HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ekst. jordvarmepumpe stor nok til tilbygning?
disable
Hej forum :-)

Der er sket mange ting, siden jordvarmeanlægget blev installeret..
Blandt andet er familien blevet skilt ad, og en 'ny' familie er på vej ind.. :-D

For at få plads til alle de sammenbragte børn, taler vi om at bygge til de ekst. 120 kvm.
Helt konkret skal der bygges 70 kvm. til som en lille 'svulst' på det ene hjørne af huset.

Så er spørgsmålet, om den 6 kw pumpe jeg har er stor nok.

Jeg forestiller mig, at tilbygningen vil blive udført som resten af huset, med 20-30 cm. Leca og 250mm Styrolit som isolering nedaf. Støbte betongulve med trægulve i tre værelser, og klinker i gangarealerne.

Vægge og tag bliver selvfølgelig udført efter BR10 (eller hvad der nu gælder for isolering i vore dage).

er det nok, bare at sætte en buffer-tank op, der tager sig af tilbygningen, når nu anlægget er fint dimensioneret til det gulvvarme, jeg har i forvejen.

Er der en eller anden tommelfingerregel, der siger at så-og-så stor (kw) pumpe til så og så mange kvm.?

Sig til, hvis der er behov for yderligere oplysninger :-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
Chr
Det falder mig i øjnene, at du har brugt 51 kWh pr dag i januar. Det giver en optaget effekt fra el-nettet på 2,13 kW. Selv hvis din VP kører i døgndrift hele måneden kan den ikke optage så meget el uden at have el-patronen koblet ind i perioder.
Spørgsmålet er, om din VP faktisk har kørt non stop i januar, for så kan den nok ikke klare tilbygningen, eller om der er noget trim, der slet ikke er sat rigtigt op osv.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nix.

Trist du ikke har storebroderen, der yder ikke mindre end 25% mere. Den lille 6'er er afgjort for klejn til alt andet end 2 ældre i en ret lille bolig. Den er for sløv på brugsvandet og levner ingen rest til udvidelser.
 
disable
@ Chr ->
Anlægget var ikke konfigureret helt korrekt, og der manglede en cirkulationspumpe.. Men det skal dertil også siges, at de 51 kw/h er inklusiv alt.. På daværende tidspunkt var vi to voksne og to meget små børn, med dertil følgende mængder vasketøj mm...
Forbruget er på den rigtige side af fornuftigt nu :-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
disable
Okay, hamselv..
Det var sådan set svaret, jeg helst ikke ville have haft ;o)

Så må jeg investere i en større pumpe, hvis vi finder på at bygge til. Det skal i hvert fald med i budgettet nu.

Jeg vil dog sige, at vi ikke har haft problemer med pumpen efter vi fik den ekstra cirkulationspumpe på til gulvvarmekredsen.
Der er altid dejlig varmt, og i perioden primo juni til ultimo november, har jeg haft et gennemsnitligt forbrug på 24 kwh i døgnet - igen inklusiv vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine mv.. Det synes jeg ikke er galt.

Må hellere se at få mig en bimåler, så vi taler samme sprog alle sammen ;o)

Tak for hjælpen igen.
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
allankj1
Jo 24 kwh i døgnet er meget om sommeren selvom det er incl. alt.

Det er 720 kwh i juni måned. Til sammenligning brugte vi 434 kwh i juni måned. 84 kwh på varmepumpen og 349 kwh til husholdningen.

Håber at komme længere ned i juni 2012 efter lidt sparetiltag i løbet af dette efterår.

Fruen får vel da ikke lov til at benytte tørretumbler om sommer vel ?!?!?!?. Du må se at få opdraget hende lidt bedre.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
behøver han at udskifte hele anlægget ??????????

mit vølund jordvarmeanlæg kan øges i effekt ved at udskifte modulet med et med større effekt, det er enkelt og nemt men koster selvfølgelig noget. men det er væentlig billigere end at udskifte hele anlægget.

der skal selvfølgelig graves mere jordvarmeslange ned, men det skal der jo også hvis hele anlægget udskiftes.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
disable
Det undrer mig egentlig, at 24 kw/h i døgnet (gennemsnit fra juni til november) er meget ... Altså, jeg mener..

Her gik jeg og troede, at anlægget var ved at være endog meget fornuftigt.

Men det kan blive bedre, kan jeg regne ud..

Gad vide, om der er nogen, der har idéer til forbedringer? Grin
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
allankj1
Ja den først ide kunne være at ofre en bimåler til pumpen og dermed finde ud af hvor meget af elforbruget der er til husholdningen og hvor meget der er til pumpen. Så kan du finde ud af om pumpen kører ordenligt og det så er i husholdningen i bruger meget strøm eller omvendt.

Derudover så jeg ikke at det var i snit fra juni til november. Troede det var i juni måned alene at dags forbruget var 24 kwh. Jeg har til sammenligning brugt 17,78 kwh i døgnet i samme periode.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,912 Unikke besøg
XHTML CSS