HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Litter / min. i Brinen
Prebenh
Jeg har lige fået opsat et nyt jordvarme anlæg. og desværre så bliver brinen afkølet alt for meget i pumpen. ( Pumpen går i alam 04, dvs for kraftig afkøling af brinen)

For at forhindre dette , er det vel kun at hæve l/min gennem jordslangerne.

Nu er spørgsmålet så : Hvor mange l/min skal der gennem brine kredsen.?

Jeg har et
copmax 15 kw pumpe, med 1000m slange fordelt på 4 kredse

Slangerne er gravet ned på et areal der ligger ca 2,5m højere end der hvor pumpen står.

Cirkulationspumpen er en grundfoss Alpha 2 25-60 på 45w, og den kan nu max levere 21 l/min.

Skal der en større pumpe til?

Jeg spørger fordi, jeg skal have fat i smeden igen i morgen, og jeg ønsker ikke at blive snydt !!!
 
hamselv
Hvis du har luft i slangekredsen er faren for at du ikke har fået skyllet ordentlig ganske overvældende. Og luft er det rene gift, når slangerne ligger over varmepumpen. Dernæst er det jo lidt interessant om vi snakker 32 eller 40mm slange. Skylning for at fjerne luft skal foregå med ret kapabel grej. En kreds af gangen. Er brinen bare påfyldt har du hovedparten af fejlen der.

En 25/60 er iøvrigt også en ret bette pumpe og uden at have kigget kurver eller regnet noget skravlet noget at bruge i den opstilling.

Men nogen har vel dimensioneret og rådgivet, eller er det GDS projekt?
 
Prebenh
Slangerne er 40 mm i de 4 kredse, og fødeslangen til huset er 50 mm.

Anlæget er købt ved vvs-eksperten, min lokale smed står for opsætningen, men jeg er ikke helt sikker på at han har rigtig meget erfaring med jordvarme på disse anlæg. ( han er en Bosch mand )

Alle kredse er luftet enkeltvis ud ved fordeler brønden, som ligger ved det højeste sted.

Dog kan jeg se at smeden har sat udlufteren på brinen 20 cm under indgangen til pumpen, så det skal han rette imorgen,

Hvilken pumpestørelse vil du evt foreslå til anlæget ?
 
hamselv
Jeg vil ikke sådan uden videre begynde at dimensionere på det der. Et af de store spørgsmål er: Er slangerne skyllet? Er der anvendt tilstrækkelig pumpestørrelse? Er slangerne der er brugt til skylningen >1 - 1,5"? Er skyllehaner mm i størelsen >1"? Du får ALDRIG skyllet ordentlig via noget 1/2" eller 3/4" og slet ikke med 50mm fødeslange. Dernæst kommer dimensioneringen af resten af anlægget. Hvilken størrelse rør er anvendt fra slanger til varmepumpe? Er dette 22 eller 28 CU har du problemer der.

Du har nu fået nogle hint's og bør efterfølgende holde din leverandør op på dimensioneringen og udbede dig forklaringer derfra.
 
Prebenh
Rørene fra brinekreds til pumpe er 11/4 ".Galv.

Kredsene er skyllet med en 1 ½" slange.

Er der nogle der ved hvor mange l/min sådan en varmepumpe, skal have på brinesiden ?

Jeg siger mange tak for den hurtige tilbage melding
 
Admin
Hej Prebenh

Jeg kender ikke din varmepumpe, men dem jeg kender i den størrelse har et nominelt flow på lidt over 3000 liter.

Du har en vædskemængde på ca radius*radius*3,14*1000/1000000
Husk begge dine slange størrelser.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Meget nemt ekstremt tæt på en liter pr meter ø 40 slange og tæt på 1,5 liter pr meter ø50. For at regne fyldning.

Nu spørger du til vandflowet der er nødvendig. Du bør max have en delta T i omegnen af 2 - 3 grader, max 4-5 grader. Så tager man optaget effekt og regner derfra (det afhænger så lidt af hvilke virkningsgrader man har. Igen bør disse beregninger foreligge fra leverandøren. Har man ikke disse, eller kan man ikke fremkomme med disse, er man efter min mening ikke seriøs varmepumpeleverandør.
 
hamselv
Iøvrigt skal der anvendes en fyldepumpe med noget knald på, ikke mindst når du har 50mm slange rodet ind i det, og især når slangen ligger højere end varmepumpen. Udluftning kan tage op til flere timer med stødning inden du er sikker på al luft er ud. Vi anvender
normalt en CPI pumpe af de større, og ved større installationer eller problemanlæg en ret stor mejeripumpe på 3x400 V og en fandens masse watt. Ikke specielt trykstærk, men voldsomt flowstærk.
 
hamselv
Håber iøvrigt du bruger spritbrine. Glykol + galvaniseret = masser af problemer.
 
hamselv
En varmepumpe af den størrelse ville formentlig holde meget af mellem 40 og 60 liter pr minut, hvilket forhandleren vel har orienteret dig om. Og husk når du finder pumpen at du har et modtryk i veksler, slange og manifold. Så man går ikke bare ud på max ved 0m VS.
 
Prebenh
Jo Smile der er brine sprit i anlæget.

Det er godt med lidt viden til smeden i morgen... Jeg vender tilbage med resultatet når han har fundet en løsning..

Noget tyder på problemer med luftlomme ved selve varmepumpen, samt en lidt lille cirkulations pumpe.
 
no100
Ifølge Copmax VARMEPUMPER
DANSK MANUAL
På nettet 3,44m3/h
http://www.vvs-eksperten.dk/upload/copmaxvvmanual-dk150311.pdf
hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
hamselv
Oversat: Copmax siger minimum 57 liter pr minut. Noget tyder på horribel rådgivning hos VVS-"Experten"
 
hamselv
Når du så er ved at klynge smeden op, så er brinekredsen naturligvis isoleret med damptæt isolering, f. eks Armaflex med limede samlinger og rørholdere med isolerede indsatse!
 
VvsThomas
Hvordan gik det kunne en 25 60 alfa pumpe ? Var den stor nok.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,349,729 Unikke besøg
XHTML CSS