HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft + solvarme / vand
FlemmingS
Jeg sidder og kigger på en såkaldt Solar COMPLEET fordi jeg ikke tror det er muligt at lave jordvarme i vores kommende hus.
I kan læse om den her;
http://www.sonnenkraft.de/Products/SystemSolutions/complete/Pages/complete.aspx

Det lyder godt i mine øre hvis man kunne få lidt solfanger hjælp til luft/vand-varmepumpen, men jeg kan ikke finde ud af hvordan solfangeren kan hjælpe luft/vand pumpen ? (udover selvfølgelig at varme vandet direkte)

Er der nogle der kan gennemskue hvordan det virker ?

Mvh. Flemming
 
Chr
Tjah, det ser ud somom den lader solen varme direkte på VV, når der er sol nok til det, og når der ikke er temperatur nok til VV sender den fra solfangeren til varmepumpen. Om natten og når der slet ikke er sol bruger den en almindelig udedel, altså er det en almindelig luft/vand pumpe.

Mine ringe tyskkundskaber og meget langsomme internet herude på midten af Atlanten gør det svært for mig at komme med noget mere præsist, desværre.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
FlemmingS
Det var også lidt det jeg håbede på, men kan man overføre varmen fra solfangeren til den gas der flyder imellem ude og inde delen af luft/vand pumpen ?
Hvis ellers jeg kan finde den pumpe herhjemme så lyder det som et rigtigt godt bud på vores nye varme.
 
hamselv
Det viste system ligner noget der svarer til en energifanger løsning. Vi har efterhånden set ikke så få, og ville klart interessere mig for sådanne, hvis jeg var boende tæt på middelhavet, hvor vi har godt med solskinstimer og ingen frost. Uanset hvor meget man bøjer den type anlæg render de i problemer i frost og i særdeleshed ved længerevarende og kraftig frost. De kan ikke lave varme, når der ikke er nogen steder at collecte varmen fra.

Hvis du interesserer dig for luft/vand, så studer istedet de nyeste generationer af disse. Det vi har fået forelagt ser vildt spændende ud.
 
FlemmingS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1652&pid=10451#post_10451]hamselv skrev:[/url]

Det viste system ligner noget der svarer til en energifanger løsning. Vi har efterhånden set ikke så få, og ville klart interessere mig for sådanne, hvis jeg var boende tæt på middelhavet, hvor vi har godt med solskinstimer og ingen frost. Uanset hvor meget man bøjer den type anlæg render de i problemer i frost og i særdeleshed ved længerevarende og kraftig frost. De kan ikke lave varme, når der ikke er nogen steder at collecte varmen fra.

Hvis du interesserer dig for luft/vand, så studer istedet de nyeste generationer af disse. Det vi har fået forelagt ser vildt spændende ud.


Hvad er det for nogle nye systemer du her tænker på ?

Det jeg tænke da jeg så Solar COMPLEET's system er at det må da være bedre end et tilsvarende luft/vand system uden solfanger ? (og også bedre et et med solfanger, men som kun varmer på vandbeholderen?)
 
hamselv
Vi lurede på et system fra sydeuropa der lignede, og fandt ved grundig gennemlæsning af manualer og data ud af, at der skulle installeret ret væsentlig tildkudsvarme, idet dem vi så på holdt helt op, når det blev frostgrader. Endvidere har vi også set ret vigende data fra ispinnen, når længerevarende frost har været der.

Uanset hvor smart man synes solvarme er, er der ingen varme at hente derfra, når du har størst behov. På Kreta er det fint, men de kan også præstere langt langt højere antal solskinstimer end vi kan i norden. For år tilbage meldte IVT klart ud at solvarme var totalt værdiløs. Men nu bor de så også 600 km højere oppe end vi gør. Efter tyskerne i form af Bosch/Budurus er kommet på banen, kigger man alligevel på forskellige systemer. Men som udgangspunkt er det skidt at kombinere to systemer, der er verdensmestre på samme tidspunkt, og er mindre gode på samme tidspunkt. Så kan man kun dårligt udnytte deres fordele.Husk på, at en god varmepumpe kører med en ret god effektfaktor, når det er sommer. Solfangeren duer kun når det er sommer. Det var om vinteren varmepumpen kunne bruge lidt hjælp, men der laver solfangeren intet.

De kombinerede systemer jeg har set, har været opbygget af relativt prisbillige komponenter, da man ellers ikke har kunnet holde prisen i ro. Og de gange vi har regnet på opbygning af kombinerede systemer med anvendelse af sagerne fra den fine hylde, er priserne røget til himmels, og det hænger slet ikke sammen. Det er klart, at kommer man til en kunde der allerede har en solfanger, så kobler man det sammen. Og der har jeg et par fine referencer med blandt en 9 kW jord + Velux solfangersæt. Det har kørt ganske uovertruffet. Men skulle man købe nyt helt forfra, fik man aldrig aldrig forrentet solfangeren. Men omtalte sæt kører så brilliant, at mit eget er forberedt til noget lignende, bare forfinet en smule (man udtænker jo hele tiden nyt). Jeg får jævnligt driftdata tilsendt og det er godt, men det skuffer mig at solfangeren ikke laver noget særligt i forår og efterår. Der synes jeg man (vi) kan konstatere at solfangersælgerne er riiigeligt optimistiske. Vi kan udlæse drifttider i solfangeren og den forvarmer end ikke vandet før så småt i april og overtager tæt på 100% i maj. Vi har nu hentet data derfra i vistnok tre år og det er rimeligt ens.

Men bevares jeg vil gerne have en solfanger. Men mest for sjov, og fordi det interesserer mig. Skulle jeg vælge - valgte jeg måske en lille mølle istedet.

Som vanligt - vinder jeg i lotto iaften - køber jeg sgu det hele.
 
FlemmingS
okay, så vil jeg da gerne have udpeget hvad det er for nogle "nyeste generationer" du siger der er bedre luft/vand end ovennævnte ? Det syntes jeg nemlig er meget svært at finde ud af.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Lige en indskydelse i debatten om solvarme kombineret med jordvarme..........

Jeg fik tilbud på montering at solfanger systen designet til min vølund 1245 (lavet af urhøj smedje) pris for 2 stk solfangere + styring + 2 varmevekslere + div fitting + 2 stk cirkulationspumper ialt incl montering =48000,0kr

med mit årlige forbrug på 5000kwh så er investeringen helt ude af propertioner i forhold til det jeg selv kunne forvente at spare i strøm om året.

Ideen syntes god og spændende men som hamselv skriver så står det normalt ikke mål med investeringen da der ikke er meget varme at hente med solfangere når der er mest brug for den.

Det kunne jo være interesant om der er nogen der har et bud på hvor mange procent strømforbruget ca vil kunne reduceres med ved at kombinere solvarme og jordvarme.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
Prøv forresten at se under combivarme fra sabetoflex ( solvarme kombineret med jordvarme), det lyder interesant hvis besparelserne holder, men jeg tvivler nu lidt..........
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
FlemmingS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1652&pid=10458#post_10458]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Prøv forresten at se under combivarme fra sabetoflex ( solvarme kombineret med jordvarme), det lyder interesant hvis besparelserne holder, men jeg tvivler nu lidt..........


Det nytter jo kun noget hvis man har plads til jordvarme....
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej flemming s

Det er jo rigtigt, men nu er det jo muligt at få lavet en boring lodret ned i jorden, jeg tro det hedder en energibrønd den fylder 1 m2 . der er flere der laver det bla dansk varme pumpe industri.

jeg tror dog at det er dyrere end jordvarmeslanger.

Jeg har en del af mine jordslanger lagt i en 2m dyb rende i 2 lag så fylder det kun halvdelen, hos mig virker det ok.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
FlemmingS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1652&pid=10460#post_10460]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Hej flemming s

Det er jo rigtigt, men nu er det jo muligt at få lavet en boring lodret ned i jorden, jeg tro det hedder en energibrønd den fylder 1 m2 . der er flere der laver det bla dansk varme pumpe industri.

jeg tror dog at det er dyrere end jordvarmeslanger.

Jeg har en del af mine jordslanger lagt i en 2m dyb rende i 2 lag så fylder det kun halvdelen, hos mig virker det ok.


Ja, det er væsentligt dyrere med boringer, og bliver frarådet af flere pga. de ringe erfaringer. Hvis jeg skulle ud i det projekt , ja så ville jeg mene et det nærmest var et krav at få solfanger på til at varme boringen op. (i tilfælde af man ikke har ramt nogle grundvands strømninger)

Energibrønden som jeg har forstået det, er en brønd med mange boringer ned til 50m, i mange retninger. Denne skal også varmes op, men kan gøres ved at de øverste boringer transporterer varmen ned i de dybe boringer.

Jeg tror desværre jordvarme er udelukket i vores tilfælde, da vi kun har 15 x 10 m græsplæne til rådighed.
Eneste mulighed for jordvarme hos os, som jeg tror lidt på er, at benytte helix jordsonder på 3m gange x antal, kombineret med solfanger, og energi fang. Men det skal da testes ved få nogle til at regne på det når vi overtager vores hus.

Mvh. Flemming
 
no100
Hej
Er det ikke sjovt. Stoker folket og Varmepumpe folket har stort set samme fyrings økonomi.

Smile Og så kommer det sjove Stoker folket er vilde med solvarme, kan det hænge sammen med at de har opdaget at solvarme er så billigt at hverken Stoker eller VP. kan være med.

Smile Nu har jer som bekend energifanger og min cop ligger på 4 når jeg køre på den alene, hvis jeg bruger jorden sammen med, er cop. 4,7, og det er kun i de perioder hvor solfangeren ikke laver varmen, i dag lavede solfangeren ½ delen af varmen og det er til en 1/5 af jordvarmens pris.

Wink Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
pmp
@no100
Jeg forstår ikke hvorfor solen kun har givet dig halvdelen af varmen i dag ?
Hvad bruger du varme til nu ? - er det til at opvarme jorden ?

Her om sommeren betyder det jo ikke noget for den samlede økonomi. Det er i december, januar og februar det tæller.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
no100
Hej pmp
nu er alle huse jog ikke top isoleret og der til kommer at husets øvrige beboer mener at der konstant skal luftes ud, bare for dig jeg ryger lidt tobak, ja så kan det godt koste lidt at holde 23 c.
inde.

Den officielle fyringssæson regnes i Danmark at gå fra 1.oktober til 30. april
(i alt ca. 212 døgn).
I praksis regnes fyringssæsonen fra den 15. september til den 15. maj
(i alt ca. 232 døgn).
Information indhentet fra:
Teknologisk Institut


Grin Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,348,902 Unikke besøg
XHTML CSS