HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT 490 Twin
FlemmingS
Hej Igen

Ja, jeg søger stadig en løsning på vores varme "problem" i vores nye hus. Nu kan jeg se at IVT 490 Twin kombinere udsugningsluften til at opvarme jordslangen. Det passer rigtigt godt ind i vores nye hus, da der allerede er en udsugningskanaler (der er varmepumpe til det varme vand, og opvarmning er el) Desuden kommer vi fra et hus med genveks, så det kunne vi så lave med denne i det nye hus, sådan som jeg fors.tår det

Men er sådan en IVT 490 Twin, blevet for gammel ?, er den med den nye type kompresser?
Kan se der der skrives (http://www.el-cool.dk/ivttwin.aspx) at man skulle kunne installere sådan en svend med kun 150m jordslange?

Håber på flere input til vores varme problem Smile

Mvh. Flemming

hamselv
Twin'en er en aldrende konstruktion. Forbrugsmæssigt skal man huske at tage højde for at man ikke genvinder fra udsugningsluften, men indvinder fra denne. Dvs udsugningen genererer et varmetab i størrelsesordenen som transmissionstabet. Dvs luften tilgår huset uopvarmet og skal derefter opvarmes af anlægget.

Driftmæssigt er du noget bedre kørende med en HE'er + et godt passivt genvindingsanlæg. Det er endnu ikke lykkedes for nogen at præstere et godt kombineret anlæg (ikke noget jeg har set ihverttilfælde). En HE 6'er kører normalt fint på omkring 300 meter slange i alm jord.

hamselv
Twin'er er endvidere så ulyksaligt skabt at den ikke på samme måde som HE'eren udnytter flydende kondensering, med deraf højere virkningsgrad til følge.

FlemmingS
øv, så :-)

Lad os nu sige at vi vælger sådan en IVT Greenline HE, og så presser 150 til 200m jordslange ned i vores lille have, vil man så kunne få det til at løbe rundt hvis vi samtidig smider 6m2 energi fang på et sydvendt tag ? F.eks. det her;
http://solarventi.dk/generelt/energifang.htm

Der står jo at man kan spare ca 50% af jordvarmeslangen.

Mvh. Flemming

hamselv
Uha, det vil jeg være ked af at sige ja til. Det afhænger fælt af mange ting. Men har du et nogenlunde areal og kunne komme lidt højere op, lå det indenfor rækkevidden. Men seneste vinter har gjort mig mere ræd for for korte slanger. Men hvis atealet er fornuftigt, hvorfor så ikke to lag (hvis der er plads til jorden når man graver) + evt suppleret med lidt energifanger. Det vil kræve en grundig gennemgang af hus, have, jord osv osv.

Ellers er luft/vand jo et godt alternativ.

allankj1
Du skriver IVT 490 men den nyeste model heder 495 Twin mener jeg.

Har for omkring et år siden været nede og stille på sadanne en maskine. Noget anderledes end IVT HT'erne i opbygningen. Blandt andet laver den altid 50 grader varmt vand. Hvorefter den så blander det 50 grader varme vand i gulvvarmekredsen svarende til den varmekurve man har valgt. Men det ville ha været meget bedre hvis pumpen kun havde lavet 36 grader varmt vand til gulvet hvis det var dette der var brug for. Det koster meget på COP'en at den skal lave 50 grader varmt vand fremfor 36 grader.

Derudover vil den altid koble el-patronen til hvis den køre over 5 timer i træk og det er under 5 grader udenfor. Man har ikke mulighed for at koble el-patronen fra eller sætte de 5 grader ned til eksempelvis -10 grader som man har på IVT HT'erne.

Hos ham som jeg hjalp med indstillingerne sætte vi koblingsdifference ned således at den ikke havde så lange driftstider. Dette var vi nødt til for at el-patronen ikke skulle arbejde så meget.

Selv har jeg en IVT HT 6 med VBX modul til. Lidt sammt opbygning som IVT 495 TWIN bare del i 2 maskiner i stedet for en. Dette giver mig mulighed for at styre udsugningen i huset med tænd/sluk ur plus HT'eren har en bedre COP og meget bedre indstillinger. I jorden har jeg IVT kompaktkollektorere. Det virke men har også medført en masse indstilling af pumpe og VBX.

Skulle jeg vælge i dag var det stadig samme pumpe med alm. jordslange (300 m) og et rigtigt genvex anlæg. Da jeg valgte anlæg vidste jeg ikke nok om jordvarme og genvex. Jeg er blevet klogere i dag.

Men hvorfor ikke luft vand/anlæg og et genvex anlæg?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

FlemmingS
Nu siger i begge luft/vand, men hvis jeg kigger på cop på nogle af dem der faktisk opgiver cop ved - grader, så står der cop = 2 eller lavere ved f.eks -5.
Hvilken nogle luft/vand pumper er gode ?
(IVT PremiumLine A Plus ser ud som om den er ny)

hamselv
Premiumline A Plus er ny. Ydelserne er bestemt heller ikke uefne. Og al den indbyggede teknik og styring er også det nyeste. Den har fået trinløse A-pumper, der iøvrigt styrer efter delta T over veksleren (det lyder klogt). Man har bygget en masse gimmicks i, med blandt andet ekstra low noise sommerdrift osv osv. Styresystemet er bygget op på REGO 1000 platformen, som vi kender (og holder meget af) fra HE serien. Når man kigger på den - ser det godt ud. Har endnu ikke haft æren af at pille ved den. Kun een ulempe kan jeg se. Den er IKKE billig.

FlemmingS

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1655&pid=10488#post_10488]hamselv skrev:[/url]

Premiumline A Plus er ny. Ydelserne er bestemt heller ikke uefne. Og al den indbyggede teknik og styring er også det nyeste. Den har fået trinløse A-pumper, der iøvrigt styrer efter delta T over veksleren (det lyder klogt). Man har bygget en masse gimmicks i, med blandt andet ekstra low noise sommerdrift osv osv. Styresystemet er bygget op på REGO 1000 platformen, som vi kender (og holder meget af) fra HE serien. Når man kigger på den - ser det godt ud. Har endnu ikke haft æren af at pille ved den. Kun een ulempe kan jeg se. Den er IKKE billig.

Okay, jeg kan ikke finde nogle priser nogle steder, men hvilken en ville du så anbefale ?

hamselv
Man spørger en forhandler mht pris. Det er ikke noget GDS produkt.

Den mindste er mere end rigelig stor til sådan et hus.

FlemmingS
grunden til at jeg spørger efter pris, er skam ikke for at lave noget selv Smile, men mere hvor vi ligger henne i forhold til jordvarme. (eller andet)

allankj1
Sad lige og så på tallene for sådan en Premiumline A Plus og begyndte at dividere 9,9 med 4,2 og fik COP til 2,35. Indtil jeg så opdagede at de 4,2 ikke var tilført effekt med COP'en der var opgivet. Wink

Normalt opgives der afgivet effekt samt tilført effekt og så beregner med selv COP.

Kunne du oplyse tallene ved 50 grader fremløb og henholdvis 7 og 2 grader udenfor for.

Hvordan er COP ved -5 og -10 grader. Kender man disse tal?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Jeg skrev ikke tallene ned, men fik dem vist af Niels fra Bosch. Og man har tal helt ned i minus meget koldt, og disse er intet mindre end imponerende.

Iøvrigt har du intet at bruge 50 graders fremløb til ved +7 ude.

hamselv
En mindre jordvarme (6-7 kW) bliver formentlig lidt billigere. 9 kW lidt dyrere.

Det bliver også lidt broget, hvis du sammenligner apparatpriser. Det hænger ikke rigtig sammen. Du skal se på hvad entreprisen kan udføres for totalt set.

allankj1
Okay. Det lyder da spændende at den også yder rigtig flot selv i minus grader. Hvorfor opgives disse tal ikke? Det er jo de tal der er rigtige spændende.

Har været inde og se lidt på det svenske varmepumpeforum og der går lidt rygter om at X11 og X15'eren er på vej til at blive erstattet af en ny varmepumpe med bedre ydelse. Kender Hamselv noget til dette mon?

Yderligere har jeg lagt mærke til at i sverige er det mere reglen end undtagelsen at el-patronen kobler til for at lave varme. I et indlæg så jeg at der var en der spurgte om han havde købt en for stor pumpe fordi hans el-patron ikke koblede ind under drift. Til dette svarede folk "ja så var hans pumpe for stor til huset." Shock Ved godt strømmen er billigere i sverige men alligevel.

hamselv
X15 er så vides ude af kampen (indtil videre i hvert fald).

.... og jo, mon ikke man søger at lave noget endnu skrappere. Problemet er nok at Greenline er en temmelig fornuftig konstruktion. Den har fået et par overhalinger, først fra HT til HT+ og senest til HE. Men der kommer da stensikkert lidt flere poleringer. Når det er lykkedes at trimme luft/vand'erne, kan man garanteret og trimme lidt mere ud af Greenelinerne.

Svenskerne har altid dimensioneret til 80% af spids, hvor man i DK de senere år er gået til min 90% af spids. PT går vi lidt tættere på nu og vil helst ramme 100%. Når man bruger paralleltkoblet buffer giver det ingen problemer med overdimensionering og dette anbefales da også i både Bosch regi og IVT regi. Lille mig har så en forkærlighed for de lidt større buffertanke og synes bestemt ikke jeg kan se ulemper i dette, snarere tværtimod. Dog ryster Eskil Nilsson (Sverige) af mig og synes jeg er skør. Retfærdigvis skal indskydes at vi var nødt til at finde på noget til at stoppe uønsket flow på VP siden. Det fandt vi så i TA regulerbare kontraventil.

Så Sverige/Danmark. Jeg tror det ligger lidt i opdragelsen og religionen. Har du nyt hus med ren gulvvarme, vil gulvet være så trægt at jeg har svært ved at se ulemper ved 100% eller 110% dimensionering. Har du bare den lille 100 liter tank parallelt, kan jeg ejheller se problemer ved lignende dimensionering på radiatorer. Ergo den svenske argumentation falder til jorden hvis man følger disse to regler.

Hvis man derimod går direkte på radiatorer, uden volumenøgning i form af parallel buffer, med en for stor pumpe kan jeg sagtens se problemerne.

OWL

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1655&pid=10499#post_10499]hamselv skrev:[/url]

.... og jo, mon ikke man søger at lave noget endnu skrappere. Problemet er nok at Greenline er en temmelig fornuftig konstruktion. Den har fået et par overhalinger, først fra HT til HT+ og senest til HE. Men der kommer da stensikkert lidt flere poleringer. Når det er lykkedes at trimme luft/vand'erne, kan man garanteret og trimme lidt mere ud af Greenelinerne.

Nyt er på vej..............

IVT PremiumLine EQ
C/E8, C/E10 , E13.
Cop 4,7 0/35 enligt EN14511
Cop 5,1 0/35 enligt EN255 (inkl cirkulationspumpar)

Dessa använder R410a istället för R407c.

Ett gediget forsknings- och utvecklingsarbete har lagt grunden till framgångarna med IVT PremiumLine EQ.
Bland annat har en helt ny kompressor och kylkrets utvecklats.

DPC (Dynamic Pump Control) och självreglerande lågenergi-cirkulationspumpar säkerställer att COP-värdet och därmed energibesparingen maximeras, oavsett årstid och temperaturvariationer
OWL

allankj1
Oversat til dansk.

Cop 4,7 0 / 35 i henhold til EN14511
COP 5,1 0 / 35 i overensstemmelse med EN 255. (inkl. cirkulationspumper)

De bruger R410a i stedet for R407C.

Intensiv forskning og udviklingsarbejde har lagt fundamentet for succes IVT Premium-linjen EQ.
Blandt andet udviklet en ny kompressor og kølekredsløb.

DPC (Dynamic Pump Control) og selvregulerende lav-cirkulationspumper sikrer, at COP-værdi og derfor energibesparelser er maksimeret, uanset årstiden og temperatur variationer

meyer
Har lige et spørgsmål omkring denne IVT PremiumLine X 10-12 kw passer den til et hus på 200m2 5 personer og ca. 450 m jordslanger.???
Hvor kan man få oplyst prisen på IVTen ???

Er IVT PremiumLine X med varmtvandsbeholder ????....

Ellers en god hjemmeside med en masse nyttigt INFo. Tak for det .

hamselv
ad 1 muligvis
ad 2 Hos en IVT forhandler
ad3 Nej

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.