HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimering af Nibe F1245
Amdi
Hej woebbe.

Den forskel du snakker om. Det er imens vp kører ikk?

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Amdi
Hej igen.

Jeg har lige siddet og kigget lidt på de tal som VVS har tilsendt til mig på gulvvarmen, dvs antal meter slange og omdrejninger på umbracco pr kreds på returløb.

Jeg har så fundet et dokument inde på wavins hjemmeside til indregulering af gulvvarme.

Jeg har som tidligere nævnt 2 units/fordelerrør med hhv 5 kredse og 6 kredse på. Den med 6 kredse er til stueetagen og den med 5 kredse til 1 salen.

Skal disse 2 units ikke køres sammen? Altså at man indstiller dem begge 2 efter den længste kreds. Om den så sidder på unit 1 eller 2.

Eller om man indstiller hver unit for sig?

For jeg kan slet ikke få de tal til at hænge sammen. Den længste kreds sidder på stueetagen og jeg går udfra den er 120m i forhold til skemaet. Den drejes 5 omgange. Men den længste kreds på 1 salen er "kun" 100 m, men den skal ifølge vvs også drejes 5 omgange?!?

Vedhæfter lige wavin dokument til indregulering.

Mvh Amdi
Amdi tilknyttede følgende billede:fil:
vejl_indstilling_gulvvarmefordelerror.pdf [41.09kB / 11081 Downloads]

Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
woebbe jordvarme siden 1985
hej amdi, den forskel på ca 5 grader er når vp kører.

indregulering foretages normalt ud fra den længste kreds uanset om den sidder i stue eller på 1 sal, dog vil det altid være mere modstand når vandet skal op på en 1 sal og nogle gange må der så kompenseres for det.

det amlæg jeg har er fra wirsbo og i sin tid gjorde jeg det at jeg ringede til wirsbo og aftalt med en medarbejder at jeg kunne sende mine slangelængder og beskrivelse af anlægget så beregnede de med deres computer hvor mange omgange fra lukket stilling, returventilerne skulle drejes.

du kunne jo prøve at spørge leverandøren af manifoldene om de kan lave sådan en beregning til dig.

jeg husker at wirsbo i deres beregninger medtog den fødeledning der gik fra min fordeler i stue plan til min fordeler på 1 sal.

nu kan jeg ikke lige huske om du har begge dine fordeler manifold siddende i stueplan, hvis det er tilfældet er det jo slangelængden fra manifoldet der skal beregnes efter.

hvis du har en slange der er 120 m er jeg lidt spændt på at høre om du kan komme ned på en forskel på ca 5 grader på denne kreds.

jeg har en kreds på 125 m og det har i den grad givet mig masser af bøvl gennem årene, men nu har jeg fået det løst effektivt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Amdi
Hej woebbe

Jeg havde også på fornemmelse at det var efter længste kreds. For den næstlængste kreds på 1 salen er på 90 m men den skal kun drejes 2,7 ifht at kredsen på 100m skal drejes 5 omgange.

Og kredslængderne og antal "drej" passer overhovedet ikke sammen, stue kontra 1 sal.

Så måske man skulle prøve at gå ud efter den længste kreds også bruge skemaet fra wavin, og ikke tallene fra VVS.

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Chr
Burde faldhøjden -hæverten- fra førstesalen ikke modsvarer løftehøjden derop???

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
pmp
@tlj
Nu har det jo ikke været så koldt de seneste dage, men du har da været nede under 2 grader den 28-12 om morgenen.

På det tidspunkt var din drifttid ca 55 minutter og det OK.
Retur ved start var 23,9 gr. og ved stop 26,7 gr. Flot lavt.
Fremløb var oppe på 6,9 gr. mere efter få min. og ved stop 6,4 gr. mere (33,1 gr). Når det bliver koldere vil forskellen blive mindre. Nibe siger 5-10 gr. forskel så det er meget fint. Varmebærepumpen står korrekt ved varme.

Forskellen på brintempetaturen er ca 4 gr, men ved varmtvandsproduktion er den nede på 2,2 gr. Nibe siger 2-5 gr. Det er også meget fint, så brinepumpen står korrekt.

Ved varmtvandsproduktion er forskel på fremløb og retur ca 6 gr. Nibe siger 8-10 gr. Pumpehastigheden ved varmtvand er altså lige i overkanten, men det er en detalje. Din varmtvand starter ved 40 og stopper ved 46 gr i bunden af beholderen. Du kan prøve om du kan leve med lavere, for temperaturen i toppen er jo noget mere.

------------------------------

Med en stigning i returvandet på kun 2,8 gr. efter 55 min. drift er det altså ikke meget vand der kommer for hurtigt over i returen, så din indregulering er ikke afgørende forkert.

Med kun en 40 l buffer i serie, kan du godt gå ned på 10-20% pumpehastighed ved økonomi (ved stop), nu hvor dine stoptider er så lange, med det er kun lidt tomgangsstrøm du kan hente her.

Øvrige tal ser også pæne ud.

PS Har du set om der er justeringsskruer under de røde propper ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
@amdi
Er det Wavin fordelerrør du har ? ellers kan du ikke bruge deres skema.
Vi kan ikke se de tal fra din VVSer, så det er ikke til at se, om du har misforstået det. Kan du ikke scanne det ind.
Der skal indreguleres som om der kun er en fordeler, men måske giver det problemer, at den ens er vender forkert.
- Log savnes.

@chr
Jo, for amdis rør deles ca. midt på væggen, så længden op til loftmanifold og ned til gulvmanifold er ca. den samme.

Men hvis nu forbindelsen først gik til det ene manifold og derfra videre i mindre rør til det næste, kunne der jo godt blive forskel i vandmængden pga det, og det skulle der så reguleres for.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Amdi
pmp

Ja det er wavin jeg har. Får det lige scanner ind og sendt afsted, sammen med den glemte log.

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
tlj
@pmp: Tak for svaret, min VBpumpe stå til 85%, Brinepumpe 75%, Jeg prøver at sætte min pumpehastighed ned fra 80% til 70% ved varmtvandsproduktion. Jeg vil også sætte min VBpumpe ned til 10% i økonomi.

MHT. start/stoptemperaturer ved varmtvandstemperaturer, hvis jeg ændrer på dem så kan jeg vel ligeså god slå den over på økonomi?

PT. hedder de:
Start 40 grader (det har jeg ændret det til) - normal drift
Stop 47 grader - normal drift

Ved økonomi vil det være 40 og 44 grader.
Kører I med bakteriekontrol?, hvis ja hvor tit?

P.S: Min VBpumpe står til kontinuerlig - er der noget at hente her?
Min brinepumpe står til intermitterende - det er vel fint?

Igen tak for hjælpen
/tlj
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
tlj
@pmp
Hov, glemte lige at fortælle at der er justeringsskruer/mulighed under de røde propper på fremløbsmanifolden.
Men det lader vi ligge lidt endnu, når det nu ser udtil at min VP er sund og rask.
For sjov skyld vil jeg da lige prøve det med et IR, jeg kan låne et på arbejdet. Så skriver jeg lige tallene herinde.
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
Amdi
Hej alle

Her er indstillingerne til fordelerrøret til 1 sal.

F står for fuld, dvs 5 omgange.

mvh Amdi
Amdi tilknyttede følgende billede:fil:
2095_001.pdf [499.7kB / 1001 Downloads]

Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Amdi
Og her er til stueetagen.

Jeg har ikke metermålene, men udfra de tal der står der kontra skemaet fra wavin, må det være den første kolonne, altså så den/de længste kredse er 120 m.

Og disse tal i den kolonne synes jeg ikke passer ikke helt overens med 1 salen, ifht til hvor meget dem på 1 salen skal være åbne ifht til slangelængde.

Mvh Amdi
Amdi tilknyttede følgende billede:billede:
scan0001.jpg

Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Amdi
Hej

Har det nogen betydning for indreguleringen af pex slangerne på 1 sal er 16mm og 20mm i stueetagen?

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
woebbe jordvarme siden 1985
ja det vil jeg tro, der må skulle indreguleres forskelligt når det er blandede rør str.

Hvorfor katten har man brugt 16mm på 1 sal?? er der meget lavt til loftet ?? eller er det meget korte kredse ??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Amdi
Det er fordi det er varmefordelingsplader på 1 sal. Og der skulle bruges 16mm.

Det er fordi 1 sal er blevet lavet færdig efter stueetagen var lavet.

Men skal der så mere eller mindre flow ifht stueetagen? For jeg synes stadigvæk de tal VVS er kommet frem til er mærkelige...


Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Amdi
@woebbe

Nu har jeg målt på rørerne mens vp kører. Og der er ikke samme temp på fremløbsrørene. Skal der ikke være det? Også svinger det med 4-9 graders forskel i stueplan. Størst er forskellen på den længste kreds, nemlig 9 grader. Men her er også den laveste fremløbstemperatur.

På 1 salen er forskellen 5-6 grader på fremløb og retur. Og ca den samme fremløb. Der er kun 1-2 graders forskel.

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hmm jeg frygtede nok lidt at der ville være problemer med den 120 m kreds,.

der skal være samme fremløbstemperatur frem til alle kredse og retur på hver kreds bør være ca 5 grader lavere, 9 grader er alt for meget.

jeg undre mig også over at der er brugt 16 mm på 1 sal , jeg har også varmefordelingsplader på min 1 sal og jeg har brugt 20 eller 22mm (jeg husker det ikke præcist ).

Jeg tror jeg ville spørge vavin hvordan det skal indreguleres korrekt.

umiddelbart er udgangspunktet at den længste kreds skal være helt åben og de øvrige kredse skal så drosles ned i forhold hertil, men det er svært bare at prøvesig frem hvis man ikke har en grundindstilling at gå ud fra.

hvis du vil kan du selvfølgelig prøve at drosle de kredse der har mindst forskel mellem fremløb og retur og dermed se omdu kan få ensartet forskel på fremløb og retur på alle kredse.

husk lige hvis du gør det at notere de nuværende indstillinger så du altid kan komme tilbage til udgangspunktet som det er nu.

jeg ville også inden en indregulering øge varmebærerpumpenshastighed til 100%.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
hej amdi,

checkede lige med en vvs jeg kender, han sagde at det er meget normalt at bruge 16 mm på 1 sal i varmefordelingsplader i dag, man kan bare ikke lave kredsene lige så lange som ved 20 mm.

hvordan indreguleringen så skal foretages ved jeg ikke, der ville jeg som sagt nok spørgo vavin.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Du kan finde Wavins beregningsprogram her:

https://docs.google.com/open?id=0B33LE-WOE-NeNDUzZGY0YWMtYjgxNi00ZGU4LTgxYWEtNDE3NjJkNjJmYmYz

Det er dejlig nemt at arbejde med. Indtast oplysninger om kredsene mm og vupti så kommer der et skema med tryktabsberegning og hvordan du skal indstille de enkelte kredse ifht til hinanden.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@amdi
Din log viser stadig problemer med indreguleringen.
Det er ikke let at sammenligne, for du ændre på flere ting mellem hver log. Starttidspunktet er ændret så drifttiden kan ikke sammenlignes.
På 22 min stiger returen med 4,5 gr. Det er lidt mindre end før, men skyldes nok lukningen af bypass-ventilen.
De 4,5 gr er stadig for meget - varmen bliver bare ikke fordelt i hele gulvet, men kommer tilbage med returen fra et eller flere små rum.
Fremløb er oppe på 8,8 gr over retur kort efter start, og ved stop er fremløb 7,8 gr over retur.
Alt sammen ligegyldigt nu - du skal bare se at få indreguleret rigtigt.
Du kan selv sammenligne med det jeg skrev om tlj's log.

----------------------------

Indregulering ikke helt let, og jeg er ikke sikker på, at du helt forstår hvad det går ud på.

Men du har forskellig slangediameter skriver du nu, du kender ikke slangelængderne i stueetagen - og dine manifold er vel heller ikke samme type, når det kommer til stykket, og vandet løber hver sin vej. Derfor kan du ikke bare bruge et skema.

Så måske er der kun temperaturmåling af returslangerne tilbage, og det er et være pillearbejde. Måske er et ir-termometer ikke nok - de giver ofte store udsving fra måling til måling. Men ellers hedder det måling på alle returslanger pr. 5-10 min. under hele driftperioden - og resultaterne skrives ned, sammen med indstillingen. Desuden går der nok et døgn efter ændret indstilling, før måleresultaterne bliver stabile.

Følg woebbes anvisninger.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,361,450 Unikke besøg
XHTML CSS