HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kigger på solceller.
Chr
Jeg sidder og kigger på et solcelleanlæg og så kommer der nogel spørgsmål.

Anlægget hedder sig at være på 6 kW, men de to invertere er på hhv 1,8 og 3,6 kW, hvilket totalt giver 5,4 kW efter min hovedregning. Der er 30 x 200 W paneler til at sætte på taget. Er det rimeligt at kalde det for et 6 kW anlæg?

Huset kommer til at ligge med længdeaksen i NV - SØ retning. Tagfladen, hvor panelerne skal sidde kommer, med andre ord til at vende mod SV. Taget får en hældning på 35º. Hvor meget kommer det til at koste i forhold til idealplacering?

Huset skal være et vinkelhus. På den lange led får taget en højde på 3,0 meter og på vinkelen, som skal ligge i den NV-lige ende, en højde på 2,65 meter. Hvor meget kommer taget på vinkelen til at skygge for solcellerne, og hvor meget kommer det til at koste på elproduktionen?

Som jeg har forstået reglerne om netto-afregningen er begrænsningen på 6 kW gældende ud mod nettet. Hvis dette er rigtigt, så kan man (vel) sætte lidt flere paneler op til at kompensere for tabet ved den ikke ideelle placering, dels for den nedgang der kommer over tid, samt for at sende max ud på nettet også når solen ikke er helt ideel. De begrænsede timer der produceres over 6 kW kan strømmen jo nyttiggøres i en el-patron til VV eller blot bortskaffes.
Spørgsmålet her er bare, om der findes en eller anden beregningsmodel for, hvordan det hænger sammen økonomisk.

Og når vi nu er ved økonomi. Hvis anlægget laves på virksomhedsordningen med fradrag osv, hvor kompliceret er det så i forhold til selvangivelsen mm. Besparelsen skal jo nødig blive spist op af at skulle have en revisor og skatterådgiver til at tilfredsstille skattefars forventninger om dokumentation.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Mogens
Hej Chr.

På dette link kan du læse noget om reglerne vedr. afskrivning mv.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1810013&vId=0&search=husstandsvindm%F8lle%A4privat.
At det er husstandsvindmøller som omtales i linket betyder intet, da det er samme regler der bruges.

Du må gerne sætte rigelig med solpaneler op, det er konverteren som bestemmer hvad du får ud, og den/de må ikke komme over 6 kw. samlet set.
Men som udgangspunkt må solceller ikke udsættes for skygge af nogen art, da det samlet set går ud over hele anlægget.
Tyndfilmssolceller- paneler er knap så følsomme, mod skygge som bla. et blad kan forårsage.

Du skal bruge afskrivningsmetoden (virksomhedsordningen) som giver den bedste økonomi i projektet. Brug så evt. en revisor første gang du laver den udvidede selvangivelse/forskudsopgørelse, og husk regningen fra revisor kan du også afskrive.
Vi forventer selv at gøre brug af en revisor, når vi skal have lavet vores papirarbejde færdigt en af de nærmeste dage, dette er dog ang. en vindmølle.
En anden ting som er yderst vigtigt ved solceller er at de kan blive afkølet, da varme solpaneler yder helt op til 25% mindre. Bla. derfor er solpaneler som ligger ned i taget heller ikke så effektive, som dem der ligger ovenpå, men pænt ser det jo udFrown
Min nabo har lige fået tilbud på et anlæg som er produceret i Tyskland, og dette anlæg har et forventet årsproduktion på ikke mindre end 6.500 kWh. Det er godt nok den højeste ydelse jeg har set til dato.
Vil du vide mere er du velkommen til at skrive via min mail.
Nu vil jeg læne mig tilbage og kikke ud på møllen som bare sprøjter strøm ind, næsten så meget at græsset er begyndt at gro der hvor kablet går, det afgiver jo varme ik.Grin
Men det var nu også på tide med den november der har været til dato.
God weekend
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
FlemmingS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1704&pid=10952#post_10952]Mogens skrev:[/url]


Du skal bruge afskrivningsmetoden (virksomhedsordningen) som giver den bedste økonomi i projektet. Brug så evt. en revisor første gang du laver den udvidede selvangivelse/forskudsopgørelse, og husk regningen fra revisor kan du også afskrive.
Vi forventer selv at gøre brug af en revisor, når vi skal have lavet vores papirarbejde færdigt en af de nærmeste dage, dette er dog ang. en vindmølle.


Hej Mogens

Når du har snakket med din revisor vil jeg meget gerne høre om hvor i selvangivelsen man skal taste de forskellige tal ind. Evt. et lille eksempel :-.)

Mvh. Flemming
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
XJLN

Citer

Hej Mogens

Når du har snakket med din revisor vil jeg meget gerne høre om hvor i selvangivelsen man skal taste de forskellige tal ind. Evt. et lille eksempel :-.)



Den kan jeg godt tilslutte mig Wink
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
allankj1
Kigger også på solceller pt. Billigste tilbud jeg har fået på 33 stk. paneler med ydelse på 190 watt (årlig produktion på 5.166 kwh). Pris 118.750 incl. montering, inverter, tilslutning til elnettet samt udarbejdelse af alle papir til el-selskab og myndigheder.

Nogen der er billigere end dette?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
FlemmingS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1704&pid=10980#post_10980]allankj1 skrev:[/url]

Kigger også på solceller pt. Billigste tilbud jeg har fået på 33 stk. paneler med ydelse på 190 watt (årlig produktion på 5.166 kwh). Pris 118.750 incl. montering, inverter, tilslutning til elnettet samt udarbejdelse af alle papir til el-selskab og myndigheder.

Nogen der er billigere end dette?


Prøv at høre http://www.dansksolarteknik.dk/ , de var billigst/med den bedste ydelse på vores anlæg. Lars som kører det, er også til at snakke med mht. til special løsninger, og er kvalitetsbevist.
Min far som også lige har fået solceller er faktisk lidt misundelig over kvaliteten af de paneler vi har fået kontra dem han har fået.

Mvh. Flemming
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
Chr
Jeg har netop fået svar fra kommunen på min forespørgsel om at sætte solceller på taget. Lokalplanen siger noget om tagbelægning osv. Her er svaret:

Disse kan opsættes uden tilladelse, men når du er færdig skal det oplyses til BBR.

Du skal bare sikre dig at firmaet kan garantere, at der ikke vil forekomme blændingsgener.


Og nu spørger jeg så, hvordan man definerer blændingsgener, eller om det er en subjektiv bedømmelse, der evt kan lægges til grund, når anlægget er opsat?
Nogen der har erfaring eller kendskab til dette??

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Villadsen
@ chr: Et anlæg med 6KwP solcellemoduler og 5,4KwP inverter kan efter min mening ikke kaldes for et 6 kw anlæg. Det må være et 5,4 kw anlæg og med de gængse afrundningsregler kan man efter min mening ikke forsvare at kalde det for et 6 kw anlæg.

Du kan bruge EU's officielle regnemaskine til at regne på hvad det koster dig at dit hus ikke har den optimale retning. Se her: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php#

Du kan godt kompensere for dårlig retning ved at sætte flere paneler op. Det har jeg selv gjort, dog skal du passe på at du ikke får for høj spændning i systemet.

Den skygge du måtte få er svær at kompensere for, fordi på de tidspunkter hvor du har maks indstråling har du formentlig ingen skygge (ved middagstid i juni måned).

Jeg ved godt at der er mange der siger at tyndfilmsceller er mindre følsomme overfor skygge m.m., men det siger mine kilder i Tyskland er gammel overtro og at der ikke findes noget bevis for det. Problemet er at tyndfilm fylder rigtigt meget, så i dit tilfælde er det formentligt bedre at have mono paneler der flyder langt mindre så du på den må kan undgå eller minimere det område der bliver ramt af skygge.

Med hensyn til anlæget der skulle yde 6500 Kwh så vil jeg godt stille mig tvivlende overfor dette. I Danmark kan man med et 6 kwp anlæg formentligt ikke lave mere end 6000 Kwh selv under helt optimale forhold, med mindre der er "overskydende" moduler eller det er monteret på en tracker.
 
F1250
Hej!
Fandt nedenståene link, hvor man kan se forskellige anlæg som er i drift - ret intressant, hvis man bor et ikke mølle-egnet sted :-)
http://home.solarlog-web.eu/1441.html

/Flemming
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,228,454 Unikke besøg
XHTML CSS