HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Det perfekte fyrrum ?
our
Ja, hvordan ser det perfekte jordvarme fyrrum egentlig ud ?

Hvis man nu ikke skal tænke på ussel mammon... eller pladsen.
Hvilke komponenter bør da indgå i "drømmeanlægget" ?

Hvilken størrelse akkumuleringstank er fx. den helt rigtige, hvis VP er en 9 KW ?

Er der ting ved din installation som du har haft stor glæde af, og ikke ville have undværet ?
Eller er der ting ved din installation, du i dag ville have gjort anderledes ?
Ville du fx. i dag ønske, at du havde haft et par ekstra kugleventiler, et eller andet sted ?
- Eller måske mangler du en temperaturføler et sted i anlægget ?

Kort sagt.:
Hvordan ville du indrette dit fyrrum, hvis dit anlæg skulle monteres i dag ?
 
hamselv
Nu er mit anlæg temmelig optimalt og lavet nøjagtig som jeg kunne ønske det. Plads er ikke noget problem hos mig.

Skulle jeg starte forfra, kunne jeg overveje at anvende to HE varmepumper, koblet i kaskade. Den ene skulle køre på en boring, som jeg ville køle med om sommeren, den anden på vandrette slanger. Beholdermæssigt er der vist intet der kan slå 300/160 beholderen. Så den beholder jeg. Min 502 slingtank beholder jeg også som buffer. Og så ville jeg nok tage mig sammen og få sat min brændekedel op igen, så at affald fra værkstedet ikke skal køres væk.

Når jeg så får to nye HEere, skal min pumpeshunt til gulvet fjernes og erstattes af en ny shunt med motordrevet ventil, styret som kreds 2 af styrende varmepumpe. Min nye garage vil få varmekreds 3, og overetagens gulv vil få kreds 4. Wilo ECO'erne byttes til Pico'er.

Dette altsammen hvis der rullede lidt skejser ind fra danske spil, under forudsætning af lidt tilbygning. Med mit nuværende forbrug., er min 9'er rigelig. Men skulle jeg lidt op, kunne kaskadekoblig være lækkert.
 
pmp
Bemærkningen om sponsorstøtte fra Danske Spil læser jeg sådan, at det ikke hænger sammen økonomisk - men det er smart.
Nu kender jeg ikke styringen i en HEer, men er det ikke sådan at de 4 kredse, kan arbejde helt seperat med hver kreds - varmekurve, indetemperatur, pumpehastighed o.s.v.
Så er det jeg ikke lige er med på, om du vil have 4 buffertanke ? eller du vil køre de 3 kredse uden buffer ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Ej helt rigtigt pmp.

Men nu har jeg et anlæg der er superb, derfor skal jeg ikke skifte. Var der mere end 74 kr fra Danskespil, kunne jeg ønske mig en ny store garage og en stue mere. Dvs mit anlæg blev i underkanten. Og ved en opgradering, vil jeg naturligvis have det nyeste der findes. Og spørgsmålet lød hvad vi ville vælge hvis ikke vi skulle kigge i pungen. Så ville jeg hellere køre med 2 x 7 kW, end 1 x 14 kW. Det ville være langt bedre. Jeg ville også gerne have et borehul, istedet for mere vandret slange, da dette ville kunne bruges til sommerkøling. Netop det punkt er overkill, i forhold til gevinsten. Det kan aldrig betale sig selv.

Styringsmæssig lader du kreds 1 styre bufferen efter en kurve (som man naturligvis tilpasser behovet hvor der er radiatorer. Så kan du på hver af de andre lave en shuntet kurve der er lavere, eventuelt med rumføler. Det kunne være smart på 1 salen hvor et stort østvendt vinduesparti og gulvvarme under let gulv ville gøre en rumregulering egnet. Garagen kunne man også få øje på ville være smart med en rumstyring. Og nu du siger det, tror jeg egentlig man muligvis kunne bruge en poolstyring til at fabrikere en anden kurve til en ekstra buffer, men så ryger vi vist i flueknepperi. I forvejen er mine radiatorer så store, så fremløbet ikke behøver være så højt. Ideen med at lade regulatorerne overtager alle sløjferne, muliggør at når jeg har træklodser i overskud på værkstedet, kunne jeg smide dem i kedlen og ukritisk køre min tank op til 80 grader, hvis jeg havde lyst - regulatorerne ville så sørge for det blev tilpasset, inden det røg i gulvene.

Men jeg vandt kun 74 kr, så garagen og stuen er udsat indtil videre.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,277,436 Unikke besøg
XHTML CSS