HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Installation varmepumpe eller billig fjernvarme ?
ovesan
Jeg har nu søgt vidt og bredt vedr. energioptimering af mit nye hjem,
og syntes ikke rigtigt jeg bliver klogere, måske fordi jeg ikke er ekspert på dette område !

Udfordringen lyder som følgende elforbrug ca. 25.000kwh. hvor forbruget kan specificeres med peaks på ca. 3000kwh om vinteren og ca. 900kwh om sommeren, jeg vil skyde på en fordeling der hedder EL 6000kwh, EL brugsvand 6.000kwh og EL varme 13.000 kwh.

Huset er i 2plan og 260m2 fordelt på stueplan, stue, køkken, bad, 3 værelser, 1.sal stue og 2 værelser. Huset er fra 1974 og ok isoleret. Der er installeret en enkelt varmepumpe i stuen for ca. 1½ år siden.

Huset er placeret i et område med billig fjernvarme, hvilket ALLE siger jeg skal benytte mig af, men skal jeg nu også det? Tilslutning vil jo koste ca. 50k og vandbåret system 100-125k. og alt andet lige bringe varmeregningen ned fra 38.000 kr. til 15-18.000.

Men hvis man tænker varmepumpe er der jo et par alternativer man kan bruge. Jordvarme anlæg eller luft /luft pumpe, hvis man vælger jordvarme koster det vel ca. 125-150k (jordvarmeanlæget)+125k (vandbåret system) , altså ca. 100k mere end et fjernvarme anlæg, dette kan vel ikke økonomisk betale sig, når man netop ligger i et billigt fjernvarme område, eller der noget jeg ikke har helt på plads ?

Luft/luft, her tænker jeg at man måske kan installere en indedel i de fleste rum samt 2-3 udedele til at trække de 8-10 indedele, alternativt noget varme genindvending ? men hvad vil en sådan installation koste ? og hvad kan man forvente at bruge i kwh fra de ca. 13.000 til 6500 eller ? Og når man ikke rigtig kan finde nogen der har lavet en sådan løsning, er det så fordi det er en dårlig ide, lidt overkill med varmepumpe i små rum 

Hertil udfordringen med brugsvand, kan man få et rigtigt godt system til udelukkende brugsvand, enten sol rørpaneler eller varmepumpe ? begge løsninger vil vel mindst halvere brugsvandomkostningen, altså fra 6.000kwh til 3.000kwh, evt. kan man udnytte noget af varmen i badeværelset, hvor der er installeret vandbåret gulvvarme, opvarmet med elpatron, givetvis en stor strømsluger ?

Men vil en LUFT/LUFT varmepumpe MINIMUM kunne halvere mine omkostninger til opvarmning? Og det samme med opvarmning af brugsvandet, vil min udgift også der kunne MINIMUM blive halveret via en sol-opvarmning?

Så bliver regnestykket jo en MAX EL 6000, El Brugsvand 3.000 og EL varme 6.500 totalt 15.500kwh svarende til 28-30.000 kr

Hvis jeg tænker på fjernvarme vil omkostningen jo hurtigt blive 15-20.000 kr og El 8-10.000, altså i samme størrelse som hvad ”max” omkostningen bliver for en luft/luft installation ?

Så spørgsmålet lyder, hvad pokker skal jeg vælge, eller hvilke løsninger ser i, ovenstående luft/luft løsning kunne jo være helt uden sammenhæng Grin
 
helskov
Hej

Kan ikke hjælpe dig med udregningerne. Men vi købte vores hus i August i år. Vi gik uden om alle huse uden vandbåret anlæg.
Jeg tror også du skal se det som en investering, der for alvor giver afkast hvis du skal sælge huset en dag at der er vandbårent anlæg.
Efterfølgende har du muligheden for frit at kombinere dit anlæg som du lyster.
Pillefyr
Fjernvarme
Varmepumpe
you name it....
 
allankj1
Dit estimeret forbrug til brugsvandet er alt for højt.

6000 / 365 = 16,43 kwh om dagen til brugsvand. Det passer ikke.

Forbruget er måske reelt 6-8 kwh. Ny beregning mester eller få en bimåler på vandvarmeren. Alternativt et sparometer så du kan se hvad den bruger. Har du fjernaflæst måler ?? Så kan du se data fra denne hos dit forsyningsselskab.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,656 Unikke besøg
XHTML CSS