HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kommentarer vedr. Luft/vand Anlæg
cba
Hej,

Jeg er ny her på siden.

Sagen er den, at jeg går og overvejer at købe et hus, der idag har et oliefyr, med nedgravet tank.

En af de ting, der gør jeg kunne finde på at købe huset, er hvis jeg kan finde et alternativ til Oliefyret som varmekilde.

Jeg har forhørt mig rundt omkring bla. energi midt. De mener det er en fremragende idé at investere i en Luft / Vand Varmepumpe - Jeg har ikke mulighed for jordvarme, da der mange træer placeret med rund hånd i haven!

Mit Problem er, at jeg er i tvivl om, hvor uvildig eller neutral anbefalingen til en varmepumpe er fra Energi Midt´s side, da de jo også sælger anlægende. Jeg har talt med en ingeniør og også med en vvs mand, de mener tilsyneladende ikke at en varmepumpe er verdens bedste løsning ?

Det skal dog siges, at alle andre steder på nettet jeg har fundet oplysninger, der er der generelt ret stor begejstring for Varmepumper.

Så jeg er lidt forvirret!

Huset er fra 70´erne, er på 190 m2 og iflg. energimærkningen har den et teoretisk forbrug på 4746 liter olie. Der er en del lidt ældre vinduer i huset, som jeg påtænker at skifte i løbet af et års tid. Samtidig er der 2 brændeoven i huset ( som jeg har tænkt mig at bruge til hygge ) + ca. 40 m2 med gulvvarme.

Er der nogen der har en holdninge til hvorvidt det kan betale sig for mig at investere i en varmepumpe - måske en model ?

Mange hilsener

Carsten
 
Admin
Hej CBA

Efter min mening er varmepumper en ganske god ting, Luft/vand er dog de mindst effektive endnu

I dit tilfælde er der tale om et ganske stort hus, med et olie forbrug på 4746 liter.

Vil man kører med luft/vand varmepumpe skal huset være velisoleret, og gerne have gulv varme.

Det vil også ofte være nødvendigt med anden form for varme kilde til varmt forbrugsvand.

Det beste du kan gøre er at finde nogle forskellige firmaer, du kan finde flere her på siden til at se dit hus og komme med beregninger på netop dit hus.
Redigeret af Admin d. 19-02-2007 19:10
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
poul larsen
Hej dba

Jeg har set dit indlæg og syntes olieforbruget virker stort til 190m2
hvis du går ind på www.energitjenesten.dk så har de lavet et energi tjek på et standard hus på 150m2 det vil svare til et hus på 190m2 med et gammel oliefyr på 65% vil det have et olieforbrug på ca.3500l og ved oliefyr på 85% ca. 2700l og nyt oliefyr 90% ca. 2400l. Jeg tror du kan spare penge ved efter solering og køb af varmepumpe
Jeg har selv hus på 170m2 der blev renoveret i 1986 og opvarmes med L/V varmepumpe jeg bruger ca.6000KWh på opvarmning

MVH

poul larsen
 
cba
Hej,

Tak for de gode svar.

Jeg har netop fået en anden person til at regne husets teoretiske varmeforbrug efter. Han er kommet frem til et forbrug på 3.300 liter olie - Så skulle det vel ikke være noget problem med en Luft / Vand pumpe eller ?

Har i nogen erfaring med hvor meget sådan en sag støjer ? - jeg har tænkt mig at placere den i en carport

Mvh

CB
 
angatyr
Hej cba,

Jeg går også og overvejer at anskaffe et luft/vand anlæg. Jeg har lige snakket med en leverandør af IVT Optima. Udendørsdelen, som i øvrigt nu fungerer ned til -20 grader, støjer 53dB. Og 35dB i 8m's afstand, fik jeg oplyst.

mvh
Henrik
Redigeret af angatyr d. 19-02-2007 15:38
 
Admin
Hej

Husk i skal overholde miljøloven for støj, snak evt med jeres kommune om placering af udedel.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
cba
god pointe med hensyn til støj - det er jo heller ikke sikkert man bliver voldsom populær hos sine nye naboer ;-)

Har i nogen erfaringer med om man tæt man må gå på ude delen med hensyn til støjisolering - eller er det noget en evt. installatør skal tage stilling til ? jeg har et gammelt fyrrum hvor oliefyret står idag - i forbindelse med dette rum er der er en halvlukket muret carport hvor jeg havde tænkt mig at placere udedelen.

Admin: havde du en kommentar omkring muligheden for luft/vand anlæg hvis olieforbruget idag "kun" er 3300 liter ?

Mvh

CB
 
Admin
Hej

Min støj pointe er kun for at gøre opmærksom på dette.
Jeg vil da gå udfra at hvis du vælger en proffesionel leverandør, så tager de hånd om dette.

flere af de firmaer du kan finde her på siden har luft/vand løsninger.

IVT,DANFOSS,KH-Nordtherm og PL Teknik med carrier oppe i den store størelse.


Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Hejsa

PL Teknik har følgende model for støre huse
Carrier Stinger på 8 KW de lover den kan klare op til 230m2,
den skulle yde 80% ved -7 og 60% ved -15
du kan se den på [url]www.bemico.se[/url]
KH-Nordtherm skulle også have modeller [url]http://www.khnordtherm.dk[/url]
Danfoss har modeller [url]forbrugerinfo.danfoss.dk[/url]

IVT Kommer med nye modeller [url]www.naturvarme.dk[/url]
Redigeret af Admin d. 21-02-2007 18:27
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
BF
Hej

Jeg har et gammel luft til vand varmepumpe (LV3 fra HS Tarm), som snart skal udskiftes. Jeg har overvejet Pioneer, men jeg tror jeg vælger Daikin Altherma, idet det er et komplet system. Jeg regner med at købe gennem klimacompagniet.dk.

Er der nogle der har erfaringer med Daikin?


Jeg regner med at min COOP værdi stiger fra omkring 2 (LV3) til omkring omkring 3, er det ikke korrekt?
Redigeret af BF d. 25-02-2007 15:29
 
Admin
Hejsa

Kender ikke Daikin Luft/Vand
Men Daikin laver gode LUFT/LUFT Varmepumper.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Varmepumper med kølemiddel R410 er varmepumper som er beregnet til luft/luft varmepumper, primært ved at have et lavt kogepunkt ca -51 grader problemet er i den anden ende toptemperaturen før den når sin kritiske temperatur er på kun 74,67 grader ved et tryk på 51,67 Bar, dette kræver at kompressoren er yderst stærk og arbejdstemperaturen i kølekredsen er typisk ved 30 Bar 65 grader, det efterlader vand med max temperaturer på 50 -55 grader.

De "rigtige" luft vand varmepumper kører med R407, som når sin kritiske temperatur ved 86,74 grader ved kun 46, 19 bar, det vil give en teoretisk maxtemperatur på vand på 65-70 grader.

Kritisk temperatur kan man læse om i det nye nummer af illustret videnskab.

Derfor kører luft vand varmepumper med R407, ulempen er dog en fordampningstemperatur på "kun" -38 grader. men både IVT og Thermia har varmepumper som kører længere ned end de - 10 som i mange år var nedre grænse.

IVT har fremløbstemperaturer på 65 grader ned til -5 -6 grader og ved -20 er fremløbstemperaturen på 50

kla
 
Admin
For sjov diagram

Kommer admin arbejder
Redigeret af Admin d. 26-02-2007 20:59
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
R407C
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
R407C
Admin tilknyttede følgende billede:billede:
r407c.jpg

Redigeret af Admin d. 26-02-2007 21:05
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
R410a
Admin tilknyttede følgende billede:billede:
r410a.jpg

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Kun for sjov

Yderligere oplysninger gives ikke
Admin tilknyttede følgende billede:billede:
10kw-r407c.gif

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Yderligere oplysninger gives ikke
Admin tilknyttede følgende billede:billede:
10kw-r410a.gif

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,084 Unikke besøg
XHTML CSS