HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kondensvand i trækrør?
aengdal
Hej med jer,

I forbindelse med at jeg har fået bygget et nyt hus, valgte jeg at få AL teknik installeret i kælderen, herunder også jordvarmeanlægget. Det har betydet at der er trukket ca 2x14m isoleret jordvarmeslange fra kældergulvniveau op til 1m under terræn. De 2x14m isoleret jordvarmeslange er trukket i 2 seperate ø200mm rør, således at de om nødvendigt kan udskiftes.

Mit problem består i, at trækrørerne( 2x200mm rør) bliver fyldt med vand, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor vandet kommer fra. Med lidt hurtig udregning kan der være ca 400l vand i hvert rør, og de bliver fyldt på 2-3 mdr.

Kan det være kondens? Jeg har haft et Koak TV igennem røret, men kan ikke indentificere hvor vandet kommer fra.

Er det i det hele taget en fornuftig løsning at trække jordslangerne i trækrør?

Håber der er nogen som kan hjælpe mig med et godt råd.

Hilsen
Anders
 
pmp
Hej Anders
Det er ingen problemer med at bruge trækrør - det gør jeg også.

Men samler sig altså det laveste sted. Se bare hvad der sker i det ganske land, nu hvor "miljø-folkene" har fået lukket for oprensning af afvandningskanaler.

Nu skriver du ikke hvordan der er lukket i enderne ? Både en meter under jordoverfladen og i kælderen ?

Hvis du har brugt den rigtige isolering, kan du suge vandet op unden der er sket nogen skade.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
*Mangler lige et ord - der skal stå

Men "vand" samler sig .........
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
aengdal
Puha, det lyder godt. Jeg frygtede at de hvor en fejlkonstruktion.

Trækrørerne ender under fundamentet ved en terrasse. Jeg har isoleret med ekspanderende skum, og støbt med beton omkring enderne. Derudover er der 1m stabilgrus og fliser. Derburde ikke kunne komme så meget vand ned den vej, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.

Jeg må desværre nok se i øjnene at jeg skal have gravet terrassen op igen, og isoleret ordentlig. Har du nogen gode forslag til hvordan det bliver 100% vandtæt. Krympefleks eller,?
 
pmp
Er der ikke kælder der ? Du må beskrive det mere - eller tegne det.

Nej hverken beton eller skum er vandtæt. Men hvordan er kælderen iøvrigt isoleret ud mod jorden ? Normalt ville man bruge drænplader, med et dræn i bunden - så ville der ikke være noget vandtryk mere.

Hvis beton skal være tæt, skal det behandles med asfalt.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,278,456 Unikke besøg
XHTML CSS