HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan lyder denne jordbund?
Chr
Jeg har fået jordbundsprøven for vores byggegrund.

Om bundforholdene siger den:
Under 0,40 á 0,60 m muld samt i B2 0,30 m muldpræget, sandet ler, og i B30,6 m smeltevandssand træffes der meget blødt til moderat fastlejret sandet ler (kalkudvasket moræneler). Leret underlejres fra 2,05 á 2,75 m's dybde af blødt til fastlejret, sandet moræneler og smeltevandssilt.

Hvordan lyder denne jordbund i forhold til jordvarme?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Lidt mere slange end muld.

Eksempel på min. længder med en 7 kW i et hus med varmetab 6,5 kW ved DUT og ren gulvvarme:

Fugtig jord - min 220meter
Alm jord - min 300 meter
Tør jord - min 390 meter
Lerjord - min 430 meter
Sand - min 690 meter

Spørg din leverandør og han giver dig forhåbentlig en uddybende beregning. Men det lugter af "ler", og vil nok have godt af lidt oprunding i længde.
 
hamselv
Vi er lige PT ved at lave et anlæg med slangerne i pulversand (ligner strandsand) + et par mindre lerbanker der rager op et par steder. For at være sikker sikker, smed vi 700 meter i. Muligt det er overkill, men vi forventer ikke frysninger eller for kold brine.
 
Chr
@Hamselv.

Tak for svaret.
Vi ved endnu ikke, om det bliver en C6 eller C7 der skal i hytten, men nu har jeg en god ide om, hvordan jorden er til jordvarme.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Tag 7'eren + den bette buffer. Så er du kørende. Brug en Pico som anlægspumpe og kør direkte ind på manifolden med denne (ingen shuntpumpe), selvfølgelig forudsat du ingen radiatorer har. 450 meter turbo kan en 7'er trække i en slænge.
 
Chr
Så er det tiden, hvor der skal sættes en specifikation på varmepumpen, og så er det jo at jeg gerne lige vil være helt sikker i sagen, så det kommer til at virke som det skal.

Nederst ses svaret fra IVT til byggefirmaet.
Huset er et vinkelhus på 168 kvm med 260 mm kl 34 i væggene, 450 mm kl 37 på loftet og 370 mm G-bolig isoleringsplader.
Ventilation Dantherm HCH5.
Huset får en isolering svarende til 2015 specifikationen

Er C5'eren tilstrækkelig eller skal jeg gå efter en C7, som du anbefaler ovenstående?
efter mine egne beregninger skal der bruges 450 meter slange til en C7'er. (forholdsregning, 63 meter pr kW). Jvf ovenstående skal det være turboslange, og det kan en 7'er klare.
Skal jeg særskilt specificere en Pico anlægspumpe, eller er den standard på 7'eren?

Jeg er lidt vægelsindet, da jeg kan se at Allankj har en C6'er til et hus af samme størrelse og er glad for den, og at IVT anbefaler denne størrelse, men omvendt kan jeg også se fordelene i den lidt større model med hurtigere varmt vand osv, som du har beskrevet i andre tråde, og som du anbefaler.
Jeg vil hellere finde lidt ekstra penge på budgettet end have en minimumsløsning, hvor elpartonen kommer på arbejde, når det bliver koldt.

På forhånd tak for svaret. Jeg glæder mig til at kunne sætte et af de sidste flueben på checklisten, så der kan komme gang i byggeriet selvom jeg pt er på Stillehavet.

Hvad er Nivåströmställare RSF73 for noget?

Chr.


Lerjord (primært, som i Geotken. rapp.)

168 m2 opvarmet beboelse som på tegning.
ingen spa el. lign.
Gulvvarme med lavtemperatur fremløb.
varmegenvinding
Varmtvandscirkulering er ikke indregnet.

Ivt anbefaler:
IVT Greenline HE C6
Volymtank 120 L
Nivåströmställare RSF73

350 m nedpløjet slange.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
I tredie afsnit skal der stå C6 i stedet for C5. Trykfejl.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
pmp
Du behøver kun buffer hvis du sætter telestater på, så der er risiko for, at varmepumpen ikke kan komme af med varmen. Hvis du altid har åben til varmeslangerne i betongulv, har du ingen gavn af bufferen. Så har du jo 16000 liter buffer i gulvet.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Altså en 6'er kan snildt klare opgaven. En 7'er er bare hurtigere til brugsvandet (og levner mulighed for en bette tilbygning, hvis man skulle lyste).

I leret jord er 450 meter korrekt en ganske fortryllende ide. Og Turbocollectoren er en rigtig rigtig god collector.

Hvis det er et byggefirma der står for installationen, så stil følgende krav:

Målsat slangeplan skal udleveres til dig.
Indføringsrør skal laves som plastline ø90 indføringbøjninger, med 1" ø50 reduktioner med 50/40 reduktionsindlæg. Igennem bøjningen og min 1,5 meter fra huset skal være isoleret med egnet isolering. Indføring udført med kloakrør accepteres ikke.
På kuldesiden må skruefittings kun anvendes hvor absolut nødvendigt, og disse skal smøre grundigt med fedt.
Kuldesiden skal kondensisoleres korrekt, med Armaflex, isolerede rørholdere som f. eks Hilti. Alle samlinger skal limes.
IVT's diagrammer SKAL følges.
Påfylding skal ske med kraftig pumpe. Anlægget skal skylles i min 60 minutter og returvandet skal filtreres grundigt (anlæggets partikelfilter er ikke nok).

Ifald der konstateres uklarheder eller afvigelser fra det foreskrevne, forbeholder bygherre sig ret til at få anlægget gennemgået af kompetent IVT Center uden yderligere omkostning for bygherre.

Alpha II pumpen er også en dejlig pumpe, men JEG foretrækker Pico'en. Det er en smagsag.
 
hamselv
PMP. Man skal have afspærringsmulighed regulering på gulvene. Dvs om man vil eller ej, skal der telestater på. Laver du tricket med 100 liter tanken og en PICO 25/6-1 lader du bare telestaten direkte fra bufferen uden brug af øvrig anlægspumpen. Så du sparer blandesløjfens pumpe. Fordelen er: Du kan på normal vis anvende dine telestater, til den individuelle regulering og alligevel sikre varmepumpen ordentlige drift betingelser.

At køre direkte fra VP og ind på manifolden, kan sagten laves, men det er altså ikke lovmæssigt korrekt. Desuden vil det ved lidt fejlbetjening resuletere i dårlig drift og en masse fejlmeldinger. Det foreslåede kan man næsten ikke komme galt afsted med. Det er tæt på helt idiotsikret.

Iøvrigt er dine betragtninger korrekte med gulvet. Du har så langt fra 16000 liter vand på systemet, men betonen har en masse der gør det vildt træg. Iøvrigt en yderlige grund til at vælge 7'eren. Den vil have lidt mere magt over tingene.

Niveauvagten overvåger brinestanden (lovkrav).
 
pmp
@hamselv
Du ved udmærker godt, hvad jeg mener!

Hvis Chr kan spare 5000 kr. til en buffer, så er det fint med mig.
Og Chr kan godt styre det.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Admin
Hej

Altid spændende, og læse jeres indlæg Smile
Overholder dette hus rammen for 2015 må det forbruge 36,7 kw/h pr m2 pr år. Smile

168 x 36,7 = 6165,6 kw/h pr år
6165,6/(0,9*2860*24/32/1000) = 3193,78 Watt
3193,78/168 = 19,01 watt pr/m2

Der er jo et stykke op til 7 kw Smile

Men det er altid leverandøren der skal lave beregning på hvilken varmepumpe man skal have. husk på dette er kun et debatforum
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
LOL admin, hvornår er man begyndt at kunne sætte lighedstegn mellem BE beregninger og faktuelt forbrug? Derforuden har jeg da hørt fra VPO drengene at alt under 5 kW kan give døje med brugsvandsforsyningen. Og sluttelig kan jeg dokumentere at en 7'er på ren gulvvarme er uproblematisk pga betonens masse og træghed. Vi taler ikke om at tilføre huset tilstrækkelig varme, men komfort og hurtighed, under skyldig hensyntagen til ordentlige driftbetingelser for varmepumpen.

->PMP jeg ved godt hvad du mener. Og jeg kan også lave dette. Men vi snakker et nyt hus, og hvad jeg som installetør skal anbefale. Og det hedder buffer (og den koster ikke 5K). Entusiast/eksperimental installationer skal og bør man ikke anbefale til nye brugere. Hvad jeg selv kan bruge til at pine ekstra 2% ud af installationen, kan jeg ikke forvente skolelærer Andersen kan.
Redigeret af hamselv d. 29-09-2011 22:33
 
hamselv
Og 19 W/kvm er forudsat vinduer ikke åbnes, man holder 20 grader, man har en masse gratisvarme, man bruger det halve varmt vand osv. Der er talrige for ikke at sige utallige eksempler på bøvl og misinformation, når folk anvender BE beregninger til at lægge budget efter. Har PT netop samarbejde med et byggefirma, hvor der sidder en realistisk mand der både kan beregne BE og det "gammeldags" dimensionerende varmetab. Det er rystende og underbygger i allerhøjeste grad vores halvgamle beregningsmetodik..

Så for alle der bygger nyt: BE er IKKE et udtryk for forventet energiforbrug, men et program til eftervisning overfor offentlige myndigheder.
 
Admin
LOL Hamselv

Du ved jo netop godt jeg har skrevet,om dette emne før.
Dette er bare ikke en BE bergning Smile
En BE beregning MÅ IKKE BRUGES TIL OG BEREGNE varmepumper efter.
Nu nævendte DU selv VPO, prøv lige og konsulter dit program igen for et 2015 hus. Smile
DU ved også godt, at jeg ikke mener de nye huse overholder energirammen bla fordi mange ikke vil bo ved 20 grader.
De 36,7 kw/h skal dække opvarming og brugsvand i et 2015 hus, sådan er bygningsreglement.
Jeg ved , at jeg driller men det er bare et vigtigt emne det her, hæver man temperaturen fra de 20 grader som er lovgivning til 23 grader så går det hele amok.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Bruge PT ikke VPO programmet, men læner mig væsentlig op af de gamle alvidende limsten, og især egne erfarin
ger. Idet vi tydeligt kan sammenligne med f.eks ældre huse der konverteres, kan vi se vores mavefornemelser og erfaringer ikke er helt skæve. Skal imorgen tidlig faktisk forbi og hjælpe en kunde med lidt småventilation. Der havde vi faktisk for gud ved hvilken gang diskussionen om overforbrug. Sluttede denne ved at give ham en elmåler!!!! Nu står der LED pærer på ønskesedlen (istedet for de 156 stk 35 W spots).

Så hos os, tror jeg vi giver en elmåler med til alle nye huse. Det andet er opslidende!
 
allankj1
156 stk 35 watt spots. Tak for kaffe. Men modsat sparer det da på varmeregningen når han tænder for alle hans spots.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
1000 tak for alle svar og kommentarer. Der er rigtig mange guldkorn at suge til sig. Jeg er sat grundigt i tænkeboksen, men hælder mere og mere til C7'eren.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Lad os sige det sådan: C6 er valget fra computerens side. Og kan kun betegnes som aldeles korrekt. Meeen, C7 kan ca 25% mere og afliver en af de gamle myter fra varmepumpens barndom mht træghed og kraftig VV forsyning. Da prisforskellen er nærmest nothing på pumpen og kun ligger på lidt ekstra slange, er det mit valg. Og bruger man som anbefalet en 100 liter buffer, så varmepumpen har noget at køre imod, har man et mageløst godt anlæg. Mit klokkeklare valg i et nyt hus.
Redigeret af hamselv d. 30-09-2011 09:36
 
Chr
Så er der truffet en beslutning. Det bliver en C7 med 450 meter turboslange.

Et sidste spørgsmål:
Skal buffertanken på 100 liter specificeres særskilt, eller er den med i C7-pakken?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,693 Unikke besøg
XHTML CSS