HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tung eller let gulvvarme
Leo_Jensen
Hej og god jul Smile

Jeg sidder med A4-blokken og planlægger Gør-det-selv-sæson 2012. En del af opgaverne er at få lavet noget mere gulvvarme.
Huset er fra 1974 og er ved at blive konverteret fra elvarme (flade radiatoragtige paneler) til vandbåret opvarmning. 122m2 grundplan med førstesal, i alt 183 m2.
Jeg har pt 25 m2 tung gulvvarme med klinker i køkken/alrum. Resten af stueetagen består af ca. 40 m2 stue med brændeovn, stor entre, lille bad og bryggers/fyrrum. På 1. sal har vi en uopvarmet gang og 3 store værelser + bad.

Vi vil have trægulv i stuen samt hele førstesal på nær badeværelset. På førstesalens trægulve er der ikke så meget at snakke om: Det kan kun blive let gulvvarme, dvs varmeslanger og varmefordelingsplader under gulvbelægningen, men i stuen har jeg valgmulighed: Enten laver jeg betondæk med varmeslanger umiddelbart under gulvbelægningen, eller også lægger jeg betondækket dybere og laver et gulv på strøere med isolering og varmeslanger og varmefordelingsplader under gulvbeklædningen.

Vi vil gerne fortsat have brændeovnen for hyggens skyld, og vi opfatter det ikke som dårlig komfort at temperaturen ryger 3-4° op, fordi vi fyrer, men det ville da være meget smart, at gulvvarmen kunne reagere på varmen fra brændeovnen.

Det taler jo umiddelbart for let gulvvarme i stuen, men vil det fungere ?
Er det noget skidt at både have let og tung gulvvarme i samme reguleringsystem ?
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
allankj1
Næ umiddelbar vil det vel ikke give problemer bare der er noget buffertank i systemet.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Leo_Jensen
200 liter buffertank er på plads, så det bliver nok den 'lette' løsning. Arbejdet er nu nok (mindst) det samme... Cool
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,213,083 Unikke besøg
XHTML CSS