HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Go Energi
allankj1
Har fundet det hos Go Energi

http://www.goenergi.dk/forbruger/huset/varmeanlaeg/varmepumper/fakta-om-varmepumper

"Eftersyn af jordvarmepumpe
Jordvarmeanlæg består bl.a. af hårde plasticslanger i jorden, som optager varme fra jorden. Jordslangerne skal efterses mindst 1 gang om året af en certificeret montør. Du skal gemme resultatet af eftersynet og vise det til kommunen på forlangende. Kontrolrapporter skal gemmes i 5 år. Jordslanger indeholder kølemiddel, og kun personer med autorisation/certifikat må arbejde med kølemiddelsystemet."

Jeg vidste ikke at jordslangerne skal efterses mindst en gang om året men nu kan jeg også se at mine jordslanger indeholder kølemiddel.

Ja ja så lærte jeg da også lidt i dag Mærkeligt de ikke kan forklare tingene bedre.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det burde være noteret i din tilladelse til etablering af jordvarme. Det plejer det.

Den anden side af eftersynet, er arbejdstilsynets krav til eftersyn på trykbærende kredse (selve køledelen). Der er således to krav om årligt eftersyn (+ ens egen interesse i at anlægget kører optimalt).
 
allankj1
Jamen det jeg synes der var mærkeligt er at de skriver at jordslangerne indeholder kølemidlet.

Det andet med eftersyn er jeg med på.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det er også lidt noget sludder. Slangerne indeholder et produkt til sænkning af frysepunktet. At kalde dette et kølemiddel er ukorrekt vil jeg mene. Korrekt skal der stå brine. Til nød kunne man måske have brugt ordet kølervæske (det kalder man glykol, når det hældes på biler).

Det kan være ham der Enok ikke er helt så stærk i Dansk.
 
PH
"Jordslangerne skal efterses mindst 1 gang om året af en certificeret montør." Det tror jeg ikke konen bliver helt glad for i længden - når de 600 m skal graves op hvert år for at montøren kan komme til ;-) .......måske der skulle arbejdes lidt med formuleringerne.
Danfoss DHP-H Opti Pro 12, 3 x 200 m slange, 365 m2 bolig i 2 etager.
 
allankj1
Ja det var en anden sjov formulering.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Nu skal i endelig ikke tro at jeg forsøger at blande mig i alle jeres debatter, men bare for god ordens skyld har jeg også en holdning til slangerne eller nærmere indholdet i den.

så vidt jeg ved (ret mig hvis jeg tager fejl) indeholder jordslangen almindligt vand og et frostsikringsmiddel ( IPA Ethanol, Propylenglykol eller ethylenglykol) i et givent blandingsforhold. at "vi" i brancen og kunderne kalder det brine er alene fordi at det dækker de muligheder for blanding som findes og at vi ved at kalde det brine definere at det er jordslanger fyldt med vand og frostsikringsmiddel.

se i øvrigt gylendals ordbog eller læs nedenstående

brine, (eng. 'saltlage'Wink, vandig opløsning af natriumklorid, calciumklorid, magnesiumklorid eller kaliumcarbonat, der benyttes som kuldebærer i køleanlæg, hvor man enten ikke har mulighed for eller ikke ønsker at køle direkte vha. det fordampende kølemiddel. Frysepunktet for brine afhænger af saltkoncentrationen og når for en eutektisk calciumkloridopløsning (ca. 30%) ned på -55 °C. For at forhindre korrosion tilsættes en inhibitor. Betegnelsen brine benyttes undertiden også for andre kuldebærere, fx glykolopløsninger, samt for det koncentrerede saltvand, der ledes ud af afsaltningsanlæg.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,349,433 Unikke besøg
XHTML CSS