HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Så fik jeg også bestilt solcelle-anlæg
mureren
Og det blev 6.840 kWp, med en forventet årlig ydelse på 5.981 kwh
36 paneler á 190 W., og 2 stk. SMA Sunny Boy 3300 (begrænset til 3.000 W/stk.)

Anlægget kommer til at ligge SV med en hældning på 30 grader. Monteres på tegltag, inkl. pulverlakerede sorte profiler samt sorte paneler og sorte panelrammer.
Inkl. al montering, tilslutning til net, udskiftning af el-måler etc.

Pris 140.000 inkl. en RS485 til LAN adapter, så jeg kan få data over LAN :-)

Opsættes formentligt i januar 2012.

Jeg synes foreløbigt jeg har fået god rådgivning og hjælp fra sælger, men er lidt i tvivl om hvorvidt jeg må/bør skrive det herinde....det kan jo også vende under/efter montering!

Nu håber jeg på en masse gode eksempler på korrekt udfyldelse af selvangivelsen i løbet af det kommende år! Evt. kunne flere af os måske finde den samme revisor og få lidt rådgivning/hjælp?

Spændende :-)
 
our
Det bliver da vildt spændende at få det op.
Hvor mange m2 tagflade kommer de 36 paneler til at fylde ?
 
mureren
De fylder 160cm x 81cm x 36 = 46,656 kvm.
 
tlj
Tillykke med anlægget, det er da en dejlig julegave.
Har du husket at du kan trække en del af arbejdslønnen fra i skat?
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
mureren
Njaah....det kan jeg vist ikke alligevel.
Price Waterhouse Cooper skriver således:
"Anvendelse af servicefradraget er kun fordelagtigt ved valg af skabelonordningen. Ved valg af erhvervsordningen
stiger skatteværdien af arbejdslønnen til din marginale skatteprocent, og afskrivning
af arbejdslønnen bliver derfor mere fordelagtig end udnyttelse af servicefradraget."
 
tlj
Ok, har du prøvet at ringe eller skrive til Helle om hun har nogle fif......Smile
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
mureren
Der er sgu' kold luft mellem Helle og jeg Angry

Måske jeg skulle hyre mig en spindoktor...så kunne jeg sætte vedkommende til at fjerne stavnsbindingen til fjernvarmen som det første, og få mig et jordvarmeanlæg!
 
mureren
Så er anlægget monteret, og hvor fan... er så den globale opvarmning når man skal bruge den til noget mere solskin? :-)

Alt forløb godt, og firmaet fik endda special-fremstillet nogle sortlakerede "vandnæser" til det nederste panel, da der ellers var risiko for at regnvand ville løbe ud over tagrenden! Uden ekstra omkostning for mig...det er da god service!
 
Chr
Til lykke med anlægget. Jeg håber det kommer til at fungere rigtig godt.
Har du en on-line logger, hvor man kan føle med?
Hvor i landet er du placeret?
Jeg har blikket rettet mod solceller, så nysgerrigheden er stor!

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
mureren
Jeg skrev i første post at jeg skulle have en adapter til LAN, men den endte jeg faktisk med at fravælge. Jeg synes det blev for dyrt inden jeg havde llige nøjagtigt den løsning jeg ønskede mig, og tror interessen for at følge forbruget nøje daler ret hurtigt Wink
(2 bluetooth moduler til inverterne samt en Sunny Webbox + montering)
Jeg kiggede også på SolarLog 500, men det er stort set samme pris. Fordelen ved 2 invertere i mit anlæg er, at jeg kan se hvis den ene begynder at producere mindre end den anden, og derved se om der er fejl på anlægget. Det jeg ikke kan se, er om evt. skygger fra træer har betydning af værdi for mig, og det ville jeg kunne se med en logger. Der står nemlig 3 små søjle-avnbøg som lige nu når 1 meter over tagrenden, men de står 3 meter fra panelerne (i skel mod naboen), så der går nok lidt tid inden de skygger...hvis de overhovedet kommer til det!

Anlægget er placeret i Silkeborg, og i dag har det vist ikke produceret noget :-)
Prøv at google "ulica sma" og søg kun på danske hjemmesider, så kan du nok finde mit anlæg under "referencer" Grin
Ellers send en PB, så kan du få firmaets navn.
 
mureren
I øvrigt har jeg fået lov at låne en Sunny Beam, for at teste om den har rækkevidde nok til at nå fra garagen og over i huset. Kan den det, bruger jeg måske pengene på 2 bluetooth moduler og en Sunny Beam....men nu skal forhandleren lige have en hjem før jeg får lov at teste.
 
mureren
Her en copy/paste af en post fra mig i en anden tråd:

Jeg har så ringet og talt med SKAT i dag, for at få ændret min forskudsopgørelse.
Til min overraskelse, er SKAT ligeglade med den reelle produktion fra dit/mit anlæg.
Vi bliver beskattet af 0,60 kr. x 6.000 Kwh de første 10 år. og 0,40 kr. x 6.000 Kwh de næste 10 år, men skal ikke indberette noget som helst angående produktionen! SKAT er tilsyneladende ligeglade om anlægget har produceret 2.000 Kwh eller 8.000 Kwh.
Det eneste jeg skulle gøre i forbindelse med den udvidede selvangivelse, var at rette rubrik 435, med den afskrivningsprocent jeg nu valgte (25% selvfølgelig), både for 2012 og 2013. Så mente den i øvrigt flinke dame at de selv fandt ud af afskrivningen de følgende år (ellers kan man jo rette i det hvis de tager fejl)

Om det så er rimeligt eller ej, skal jeg lade være usagt, men det er da nemt for både os og SKAT, der er slet ingen dokumentation der skal indsendes! For mit eget anlæg passer det jo fint med ydelsen, så jeg har ingen problemer med det.
Men, det tyder da på det kunne være en fordel med så stort at anlæg som muligt, da man kun bliver beskattet af de 6.000 Kwh.

Alt ovenstående er MIN opfattelse af SKAT's svar til mig, og jeg vil da opfordre andre til at tage kontakt til dem også...så vi evt. kan få min "version" be- eller afkræftet!
(husk at trykke for "erhverv" i telefonslusen...ellers bliver du bare stillet om til dem når du kommer igennem, og skal vente igen )
 
allankj1
Jeg kan ikke forstå at det altid skulle være af 6.000 kwh. Hvis jeg købte en 5,8 kwh vindmølle som kunne producere 11.000 kwh om året ville jeg stadig kun beskattes af 6.000 kwh * 60 øre (din version) mens jeg mener det ville være af 11.000 * 60 øre.

De skattemæssige muligheder for at afskrive har ikke noget at gøre med de 6 kwp i nettoafregningsordningen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Villadsen
Jeg vil ikke på nogen måde betvivle Murerens udsagn/videregivelse af Skats udsagn, men det virker et eller andet sted mærkeligt. Skat kan jo være ligeglade med hvor stort anlæg man har. For deres skyld kunne man jo have et 100 kwp anlæg uden at det generer dem - bare man betaler skat af produktionen. Nettomåler ordningen er jo en sag mellem den enkelte og Energinet.dk. Hvis jeg skulle gisne om hvad det er Skat mener, så er det nok at: såfremt man ikke på en meget troværdig måde kan dokumentere at man har produceret mindre end 6000 kwt så vil de vælge at beskatte en af 6000 kwt. Formentlig vil de kun godtage målingen hvis den er sket på en af EL værkets målere og ikke på den interne måler i inverteren eller en tilsluttet Solar-logger - Omvendt betyder det jo så også at hvis man producerer mere end 6000 kwt så skal man nok bare holde sin k..t.
 
mureren
Jeg forstår det heller ikke helt, så derfor har jeg kontaktet SKAT igen, samt en "anden pålidelig kilde", der er direkte indblandet i alle nettilsluttede anlæg....men som ikke vil citeres her!
Men, jeg forelagde SKAT-damen at mit anlæg er på 6.840 kwp, begrænset til 6.000 w effekt, hvortil svaret var ovenstående.

Der er åbenbart en tvist/uenighed mellem SKAT og "Anden Pålidelig Kilde", der bunder i forskellen på leveret effekt (w eller kw) og leveret energi (kwh)!
SKAT (i hvert fald hende jeg talte med nu!) mener ikke man kan være med i nettomålerordningen hvis der produceres mere end 6.000 Kwh. fra et anlæg! Det meste jeg har læst modsiger den udtalelse, hvor det er Kw effekt til nettet der skal begrænses, ikke Kwh!
"APK" fortæller at siden solcelleanlæg blev en del af VE-lovgivningen, har der stået w/kw, og ikke Kwh, som der gjorde i den tidligere lovgivning.
SKAT tolker det åbenbart stadig efter den gamle lovgivning og "APK" har en anden holdning. SKAT siger man ikke kan være med i nettomålerordningen hvis man producerer mere end 6.000 Kwh, mens "APK" mener noget andet.
Hvis man vil ud over det her, kan man jo installere en bimåler godkendt til afregning.

Allan, vi er enige om at nettomålerordningen og afskrivningsmodellen ikke hænger sammen. Det skrev jeg nu heller ikke de gjorde, men man bliver beskattet uanset, og det skal anføres i samme rubrik 435. I mit tilfælde ser det således ud: (139.000x0,25)= 34.750 - (6.000x0,6) = Samlet afskrivning på 31.150 kr. i 2012
Næste år er det (139.000-34.750)x0,25=26.062-(6.000x0,6)= Samlet afskrivning på 22.462 kr. i 2013

PB hvis du/i ikke kan regne ud hvem/hvad "APK" er Smile
Hvis du /i har regnet det ud (og det tror jeg i har), så ring endelig til dem, de er meget imødekommende!
 
Mogens
Som udgangspunkt skal man vide og ikke mene eller mener!

Derfor kan man ikke bruge mener til noget som helst, som der skrives om ang. skat.
Men dette er hvad skat skriver.


Fra Skat!!
Nye skatte afskrivningsregler

I december 2010 vedtog folketinget en lovændring som giver ejere af vedvarende energianlæg (VE-anlæg), herunder solcelleanlæg, fordelagtige skattemæssige afskrivninger.



Man kan vælge mellem to ordninger:

Den regnskabsmæssige ordning

Denne ordning er ganske ny for solcelleanlæg, og gør investeringen meget attraktiv.

Der kan afskrives efter saldometoden med 25% om året, også som privatperson. Det betyder, at du kan trække afskrivningsbeløbet (25% af købsprisen) fra i din normale indkomst. Et anlæg til 100.000 kr. giver altså et skattefradrag på kr. 25.000 det første år, og det efterfølgende år kan du afskrive 25% af restværdien, dvs. for 2. år: 25% af 75.000 = 18.750,- osv.

Når restbeløbet er under straksafskrivningsbeløbet (12.300 for 2011) afskrives hele beløbet på en gang. Det betyder at, afskrivningperioden er 8-9 år, hvilket også passer meget godt med at anlægget har betalt sig helt hjem, og du har nu gratis strøm resten af anlæggets levetid.



Når du afskriver anlægget skal du til gengæld betale skat af al produceret strøm, også egetforbrug. Men da dette afregnes skattemæssigt til 0,60 Kr. pr kWh de første 10 år, og herefter 0,40 Kr. pr. kWh, så er den regnskabsmæssige ordning stadig attraktiv for de fleste.

Altså skal der betales strøm af alt produceret strøm, og det har intet med et 6 kw anlæg at gøre.

Iøvrigt har jeg ikke mødt nogen indenfor skat som har kunne givet samme svar, men har også kun arbejdet med det i over 2 år.Shock

Men alt dette ved leverandøren af diverse anlæg, hvis man da ikke bare skal have solgt en vare.Frown
Husk så lige på at el-instalatøreren får videre givet oplysninger til el-selvskabet / Energinet Danmark, for ellers kommer I ikke med på tilbageløbsordningen.

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
lars-jacobsen

Citer

mureren skrev:
Hvis man vil ud over det her, kan man jo installere en bimåler godkendt til afregning.


jvfr.
http://energinet.dk/SiteCollectionDocuments/Danske%20dokumenter/El/Retningslinjer%20for%20nettoafregning%20af%20egenproducenter.pdf
SKAL man ALTID have målere installeret der kan måle ens produktion, uanset hvilken ordning man hører under.

På http://energinet.dk/DA/El/Sider/Mikro-VE.aspx ligger iøvrigt et nyt dokument fra 4. januar 2012 der beskriver at man godt kan have anlæg der kan producere mere en 6kw men blot skal begrænses til dette. Hvor meget energi man samlet bruger og/eller producerer årligt i kwh er ikke omtalt nogen steder i Energinets dokumenter.

Det er lidt anderledes med Skat.:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1897008
Her tolker de nemlig Energinets fordelingsnøgle som khw ved blandede anlæg.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
mureren

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1732&pid=11564#post_11564]lars-jacobsen skrev:[/url]

Citer

mureren skrev:
Hvis man vil ud over det her, kan man jo installere en bimåler godkendt til afregning.


jvfr.
http://energinet.dk/SiteCollectionDocuments/Danske%20dokumenter/El/Retningslinjer%20for%20nettoafregning%20af%20egenproducenter.pdf
SKAL man ALTID have målere installeret der kan måle ens produktion, uanset hvilken ordning man hører under.

På http://energinet.dk/DA/El/Sider/Mikro-VE.aspx ligger iøvrigt et nyt dokument fra 4. januar 2012 der beskriver at man godt kan have anlæg der kan producere mere en 6kw men blot skal begrænses til dette. Hvor meget energi man samlet bruger og/eller producerer årligt i kwh er ikke omtalt nogen steder i Energinets dokumenter.

Det er lidt anderledes med Skat.:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1897008
Her tolker de nemlig Energinets fordelingsnøgle som khw ved blandede anlæg.


Det er så vidt jeg kan læse ikke korrekt at man altid skal have målere på M1, jf. punkt 8.2's sidste afsnit hvor der står:
Ved PSO fritagede anlæg jf. afsnit 5.1 kan M1 måleren undværes set i forhold til Energinet.
dk's behov for afregningsopgørelser. (altså for anlæg under 50 og 25 Kw?


Det er jo netop det....SKAT og Energinet tolker tingene forskelligt, og hvem har/får så ret?
Hvad skal jeg forholde mig til når de involverede instanser ikke er enige?
SKAT mener jo nu at man slet ikke kan tilmelde sig nettomålerordningen hvis man producerer mere end 6.000 Kwh årligt!
 
lars-jacobsen
Ups ja det kan jeg godt se. Så fordi man er fritaget for PSO afgiften af egenproduktion behøver man ikke M1 måler i fhv. Energinet.dk set ift at kunne være med i Netto-ordningen og bruge nettet som lager.

Der hvor problematikken så opstår er pga skattereglerne når man vil afskrive på sit anlæg. Her kan jeg så godt følge Skat's logik i at hvis man er tilmeldt Netto-ordningen og IKKE har måler monteret går de ud fra man har en nettoproduktion på 6.000kwh, hvis det var det der stod i de gamle regler man max måtte producere.
Men mon ikke når de får nærlæst at det faktisk kan lade sig gøre at få tilsluttet anlæg der kan producere 11.000kwh årligt, at man skal måle og opgøre den faktiske nettoproduktion. Men indtil da må man jo rette sig efter hvad de/Skat siger ;-) som Villadsen også er inde på.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
mureren
Lars: Jeg synes ikke du har helt ret i din henvisning til SKAT.
For det første er et "blandet anlæg" defineret som både erhverv og privat, hvilket ikke er tilfældet for ret mange solcelle-ejere (tror jeg), og derfor er den fordelingsnøgle ikke relevant, i hvert fald ikke for mig Smile
For det andet, så er fordelingsnøglen et beregningseksempel, hvor SKAT anslår en årlig produktion. Det er netop derfor jeg skriver at et større anlæg (mere installeret effekt, men begrænset til 6 Kw i inverter) ikke bliver beskattet af mere end 6.000 Kwh. (som SKAT tolker det i dag!)
Principielt må man jo installere et anlæg der på årets lys- og solmæssigt dårligste dag, stadig leverer 6 Kw kontinuerligt til el-nettet, men begrænses resten af året. Hvis SKAT ikke ændrer lovens Kw til Kwh, eller ændrer beskatningsgrundlaget til den faktiske produktion, så læser jeg det sådan.
Det er så underligt (som du også bemærker), at eksemplet med vindmøllen giver 9.000 Kwh fra et 6 Kw anlæg, og de stadig mener man kan være med i nettomålerordningen!
Jeg er to gange i dag blevet oplyst af SKAT, at produktions-anlæg over 6.000 Kwh ikke kan være med i nettomålerordningen, men i deres eget eksempel ser det da sådan ud!
I paragraf 5 stk. 1 her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=132740
er også nævnt nominel effekt på max. 6 Kw., ikke et ord om Kwh i hele bekendtgørelsen!
At SKAT så foreløbigt vælger kun at beskatte efter deres egen opfattelse af Kw og Kwh, er en anden sag, og så langt er både du, jeg og Villadsen vel enige Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,228,729 Unikke besøg
XHTML CSS