HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skrøner om jordvarme
tlj
Vi har selvfølgelig alle hørt skrønerne om jordvarme - men holder de helt vand...

Pas på med store træer på din grund. - Store træer kan selvfølgelig skygge meget, men jeg er omvendt også blevet fortalt at varmen i jorden er et udslag af årets gennemsnitstemperatur.

Pas på med at komme for meget jord/muld oven på slangerne - de må ikke ligge for dybt. - Hvordan kan det så værer man laver vertikaleboringer????

Jeg vil gerne hører flere "skrøner" og vil gerne hører jeres meninger om dem?

På forhånd tak
tlj
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
tlj
Det jeg har skrevet ovenfor har det overhovedet noget på sig?
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
woebbe jordvarme siden 1985
jeg har lige forlænget mine joedvarmeslanger og forlængelsen ligger un og tæt på nogle store træer, jeg tror ikke det betyder noget særligt men om et år kan jeg måske fortælle noget mere.

jeg har slanger i 2 lag 1,9 m og 1,0 m ca, i vinters hvor der var meget frost rigtig længe var der varmest ved den nederste slange og selv om brinen kom ned på -6,5 grader en stor del af vinteren så var temperaturen næsten ens i august mdr i jorden omkring både øverste og nederste slange.

så jeg tror ikke det har den helt store betydning, men om foråret bliver jorden hurtigere varm i 1m dybde, om vinteren er der varmt længere tid i 2m dybde især hvis vi har streng frost.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tlj
Hej woebbe

Der går jo mange rygter fra folk - jeg tror der er lidt jantelov i det.
Som det går med min indkøring lige pt. så kan jeg da ikke sige mig fri for at fortælle glædeligt om mit forbrug af varme og varmt vand. Inden vi var færdige med vores byggeri (færdigt August 2011) snakkede jeg med en som sagde til mig at vi virkelig ville fortryde at vi har fået jordvarme - det var ALT for dyrt. Jeg sagde at vi nok regnede med at vi ville bruge for ca. 6000kr strøm om året til varme og varmt vand. Jeg skulle nok regne med MINDST det dobbelte.Shock
Den person der fortalte mig det ville så hellere invistere i et nyt kondenserende OLIE-fyrGrin
Blot en lille historie, jeg tror nu jeg har valgt rigtigt. Derfor skal man selvfølgelig stadig tænke sig om.
Vi har siddet op bokset med en haveplan, der hvor vi helst ville placerer vores skur + lidt belægning dertil, det ville sætte 50 meter slange ud af spil. Så vi må finde på noget andet, men så går de lange vinteraftner også...

/tlj
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
woebbe jordvarme siden 1985
hej tlj,

jeg har haft jordvarme siden 1985 og jeg her aldrig fortrudt det,

med 350 m slange på en 6kwh vp går det måske nok at isolere 50 m.

hvis haven ikke er anlagt og det er vigtigt for helheden at skuret og belkægningssten m.m. ligger hvor der ligger slanger så er der jo den mulighed at lægge en slange kreds mere ned. det gjorde jeg i sin tid da jeg lavede en tilbygning på huset.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,348,218 Unikke besøg
XHTML CSS