HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Er jordvarme nødvendig i et passivhus?
jannikmariager
HEj

Går med tanker om nybyggeri og overvejer jordvarme, men da drømmen er et passivhus/plusenergihus der jo bruger meget lidt varme er det så ikke overkill at investere i jordvarme til 110.000+ kr ?

erfaringer og råd modtages meget gerne

Jannik

allankj1
Jo det kan godt virke som overkill med Jordvarme når det bruger så lidt varme.

Derfor kunne luft/vand måske være en bedre og billigere ide.

Dog vil jeg sige at hold dig fra en boligventilationspumpe. Synes der er set en del eksempler her på Heatpump at boligventilationspumperne bruger alt for meget el i praksis selvom de i beregningerne ser fint ud.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

allankj1
Et eksempel på probemer på en boligventiilationspumpe.

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1555&highlight=p600&pid=9656#post_9656
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

jannikmariager
Lader ikke til der er den store prisforskel hvis man kigger på dvi.dk på luft/vand og jordvarme i pris ?

woebbe jordvarme siden 1985
Om det er overkill med jordvarme i et passivhus/plusenergihus må jo afhænge af hvor meget der forventes at skulle tilføres af energi til varme og varmt vand udover hvad huset selv " producere "

Det kunne for debattens skyld være interesant at høre hvor meget der forventes at skulle tilføres af extra energi.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

jannikmariager
Sådan som jeg har forstået det må et passivhus ikke bruge mere end 12kwh/m2 netto årligt måle på det opvarmede areal - så et hus på 180m2 er vel ca 160 netto gange 12 kwh = 1920 kwh så derfor kan jeg ikke rigtig find ud af om jordvarme er overkill - er mine beregninger helt hen i vejret så ret mig endelig da jeg er ny i det her og prøver at blive klogere på området.

Nå men med så lidt varmetilførsel kan den dyre jordvarme så erstattes af noget billigere eller er jordvarme den bedste løsning ? - går ud fra varmepumpen ikke kører mere end nødvendigt og dermed ikke bruger meget strøm heller?

bøffede tallene herfra http://www.teknologisk.dk/projekter/23643

JAnnik

woebbe jordvarme siden 1985
Jeg ville nok vurdere den samlede investeringspris på varmeanlæg i forhold til varmeudgiften om året og så ville jeg regne med at anlægget, uanset om det er gas, solvarme eller jordvarme m.m. skulle udskiftes om 20 år.

20 år er ikke fordi anlægget nødvendigvis er opslidt men ny teknologi har helt sikkert overhalet det eksisterende anlæg.

Vær opmærksom på at varmepumper så som jordvarmeanlæg har en styringsform som i et nyt hus med gulvvarme sikre den absolut højeste boligkomfort.

Jeg ved at der bygges en del passivhuse med jordvarme så det må vel være fordi det alt i alt hænger godt nok sammen
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.