HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Projektering af anlæg ved for lidt plads på grunden?
kitora
Jeg har med stor interesse læst med her på forummet den seneste tid, og jeg er sikker på at det er rette sted at finde ekspertise og erfaring med min udfordring.

Vi er ved at projektere et nyt hus vi skal have bygget. Huset ligger på en skrånende grund og bygges i 2 etager. Underetagen er på 92 m2 og er bygget med en støttemur op mod skråningen. Overetagen er på 160 m2 og deler 3 ydervægge med underetagen. Dertil kommer en garage på 63 m2. Huset opføres som en trækonstruktion med en facademur af mursten, og opføres som et energiklasse 1 hus. Vores mål er at huset skal forsynes med jordvarme og solceller og være 100% selvforsynende med strøm og varme.

Udfordringen er at grunden kun er 777 m2, og vi kan derfor ikke finde plads til 2x200 m jordvarmeslange på grunden medmindre de lægges delvist under fliserne i indkørslen og terrasserne. Det vil jeg dog helst undgå.

For at løse problemet har jeg overvejet at anvende en kompaktkollektor løsning i kombination med et Isopal energitag. Mulighederne for en kompaktkollektor løsning kunne enten være at lægge slanger som en "slinky" eller alternativt anvende en Raugeo Helix sonde. I mit hoved vil kompaktkollektoren kunne forsyne huset med varme om vinteren, og energitaget vil kunne genoplade kompaktkollektoren om sommeren. Energitaget bidrager ydermere med varme ned til minus 12 grader, så det vil sansynligvis være relativt få dage det ikke bidrager, og derved bliver behovet for genopladning af kompaktkollektoren minimeret.

Ovenpå taget vil jeg have lagt et 60 kW Icosun (eller lignende) solcelleanlæg til at drive jordvarmeanlægget med.

Er der nogen førstehåndserfaringer med denne løsning eller lignende, eller er der nogle tanker jeg bør gøre mig inden jeg går videre med denne løsning?

Alle inputs vil være værdsat. Smile
 
FlemmingS
Hvad jeg har læst mig til, og overvejer selv, hvis det bliver jordvarme vi skal ud i, så ville jeg gå efter en sol fanger medløsning (evt. i kombination med energi fang) i stedet for et energitag.
Fordelen ved solfangeren er at den kan lave varmt vand når det er koldt, eller varme jordslangen / vandet afhængigt af hvad der er brug for.

Mvh. Flemming
 
kitora

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1629&pid=10253#post_10253]FlemmingS skrev:[/url]

Hvad jeg har læst mig til, og overvejer selv, hvis det bliver jordvarme vi skal ud i, så ville jeg gå efter en sol fanger medløsning (evt. i kombination med energi fang) i stedet for et energitag.
Fordelen ved solfangeren er at den kan lave varmt vand når det er koldt, eller varme jordslangen / vandet afhængigt af hvad der er brug for.

Mvh. Flemming


Det kan energitaget også.
 
FlemmingS
jeg tror ikke det er lige så effektivt hvis det er dækket af sne og is, desuden er taget jo ikke isoleret som vakuumrør i en solfanger.
 
kitora
Min tanke er ikke at anvende energitaget om vinteren som primær varmekilde. Det skal kompaktkollektorerne bruges til. Energitaget skal bruges fortrinsvis til varmt brugsvand og genopladning af kompaktkollektorerne om sommeren.

Når det er sagt virker energitaget ned til minus 12 grader, så det vil statistisk være meget få dage det ikke bidrager til opvarmning af huset.

Jeg er ikke begejstret for solfangere, for jeg vil ikke have synlige installationer på huset. Det skal fungere, og se ud som, et normalt hus selv om det er selvforsynende med varme og el.

Min største undren er faktisk på om kompaktkollektorer er en gangbar løsning. Det eneste negative jeg har fundet om den løsning er at de skal genoplades, og det mener jeg at have taget hensyn til ved at kombinere med et energitag.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej kitora

Du kunne også overveje at lægge de 2 x 200 meter jordvarmeslange i den samme rende, dvs en rende 200m lang og ca 2m dyb, nederste slange lægges i de 2m dybde med 1m jord ovenpå, øverste slange lægges så ovenpå i 1m dybde.

jeg har brugt ovenstående i mange år og hos mig fungere det ganske godt, på trods af 2 meget kolde vintre hvor der virkelig er trukket varme ud af jorden så er jordtemperaturen ved den nederste slange ( ca 2m dybde) lige nu oppe på over 13 grader.

men check det med den der skal lave anlægget.Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
allankj1
Har du overvejet en energibrød?

http://www.jordvarme.dk/produkter/energibroend-jordvarme.html

Tror det kunne være løsningen på dit problem. Muligt at det er dyrer end et energitag men jeg kunne godt være nervøs for at i en lang periode med frost og sne på taget vil du komme til at mange energi i såvel taget som i jorden.

Nu kender jeg ikke til det forventet forbrug til varme og el i husholdningen men det bliver da noget af et solcelleanlæg du skal have på taget. Et anlæg på 4.500 kwh koster omkring 120.000 kr. Et anlæg på 7.000 - 8.000 kwh til dit hus vil nok ikke være urealistisk. Så 175.000 - 215.000 kr til solceller er godt nok noget af en investering.

Har du overvejret luft til vand anlæg. Denne løsning er meget billigere end jordvarme med energitag eller energibrønd. Og hvis ellers du vælger en pumpe der er riglig stor til huset (således at den stadig levere nok energi ved minus 15 graders frost) samt en buffertank burde du ikke have brug for el-patronen særlig tit.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kitora

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1629&pid=10267#post_10267]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Hej kitora

Du kunne også overveje at lægge de 2 x 200 meter jordvarmeslange i den samme rende, dvs en rende 200m lang og ca 2m dyb, nederste slange lægges i de 2m dybde med 1m jord ovenpå, øverste slange lægges så ovenpå i 1m dybde.

jeg har brugt ovenstående i mange år og hos mig fungere det ganske godt, på trods af 2 meget kolde vintre hvor der virkelig er trukket varme ud af jorden så er jordtemperaturen ved den nederste slange ( ca 2m dybde) lige nu oppe på over 13 grader.

men check det med den der skal lave anlægget.Smile


Det forelægger jeg lige min VVS mand som en mulighed.

Jeg troede ikke solen ville kunne genopvarme jorden helt ned i 2 meters dybde, men man bliver jo klogere hver dag.... Smile

Er der ikke risko for at den dybest liggende jordvarmeslange trækkere mere varme ud af jorden end solen kan tilføre i dette setup? Har du samme udnyttelse på begge sløjfer, eller trækker du kun på den nederste når den øverste ikke er tilstrækkelig?
 
kitora

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1629&pid=10268#post_10268]allankj1 skrev:[/url]

Har du overvejet en energibrød?

http://www.jordvarme.dk/produkter/energibroend-jordvarme.html

Tror det kunne være løsningen på dit problem. Muligt at det er dyrer end et energitag men jeg kunne godt være nervøs for at i en lang periode med frost og sne på taget vil du komme til at mange energi i såvel taget som i jorden.

Nu kender jeg ikke til det forventet forbrug til varme og el i husholdningen men det bliver da noget af et solcelleanlæg du skal have på taget. Et anlæg på 4.500 kwh koster omkring 120.000 kr. Et anlæg på 7.000 - 8.000 kwh til dit hus vil nok ikke være urealistisk. Så 175.000 - 215.000 kr til solceller er godt nok noget af en investering.

Har du overvejret luft til vand anlæg. Denne løsning er meget billigere end jordvarme med energitag eller energibrønd. Og hvis ellers du vælger en pumpe der er riglig stor til huset (således at den stadig levere nok energi ved minus 15 graders frost) samt en buffertank burde du ikke have brug for el-patronen særlig tit.


Med risiko for at lyde som om jeg har et pengetræ, så er prisen ikke den vigtigste parameter for mig. Ment på den måde at kvaliteten af det vi får lavet er altafgørende. Jeg vil hellere betale prisen nu, og aldrig mere skulle tænke på om det er den rigtige løsning end at skulle slås med en forkert udført installation som ikke dækker vores behov.

Mht. solcellerne er max grænsen for hvad man må pumpe tilbage i el-nettet 6000 Kwh på ethvert givet tidspunkt (nominel effekt). Sådan et anlæg kan fås for ca. 100.000 kr hvis man leder de rigtige steder og kender de rigtige mennesker. Med en besparelse på over 10.000 om året på el-regningen, kan jeg kun se det som en god investering. Specielt hvis man anvender virksomhedsbeskatningsordningen hvor man kan fratrække udgifterne på selvangivelsen.

Vi er fast besluttet på at vores hus er 100% selvforsynende med både el og varme. Når man kigger på det lange perspektiv tror jeg det er den rigtige beslutning. Vi kan sagtens bygge meget billigere, men vi har meget fokus på denne ideologi, og derfor er prisen i det perspektiv sekundær.

Jeg vil bestemt kigge ind på energibrønden, men er der ikke udfordringer med permafrost når man er så langt nede? Det kræver vel et vist flow af grundvand, så der tilføres ny energi til området hvor slangerne ligger. Hvordan finder man ud af om der er de rette forhold til denne løsning?
 
allankj1
Mht solceller og eks. vindmøller tager du fejl. Du må aldrig sende mere end 6 kw ud på nettet adgangen men har du f.eks. en husstandsvindmølle som producere maks 6 kw og den går dette 24 timer i døgnet 365 dage om året kan du sende 52.560 kwh ud i nettet om året. Du er aldrig over 6 kw i øjeblikseffekt men du producere bare strøm 24/7.

Har selv kik på denne mølle:

http://www.windpro.dk/x4000.htm

Maks effekt 4,5 kwh forventet årlig produktion 8.000 - 10.000 kwh.

"Det kræver vel et vist flow af grundvand, så der tilføres ny energi til området hvor slangerne ligger. Hvordan finder man ud af om der er de rette forhold til denne løsning?" Prøv at ring til DVI-nibe. De kan nok svare dig på spørgsmålene.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Rettet

Maks effekt 4,0 kwh forventet årlig produktion 8.000 - 10.000 kwh.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
To-lags anlæg har vi en del kørende af. Så dem kender jeg. Man skal i sagens natur ikke køre til kanten - mht længde. Så går det galt. Min fornemmelse er de fungerer upåklageligt. Der er jo en pæn chanche for at slangen i to meter, kommer til at ligge ret fugtigt. Hvis det var i grus/sand kunne det trække ret bekymrede rynker i panden, menøhh en stor del af jordvarmen er jo i realiteten fra nedsivende vand.

På et nyt, topisoleret hus er jeg ikke så ræd, med mindre det er forskrækkelig stort (sådan en har vi også kørende med to lag slanger, og den kører indtil videre perfekt, også selvom noget af slangen efterfølgende er dækket af asfalt).
 
kitora

Citer



Mht solceller og eks. vindmøller tager du fejl. Du må aldrig sende mere end 6 kw ud på nettet adgangen men har du f.eks. en husstandsvindmølle som producere maks 6 kw og den går dette 24 timer i døgnet 365 dage om året kan du sende 52.560 kwh ud i nettet om året. Du er aldrig over 6 kw i øjeblikseffekt men du producere bare strøm 24/7.



Det er også det jeg skriver. Du må ikke sende mere end 6 kW ud på ethvert givet tidspunkt. Dog er det den nominelle effekt. Du kan godt få en 6 Kw inverter med en max. effekt som ligger 10% højere, og den må du gerne anvende.

Derimod må man gerne installere f.eks. 8 kW solceller så længe der ligger en begrænsning i inverteren. På den måde får man max. effekten på 6 kW flere timer i døgnet.
 
allankj1
Okay du skrev bare følgende:

Mht. solcellerne er max grænsen for hvad man må pumpe tilbage i el-nettet 6000 Kwh på ethvert givet tidspunkt (nominel effekt).

Der skulle så stå 6.000 watt i stedet for 6.000 kwh.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej kitora

Vedr mine jordvarme slanger i 2 lag:

Jeg frygtede faktisk selv at der med tiden ville gå permafrost i den nederste slange, mest fordi jeg læste om den risiko på internettet hos de firmaer der sælger diverse energifangere.

Men jeg har som sagt kørt med slanger i 2 lag i mange år uden det har givet problemer, jeg kunne som sagt nu ovenpå de 2 sidste meget strenge vintre konstatere at der kommer rigeligt med varme ned i 2 meters dybde i løbet af sommeren.

Jeg har for 2 år siden skiftet min gl 4 kwh varmepumpe ud med en ny 8 kwh, da den nye varmepuimpe er dobbelt så kraftig som den gamle kan jeg konstatere at min samlede slange længde er i underkanten hvilket bevirkede at min brinetemperatur i løbet af vinteren kom helt ned på minus 6,5 på udgående brine, det bevirkede så en kraftig tilfrysning af jorden omkring slangerne både øverst i 1m og nederst i 2m dybde.

men på trods af at der er trukket så urimeligt hårdt på jorden kan jeg alligevel måle at jordtemperaturen i 2m dybde nu er oppe på over 13 grader og dermed alså rigeligt klar til næste vinter.

Men vigtigt er det hellere at lægge lidt extra slange ned end for lidt.

Jeg har selv overvejet at sætte energifanger på, men efter min opfattelse er det meget billigere at lægge jordvarmeslange ned end at investere i en energifanger og jordvarmeslange giver masser af varme igennem en meget kold vinter i modsætning til en energifanger, feks 10 graders frost med sne på energifangeren/solfangeren da tror jeg ikke den yder ret meget.

Ingen tvivl om at energifanger/solfanger kan være effektive og værd at overveje (især hvis der ikke er jord nok til slanger), men valget afhænger af prisen iforhold til at lægge jordvarmeslange ned.

Min egen oplevelse er også at ved et hus med et lille varmebehov vil det være endnu sværere at få en energifanger /solfanger til at være rentabel da den mulige extra besparelse med energifanger/solfanger vil være for lille i forhold til extra udgiften, men som sagt prisen er alt afgørende.

Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
kitora
Jeg har efterhånden droppet tankerne om et Icopal engergitag. Deres materialer er øjensynligt lavet af platinbelagt guld efter prisen at dømme... Frown

Jeg har mere eller mindre låst mig fast på et Nilan Compact P genvindingsanlæg til produktion af varmt vand, og et Nilan JVP7 til opvarmning vha. gulvvarme.

Jeg er nu tilbage ved kun at skulle anvende jordvarme. Jeg kan klemme 245 meter slange i jorden hvis jeg overholder alle afstande til huset, kører 0,6 meter til skel, og isolerer under indkørslen og ved kloakrør osv.

Nilan foreskriver ca. 315 meter slange. Min grund er ekstremt leret, så de mener jordforholdene er ideelle. Ville jeg gå helt galt i byen hvis jeg vælger at grave 2x200 meter i jorden i heholdsvis 1 og 2 meters dybde, og derved overkompensere for den (måske) lidt mindre effektive løsning med 2 lag ved at grave lidt mere slange ned?

Noget negativt at sige om Nilan løsningen?
 
allankj1
Ja hvorfor ikke lade jordvarmen stå for opvarmningen af det varme vand og så få et rigtig genvex anlæg. Eksempelvis et Nilan comfort 300 eller ligende.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Ja eller et helt "rigtigt" genvex som en

GENVEX GES ENERGY 1 Wink
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Enig med KLA. Genvex Energy er et noget mere lækkert anlæg med alu-veksler og anstændige filtre.
 
hamselv
Skulle jeg bygge nyt, intallerede jeg en Energy oog en almindelig varmepumpe der anvender prioritering af brugsvandet. Slanger må man så nødvendigvis bruge lidt ekstra på, i særdeles i ler. Når pladsen er trang er du sparket ud i nedgravning i to lag. Men det lader sig også gøre. Lidt ærgeligt du ikke har mere plads. Pløjning er langt billigere en gravning - i særdeleshed i ler. Det er også bedre derhen at det duer optimalt fra dag et. Der kræver nedgravede slanger lidt tid til at sætte sig - igen ikke mindst i ler.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,348,296 Unikke besøg
XHTML CSS