HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
nedgravning af jordvarmeslanger, 130 cm
Ajustar
Jeg har for et par år siden selv nedgravet mine jordvarmeslanger, i 90 til 100 cm. Nu skal jeg hjælpe en nabo med nedgravning af hans jordvarmeslanger, hvilket er fint nok. Han ønsker dog slangerne gravet ned i 130 cm af hensyn til kulden om vinteren. Desuden mener han også at der er mere varme i jorden dernede.

Er der så meget at hente, ved at grave slangerne ned i 130 cm?
 
hamselv
Næh ikke mig bekendt. Hvorfor iøvrigt stille spørgsmåltegn ved metodik der har været anvendt uden bøvl siden halvfjerdserne. Metodikken med en meter har svenskerne anvendt i langt langt større antal anlæg uden at nogen har haft udpræget lyst til at ændre dette.

Lidt dybere = der går lidt længere tid inden solen får tøet en eventuel isskal på slangen. Du går ind i fyringssæsonen med lidt koldere slange. Solen og regn får almindeligvis slangen op på måske 15 - 16 grader i sensommeren. Lidt dybere vil betyde lidt lavere starttemp.

Lidt højere = isskallen tøes lidt hurtigere. Forventelig ind i sæson med lidt højere temperatur. Ved lang vinter kan større tilfrysning forventes.

Jeg ville da gerne have en 150 - 170 meter brønd. Men det var primært til at køle med. Havde jeg den, kunne jeg så trække supplerende på den fra ca januar/februar (afhængig af vinteren). Før har brønden ikke overhalet slangen i een meter.

Skal du have fremmede til at grave, får du iøvrigt en klækkelig bon, for de ekstra 30 cm.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,230,271 Unikke besøg
XHTML CSS