HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad siger panelet til denne opstilling.
hamselv
Nu er det så fordi Greenline HT'eren benytter lidt ældre styring og kører efter returtemperaturen, du oplever den slags. Man burde opleve det lidt mindre, når man som på HE'eren kører efter fremløbet. Der har man lavet noget snedigt noget med en variabel tidsafhængig hysterese. Det betyder man starter med vistnok 16 grader og går ned mod 4 grader i hysterese. Tiden den varierer på kan man også stille. Styringen er REGO 1000, der er en finpudsning af den iøvrigt ganske fremragende REGO 800. Så Allan, vi er NØDT til at vinde i LOTTO, så vi kan få den nye HE'er (jeg vil så have to 7'ere i kaskade, og du skal have en 7'er og lidt mere slange). Grin
 
allankj1
Ja jeg spiller også hver lørdag. Og når jeg vinder ringer efter dig til opgaven. Og ud med VBX'en og ind med en rigtig genvex anlæg. Please lad mig vinde på lørdag!!!!! Ville gerne se sådan en REGO 1000 en dag.Grin
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Har engang fået fortalt at hvis pumpen kører 24/7 ved minus 10 grader udenfor og 20 grader indenfor er den dimensioneret korrekt til huset. Ved de 30 timers konstant kørsel var det koldere end minus 10 grader og jeg vil gerne have de 23,5 grader indenfor så det må siges at pumpen er fin nok til huset.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det er IDAG du skal have en fuldtræffer Allan.

Og dimensionering - ja, det vil jeg også kalde meget fint.
 
VFK
Min kammerat har købt en hpw Jordvarmeunit, buffer og vvb...................................
På forhånd tak
________________________________________

Hej VVS Thomas

Jeg synes, der er kommet mange indlæg på dit spørgsmål, men de fleste forholder sig jo slet ikke til dit spørgsmål: ”Hvad siger panelet til denne opstilling”.

Jeg har i flere år haft en tilsvarende opstilling med mit stokerfyr, og selv med en 1200 liter buffer og termostatstyret blandekreds varierer temperaturen på radiatorvandet. Derfor monterede jeg en 30 liter el-vandvarmer i serie med en 110 liter varmtvandsbeholder, der er tilkoblet radiatorsystemet. Dette system virkede upåklageligt indtil jeg pillede hele varmtvandssystemet ned her i vinteren 2010-2011, hvor jeg installerede min VP.

Delvis varmtvandsproduktion med el har selvfølgelig kostet mig noget, særligt uden for fyringssæsonen, hvor forvarmeren ikke har bidraget med energi.
Når jeg ser, hvad jeg har brugt af el (totalt) her i sommer (juni, juli og august), hvor VPen´ har været i drift, og sammenligner med sidste år med ren el-vandvarme, så er elforbruget i år 847 kWh, og sidste år var det altså kun 761 kWh - jeg har ikke taget fejl af årene!
Forbruget af varmt vand har ca. været det samme de to år, men i år har vi dog haft lidt varme på badeværelsesgulvene, når VPen´ altså ikke har kørt i sommerdrift ved >18°C.

I teorien kan det ikke passe at VPen´ bruger mere el til opvarmning af brugsvandet end el-vandvarmeren, men det gør den i praksis – En af årsagerne til dette kan være, at varmetabet er større i VPen´ med dens 180 liter store varmtvandsbeholder, end det er i den lille el-vandvarmer med skumisolering.
Alt i alt er det kun bagateller, der kan spares ved det ene system frem for det andet (temp.løft med el kontra direkte opvarmning med VPen´).

Er varmepumpen og varmtvandsbeholderne ikke placeret i samme bygning, vil jeg mene at opstillingen med den lille el-vandvarmer i serie med en forvarmerbeholder bliver billigst i drift, da I minimere varmetabet i rør, men det kommer igen an på varmtvandsforbruget.

Jeg vil tro at anlægget du omtaler er købt til 50-55.000 kr. inkl. moms, jordslanger m.m. - Skal du have et tilsvarende anlæg af ”en af de anerkendte mærker” med indbygget varmtvandsbeholder kan du sikkert sagtens komme af med det dobbelte!!!

Mht. bakterier så slutopvarmes vandet jo med el til ca. 60°C, hvilket fjerner risikoen for bakterievækst i rørsystemet.
Da der ikke er ”blinde kroge” i 120 liter beholderen, hvor vandet kan blive ”gammelt”, har I sikkert mindre risiko for bakterieproblemer end vi andre, der måske har for lav varmtvandstemperatur på grund af vores ”COP fiksering”.

God weekend til alle
VFK
Bosch EHP 11 LW/M, 300 L buffer, 600 m slange, igangsat jan. 2011.
Hus fra 1978 på 170 m2 med gulvvarme og radiatorer samt 110 m2 1. sal der ikke normalt er opvarmet.
 
pmp
@vvs thomas
Ja, naturligvis skal din kammerat anvende den indbyggede varmtvandspriotering. Der er jo en grund til, at der er en sådan.
Der er ingen dokumentation for, at en anden løsning skulle være bedre.
Du skriver ikke noget om huset, så om han skal bruge en buffer eller ej, er det ikke muligt at give dig svar på.

@vfk
Dit totale elforbrug fortæller intet om forbruget til opvarmning af varmt brugsvand. Hos mig er mindre end 10 % af elforbruget i de 3 nævnte måneder til varmt vand.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
allankj1
Ja jeg har brugt 242 kwh i juni-august til den varme vand. Så tror det koster dig en del at holde temp. på badeværelserne.

Ved PMP er meget længere nede i forbrug til varmt vand i den samme periode.

Ingen tvivl om at den billigeste måde at lave varmt vand på er med VP'en i stedet for med en el-vandvarmer.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
VFK
Hej igen
@vvsThomas
Jeg er både enig og uenig med ppm ang. drift med varmtvandsprioritering, men som han skriver, skal man kende huset, før man kan afgøre, om du skal bruge varmtvandsprioriteringen.
(Ved at bruge varmtvandsprioritering kan der komme ”store” varmetab i rørene til og fra varmtvandsbeholderen, hvis denne og VPen´ ikke er i samme bygning.)

@Allan hvad har du brugt totalt på VPen´ i den periode, hvor du brugte 242 kWh til varmtvand?

@PMP, mindre end 10% af dit elforbrug bruges til varmtvandsproduktion, er det fordi du klare resten med solfangeren, hvis det er det, ved du så, hvad det er kun med VPen´?

Desværre har jeg ikke hørt fra ”Styr din varmepumpe” siden midt i marts måned, hvor jeg fik besked om, at jeg snart ville få monteret målergrejet, så hvad elforbruget til det varme vand har været ved jeg ikke.
Jeg er blevet lovet, at målergrejet vil blive monteret inden november.

Fra den 10/08 til 01/09 har mit totale elforbrug været 162 kWh, hvoraf varmepumpen har brugt de 108 kWh = 66% (har haft en bimåler på den), og årsagen til VPen´ har været i drift, har jo været for at producere varmt vand, så for mig er det altså det, det koster at producere det varme vand.

Jeg tror jeg lader stokeren klare opvarmningen af badeværelsesgulvene i et par uger, og så kun lade VPen´ producere varmt vand, så kan jeg se hvad elforbruget til at holde VPen´ varm og producere varmt vand egentligt er.
MVH
VFK
Bosch EHP 11 LW/M, 300 L buffer, 600 m slange, igangsat jan. 2011.
Hus fra 1978 på 170 m2 med gulvvarme og radiatorer samt 110 m2 1. sal der ikke normalt er opvarmet.
 
pmp
OK I får nogle tal

Min totale elforbrug har her i sommer været:
juni: 314 kwh
Juli: 281 kwh
August 308 kwh
det er alt elforbrug for hele huset (fra minmaaler.dk)

Heraf har min vp bruge følgende op opvarmning af varmt bugsvand:
Juni: 22 kwh
Juli: 20 kwh
August: 23 kwh
(ifølge bimåler)
Jeg har ingen solfanger til opvarmning af brugsvand. der er varmt brugsvand når jeg skal bruge det, men ikke 24/7 - hvordan jeg gør det er en anden sag.

Derudover bruger jeg el til elektronikken til styreboxen fra strydinvarmepumpe.dk og elektronikken til varmepumpen samt til cirkulationspumpen på varmesiden (den flytter varme fra stuen til kælderen. Hæver dermed sommertemperaturen i kælderen med 2 grader). Dette er ca. 20 kwh pr. måned.

Det skal siges, at vi kun bor 2 personer i huset.

Hvis nogen ligger lavere i forbrug til varmt brugsvand, så står min holdning naturligvis til ændring, men så længe ingen kan fremlægge bedre tal, vil jeg fastholde, at en vp er bedre til varmtvandsproduktion end en elvandvarmer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
HEJ PMP

det er meget flotte forbrugstal, hvordan gør du, er der noget vi andre kan lære ???.

jeg har i samme periode brugt :

juni = 103 kwh
juli = 104 kwh
august = 106 kwh

Forbruget er til varmt brugsvand samt opvarmning at mit 1900 liters udendørs spabad som altid står med 38,5 grader varmt vand.

Vi er 2 voksne og 4 børn hvoraf de 3 er teenagere som har opfattelsen af at varmt vand er noget der findes i uanede mængder.

Vedr brug af elvandvarmer kontra varmepumpe så tør jeg da slet ikke tænke på hvad det havde kostet................Shock
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
allankj1
@Allan hvad har du brugt totalt på VPen´ i den periode, hvor du brugte 242 kWh til varmtvand?

Jamen der har mit forbrug i alt på varmepumpen kun været 242 kwh. Pumpen laver ikke varme til husetom sommeren.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
Hej woebbe
Jeg ved ikke om du kan gøre det samme. Dit varmtvandsforbrug er jo noget større.

Tidligere havde jeg måske 3 starter pr. dag - nu har jeg kun en.
Føleren sidder nederst i tanken, så når der bliver tappet nogle få liter varmt vand, vil det udløse en start, og det ville jeg gerne undgå.
Efter forskellige forsøg, er det endt med, at jeg nu har sat tidsstyringen til, så den kun laver vv lige før vi står op om morgenen. Så er der 180 liter til rådighed (42 grader i bunden og ca. 52 i toppen) - og mere bruger vi ikke på en dag.
Vi kan normalt holde over 39 grader i toppen ved sengetid - og det er ok.
Opvaskemaskinen tager så det sidste om natten.

Drifttiden er omkring 20 minutter - det er længere end en normal vv-kørsel (dermed mere effektiv), men der er så også kun en start.

Set over hele døgnet er beholderen koldere end normalt, og det nedsætter varmetabet.

Om andre kan det samme uden komforttab, kommer an på forholdene i de enkelte tilfælde.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
VvsThomas
Sikke en masse tilbage melding. dejligt.

Jeg vil dog gerne lige tilføje, at jeg selv er ejer af velfungerne Bosch, og aldrig kunne drømme om at købe et anlæg som jeg har omtalt.
Jeg tror dog også at min kammerat er lidt træt af det nu. Han troede at han havde købe et komplet sæt, med ved nærmere gennem gang manglede der både pumper ventiler mm. Nå med der er jo hans problem.

Varmvands beholderen er lige ved siden af vpèn så der vil ikke være det store varme tap. Så jeg vil nok også vælge at bruge vv priotering, hvis det var mig.

huset er på 160 m2 ok isoleret, alt er gulvarme ca 100 M2 i beton og resten på fordelingsplader.
Jeg ved godt der mange meninger om buffer, men det i "sæt " han har købt er der en 315 liters buffer. Er det ikke overkill ? Eller er jeg helt galt på den.

Nu ikke flere spørgsmål fra mig ang. dette HpW anlæg.


1900 liters spa- Bare det var mig :-)
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej pmp,

Lyder smart/genialt at bruge tidsstyringen på den måde, jeg vil overveje om jeg kan bruge samme metode hos mig, er dog lidt i tvivl om det går med det varmtvandsforbrug vi har.

Jeg er lidt nysgerrig over hvad du har sat som start og stop temperatur på dit varmevand ??????

Jeg har sat start på 26 grader hvilket betyder at vp starter når tyemperaturen på det varmevand er faldet til ca 37 grader, stop er sat til 34 grader hvilket betyder at vp stopper når det varmevand har nået en temperatur på ca 49 grader.

det fungere fint men jeg har dog aldrig forstået hvorfor den indstillede temperatur er over 10 grader anderledes end temperaturen på det varme vand der kommer ud af vandhanen ??? har du eller andre et bud på det????


Og til vvs thomas,
ja det er faktisk rart at sidde udenfor i 38 graders varmt vand feks en vinter aften i 10 graders frost og tænke på at al varmen kommer fra den "frosne" jordGrin
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
Hej Woebbe

Der er 2 følere på vvb i en F1245, BT6 og BT7.
BT7 i toppen af vvb - og det er den temperatur der vises som vv-temperatur.
BT6 er nederst - og det er den føler der bestemmer start og stop.

Opvarmningen sker med en spiral i vvb, hvor fremløbet sendes igennem spiralen fra oven og nedefter.

Når der tappes f. eks. 10-20 liter vand, tages det fra toppen og der kommer 10-20 liter koldt vand ind i bunden. Det vil så afkøle bt6 og evt. udløse en start, selvom der er 160 liter varmt vand endnu. Jeg har også forsøgt at sætte startpunktet ned ligesom dig, men det løser ikke hele problemet. Nu er mine indstillinger 37 og 42 gr. ved start og stop, men tidsstyringen betyder så, at den ikke starter ved 37 alligevel, men først næste morgen.

Hvis du har software v 1410 er både bt6 og bt7 på loggen. Så kan du følge det hele på loggen. Jeg logger hvert minut 24/7.

Du kan jo prøve, at sætte 2 perioder, hvor den ikke må lave vv.
Står du op tidligst kl. 6, så sæt skema 1 til 6-15, og skema 2 til 16-5 og vælg "fra".
Så vil den kun lave vv mellem 5-6 og 15-16. Din stoptemperatur skal nok sættes op.
Med den indstilling du bruger nu, tror jeg ikke du udnytter de 180 liter - bunden bliver aldrig varmet op,

Hvordan spabadet skal sættes ved jeg ikke noget om - hvornår bruger du det ? Varmetabet ville jo blive mindre, hvis du f. eks. kun er oppe på de 38,5 grader fra 16 til 23. Men du morgenbader måske også i det ?










Det er derfor vv-temperaturen (BT7) viser mere.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej pmp
Tak for din udmærkede forklaring, nu forstår jeg hvordfor der er forskel på den indstillede temperatur og den der kommer ud af vandhanen.

Jeg overvejer stadig om jeg skal forsøge med at tidsindstile hvornår der skal laves varmt vand, når det er vinter og der laves varme til huset bruger du da også samme tidsindstilling ??? og hvis du gør er fordelen så ikke noget mindre da varmepumpen jo alligevel kører flere gange om dagen?????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej pmp igen
jeg glemte lige den om spabadet,

Spabadet bruger jeg mest om aftenen melem kl 20.00 og 24.00 og ca 1 time pr gang. nogle gange også om morgenen.

Spabadet varmes op af pool styringen (pool 40) og så vidt jeg lige kan se er det ikke muligt at tidsstyre pool styringen.

Det kunne muligvis give nogle længere drifttider og færre starter at tidsindstille poolstyringen men umiddelbart ser det ikke ud til at det er muligt.

jeg vil nu lige prøve at logge igen og se hvor ofte spabadet opvarmes i løbet af en dag.

Jeg kan se at mit strømforbrug på varmepumpen her i sommermånederne ligger ca 20 kwh højere pr måned i år med opvarmning af spabadet i forhold til sidste år uden opvarmning af spabadet,
i vinters lå forbruget med spabadet opvarmet af varmepumpen enten på lidt over eller lidt under forbruget pr måned sidste år uden spabadet.

Nu har jeg ikke et helt år at måle på endnu men det kunne tyde på at merudgiften til opvarmning af spabadet er relativt lille når varmepumpen alligevel er i gang med at opvarme huset.

opvarmning af spabadet efter et bad på ca 45 min tager ca 20 minutterom vinteren i ca 10 graders frost
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
Hej Woebbe

Jo, jeg vil også antage, at fordelen om vinteren er noget mindre, fordi nogle af vv-starterne falder sammen med varme-starterne.

Jeg begyndte med det den 25/3, men der gik noget tid, før jeg fandt den rigtige tidsindstilling.

Drifttiden (timer) til vv har været følgende:
Jan 17
Feb 14 (ferie)
Mar 17
Apr 13
Maj 11
Jun 9
Jul 8
Aug 7

Nu er det jo ikke tidsstyringen der alene har nedsat drifttiden til vv fra 17 til 7 timer. Vandet fra vandværket og brinevæsken er jo noget koldere i marts end i august.

I april var jorden altså også kold, så mon ikke faldet fra 17 til 14 timer fra marts til april, kan tilskrives tidsstyringen (varmetabet må jo være mindre når beholderen er koldere i noget af tiden). I august havde drifttiden nok være den dobbelte uden tidsstyring.


Vedrørende spa'en, så kender jeg ikke noget til det, men der må jo være en føler.
Hvis man enten afbryder den - eller kortslutter den (ved ikke hvad vej den arbejder) så må det kunne spærre for en start.
Det kunne ske med et tænd/sluk ur, eller andet.
Du kunne også gøre det sådan, at den kun kunne køre pool, når den alligevel var startet til. (via udgang AA3-X7).
Lidt mere teknisk, men jeg bruger denne mulighed for at trække oplysninger om start ud af vp i forbindelse med min hjemmebyggede styring til udnyttelse af solindfald - men det er en helt anden historie.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Sidder og spekulerer på om ikke du var en af de få, der retteligt kunne få noget rigtig godt ud af en solfanger eller to?? Selvfølgelig skal der syes noget styring sammen, menøhh...
 
Mogens

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1641&pid=10401#post_10401]VFK skrev:[/url]

Hej igen
@vvsThomas
Jeg er både enig og uenig med ppm ang. drift med varmtvandsprioritering, men som han skriver, skal man kende huset, før man kan afgøre, om du skal bruge varmtvandsprioriteringen.
(Ved at bruge varmtvandsprioritering kan der komme ”store” varmetab i rørene til og fra varmtvandsbeholderen, hvis denne og VPen´ ikke er i samme bygning.)

@Allan hvad har du brugt totalt på VPen´ i den periode, hvor du brugte 242 kWh til varmtvand?

@PMP, mindre end 10% af dit elforbrug bruges til varmtvandsproduktion, er det fordi du klare resten med solfangeren, hvis det er det, ved du så, hvad det er kun med VPen´?

Desværre har jeg ikke hørt fra ”Styr din varmepumpe” siden midt i marts måned, hvor jeg fik besked om, at jeg snart ville få monteret målergrejet, så hvad elforbruget til det varme vand har været ved jeg ikke.
Jeg er blevet lovet, at målergrejet vil blive monteret inden november.

Fra den 10/08 til 01/09 har mit totale elforbrug været 162 kWh, hvoraf varmepumpen har brugt de 108 kWh = 66% (har haft en bimåler på den), og årsagen til VPen´ har været i drift, har jo været for at producere varmt vand, så for mig er det altså det, det koster at producere det varme vand.

Jeg tror jeg lader stokeren klare opvarmningen af badeværelsesgulvene i et par uger, og så kun lade VPen´ producere varmt vand, så kan jeg se hvad elforbruget til at holde VPen´ varm og producere varmt vand egentligt er.
MVH
VFK


Hej

Har læst lidt tal herinde på det seneste, og er kommet frem til at noget ikke stemmer.
Du skriver et total forbrug fra 10-08 - 01-09 på 162 kw/t minus de 108 kw/t til vp. det vil sige der er 54 kw/t til alt andet el i huset = 2,57 i døgnet, det giver et ca. årligt elforbrug på knap 1000 kw/t til el i huset. Ved godt at forbruget kan være lidt større om vinteren, hos os svinger det dog højst 0,5 kw/t i døgnet fra sommer til vinter.
Vil da gerne vide hvordan man kommer derned? Måske der skal lægges gas til komfur, samt diesel til generatoren oveni?Grin
Måske du bare stiller tallene op på en måde som jeg bare ikke forstårFrown

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,281,025 Unikke besøg
XHTML CSS