HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmtvandsbeholder, kan solbeholder bruges
PeterKunz
Jeg har fået at vide af flere, at hvis jeg sætter en varmepumpe ind, skal jeg også købe en varmtvandsbeholder.

Det undrer mig egentlig at jeg ikke bare kan bruge min solvarmebeholder (Arcon, 10 år gammel) på 250 liter. Har været tilsluttet oliefyr, vi har aldrig manglet varm vand.

Hvad skulle der være i vejen for at bruge den i stedet for at købe en ekstra?
 
OWL

Citer

Jeg har fået at vide af flere, at hvis jeg sætter en varmepumpe ind, skal jeg også købe en varmtvandsbeholder.

Det undrer mig egentlig at jeg ikke bare kan bruge min solvarmebeholder (Arcon, 10 år gammel) på 250 liter. Har været tilsluttet oliefyr, vi har aldrig manglet varm vand.

Hvad skulle der være i vejen for at bruge den i stedet for at købe en ekstra?


Problemet er at et oliefyr og en varmepumpe arbejder efter to forskellige principper.

Oliefyret opvarmer alle dine radiatorer, gulvvarme og varmtvandsbeholder på én gang - altså den afgivne kapacitet fra oliefyret fordeles mellem hele varmesystemet og varmtvandbeholder.

Oliefyret skal normalt indstilles til 60 grader, for at undgå tæring af kedelen, så hvis man har gulvvarme, må man afkøle vandet i en shuntkreds, for at temperaturen i gulvvarmen bliver tilpasset maksimumtemperaturen for trægulve (cirka 30-40 grader).

Der spildes en del energi. fordi vandet først skal opvarmes til 60 grader i fyret og derefter afkøles i blandeshunten til gulvvarmen.

Dette spild kan man i en varmepumpe fjerne ved at indsætte en skifteventil - således at varmepumpen enten laver varmt vand (50-60 grader) eller varme til gulvvarme og radiatorer i et lavtemperaturanlæg (30-40 grader).

Dette giver en meget bedre effektivitet (COP) på varmepumpen, da vandet ikke opvarmes til unødvendige temperaturer.

Yderligere kan man spare blandeshunten og en ekstra cirkulationspumpe - disse er ikke nødvendige til varmepumpen.

MEN dette betyder at varmepumpen afgiver hele sin effekt til varmtvandsbeholderen, og denne beholdes skal være i stand til at modtage denne effekt, ellers afkøles vandet fra varmepumpen for lidt, hvilket forårsager mange start/stop på varmepumpen og eventuelt fejl på grund af for lille temperaturdifferens (delta t) eller for højt tryk i systemet.

Problemet i din solvarmebeholder er at vandet fra varmepumpen kun løber igennem en forholdsvis kort og tynd spiral midt i beholderen, og den kan temmelig sikkert ikke nå at afgive den nødvendige effekt til vandet i beholderen.

De fleste varmtvandsbeholdere, der fremstilles til varmepumper, er udført som kappebeholdere (dobbelte beholdere) - altså en "inderbeholder" (eksempelvis på 200 liter) til det varme vand til bad og køkken - og en "yderbeholder" hvor det varme vand fra varmepumpen (eksempelvis på 90 liter) overfører varmen til "inderbeholderen".

I en kappebeholder kan der overføres større effekt, da varmeoverførelsen sker over en stor overflade mellem de to beholdere, og ikke er begrænset af en forholdsvis kort og tynd spiral med en lille overflade.

Nogle fabrikanter fremstiller varmtvandsbeholdere til varmepumper, hvor der udelukkende anvendes varmespiraler istedet for kappebeholdere, men så er spiralernes længde og diameter dimensioneret til at modtage hele varmepumpens effekt.

Hvis din leverandør af solvarmebeholderen kan oplyste hvor stor effekt der kan overføres fra varmespiralen, og denne værdi ligger over varmepumpens afgivede effekt, så skulle der ingen problemer være, men jeg tvivler på at spiralerne i solvarmebeholderne er store nok.

Du kan eventuelt forbinde din eksisterende solvarmebeholder i serie med en ny varmtvandsbeholder - så får du større varmtvandskapacitet.

En anden mulighed er at skrotte din 10 år gamle solvarmebeholder og købe en ny varmtvandsbeholder, der er beregnet til solvarme og varmepumpe.
Redigeret af OWL d. 18-02-2007 22:45
OWL
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,279,919 Unikke besøg
XHTML CSS