HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sammensætning af anlæg
Finn DK
Hej alle
I forbindelse med renovering af vores hus vil vi have installeret jordvarme:
Huset er på ca 110 m2, betongulve med gulvvarme ønskes overalt, heraf ca 2/3 med klinker.
Isolering: loft 300 mm, vægge 200-250 mm, gulve 300 mm.
Nye døre og vinduer overalt, husstanden består af 2 voksne.
Jordbunden er sand, med grundvandsstand 60 - 80 cm nede, plads til "slange nok".
Desuden ønsker vi at bibeholde brændeovnen.
Som nævnt i et andet indlæg har jeg kigget en del på en HPW 10 kW.
Jeg kan godt se, at effekten nok er i overkanten, men betongulvene vil efter mit skøn give fornuftige køretider.
Trods betongulvene har jeg overvejet buffertank, dels for at kunne tilføje solvarme, dels for at kunne udnytte evt. fremtidige variable eltariffer.
Ved ren VP-drift er det ikke nødvendigt med shunt til gulvvarmen, fremløbstemp. reguleres af VP-styring iht. varmekurve/udeføler.
Men muligheden for højere temp. i buffertanken vil vel gøre en shunt nødvendig?
Og mht. temp. i badeværelse, jeg er lidt i tvivl om gulvvarmen alene kan klare opvarmningen, vi ønsker jo højere temperatur her end i de øvrige rum, klares dette vha. tætliggende slanger, eller kan jeg evt. lade fremløbet til VVB køre gennem en radiator/håndklædetørrer. VVB-forsyningen kan evt. styres til kun at køre så tiderne passer med den normale badetid.
Vil en pladeveksler mellem solvarme/brinekreds være besværet værd, for at kunne opvarme jordslangerne hvis buffertanken er fuld. Og skal brinen så køre "baglæns" for at få optimal opvarmning?
Mange spørgsmål, men jeg håber at kunne trække lidt på jeres erfaringer, for at kunne få anlægget optimalt fra starten.

Mvh, Finn
 
kla
6 kw og 350-400 meter slange ville jeg synes var mer end rigeligt, buffertank på ca 100 liter koblet med fælles retur.

METRO THERM har en varmepumpe til sol, som også styrer solvarmen, hvis der er overskud af sol shuntes til jorden som genlades, men retur brinetemp på op til 30 grader kan der lades temmeligt meget energi i jorden, spørgsmålet er om din sandjord kan holde på varmen.

at vælge en varmepumpe som du siger koster 15.000 kr kontra 90.000 tror jeg at du skriver. tja hvor meget får du med for 15.000 kr ?

Sammenlign det med biler, man kan godt købe en Trabant og kalde det en bil, mange mennesker elsker deres Trabant og den transportere dem fra A til B. en gang imellem må den en tur på værksted for el-komponenterne har måske lidt dårligere kvalitet, men bilen var billig så det er ok synes man den kører måske også kun 9 km på en liter benzin.

hvis du køber en audi A3 får du også en bil som kan transportere dig fra A til B, her skal bilen kun på værksted for at få lavet service og der er 40.000 km mellem service, den kører ca 20 km på en liter benzin og er ikke til at slide op. til gengæld er investeringen ca 2 - 3 gange mere.

valget er jo som sådan dit, det er dig som vælger bilmodellen som du kører i.

jeg siger ikke at en HPW er en Trabant. ej heller at en METRO THERM varmepumpe er en A3, men det er nu en gang sådan at må får hvad man betaler for.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
kla
glemt for øvrigt

når man kører audi er det kendetegnet at bilen er lavet af mennesker som har en stor kærlighed til netop deres produkt, alting fungerer der er ingen mærkelige overraskelser den er stabil og kører næsten lydløst

og nej jeg har desværre ikke en Audi Smile
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
pmp
Hej Finn
Du har gjort dig mange fornuftige tanker, men du mangler bare at tage hensyn til dit forbrug. Med den isolering du beskriver får du et meget lille varmebehov, og I er kun 2 personer til varmevandsforbrug. 6 kw må være nok - hvis I da ikke har en mega-spa. Du vil aldrig få så god økonomi i en 10kw.
Dine tanker om sol, buffer til billig strøm og brændeovn får du aldrig tjent hjem igen.
Sol virker kun rigtigt godt om sommeren, hvor du ikke har noget forbrug. Det var noget andet med 4 hjemmeboende tøser der skulle bade hver en time om dagen - men det har du jo ikke.
Dit ca. 10.000 l store betongulv vil have en varmeakkumulering som ca. 2.100 l vand, så hvis en buffer skulle kunne rykke din varmepumpedrift efter elpriser, så skal du op på en buffer i den størrelse. 100 l rykker ikke noget.
Gulvvarme i beton er en langsom vamre (TI har udgivet en god rapport du evt. kan læse). Det tager timer at hæve eller sænke temperaturen i gulvet. En brændeoven er en hurtig varmekilde og du vil derfor ikke opnå nogen særlig besparelse ved at tænde op i en brændeovn - kun udsving i temperaturen, og dermed dårlig komfort.
Spar du bare solvarme, brændeovn og skorstensfejer, shuntpumpe, buffer m .v.
Brug pengene på en varmepumpe med en god computerstyring. Om den hedder Nibe/Vølund/Metrotherm(den samme) eller IVT/Bosch(også den samme) m.fl. eller DVI eller noget helt andet gør ikke så meget.
Hvis du vil mere smider du nogle solceller på taget. Så kan du sende el tilbage i nettet når der er sol, og hente det igen når du skal bruge det.
Dit forbrug bliver ikke stort nok til de tiltag du skriver om.

PS Når du ser på priser, så husk at få det hele med - varmtvandsbeholder og diverse.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
our

Citer

Dit ca. 10.000 l store betongulv vil have en varmeakkumulering som ca. 2.100 l vand


Men ville det ikke kræve at man er parat til at temperaturen i gulvene er svingende ?
Når først gulvet er varmt, skal temperaturen vel blot vedligeholdes, svarende til husets varmetab.

... Eller er jeg galt på den ?
 
kla
Jeg mener at varmepumper altid skal have buffer opsat med fælles retur = ingen problemer, det er muligt at man kan bruge betondæk til akkumulering, men det er for nørder, som optimere anlæg til det perfekte, hatten af for det. der skal også fjernes telestater i alle rum eller i hvert fald skrues helt op for at sikre flow og lade varmepumpen styre varmen.

jeg er ret glad for buffer med fælles retur, det sikre altid flow.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
allankj1
Ja men det kan nemt styres uden buffer. Aner ikke hvad bufferen koster men 4-5.000 kr er da også en slags penge.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
Hej our
Finns spørger om en buffer fordi han forventer der kommer svingende elpriser hen over døgnet, og på den måde gemme noget varme.
Så hjælper det jo ikke med 100 l (10 minutters drift) som så skal sendes ud i gulvet når huset har behov for varme.
Temperaturen skal jo hæves i gulvet før det giver varme i huset, og så død de 100 l helt.
Med 2000 l buffer kunne det mærkes, men det er kun 4 drifttimer, og udgifterne til den vil aldrig komme ind igen.
Så der bliver ingen økonomi i en buffer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
our

Citer

Med 2000 l buffer kunne det mærkes.


Aaah... nu er jeg med.

Jeg misforstod dig Smile
 
Finn DK
Hej igen, og tak for alle jeres input.
Jeg tror, jeg dropper buffer og solvarme, selv om jeg ikke er enig i, at 10 m3 beton svarer til 2,1 m3 bufferank. Dette fordi jeg, ved at styre fremløbstemperaturen vha. af en shunt, ville have mulighed for at varme tanken meget højere op end betongulvet, her vil selv få grader over normalen forringe komforten og forårsage varmespild, i modsætning til en godt isoleret tank.
Nu er planen så en VP med varmtvandspriorintering og et ganske simpelt gulvvarmesystem bestående af fordelerrør og kun telestater til de kølige rum, soveværelse mv.
Hvad er jeres holdning til forslaget om at køre fremløbet til VVB gennem en radiator/håndklædetørrer i badeværelset for at kunne få en lidt højere temperatur her, end i de øvrige rum? Jeg mener, det vil virke hvis det laves som et etstrengssystem, så en normal radiatortermostat kan sikre at temperaturen ikke bliver for høj. VVB skal være tidsstyret, så den kun varmes 1 eller 2 gange i døgnet, det kan afpasses så den ekstra varme i badeværelset er til stede i forbindelse med de (næsten) faste badetider.
Jeg hælder stadig til en HPW/Scotte 10 kW pga. prisen. Selv om den er voldsomt overdimensioneret i forhold til det forventede forbrug, mener jeg vil den få lange driftstider/fornuftig COP pga. betongulvet. Komponenterne i den, er alle fra anerkendte firmaer, og decimalforskellen på COP i forhold til en mærkevarepumpe opvejes rigeligt af prisforskellen.

Mvh, Finn
 
kla
Hej Finn.

Det er jo det dejlige ved Danmark. Man kan spørge'de kloge' om råd og så træffe sit valg ud fra bedste overbevisning.

I starte her på siden var der en varmepumpe, som hed ispinden, alle var vilde med den var alle vilde med den men man hører ikke meget, til dem med.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
allankj1
Puha KLA.

Stadig ikke frisk efter et dybt kik i snapseflasken i weekenden. Fatter ikke en dyt af hvad du skriver
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Nej det blev sgu helt sort, skrev på min iphone samtidig med at jeg talte med julemandenWink

det jeg mener er at hvad hjælper det at spørge folk til råds og alligevel vælge med pengepungen i stedet for med hovedet. det forstår jeg ikke helt.

en METROAIR MB/NIBE 1245 koster ca 58.000 kr inklusiv beholdersammenbygning, skifteventiler, styring m.m. det synes jeg ikke er særligt dyrt

Octopus Energi forhandler en udeluftvarmepumpe som hedder ispinnen, den var på et tidspunkt her på forumet midtpunkt i en til tider overophedet debat,

vi bad om måldata på den fra en kunde Poul, tror jeg han hed, han lavede en meget fin statestik over driften af en ispinnen og han var/er glad for sin varmepumpen, når det kneb med varmen havde han en brændeovn. ellers havde han en luft-luft varmepumpe til backup tror jeg det var, efter 2 kolde vintre hører man ikke så meget til dem mere, men jeg tror nu stadig at de eksistere.

gav det bedre mening
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
allankj1
Absolut. Ja har også set og læst en del omkring ispinden. På facebook har den også dens egen gruppen men der sker ikke meget derinde.

http://www.facebook.com/#!/pages/Ispinden-en-genial-varmepumpe/181785157229

Tror der var noget med at man nu gravede x antal meter ned i jorden således at den også virkede som lidt jordvarme og energifanger i et. Men den har absolut dens begrænsninger.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
no100
Sikke en julestemning Frown

”vi bad om måldata på den fra en kunde Poul, tror jeg han hed, han lavede en meget fin statestik over driften af en ispinnen og han var/er glad for sin varmepumpen, når det kneb med varmen havde han en brændeovn. ellers havde han en luft-luft varmepumpe til backup tror jeg det var, efter 2 kolde vintre hører man ikke så meget til dem mere, men jeg tror nu stadig at de eksistere.”

Jeg syndes at vi skal takke Shock Carl Erik for det store arbejde med ispinden.

med venlig hilsen
no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
no100
Hej Finn.
Jeg vil lige blande mig, da jeg har to scotte VP. kørende, anlæg 1: køre efter samme princip som ispinden. Anlæg 2: køre efter samme princip som H. K. Knudsen Solvarmeakkumulatoren ”SUNWELL”

Du skriver ”HPW/Scotte 10 kW” Jeg er ikke i stand til at afgøre om HPW er identisk med scotte, men umiddelbart kan jeg hun se at printet er ændret en smule.

Støj: mår jeg står 4 m. fra VP. Er jeg nød til at kigge på bimåleren for at vide om den køre.

Ydelse: i denne fyrings sæson har anlæg 2 endnu ikke været under en Cop. 4. Her er det nok på sin plads at jeg tilføjer, at min flou måler på varme vands siden er for lille og derfor begrænser flouet, med en dårlig Cop. til følge.

decimalforskellen på COP i forhold til en mærkevarepumpe opvejes rigeligt af prisforskellen.”
er du sikker på at der er en forskel?

Skal man bruge ekstra penge på noget skal det efter min over bevisning være på jordslangen.

Stor buffer er kun rentabelt vis det er sammen med solvarme, og rent økonomisk nok en dårlig forretning med så godt isoleret hus. Jeg har en stor buffer, fordig den indgik i mit gamle anlæg, og forsøg her viser at det er meget minimalt hvad man kan spare så længe der ikke er differentieret EL. priser.

Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
pmp
Hej Finn DK
Hvis du vil varme vandet i en buffertank op til en meget højere temperatur, falder din COP bare, og derfor er der ikke økonomi i den form for varmelager. Nu er du jo også gået væk fra det, så kan årsagen jo være ligemeget.

Din ide med radiator på varmtvandskredsen koster også masser af cop. Så det er dårlig ide.
Du skal ganske enkelt bare have flere radiatorer, på varmekredsen. Jeg har selv lagt varmefordelingsplader på ½" rør under vaskeskabet, og sat håndklæderadiator op. Rørmodellerne er ikke så gode, men de typer med store bredde lodrette kanaler er bedre.

Jeg syntes ikke en vp er dårlig bae fordi den ikke er magen til min, men pas på med for stor ydelse - og få nu en med en god styring.
Det er vigtig - for selvom en vp har fint COP i en test, så skal den altså kunne tilpasses forholdene i dit hus, for at kunne leve op til testresultaterne.
Når du læser i dette forum kan du se hvor mange varmepumper der ikke arbejder optimalt, men er der en god styring, kan den komme til det.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Finn DK
Hej pmp og øvrige
Det var ikke meningen at opvarme en evt. buffertank ret mange grader med VP, netop pga. lavere COP ved højere temperatur. Tanken var primært tænkt anvendt til buffer for et solvarmeanlæg.
Som nævnt har jeg nu droppet de tanker, tank, ekstra pumpe, shunt, solvarmeanlæg bliver samlet for dyrt i forhold til den besparelse der kan opnås.Men jeg har tidligere arbejdet med styringer til fjernvarme- og kraftvarmeværker, så jeg havde en lille drøm om også at få det hele herhjemme :-). Det er så nu besluttet at nøjes med JVVP, besparelsen i anlægsudgifter bliver så brugt til et par ekstra solcellepaneler.
Men jeg hælder stadig til ideen om at lade det behovs- og tidsstyrede fremløb til VVB gå igennem en radiator/håndklædetørrer i badeværelset, stadig styret af en radiatortermostat (en-strengs).
Dvs. den varmer kun, når VP opvarmer VVB. Pmp's forslag med lidt ekstra varmeflade har jeg også taget til mig, jeg går ud fra, at det kører på gulvvarmekredsen (jeg får ingen radiatorkreds)
No100: Er det korrekt, at Scotte JV8 har enfaset kompressor?

Mvh, Finn
 
no100
Hej Finn.
"Er det korrekt, at Scotte JV8 har enfaset kompressor?"
Nej, ikke den jeg har, den er 3 F. og det var den gang N.B.E. var leverandør.

HPW varmepumpe væske-vand

HPW 9 - 12 En faset med Daikin kompressor
• Intern softstart for enfasede enheder;

HPW 10 – 13 – 15 - 20 Tre faset med Hitachi kompressor

No100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Finn DK
Hej igen

Jeg har nu købt en Bosch EHP 9 LWM da jeg faldt over et godt tilbud :-)
Nok lidt rigeligt til huset, men så er der mulighed for også at koble udendørs spabad på, når lottomillionerne engang kommer i de rette hænder.

Mvh, Finn
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,347,693 Unikke besøg
XHTML CSS