HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Inverter/ikke inverter
Lond
Jeg har haft besøg af jordvarmesalgsmand. Positiv erfaring. Han foreslog en IVT greenline HE E9 + en IVT kombibeholder 300 FR med 300 l vamtvandsbeholder/120 l buffertank og 450 m jordslange.

Jeg er ved at ombygge et hus til 2 superisolerede lejligheder og en stor gildesal i kælder i alt 230 m2 med et varmetab på 3300 watt + 500 W i ventilationstab hvor jeg har et par Genvex GES Energy passive varmevekslere. Anlægget skal forsyne det hele og der skal så varmemålere/varmtvandsmålere på til de forskellige lejligheder/gildesal for at kunne fordele udgifterne.

IVT er jeg tryg ved så mit første spørgsmål går på om det ikke er klogere at vælge en IVT med inverter og så få et 10 % lavere forbrug. Salgsmandens erfaring var at hvis der gik noget i stykker på en inverterstyret pumpe var det meget dyrere end den traditionelle han foreslog.
En anden fordel ved den invertestyrede varmepumpe er at der vel så ikke skal være nogen buffertank og endelig kan varmtvandsbeholderen vel ogs være lidt mindre end 300 l da den inverterstyrede som jeg forstår brochurerne, kan producere varmt vand hurtigere. Alså kan kombibeholderen byttes ud med noget billigere og med mindre tab??

Mit andet spørgsmål går på om et 9 kW anlæg ikke er for stort til mit behov. ( Jeg regner med max 6 personer, Gulvvarme overalt med Novapan spånplader med varmefordelingsplader)

hamselv
Det lyder ret fornuftigt. Vi har lavet en tre-familiers med en 11'er. Du får en ret stærk vandforsyning med sådan en opbygning. På en to-familiers ejendom ville jeg ikke gå lavere i størrelse. Jeg kunne derimod godt komme i tanke om at øge slangelængden lidt. Men det vil afhænge noget af jordbeskaffenheden.

En HE'er i godt trim, så tror jeg ikke på at de trinløse er 10% bedre. Fede apparater, men ret kostbare. Du kan ikke bruge en mindre tank til de trinløse - det går galt.

hamselv
En vild fed løsning er iøvrigt sling-tankene til brugsvand. Sådan en vil give meget kraftig brugsvandsforsyning og udmærker sig ved ganske lille indhold af brugsvand = nærmest ingen risiko for bakteriavækst. Prismæssigt koster de det samme.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.