HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan virker min gulvvarme installation
Villadsen
Jeg har et spørgsmål til en vvs kyndig person. Jeg kan ikke få ind i mit lille hoved hvordan min fjernvarme/gulvvarme installation virker.
Jeg formoder at det er en helt gængs installation jeg har. Den er opbygget på følgende måde:

Varmt vand ind
Radiatorventil
Alpha2 pumpe
"Gulvvarme fordeler" med 10 Wirsbo thermostatventiler
Gulvvarme samler/tilbageløb fra rum og så tilbage lige efter radiatorventilen.

Her kommer så mine to spørgsmål: Hvornår løber vandet tilbage til varmeværket? Med andre ord: Hvad er det der bestemmer om vandet tager en omgang mere i systemet eller løber tilbage?

Næste spørgsmål: Hvorfor er der en slange der går fra gulvvarmefordeleren til gulvvarme samleren og på den måde gør at vandet kan cirkulere selv om alle ventiler er lukkede? Man kan sige at slangen ligesom kortslutter systemet. Jeg forstiller mig at der er en del varmetab pga af denne evige cirkuleren.
 
sasser
Hej Villadsen. Har du direkte frernvarme eller inddirekte?. Ved direkte er det fjernvarmevand der løber i din gylvvarme. Du har en reuleringsventil til at bestemme fremløbstemperaturen til dit gulvvarmesystem. Når fremløbstemperaturen er højere end det du har indstillet den til, lukker reguleringsventilen/føleren og så cirkulerer vandet en tur til i gulvvarmekredsen. Det er først i det øjeblik at reguleringsventilen åbner, at der løber returvand tilbage til fjernvarmeværket.Det er ikke nødvendigt med bypasset mellem fordelerrørerne. Alpha 2 pumpen skal tilsluttes pumpestoprelæet på din gulvvarmestyring. Når alle rumtermostater ikke kalder på varme, slukker pumpen. Gir det mening? Mvh Sasser
 
Villadsen
Det er direkte med fjernvarmevand ind i gulvene. Det som undrer mig er at selv når alle ventiler er lukkede og gulvvarmerørene er kolde så er tilbageløbs røret stadigt lunt og fremløbet brandvarmt. Det kan vel kun betyde at jeg har et varmetab som følge af bypass forbindelsen. Jeg benytter kun sjældent gulvvarmen da jeg p.t. varmer huset op med luft/luft varmepumpe, så det er kun når det bliver rigtigt koldt at ventilerne åbner. For god ordens skyld skal jeg nævne at jeg får varmt brugsvand fra en Fighter, så det er ikke det der står og trækker noget.

Hvis jeg har forstået det ret så var bypass noget man lavede for at skåne cirkulationspumpen når ventilerne var lukkede. Det er vel ikke længere nødvendigt når Alpha2 pumpen selv regulerer styrken ned til minimum når ventilerne er lukkede? Der ser ikke ud til at der er nogen pumpestyring på gulvvarmestyringen (Carlo Gavazzi Smarthouse).
 
sasser
Hej igen. Som du selv skriver, er det ikke nødvendigt med det bypass, selvom du ikke har et pumperelæ på din styring.
 
Villadsen
Såfremt der nogen der læser med, så kan jeg berette at jeg sidste uge fjernede bypass slangen fra vores gulvvarme installation. Før brugte Alpha2 pumpen 7 - 8 watt når alle ventiler var lukkede og nu bruger den kun 4 watt. Samtidigt er frem og tilbageløb helt kolde når der er lukket for ventilerne, så jeg formoder at det varme tab der tidligere var nu er stort set elimineret,
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,938 Unikke besøg
XHTML CSS