HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad siger panelet til denne opstilling.
VvsThomas
Min kammerat har købt en hpw Jordvarmeunit, buffer og vvb.
Han er blevet rådet til at sælger at monterer anlæget således:

jordvarme unit kobles parellet til buffer.

120 liter vvb med kobles på som det var en radiator. ( Skal virke som en forvarmer )

30 liters el beholder, skal kobles på efter den 120 liters beholder for at varme vandet de sidste op.

Dette rådes han til at gøre for at få en høj COP. ( Det kan jeg som sådan godt forstå) men..

Hpwen er leveret ved Varmt vands priotering, hvorfor så ikke bruge det?. Kan den ikke levere den høje temp. Der er ikke nogen el patron i anlæget.

Hvad med bakereier i den 120 liters forvarme beholder. Der er jo ikke garenti for at de bliver varmet op til 60 grader ved stort forbrug.

Jeg vil meget gerne have kommentar til denne opstilling. Hvilken opstilling har i andre med Hpw ?

På forhånd tak
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
kla
hvorfor køber din kammerat ikke en varmepumpe som er på positivlisten, hvad er det han ønsker?? billige varmepumper er der masser af, altså billige i indkøbGrin.

nej undskyld, det må folk jo selv om. jeg ville dog ikke selv vælge en varmepumpe som ikke var på positivlisten.

Danskerne er jo lidt underlige, alle har hørt at varmepumper er fremtidens opvarmning, og alle installatørere ønsker at sælge varmepumper, problemet er at alle konkurrerer med alle og det eneste man derfor kan konkurrere på er prisen. forbrugerne kender alle prisen på varmepumper.

det man tit glemmer er.
1. hvor længe holder varmepumpen.
2. kan jeg få reservedele hvis der sker noget
3. virkningsgraden hvordan er den målt
4. hvor meget larmer (dCool siger den
5. beregning af varmepumpestørrelse er den korrekt dimensioneret.
6. hvordan monteres varmepumpen optimalt i forhold til netop dit varmesystem
7. hvor høje vandtemperatur kan den lave
osv

nogle gange når alle disse ting svæver rundt i det uvisse bliver varmepumpen monteret, og nogle gange var det desværre ikke den helt optimale løsning. tja.... hvem får så skylden. varmepumpen, selv om det måske var et helt andet sted skylden lå.

gør jer nu selv den tjeneste at købe god kvalitet når varmepumpen vælges, så følger service, indregulering og ikke mindst ekspertisen i varmepumper med.

selve varmepumpens pris er nok det mindste af projektets pris
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
allankj1
Desværre behøves kvaliteten af varmepumpen ikke betyde at dem der montere den (opstarter den) indreguleringer den rigtigt og har den nødvendige ekspertise.

Overtog det helt nyt hus i april 2008. Pumpe blev opstaret af forhandler og vi taler her om et kvalitetsprodukt. 167 m3 hus med gulvvarme. Pumpen stod til at indkoble el-patron efter 1 time!! Heldigvis fik jeg hurtig sat mig for at pumpen skulle trimmes til det optimale og satte mig ind i tingene.

Snakkede senere med en servicemand fra den pågældende forhandler og sagde at det var da mærkeligt at når de ikke slog el-patronen fra når de opstartede en varmepumpe i et hus med gulvvarme. For det tog da mere end en time at varme gulvet op på så stort hus. Så kikkede han mærkeligt på mig og sagde at hvis ikke varmepumpen kunne nå det indenfor 1 time så måtte jeg da ikke blive ved med at trække på jordslangerne for så ville jeg jo trække alt energien ud af min jord!!! Sagde så til ham at hvis det var hans holdning måtte det jo være fordi mit anlæg var dimensioneret forkert. Den ville han ikke rigtig svare på. De sidste 2 vintre har el-patronen været koblet helt fra og vi kan stadig holde varmen fint. Længeste drift i træk er 30 timer på kompressor uden brug af el-patron.

Så den at køb af et kvalitetsprodukt indebærer indregulering og ikke mindst ekspertisen i varmepumper holder ikke stik. Håber dog at mit tilfælde er et ekelte stående tilfælde.

Skulle jeg bygge nyt hus i dag ved jeg godt hvem jeg ville have til opgaven. Og han kommer ikke fra sjælland af. Derimod fra Jylland ikke langt fra Kolding og Fredericia. Har ikke nævnt nogen navne så indlægget overholder reglerne her på siden. Smile
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Allan jeg tror ikke helt at du har gennemlæst mit indlæg, jeg mener at alle ting omkring varmepumpen er vigtige, især dimensionering, og valg af anlæg, at din oplevelse omhandler at el-patronen ikke skal indkoble, har intet med om det er en dygtig servicemand at gøre men kun om holdninger til elpatroner.
du har fra IVT´s side en god service, at du er blevet lidt nørdet er kun godt.
om 30 timer i træk på 6 kW varmepumpe uden elpatron ved jeg ikke om jeg synes er godt, det var måske bedre med 15 timer på kompressor og 2 timer på 3 kW elpatron, havde måske været billigere Wink
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Nu forstår jeg ikke filosofien i at forvarme, for så at eftervarme med noget der har en effektfaktor på 1. Hvis jeg tæsker min varmepumpe til at puste sig op til 65 grader i afgangen, Havner effektfaktoren til sidst på omkring 2,5. Dvs lavede jeg samme trick kunne jeg stå og godte mig over en fin lav COP når jeg forvarmede vandet, og bagefter stå og tude når jeg blev pelset til benet på eftervarmen. Hvis man bruger en varmepumpe der kan lave varmt vand, hvorfor så genopfinde den dybe tallerken (og som i dette tilfælde bruge en metodik der var nødvendig tilbage i halvfjerdserne og firserne, dengang man anvende ikke-så-trykstærke kompressorer).

Det lyder som et ikke helt gennemtænkt GDS projekt. Mit råd er: Tag kontakt til en kompetent varmepumpeleverandør. De vil også kunne levere til GDS.

En varmepumpe SKAL kunne køre kontinuerligt. Dette er netop filosofien i de trinløse. Så skal du have ret i din vurdering Karsten, har invertere og trinløse varmepumper ingen berettigelse. Til OR oplevede jeg flere dage i vinters hvor min heller ikke stoppede. Det har ingen betydning, andet end at brinen bliver koldere (fordi du henter varme der). Dimensionerer man slangerne korrekt er det uden betydning. Kølemæssigt har kompressoren det bedst sådan. Hvorfor skulle man ellers lave parallelanlæg til køl? Det er ikke antal drifttimer, men antal starter, der normalt ombringer en kompressor.
 
hamselv
Iøvrigt er det fint, at Allan har sat sig ordentlig ind i tingene. Desuden nyder han blandt varmepumpekollegaerne respekt, for den viden han har tilegnet sig.

Iøvrigt kan jeg kun bifalde Allans kommentar omkring tidsforsinkelse og gulvvarme. I min verden er det meget forkert, ikke at træge elpatronens indkobling, endog ret meget, især hvis vi tale indstøbt gulvvarme. Fabriksindstillingen på 60 minutter er væsentlig for lidt, når et helt betondæk skal hæves i temperatur. Vi vælger som standard at bruge max indstillingen enten 240 minutter eller 300 minutter (afhængig af model), når vi tale indstøbt gulvvarme. Dette er uden meldinger om indvirkning på komforten. 6 kW varmepumpen fravælger vi dog gerne, da merprisen for en 7'er er forsvindende lille. Og den er altså mærkbart kvikkere til brugsvandet.
 
allankj1
Hmmm det har jeg svært ved at se. Alt andet lige må det da altid koste ekstra at benytte el-patronen.

Eksempel:

Husets forbrug på de 30 timer er vel: 30 * 6 kwh = 180 kw
Om jeg laver dem med kompressor eller el-patron ændre vel ikke på husets forbrug / varmetab.

De 180 kw blev produceret på 30 timer med et forbrug i timen på 1,3 kwh = 39 kwh.

Skulle el-patronen hjælpe til efter 15 timer ville forbruge da være:

15 * 1,3 = 19,50 kwh. Afgivet til huset 90 kw.

180 - 90 = 90 kwh. El-patronen kobler til efter 15 timer med 3 kwh i hjælp. Varmepumpen afgiver nu 6 + 3 kw i timen = 9 kw i timen.

90 / 9 = 10 timer hvor el-patronen hjælper til. 10 timer med et forbrug i timen på 1,3 + 3 kwh = 4,3 kwh i 10 timer = 43 kwh.

Altså 19,50 + 43 = 62,50 kwh for at producere de 180 kw som er husets varmetab.

180/39 = 4,62 i cop uden el-patron.
180/62,50 = 2,88 i cop hvis el-patronen bruges.

Hvilket jo er klart da el-patronens COP er 1:1.

Ps. der er alene taget udgangspunkt i værdierne fra databladet og ved godt at COP'en ikke er 4,62 i praksis da brug til pumper osv. ikke er medtaget. Samt fremløbet ikke lige er 35 grader og brinen ikke lige er 0 grader.

Ps. tak for de fine ord Hamselv.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
Desværre er det jo sådan, at optimal indstilling af en varmepumpe kræver løbende opservation, og det er jo ikke muligt for en installatør, at bruge så mange timer til det.

Derfor er det vigtigt for økonomien, at brugeren gider sætte sig ind i det. Det ser sælgerne desværre ofte stort på.

En god Installatør kan naturligvis komme et langt stykke af vejen, men desværre findes der jo ikke "positivlister" for installatøre (eller rådgivere). Det er måske også godt det samme, hvis man bare kan betale sig til en plads på listen.
Ingen nævnt - ingen glemt.

Jeg syntes det er skræmmende, hvor mange fejlindstillinger der er. Det ses tydeligt, af de indlæg der er på dette forum.

Energiforbruget er jo den eneste fornuftige grund til, at købe varmepumpe - ellers skal man da bare have en elparton.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Deri har du bare så meget ret PMP. Vi servicerer jo meget andet end vores eget, deriblandt "søster-mærkerne". Og justeringerne fra installatørerne går fra horrible til helt horrible. Eksempel varmekurver der vender om (det kan lade sig gøre vha "tilpas varmekurven". Vi havde faktisk et eksempel her på heatpump på en af "vore" der stod så skrækkelig galt at det var forfærdentlig.

Problemet er, at enhver der tror han øjner en "guldforretning" straks kan hoppe på vognen og tjene Villiarder. Det medfører så en livlig aktivitet af åbenlyst ringe installationer.

Vi er skam ikke ufejlbarlige, men forskellen ligger måske i evnen og lysten til at følge tingene til dørs. Samtidig må man engang imellem æde en kamel og sige: "Den der løser vi".

Men man kan dog "more" sig over:

En ikke benævnt L/V flyttede man en meter. Isolering var åbenbart ikke nødvendig, selvom der var radiatorvand i udedelen. Resultat = et par isoflower hoppede af, og hele radiatorkredsen tømtes.

Et pænt stort VVS firma mente man var ret god til at lave jordvarme. Ikke så fint var ret mange haverier med pumper pga sand i slangen. Frostsprængte fitting pga isolering osv.

Samme firma startede med en fin stor varmepumpe i et meget stort hus. Slangen er så efter min mening væsentlig for lille. Da man render i problemer, sætter man bare en mere ind og øger således ydelsen. At slangen så går fra at være meget for kort til at være rigtig meget for kort, rører ikke store ånder. Vi kan fremvise billeder af isblokke af betydelige størrelser i brønden (vurderet langt over en kbm).

En nu (heldigvis) exkollega, har udmærket sig ved at lave et anlæg så ringe (med meget kort slange) at man tydeligt kunne se slangeplaceringen (frost).

Sådan nogle sager er trælse og alle installatører bør undgå at noget sådant sker. Men har du en konto ved en grossist kan du købe. Kan du bevæge dig til VVS-Grossisten kan du købe. Kan du slå op på nettet kan du købe. Jeg for mit vedkommende mener så man bør analysere lidt på tingene inden jeg bare fyrer noget af. Når man så er i gang bør man bruge håndværkere der besidder den rette omhu. Slutteligt må man bruge den tid der er nødvendigt for at kunden forstår hvad han har, og for at han ikke er bange for apparatet. Til allerallersidst, sælg en ordentlig service, hvor man jager en af de gamle grå ud, der kan spise en småkage og drikke en kop kaffe OG FORKLARE HVORDAN MAN GØR TINGENE OPTIMALT.

Qva ovenstående laver vi hellere to instruktioner med to forskellige (f. eks mig selv og vores servicemand). Gevinsten er at Henning og migselv forklarer tingene på hver vores måde, så huske-effekten føler vi bliver bedre.

Og skal folk have tlf bistand, kan de få det. Idag snakkede jeg med en gut der fik startet sidste år på byggepladsvarme. Han ringede så, og jeg guidede. Han havde pillet men forkert. 5 minutter og han var tilbage i en korrekt startposition. Nu besøger jeg ham lige ved lejlighed og får tingene finpoleret UB. Er jeg lidt dygtig, kan jeg som sidegevinst måske sælge ham et kanalsystem. Ellers vil jeg se det som en investering i hvordan han omtaler os (han er selv kommet på anbefaling).

OK jeg er så fagtosse, men dem er der mange af i branchen. Det er jeg særdeles velvidende om. Beklageligvis er der også frygtelig mange lykkeriddere.
 
hamselv
Og PMP vi er så ikke enige, du og jeg; i at man skal pille, skrue og overvåge kontant. Skal man det, har man en skidt pumpe.

Min er installeret og opstartet. Justeret og så ikke mere. Da jeg efter noget tid påbegyndte en yderliger isolering justerede jeg lidt, OG SIDEN HAR JEG KUN PILLET VED EKSPERIMENTER. Altså, kigger jeg i ny og næ af nysgerrrighed. Men justeringer foretager jeg ikke. Hvorfor skulle jeg? Den er indstillet af "EN", der påstår han ved lidt om det.Grin
 
pmp
Hej Hamselv - det er da nogle skrækkelige historier du har kendskab til. Uha Uha.

Jeg mente nu ikke der skulle pilles og skrues hele tiden, men hvis brugeren holder øje med sin VP, og ved lidt om det, så undgår man da at en tekniske fejl kan blive til et år på elpatron. (jeg syntes der har været et indlæg om det i dette forum).

Det første år må man vel også forvente, at der kan blive behov for justeringer. Det kan jo være svært ved en installation om sommeren, at vide hvordan varmekurven skal være ved -10 gr, i et gammelt hus. Nu er du jo skrap til det - og har meget erfaring - så du kan jo nok komme tæt på, men mange andre kan ikke.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kla
Uden at skulle ud i store udredninger om gradminutter og andet har jeg lige en kommentar til forbrug.

Hvis varmepumpen kører i 30 timer i streg, er gradminutterne i minus i 30 timer. normalt gradminutter start ca 100. hvis varmepumpen i 30 tmimer balancer omkring - 100 til 0 betyder det at kompressoren kan opvarme huset uden hjælp fra el-patron,
hvis dette er tilfældet har man ikke brug for en frekvenstilpasset varmepumpe og derfor til hamselv, hvis varmepumpen er dimensioneret korrekt er der ikke stor gevinst i frekvensstyret varmepumpe. og f.eks. X 15 kontra HE 11 i et korrekt dimensioneret hus vil HE 11 være billigere til opvarmning.

hvis førnævnte hus i de 30 timer havde de første 20 timer hvor gradminutterne faldt fra f.eks -100 til - 400 før varmepumpen begyndte at hæve gradminutterne ville huset mangle energi og derfor ville indkobling af elpatron hjælpe varmepumpen til at nå de 0 gradminutter væsentligt før måske 3-6 timer før, hvis dette er tilfældet vil jeg spare ca 6-12 kW på de 3 timer, men elpatronen hjalp måske med 1 kW i 1/2 -1 time for at få gradminutterne til at stå på 0

og alt andet lige hvis elpatron og kompressor er slukket bruges kun energi på cirk pumper og styring.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
allankj1
Og alt andet lige styrer min IVT ikke efter gradminutter men efter temperaturen på gulvvarmevandet. Ved -10 grader udenfor skal returvandet være eksempelvis 28,3 grader. Dog har jeg også en koblingsdifference som står til 3,4 grader. Ved minus 10 grader accepterer pumpen at vandet falder ned til 26,6 grader (setpunkt - (koblingsdifferencen/2) før den starter. Når den så starter fortsætter den med at lave vand indtil dette er 30 grader varmt (setpunkt + (koblingsdifferencen/2).

Den dag den kørte i 30 timer var naturligvis en meget kold dag hvor temperaturen yderligere faldt til natten og den efterfølgende dag. Mener at den fortsatte til den nåede omkring 31 grader i temperatur på min retur vand. Da den så stoppede tog det 8 - 10 timer inden den startede igen.

Så lærte KLA også lidt i dag omkring styringen i en gammel IVT. (mener de nye styrer efter fremløbstemp.) Modsat forstår jeg ikke så meget af det der med gradminutter.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Din IVT styrer efter gradminutter, det gjorde de i hvert fald da jeg arbejdede med dem i 2005 da hed modellerne greenline HT

det er rigtigt at du også arbejder med returtemperatur men driften styres af gradminutter, det ved jeg 100 % jeg blev undervist af Styrbjørn Dugge fra IVT Tranås i det Smile
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
kla
i IVT hedder det börvärdet. indstillingerne er ikke så avancerede som f.eks. Vølunds, ved dog ikke hvad som er bedst ?

Börvärdet som erhålles från värmekurvans inställning används som börvärde för värmepumpens drift mot värmesystemet. Start och stopp av kompressorn sker kring börvärdet med en variabel kopplingsdifferens som börjar med ett stort värde (maximal kopplingsdifferens) och med tiden sjunker mot ett lägre värde (minimal kopplingsdifferens). Inställningen i Tidsfaktor avgör hur snabbt kopplingsdifferensen förändras enligt formeln på sid 22.

Vid varje statusförändring, start eller stopp, på kompressorn återgår kopplingsdifferensen till inställningen i Maximal kopplingsdifferens.

Sedan kommer några bilder över menyfönstret och därefter ytterligare lite text om tidsfaktorn:
1= Mycket snabb minskning av kopplingsdifferensen = korta gångtider.
20= Långsam minskning av kopplingsdifferensen = långa gångtider.

På nästa sida (sid 22) visas ett exempel med formeln
(max/min)/((tid/60*(1/k)+1)+min, där k är tidsfaktorn.
samt några grafer över exemplet.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
allankj1
Okay den var ny. Har aldrig set gradminutter nævnt nogen steder i min manual. Min pumpe er fra 2008.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Okay men er vi så ikke enige om at gradminutterne er ikke synlige i menuerne på IVT'erne. Muligt de lægger bagved i en eller anden form men som bruger kan du ikke stille på disse. Hvis du har et hus der taber varmen hurtigt og dit returvand bliver hurtigt koldt så må du stille din koblingsdifference op i værdi for at få nogle længere driftstider og nogle længere stop perioder??? Hvorimod I et hus med gulvvarme behøves din koblingsdifference ikke stå på 5 grader som anbefaldet i manualen. Forudsat naturligvis at du har den rigtige delta på gulvvarmen og et gulv hvor flowet er balanceret korrekt? Ved at stille koblingsdiffencen ned på 3,4 grader på mit gulv oplever jeg ikke de store udsving i gulvtemperaturen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
KLA, du antager fejlagtigt, at Allans hus manglede varme efter 20 timer, og at denne varme først var leveret efter yderligere 10 timer. Det er der du tager fejl. Allan har i alle 30 timer og de efterfølgende 8-10 timer haft varme nok. Derfor giver det ingen mening at bruge elpatron, det giver kun udgifter.

Sådan er det med et godt isoleret hus med gulvvarme i beton - der sker alting i langsomt tempo.

Det er noget helt andet end et utæt svensk træhus.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Fint du vil gøre sådan Kla. Jeg vil så ikke. Uanset antallet af drifttimer bliver det varmepumpen der skal levere varmen her i huset. Elpatronen er først tilladt under minus 8, og først efter 300 minutter. Korrekt kan man så læse i displayet at anlægget ikke kan opnå børværdien (mangler måske en grad eller halvanden). Det betyder intet, idet vi alligevel ligger i den øvre ende af hysteresebåndet (varmepumpen kører jo konstant) Da jeg har gulvvarme har dette ingen mærkbar indflydelse på komforten i virkeligheden. Rumtemp falder måske 0,5 grad, eller slet ikke. Og jeg gider ikke brænde elpatron af, med tre gange forbruget for at fange den halve grad en halv dag om året. Max trægning er nødvendigt ved indstøbt gulvvarme. Ellers får du bunker af pjatkørsel på elpatronen. Komforten er der absolut ingen forskel på. Om man bruger en time eller tre timer på at opnå børværdi kan være ligegyldig. Også selvom man som Allan bruger 30 timer. Du kan ikke på nogen måde retfærdiggøre at der skal bruge elvarme der koster 3 gange så meget.

Så længe varmepumpen lige nøjagtig kan holde opnået temperatur i skak, er den lige nøjagtig stor nok. Falder opnået temperatur (det sker f. eks her, hvis det blæser og er koldere end minus 8, så er man nødt til at enten tillade diskomfort, eller brænde elpatron af. Men det er en anden snak.
Redigeret af hamselv d. 31-08-2011 10:31
 
allankj1
Præcist jeg kunne godt holde varme. Faktisk oplevede jeg at varmen steg i huset. For nu blev alt betonen varmet op i 30 timer konstant. Og alt betonen i hvert rum blev varmet op. Som altid afgives der jo mest varme på de første par meter af varme gulvvarmeslangen i hvert rum. Også selvom slangerne er lagt korrekt hvor returslangen lægger tættest på fremløbet. Men efter så mange timers drift blev et større del af gulvet omkring fremløbet varmet op og føltes mere varmt. Men når ikke det har været så koldt tidligere er det jo svært at vide hvordan varmen bliver i huset ved så mange minus grader.

Dog kan jeg godt se at med en frekvensstyret hvor vandet løber konstant rundt i slangerne kan man nok køre med et mindre fremløbstemperatur. Og det er jo også et af de argumenter man hører omkring de frekvensstyret.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,936 Unikke besøg
XHTML CSS