HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indregulering af varmekredse
pmp
Jeg overvejer at bygge en PC-logger til brug for indregulering af flow i gulvvarme og radiatorer, Planen er en Picolog 1012, med følere af NTC-modstande (og lidt kredsløCool.

Formålet er, at jeg så kunne logge temperaturen på op til 12 returløb, for dermed at kunne kontrollere flowet fordelte sig optimalt i de enkelte radiatorer og gulvkredse.

Er der andre nørder der har prøvet noget lignende ?

Jeg har mest radiatorer og har monteret nye radiatorventiler, med mulighed for regulering af vandgennemstrømningen i hver radiator seperat. Derfor har jeg ikke slangelængder el. lign. at rette ind efter.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Ole Christensen
Overvejer nøjagtigt det samme - fandt faktisk denne tråd fordi jeg søgte på picolog 1012 :-)
Fi du gjort ved tanken?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Lyder spændende pmp

Hvis det lykkedes er jeg meget interesseret i t høre om det.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Er de bare en temperatur logger i er intereseret i eller egentlig flowmåling i hver kreds ?
Det første findes der jo mange løsninger til, det sidste er lidt mere besværligt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@ole Christensen - og andre
Ja, det var i efteråret 2011 jeg hyggede mig med det, og fik en prototype færdig. Det er jo tilstrækkeligt når det er til en selv.

Det var lidt svært at få udsving nok - der er kun 2,5V, at lege med, og NTCerne skulle jo gerne være til overkommelig pris. Så det blev med en ekstra fast modstand pr. kreds og 4,5V forsyning.

Jeg havde problener med støj, så jeg måtte bruge skærmet ledning ud til NTCerne og heldigvis havde jeg engang bygget en meget stabil strømforsyning, som også hjalp.

Software giver max 8 kredse på samme diagram - og jeg bruger aldrig flere end det samtidigt.

Jeg fik det ønskede resultat. Nu har jeg balance i hele systemet så radiatorer og gulve er indreguleret sammen. Det har givet pæne drifttider med kun ca. 20 m2 tung gulvvarme - og kun Vølunds mindstekrav til buffer - 40 l i serie. Enkelte rum er der termostat på, som normalt bare står på max., men det giver mulighed for at skrue lidt ned.

Min uisolerede kælder er en udfordring. Om efteråret, når jorden er varm er behovet forholdsvis lille, men om foråret når jorden er kold er behovet større - i forhold til stueetagen. Det kan ikke løses uden ændringer hen over vinteren, så jeg skal have isoleret ved lejlighed.

Jeg har opnået en langt bedre økonomi med jordvarmen end forventet.

Mange må bruge en varmekurve eller 2 højere p.g.a. dårlig flow, så der er penge i det. Se bare alle de indlæg om buffertanke og dårlige drifttider, der er her på heatpump.dk

Hvis du ønsker det, kan jeg godt finde specifikationer på NTCerne og de faste modstande.
Havde du boet tæt på mig, kunne jeg da godt være kommet forbi med det, så du kunne låne det. Prototypen er ikke rigtig egent til at andre stiller den op - der er lidt kaos med krokedillenæb og løse ledninger.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,374 Unikke besøg
XHTML CSS