HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Forberedelse til jordvarmeslanger - hvordan?
kitora
I den kommende uge går jeg i gang med at grave og støbe sokkel til mit nye hus. Jeg har tænkt mig at grave kloaker, el og vand ind under soklen bagefter. Jeg er klar over at det kræver en smule dybere nedgravning, men det vælger jeg at acceptere frem for at lave gennemføringer gennem soklen og løbe risikoen for svage steder i soklen.

Grunden er meget skrånende, og vi har gravet ca. 3 meter af den nederste halvdel af grunden for at få underetagen ned i rette niveau. Det betyder at der skal fyldes op bagefter før der kan graves jordvarmeslanger ned. Konsekvensen er at huset kommer til at stå færdigt udvendigt før jordvarmeslangerne kan graves ned. Jeg tør ikke grave dem under og lade dem ligge i haven under hele byggeprocessen for så kommer vi til at beskadige dem.

Er der nogen måde at lave en gennemføring på som slangerne inkl. isolering kan trækkes i bagefter?

Er et 110 mm kloakrør med 3 stk 30 grader bøjninger en fornuftig løsning?

Jeg vil helst undgå udvendige samlebrønde, så det skal være en løsning hvor slangerne føres helt ind til varmepumpen.

Fornuftige forslag modtages med kyshånd! Wink
 
hamselv
ø110 PVC løsningen er i min verden noget skrammel, der bliver grimt. Det der kan laves flot og godt er ø90 indføringsbøjninger, f. eks. fra Plastline med tilhørende overgange. Selvom du så skal under soklen, kan disse uproblematisk forlænges med ø90 limmuffer og ø90 limrør. Altså lige ud af landevejen. Med fordel kanl du også forlæe ud under soklen, således at du ikke ryger ind i drøn og afløb, når du skal frilægge studsene. Hvis du skal have jordvarmepumpe med nogenlunde trykstærk brinepumpe, er et løb på 400meter, evt 450 meter absolut muligt. Skal du have to løb, er balancering klogt (så kan du spare tryktabsgivende justerventiler). Så kan du gå temmelig højt op i slangelængde. Har lige startet en 9 kW'er med slangerne i sand+lidt lerbanker. 2 x 350 meter og brinepumpen skulle alligevel dæmpes lidt.

Din leverandør burde kunne komme med lidt fin rådgivning i den henseende.
 
hamselv
Samlingerne er så inde i huset og ingen brønd. Flot og pæn løsning. Funktionen er OK 10/4. Og ideen med at skåne slangerne lyder god. Vender man den på hovedet, er det også en god ide, når alle kraner og traktorer er væk, at nedpløje slangen. Ved den lejlighed får du så lavet en dybdegrubning. Hvis du så har rimelig almindelig jord, fræser du, stenrive, sår græs og gøder og slutter med tromle. Så skulle succesraten med opnåelse af golfbane-plæne være indenfor rækkevidde.
 
kitora
Jeg kom til at tænke på om det er dumt ikke at have en samlebrønd. Varmepumpen kommer til at stå i underetagen, så jordvarmeslangerne kommer op i niveau over selve pumpen. Bliver det så ikke nødvendigt med en samlebrønd så systemet kan udluftes?
 
pmp
Der er regler for hvor dybt man må grave i hvilken afstand til bunden af en sokkel, og man graver ikke under en sokkel.

Det svækker den langt mere end et hul igennem. Det bør din gravemand vide.

Du skriver dit hus skal være på en skrå grund - så husker I vel at "trappe" bunden.

Og nej - du behøver ikke en samlebrønd fordi vp skal stå i kælderen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kitora

Citer

pmp skrev:[/url]

Der er regler for hvor dybt man må grave i hvilken afstand til bunden af en sokkel, og man graver ikke under en sokkel.

Det svækker den langt mere end et hul igennem. Det bør din gravemand vide.

Du skriver dit hus skal være på en skrå grund - så husker I vel at "trappe" bunden.

Og nej - du behøver ikke en samlebrønd fordi vp skal stå i kælderen.


Jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er et problem at grave under fundamentet efter det er støbt. Mit fundament består af 400 mm jernarmeret beton og derpå 3 lecablokke på hver 20 cm i højden. Jeg turde ikke lave gennemføringer gennem kun 40 cm beton, så derfor graver jeg i stedet under. Det kræver selvfølgelig at der fyldes under med sand som bliver behørigt komprimmeret bagefter. Der undergraves før huset bygges, så fundamenterne bærer ikke noget imens, så hvis de knækker har jeg et meget større problem.... Grin

Anyway, tilbage til emnet. Mit teknikrum ligger inde midt i huset, så jordvarmeslangerne skal føres ud under et andet rum for at komme udenfor fundamentet. Min plan er at støbe alle gulve i huset undtaget det i teknikrummet. Det giver mig 2 fordele:

1. Jordvarmeslangerne skal føres ind under gulvet vandret, og jeg kan efterfølgende bøje det op på det rette sted inde i teknikrummet.

2. Mine gulvvarmeslanger, vand, rør til centralstøvsugeren og rørene til jordvarmen kan jeg bøje pænt på plads i de 52 cm der er frit fordi gulvet ikke er støbt og der er ingen isolering i gulvet når jeg skal arbejde der.

Er det helt skørt?

Jeg kan vel lægge nogle lige rør ind udefra og afslutte dem inde i teknikrummet og trække mine jordvarmeslanger i bagefter. Hvor tykke skal disse være for at der er plads til isolerede jordvarmeslanger?
 
hamselv
Klogt er det at bruge ø90 limrør (som du ikke limer, men fordi det er nemt og billigt). Opføringerne laver du med ø90 specielle indføringsbøjninger. Rør + bøjninger samler du med limmuffer (som du taper). Lav fald udaf. Lad foringsrøret gå en meter uden for soklen, eller helst ud til den er fri af nedløb. Lad indføringsbøjninger/rør stritte 10 - 15 cm op.
 
kitora
Hvorfor vil du have jordvarmeslangerne op i indføringsbøjninger?

Jeg har et helt frit rum uden støbt gulv og kan bøje slangerne pænt op lige der hvor jeg vil have dem. Er der så nogen grund til at anvende idføringsbøjninger?
 
hamselv
Fordi man så nemt kan skubbe slangen ind bagefter og man kan lave en ordentlig top$ afslutning[img][/img]
hamselv tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

 
hamselv
Ført ind igennem flex kan give noget helvedes bøvl med at få det igennem.

Og føringsrør er et krav. Det skal du bruge. Ligeledes skal du have isolering med igennem.
 
kitora
Gotya!

Indføringsrør it is... Grin

Tak.
 
Mogens
Hej kitora

Læser du vil ligge rør fra centralstøvsuger ned i forbindelse med andet arbejde, det lyder udmærket MEN!
Pas på med du ikke har dem til at gå tæt på dine jordvarmeslanger, du kunne få et vældigt problem med kondensvand i dine rør til centralstøvsuger.

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
kitora
Jeg kan se at plastline ikke har overgangsstykker til 90 mm indføringsbøjninger til 40 mm jordvarmeslanger. Hvad gør man så i stedet?

Skal overgangstykket være med udvendigt eller indvendigt gevind, og i hvilken størrelse?

Er armaflex den rigtige type isoleringsmateriale? Det fås i 13x42 mm. Er det den rigtige størrelse?

Beklager alle de dumme spørgsmål, men jeg vil gerne gøre tingene rigtigt første gang. Wink
 
hamselv
I Plastline's overgang, sætter man en reduktion i (også fra Plastline).

Jeg holder mest af udv. gevind 1".

Nu skal du jo ikke bruge ø40 rør fra overgange og over til varmepumpen. Der er ø28 CU fint. Isolering vil så passende hedde ø28 x 19 (frost). I indføringsrøret er ø42 x 13 Caiflex fint. Caiflex'en er celleplast og suger som sådan ikke vand. Der vil armaflex'en ikke være så heldig, da det mindste svigt i overfladen gør at cellegummi'en bliver gennemblødt.
 
kitora
Jeg kan se at man kan få overgange i både plast og messing. Der er en kæmpe prisforskel, så jeg hælder selvfølgelig mest til plastic. Er de OK?

Caiflex kender jeg ikke. Er det denne her?: http://www.plast-line.dk/KAP3.2/3381a.htm
 
hamselv
Messing kan jeg ikke lide. Vi har skiftet aaaalt alt for mange frostsprængte fittings på anlæg bygget af andre. Plast har vi aldrig skiftet. Så det er min favorit. Billigt nemt og godt.

Isolering: Yes
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,282,232 Unikke besøg
XHTML CSS