HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Slanger i to lag.
our
Hej alle.

Jeg har med interesse læst at det er muligt at nedgrave jordslangerne i to lag.
Men hvordan udføres dette egentlig bedst i praksis. ?

Lægges slangerne ned i samme rende, over hinanden...
Eller nedgraves de forskudt ?

Jeg har en forhåbning om at nedgrave min slange i ét løb.
Altså 1x400 m, og uden brønd.

Er det stadig muligt at føre slangen i ét løb, hvis man vælger al lægge den i to lag ?
Og i givet fald... i hvilket lag skulle fremløbet så være ? Smile
 
hamselv
Optimalt lægger du dem 1/2 meter forskudt. Dvs grav ned i ca 1,8 - 2 meter, tildæk og pløj det resterende ned i 0,9 - 1 meter. Bruges samme firma er det uproblematisk med et løb. Men du skal have en varmepumpe der har en tilstrækkelig brinepumpe til at trække 400 meter. Klogeligt ligger du med dimensionering lidt over hvad beregningen siger, med mindre du har klar vand i 2 meter (og jeg mener ikke nu, efter et meget vådt efterår).
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej our,
jeg har gennem en del år haft mine jordvarmeslanger lagt i 2 lag, jeg har iøvrigt selv stået for nedgravningen sammen med en jeg kender der er god med en minigravemaskine.

man bruger mindre areal af haven ved at lægge i 2 lag, mine ligger i samme rende, renden er ca 1,9m dyb, nederste slange ligger i bunden og øverste slange ligger i ca 1 meters dybde.
vær opmærksom på at det samlede tidsforbrug ved at grave i 1,9 m dybde /2 slanger i samme rende, tager længere tid end at grave 1 rende dobbelt så langt i 1 m dybde, det er bla pga at dækningen af nederste slange er mere tidskrævende da der jo ikke må komme for meget jord over af hensyn til øverste slanges dybde, dernæst er det et noget større problem hvis men støder på halv og helstore sten i feks 1,7 m dybde. det tager også længere tid at grave dybt .

umiddelbare fordele er at der bruges og dermed ødelægges mindre af haven ved 2 slanger i samme rende, nederste slange påvirkes iøvrigt meget mindre af en meget kold vinter.
jeg mener at det er vigtigt at have rigeligt med slangelængde for ikke at trække for meget varme ud af jorden specielt i nederste slange da solvarmen om foråret er længere tid om at nå derned.

jeg kørte selv med lige lidt slangelængde i de 2 sidste vintre, men på trods af brinetemperaturer på ned til minus 6,5 grader og kraftig tilfrysning af jorden var der i august måned kun ca 1,5 graders forskel på temperaturen i 1,9 m dybde og i 1m dybde, så solvarmen skal nok nå derned.

Jeg har i øvrigt for 1mdr siden forlænget mine jordslanger med ialt 200 m så hvis du har andre praktiske spørgsmål er det hos mig i klar errindring.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
glemte lige noget...
En slange i 2 lag ..... lyder ikke helt rigtigt i mine ører.

mig bekendt foreskriver man at jordvarmeslangen skal nedgraves med en svag konstant stigning frem mod selve varmepumpen.

hvis man har prøvet at nedgrave jordvarmeslange ved man hvor vanskeligt /umuligt det er at overholde 100 %, men 1 slange som varierer fra 1,9 til 1 meters dybde det tror jeg bla kunne give problemer med udluftningen/luft i slangen også selv om man jo kørere skumgummi proppen igennem.

hvis det var mig selv ville jeg nok lægge 2 kredse (skal være lige lange)og fører dem begge ind ved varmepumpen, på den måde spares der udgiften til en samlebrønd.
brinepumpen vil også få bedre betingelser ved 2 kredse a 200 meter end ved en kreds på 400 meter.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Mogens
Fordele ved slanger i to lag er at der kan spares plads, samt hvor der er vandfattigt jord kan det være en stor fordel at grave til 2 meter dybte for at nå vandfyldt jord.
Ulempe kan være hvis der ikke er et flow på 100% i øverste og nederste slange, så vil væsken løbe den nemmeste vej, og det i den øverste.
Dette gør så at man kan tro at den nederste slange er varmer. Eller sagt på en anden måde, hvis den øverste har mere flow, ja så bliver den omkringliggende jord naturligvis hurtigere nedkølet.

Hvis man graver et hul ude midt i ingenting, feks. 1 meter 2 eller 5 meters dybde, så lander man stort set på samme temperatur. ca. 8 gr. det samme som vores brugsvand typisk ligger på, og disse slanger skal som min. ligge 120 cm. nede.
Vandfyldt jord omkring jordslanger er altid super til jordvarme.

Vandfyldt jord har vi og har kun i ganske korte perioder set brinen komme ned på - 2 gr. ellers aldrig under -1 heller ikke de sidste to vintre.

Hus 186 m2 alt til kip klinkegulv over alt, temperatur plus minus 23 gr.
TVP 3-10 vari-speed vv 3x100 meter slange til brønd, fra brønd til pumpe 2x25 meter

Rører aldrig vp, da den passer sig selv, ellers kunne jeg jo bare have stoker i stedet.Grin

Rigtig glædelig jul
samt godt nytår.
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
woebbe jordvarme siden 1985
det er rigtigt at det er vigtigt med ensartet flow, hvis der er en lille forskel tror jeg ikke det er så afgørende da temperaturerene jo bliver blandet i vp, jeg har 2 helt ens kredse og en der er lidt kortere derfor har jeg for en sikkerheds skyld påsat flowmålere så flowet bliver helt ens i alle kredsene.

man skal også være klar over at jorden nogensteder godt kan være mere tør i 2 m dybde end i 1 m,
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
no100
Temperaturen i jorden er ikke 8 grader Sad, eller helt koret den er 8 grader i 2 perioder i en meters dybde, 1 uge i april og en uge i november. I to meters dybde er perioden lidt længer, perioder om foråret er næsten 14 dage mens den om efteråret er en smule korter og så er tidsrummet for skut med en måned.
Fra jordens overflade og 8 m. ned virker jorden som en kæmpe buffer der optager varme om sommeren og afgiver varme om vinteren.
Gennem snits temperatur for jord i 1 m. december måned uden varmepumpe er 6 c. og hos mig med jordvarmepumpe 4 c.Cool
No100. Grin
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
our
Tak til jer alle for svar. Smile

Når jeg overvejer 1x400 m. er det ud fra den betragtning, at det er en simplere installation.
Jeg tænker her på ingen indregulering af flow og nemmere udluftning, samt at udgifter til brønd og manifold spares.
Jeg er dog ikke ude på at skabe unødige problemer for mig selv, for at spare nogle få tusinde kroner. (lyder også til at jeg har misforstået den med nemmere udluftning)

Jeg mener godt at jeg liige kan klemme 400m ned i et lag, men mindre reetablering samt muligheden for at nedlægge yderligere slange senere, gør at jeg nok vælger to lag.
Min kammerat graver slangerne ned, og han er vist med på ideén med to lag.
Tror at jeg vil lade det være op til ham, om han vil grave én rende i 2m dybde, eller lægge dem forskudt og øjes med ~1,8.
Lyder ikke til at der er nogen større forskel driftmæssigt ?

I har sparket gang i lidt eftertanke... Smile

Ville 1x400m. i to lag ikke udelukke en senere udvidelse ?
Aht. ensartet flow ville opsætningen vel så skulle hede 2x400m...
Måske lidt for strengt for selv en stærk brinepumpe ?

Måske det er bedre at splitte det lidt op, for ikke at ødelægge muligheden for at udvide.
Senere kunne den så udvides til 3x200 hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Vores grund er den højest beliggende på vejen, og jeg har endnu ikke fundet vand ved div. gravearbejder. Har dog ikke været nede i 2m.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej our

Man kan godt forlænge eksisterende slange kredse, det har jeg lige gjort.

men .... mit råd er at det er bedre at lægge rigeligt med slange ned med det samme, det er en lille extra udgift iforhold til hvad det koster ,ogso tidsmæssigt, når man vil udvide senere.

1 kreds 400 m tror jeg vil være svær / umulig at forlænge så det kører fornuftigt, det vil nok kræve en større brinepumpe.

Hvis kredsene er lige lange mener jeg ikke det er nødvendigt at påsætte flowmålere på, heller ikke selv om slangerne ligger i 2 lag.

vedr udluftning, så presser man ved hjælp at vandværkstryk en skumgummi prop igennem hele slangelængden således at alt luft bliver fjernet fra slangen, udluftning er derfor ikke det store problem.

Hvor stor en vp regner du med at skulle have...
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Mogens
Hej our.

Jeg ville nok vælge at splitte slangerne op, dels som du selv skriver er fordelen at du senere kan koble mere slange til. Du har også mulighed for at lukke af for en kreds, hvis det umulige skulle ske at en slange skulle blive utæt.
Omkostning ved en kegle med dæksel samt fordeler er minimal i forhold til den samlede udgift i øvrigt.
Så er 400 meter slange altså rigtig langt at holde styr på.
Kan i nå vand som slangerne kan ligge i, så gør det. Selvfølgelig ikke ubegrænset Smile
Har selv gravet 3x100 meter. Dette gjorde jeg ved at grave 2 render i et huk fra brønd og tilbage til brønd, derved undgår man at renden ved siden af skyder sammen, ved tryk fra rendegraver/minigraver.

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
Mogens
No 100

Så siger vi den ikke er 8 gr. derfor skrev jeg også ca. 8 gr.
Nu har jeg så tjekket d.d hvad temperaturen er i 1,20 m.
Vi har vand fra det offentlige, og det løber i en ca. 25-30 km. lang slange inden det når ud til os.
Jeg tror hverken der er nogen som opvarmer/nedkøler vandet inden det når frem til os, udover jorden som omkredser slangen. Og mener ikke man kan komme noget mere nøjagtig tal end dette.

Vandet temperatur er d.d. 7,7 gr. Det er heller ikke 8gr. men dog tæt på.Grin

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
our
Jeg forventer at trækdyret bliver en 9 kw Bosch EHP LW/M
 
no100
Mogens
Om sommeren kan jorden nå 16 c. i 1 m. dybde, og ja de køler vandet på nogle vandværker, det er i hvert tilfælde hvad jeg har fundet ud af ved at læse om emnet, min viden om jordvarme er fra egne målinger og anerkendte reporter. Skal man måle på jord i nærheden af offentlig vandledning skal man tage højde for at den vil tilføre og fjerne varme konstant.

Woebbe
Jeg ved at du er begynde at måle temperatur i 1 m. dybde hvad er dine resultater?

our
Med hensyn til slangen del den i 2 og få en bedre udnyttelse.Wink

Venlig hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Mogens
No 100

Det kan godt være at nogle værker nedkøler deres vand, men det hjælper ikke hvis jorden bliver omkring de 16 gr. som du skriver. Vandet vil simpelthen blive varmet op under dens vej til forbrugeren, feks som os der ligger så langt væk fra vandværket, og er 2 sidste på ledningen.
Vores vand ligger ret konstant på 8 gr. og det året rundt. Der vil altid kunne være en forskel, men gennemsnittet ligger altså på 8 gr.
Om der er 8-16 eller 22 gr. om sommeren er stort set ligegyldigt, da forbruget med vp. ikke er hver at nævne om sommeren.
Vandet kan i øvrigt danne bakterier ved gr. over 14

Fandt lige denne artikel.

Fjernvarmesystemets energimæssige og økonomiske ydelse er meget afhængig af rørdimensionerne. Jo større et varmebehov, der skal tilfredsstilles, des større rør vil det være nødvendigt at installere – og jo større varmebehov (og rør), des mindre vil investeringen og varmetabet være pr km set i forhold til den leverede varme. Det er en af hovedårsagerne til, at fjernvarme generelt er billig i store byer med stor varmetæthed og dyrere i små bysamfund med mange småhuse.

Varmeenergien tilføres bygningerne som varmt vand eller damp i et rørnet. I bygningen føres vandet gennem radiatorer, hvor de som følge af temperaturforskellen afgiver varme til rummene. Brugsvand opvarmes ved varmeveksling.

Efter at fjernvarmevandet har afgivet den nødvendige varmemængde føres det gennem returrøret tilbage til en vekslercentral, hvor det opvarmes af vand direkte fra en varmecentral inden det recirkuleres. Jo længere ud i fjernvarmesystemet man kommer desto mindre er distributionsbehovet. Det er således muligt gradvist at neddimensionere rørdiameteren.

Der vil være et varmetab fra rørene som følge af temperaturforskellen mellem disse og den omsluttende jord.

Jordtemperaturen i Danmark er i en meters dybde gennemsnitligt godt 8i0;C

(variation fra 3 til 17i0;C). Fremløbstemperaturen er typisk 70-90i0;C. Temperaturkrav til det varme brugsvand sætter en nedre begrænsning for fremløbstemperaturen. I returledningen er temperaturer på 40-50i0;C typiske. Varmetabet er en funktion af temperaturforskellen mellem rør og jord, rørenes isoleringsgrad samt rørdimensioner (længde og diameter).

For at overvinde friktionen mellem vandet og rørsiderne er det nødvendigt med pumper. Friktionen og dermed det nødvendige pumpearbejde er afhængig af massestrømmen samt rørnettets dimensioner. For danske forhold ligger en hjælpeeffekt på omkring 8 kWh elektricitet per MWh udsendt varme indenfor det normale. Forholdene varierer dog meget.

Der findes dog mange sidder hvor beregninger siger 8 gr.

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
woebbe jordvarme siden 1985
hej no 100 og jer andre.

jord temperaturen hos mig i 1 m dybde hvor der ikke ligger jordvarmeslange er : 6,1 grader
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,278,405 Unikke besøg
XHTML CSS