HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad får man for prisen
clausen
Hej med jer

Jeg har en 1. sal på 70 kvm der gerne skulle opvarmes af en luft/luft varmepumpe.

Jeg har så bare lidt svært ved at se hvorfor der er så store prisforskelle på disse pumper.

Eksempelvis:
kr. 2300,-
for denne [url]http://www.jemogfix.dk/jemfix/web/campaign.nsf/all/67E0665164DAC61DC125728100332C58?opendocument[/url]

Kr. 19.800,-
for denne
[url]http://www.zmag.dk/showmag.php?mid=wqghf&launcher=1[/url](Den er selvfølgelig incl montering og service)

Men hvad for jeg for de ca. kr. 15.000,- ekstra jeg betaler for den dyre model ???
Mere varme?
Mindre spild?
holder den 8 gange så lang tid?

mvh
Torben

Link aktiveret af OWL
Redigeret af OWL d. 19-02-2007 18:50
 
Admin
Hejsa

Vil anbefale dig at købe en luft/luft varmepumpe der er inverter styret
og med R410a kølemiddel.

Varmepumpen skal ligeledes være fabrikeret til det scandinaviske klima, ellers risikere du at udedel fryser.

Ved alt vælge en inverter model opnår du en langt bedere økonomi.

Vælger du en panasonic varmepumpe så sørg for det er en af de modeller hvor H-16 Problemet er løst. ( kompressor fejl )

De billige modeller er efter min mening ikke velegnet til danske forhold.

Undersøg markedet lidt og få nogle tilbud
Redigeret af Admin d. 19-02-2007 18:46
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
crwdk
Hej Clausen!

Vil indledningsvis sige, at en varmepumpe er et genialt opvarmningsmiddel – derudover er den fantastisk på varme sommerdage!. Der er dog nogle væsentlige forhold at tage srilling til, hvis man som mig er/var ganske uvidende i forhold til varmepumper.
Min egen erfaring først – jeg købte en Panasonic (modellen som ”Admin” beskriver – med fejlen!) og mine erfaringer har været meget possitive (indtil fejlen opstod – og til dels efter også). Jeg har monteret pumpen i et kolonihavehus hvor der ikke er adgang til fjernvarme og besparelsen i forhold til El/Gas og petroleums opvarmning har været til, at få øje på. Eks. Med el-olieradiator formåede jeg med et forbrug på 15kwh/døgnet at holde + 2-3 grader inde i huset med en temperatur på -14 grader udenfor – med varmepumpen, 14kwh/døgnet, -18 grader udendørs holdt jeg +17-18 grader indendøre. Huset var på godt 50 m2 og på det tidspunkt utæt som en si og kun delvist isoleret.
Jeg købte pumpen i Sverige uden montering – altså den billige løsning. I dag ville jeg tænke mig godt og grundigt om før jeg købte på den måde igen. En absolut forudsætning for, at købe på denne måde er at man har en absolut pålidelig forbindelse til en faglig kompetent kølemontør der kan montere pumpen for en, forestå vedligeholdelse samt bistå ved evt. senere problemer med pumpen – ellers kan besparelsen meget hurtig gå hen og blive en fordyrelse af projektet. I mit tilfælde er jeg efter købet blevet opmærksom på, at der på et tidspunkt vil opstå et problem i inderdelen, med lejerne som blæseren er monteret i – dvs. når installationen ikke er med i købet, må jeg selv nedtage inderdelen, befordre den til sælger for udbedring… dvs. kølemiddel skal suges retur til yderdelen, før afmontering, herefter skal der suges vacuum på systemet efter ny installation. Det var inderdelen – så var der lige problemet nævnt ovenfor…. Ny nedtagning og ny installation. Kan du se hvad jeg mener – besparelsen kan hurtig få ben at gå på, så overvej at få installation med i købet hos en seriøs forhandler/installatør – så er din del af arbejdet, at løfte røret og ringe, resten er en del af garantien. Når alt dette er skrevet så vil jeg stadig anbefale luft/luft varmepumper – jeg synes det er en lækker varme der kommer ud fra den, den yder en godt affugtning, luftrensning og sidst men ikke mindst er det lækkert med kølingen. Sidste sommer med 30-35 grader udendørs, sad jeg og så Tour De France i 20-22 grader indendørs !!  Den lille kan sidde og lege på gulvet, der er dejligt varmt – når vi kommer ud i huset, smider hun strømperne med det samme.
Undgå rotationskompressorer ( gå efter Scroll kompressorer), sørg for der er varmekabel i bunden af udedelen og på kompressoren

Go for it – men køb ikke for billigt !!

Hilsen Novicen Tom - Søborg
 
clausen
Hejsa og tak for det hurtige input.

Jeg har dog lige et par suplerende spg.

- Hvorfor skal en varmepumpe være inverter styret.?
- Du siger at jeg skal sikre mig at yderdelen skal kunne klare hård frost, men den dyre fra Panasonic, kan kun klare -10 grader...?

/Torben
 
Admin
Hej

En inverterstyret varmepumpe er meget hurtigere til at lave varme og du opnår en strøm besparelse på ca 30%.
En inverterstyret varmepumpe kører tomgang når der ikke er brug for at den laver noget.

Startstrømmen er også meget lavere.

Groft sagt svarer det til at du i din bil varier hastigheden glidende med speederen.

Du skal vælge en varmepumpe der kan køre i hård kulde samt ved de høje fugtigheder vi har her i danmark, uden det er nødvendigt at sætte et varmekabel i udedel.

Har du brug for at kunne sætte temperatur til under 16 grader celsius skal du også tage dette med i dine overvejelser da flere ikke kan gå længere ned end de 16 grader.

se dig godt for og få nogle tilbud hjem fra forskellige leverandører.
ser du efter disse ting er du på rette vej.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Ja undskyld at jeg blander mig lidt i denne debat.

Sammenligning mellem varmepumper som er godkendt af teknologisk og dem som ikke er, svarer faktisk til at sammenligne en trabant, med en mercedes, hvis man er vild med trabanter med de medfølgende "sygdomme" så køb dog den, men kom ikke i dette forum og sig i ikke er advaret. Mercedesen bevars kan da også fejle noget, men hvis de fejler noget alvorligt tager Mercedes anvar for deres produkt.

Jeg er lidt ked af at folk køber varmepumper med "Pengepungen" og ikke med hjernen, Sverige har været disquntturen igennem, og kender i dag god kvalitet, hvorfor lader i jer "narre" af billige priser, køb dog en godkendt varmepumpe, få en VPO montør til at montere den, og glæd jer når det bliver koldt over at i valgte rigtigt. Bemærk at Nordic Air erfter at have solgt varmepumper i 3 milde vintre med stor success, i dag ikke findes på markedet. vinteren 2005-2006 tog pusten fra leverandørens tegnepung. ved at hoppe på disquntbølgen udfordrer man ikke alene sin egen tålmodighed, men også den seriøse brance som i dag sælger varmepumper med god samvittighed
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin
Fra Poul Larsen PL Teknik har admin modtaget følgende udregning.

KLIP........

Jeg har en beregning fra Pioneer Inverter / On-Of

Inverter COP 3,82
On-Of COP 3,10
Bolig-varmebehov 9,750 KWh
Elborbrug Inverter 2,552 KWh
Elforbrug On-Of 3,145 KWh
Besparelse inverter 593 KWh
Besparelse i kr.pr.år 890 kr.
Besparelse i 15 år 13,350 kr.

Håber man kan se hvorfor man skal købe de dyre varmepumper
og samtidig få en bedre comfort
Panasonic E9EKEB er testet i Norge ned til -15 Hvor den yder 2,4 KW den kører til -20 uden problemer

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Bare for en god ordens skyld

IVT Nordic Inverter COP 5,1 testet efter samme standard som Pioneer Inverter

Forbrug 9750 kW
Forbrug VP 1911 kW

Besparelse i forhold til den omtalte Pioneer Inverter 641 kW eller i kr 1.056 kr/år.

Kla
 
clausen
Jeg føler mig allerede meget bedre rustet.. Pfft
Jeg vil her prøve at konkludere lidt, kom endeig med jeres kommentarer på min lidt skarpe konklussion ;-)

Ja jeg kan nu se bundlinien i at vælge den dyre model. Hvis jeg vælger pumpen til 20.000 vil den være tjent hjem på under 15 år i forhold til de billigere. Dog er det ikke engang sikkert at de billige kan klare den danske vinter.

Men jeg forestiller mig nu aligevel at der vil ske en del forskning indenfor luft/luft varmekilder, hvilket meget vel kunne udforme sig i endnu mere effektive pumper om eksempelvis 7 år og kunne derfor godt forestille mig at man vil fortryde en invistering på 20.000 for så at tjene det hjem om 15 år... Men det er selvfølgelig kun gætteri fra min side, dertil kommer jo også samvittigheden med co2 udslippet, men det er jo en helt anden historie.

Så lige nu er jeg nok mere til en halv billig pumpe der kan klare -15 frost.
 
crwdk
Ved ikke helt hvad du lægger i dyre, halvbillige og billige varmepumper.
Det første kriterie der er væsentligt for pris og pumpemodel, er den fysiske størrelse for pumpens virkefelt. Når kapacitetsbehovet er afklaret, er der efter min overbevisning ikke den store forskel i pumpernes prisniveau, i forhold til den samlede investeringssum.

Eks. En pumpe i gruppen "dyre" pumper i "Rolls Royce klassen" Panasonic TE12DKE der præsterer en ganske pæn ydelse sælges i Sverige til SEK 12.493,75 incl moms ex installation - svarende til ca. DKR10.000,-. En lavpris pumpe i Harald Nyborg der "benævnes" at dække cirka samme behov koster 6.995,- incl. moms ex installation. Dvs forskel i "hardware" pris er så Dkr. 3.000,- og jeg er ikke det mid´ndste i tvivl om hvilken af de to maskiner jeg vil vælge !!! Det der gør den store forskel i priserne ser jeg, at være om der er installation med i købet. Som tidligere nævnt i denne tråd træffes det væsentlige valg ved om man køber inklusiv installation eller uden - med den konsekvens der ligger i dit valg !! :-)

Hilsen

Tom - Søborg
 
Admin
Admin sætter ind

KLIP....

Hej clausen

Lige en lille beregnning

70m2 x70kw/m2 = 4900 kwh/år
Udgift til varme 4900kw x 1,5kr = 7350.00 kr
Opvarmning Panasonic E9EKEB cop 4,2 = 1166 kwh
Besparelse 4900kwh - 1166 kwh = 3734 kwh
Udgift til varme 1166kwhx1,5kr = 1749.00kr
Panasonic E9Ekeb 9600+3200+3200kr = 16000,00kr
Varmepumpe indtjent 16000 : 3734 = 4,2 år

On/Of Varmepumpe 2,8kw cop 3,1 = 1580 kwh
Besparelse 4900kwh-1580kwh = 3320 kwh
Udgift til varme 1580kwh x 1,5kr = 2370.00 kr
On/Of 2,8kwh 2300+3200+1375kr = 6875,00 kr
Varmepumpe indtjent 6775 : 3320kwh = 2 år

Energi behov 70m2x0,030w/m2 = 2,1kw
Panasonic yder 5,4kw ved +7 og 2,4 ved-15
On/Of yder 2,8kw ved +7 og ? ved-15

Jeg er bange for der er nogen der fryser med en On/Of Varmepumpe
ved -grader

mvh

poul larsen
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,204,310 Unikke besøg
XHTML CSS