidder indbygget, det ville vist kræve en del ombygning at få monteret varmemåleren før ventilen selv om man så kunne måle alt hvad VP yder. I stedet gør jeg følgende for en uge af gangen:
- måler VP elforbrug
- måler kWh varme til centralvarmen
- aflæser VP timetæller for varmtvandsproduktion
- desuden har jeg aflæst på elmåleren at VP optager 1,9kW når den producerer varmtvand.
- så ganger jeg tiden med 1,9 og trækker det fra sum elforbrug dernæst er det bare at dele varme med rest el.
eks.
- el: 193,3kWh varme: 590kWh vvtid: 23,3h
vvenergi: 1,9x23,3=44,3kWh
"varme"el: 193,3-44,3=149kWh
COP: 590/149=3,96

Er det til at følge?

Hvordan laver I egentlig de fine kasser om dele at indlæggene der f.eks. svares på?
Jeg har prøvet lidt af hvert men har ikke fundet de vise sten.
 
ojacobsen

Citer

Hvordan laver I egentlig de fine kasser om dele at indlæggene der f.eks. svares på?
Jeg har prøvet lidt af hvert men har ikke fundet de vise sten.

Marker den tekst du vil citere, og så gå ned i bunden og tryk quote.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
OWL

Citer

Jeg kan ikke lade være med at tænke hvor meget dybden betyder. Ingen af dem, jeg har talt med har vurderet hvilken dybde der skulle bruges på min grund.

Der er trods alt langt mellem 70 og 120 cm.


Angående afstand mellem slanger og nedgravningsdybde, så finder man vidt forskellige værdier som du skriver.

Der er så mange faktorer, der indvirker på hvor meget varme slangen i et jordvarmeanlæg kan optage:

Afstand mellem slanger
Nedgravningsdybde.
Slangediameter.
Materialetykkelse på slange.
Jordtype – ler – sand – muld.
Vandindhold i jorden.
Afstand ned til grundvand.
Hældning på grund.
Solindfald / skygge.
Sne-dække om vinteren.
Udetemperatur.
Korrekt dimensioneret varmepumpe / slangelængde.
Korrekt indstillet hastighed på cirkulationspumpe.

Hvis man skulle lave en tilbundsgående undersøgelse i hvert tilfælde, så ville det medføre en masse beregninger, praktiske test og en stor pose penge………..

Så derfor anbefaler de forskellige firmaer bare en cirka-afstand mellem de enkelte slanger og en cirka nedgravningsdybde.

Det vigtigste her er at sikre at slangerne aldrig lægges så tæt, at der kan opstå permafrost i jorden.

Ligeledes er det meget vigtigt at slangerne isoleres, hvor de går ind under bygninger, gennem mure, eller passerer et afløb eller vandledning - ellers kan der opstå store problemer – eksempelvis bygningsskader og frosne vandrør eller afløb.

Hvis slangerne graves ned med for kort afstand slangerne imellem, vil de ”stjæle varme” fra hinanden og effektiviteten på anlægget falder.

Hvis der nogle enkelte steder er problemer med at holde minimumsafstanden slangerne imellem, (så kunne man forskyde dybden på slangerne, men dette giver en risiko for luftlommer) - så jeg vil anbefale at bibeholde samme dybde og isolere den ene slange for at undgå risikoen for permafrost.

Slangelængden SKAL altid være dimensioneret til anlægget, men generelt kan man sige, at det altid er bedre at have lidt for lang slange end for kort.

En for kort slange vil afkøle jorden for meget og effektiviteten vil falde på anlægget.

En alt for lang slange vil betyde at cirkulationspumpen skal arbejde for meget og effektiviteten vil falde på anlægget.

En lidt for lang slange vil sikre at fremløbstemperaturen aldrig går under nul grader ind til varmepumpen, og effektiviteten (COP) på anlægget vil forblive på et tilfredsstillende niveau – selv under en streng vinter.
Redigeret af OWL d. 19-02-2007 19:39
OWL
 
PeterKunz
Er der ikke risiko for at der kan opstå luftlommer, hvis man forskyder dybden?
 
OWL

Citer

Er der ikke risiko for at der kan opstå luftlommer, hvis man forskyder dybden?


Tak for dit input - og jo - du har ret............. :-)

I et optimalt anlæg ligger alle jordslanger i præcis samme dybde og hovedledninger ind til varmepumpen stiger svagt, så luft i systemet altid kan komme tilbage til varmepumpen og blive opsamlet i ekspansionsbeholderen.

Hvis grundens hældning er modsat, så varmepumpen ikke er det højeste sted i anlægget, er man nødt til at montere en udluftning på det højeste sted.

Hvis alle slanger ligger i eksempelvis 90 cm dybde og hovedledninger til varmepumpen stiger op til 70 cm er det fint.

Hvis to jordslanger ligger for tæt et sted - måske på grund af et stort træ - så må man naturligvis ikke hæve den ene slange op - så har man, som du beskriver, risikoen for at der dannes en luftlomme.

Hvis man derimod sænker den ene slange lidt, for at opnå en større afstand slangerne imellem, så kan der ikke danne sig en luftlomme, men der er måske en risiko for at luftbobler ikke vil passere et sted, hvor et stykke slange "dykker ned" - så denne løsning kan heller ikke anbefales.

Så hvis der er et sted, hvor to slanger ligger for tæt - så vil jeg anbefale at bibeholde samme dybde, og isolere den ene slange for at undgå risikoen for permafrost.

Jeg har redigeret mit tidligere indlæg til ovennævnte anbefaling.
Redigeret af OWL d. 20-02-2007 13:20
OWL
 
Jens Ulrik
Min jordslange er gravet ned i to dybder da grundens areal ikke er stor nok til ét niveau. Slangen er 250m er lagt ned i 90cm og 180cm efter anvisning fra NRGi.

Mvh. Jens Ulrik
 
Nissen
Indlæg fra nissen flyttet til ny tråd, jordslanger-dybde

Admin
Redigeret af Admin d. 04-04-2007 12:04
 
ojacobsen

Citer

Hvis grundens hældning er modsat, så varmepumpen ikke er det højeste sted i anlægget, er man nødt til at montere en udluftning på det højeste sted.

Har udluftning på højeste sted, men herfra hælder haven ca. 1 meter ned, og stiger så efterfølgende knap en meter. I den ende er der ingen udluftning.
Er det ikke sådan at der bliver totalt stop for flow med luftlommer, eller kan man risikere en "snigende" påvirkning af temperaturen der tages ud af jorden?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Nu var jeg på VVS07 messe i sidste uge og der er næsten lige så mange meninger om slangedybden som der er varmepumpeforhandlere. Talte bl.a. med Stiebel Eltron som anbefalede en min. dybde på 1,2m og gerne ned til 1,5m - de anbefaler så at bruge 25mm slange med en afstand på ca. 60cm mellem dem og så max 100m pr. kreds.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,327 Unikke besøg
XHTML CSS