HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Isolering af jordvarmeslanger gennem sokkel?
RubenRasmussen
Hey,

Skulle have ført hovedslangerne ind i bryggerset idag og har i den forbindelse lige et par spørgsmål...

Jeg har brugt Ø75 (indv. mål) indføringsrør gennem soklen og ind i teknikrummet, da jeg regnede med disse var store nok til slangerne inkl. isolering, MEN slanger+isolering kan kun liiiige gå ned i disse Ø75 rør, så tror det blir svært at få dem ført de 3-3,5m gennem gulver og ud gennem soklen.

Jeg ved at jeg skal isolere min. 1,5m fra soklen og ud i jorden, men SKAL hovedslangerne også isoleres hele vejen op til VP eller er det ikke nødvendigt inde i selve indføringsrøret? Jeg kan nu nok sagtens stoppe slange+isolering en meters penge ind i indføringsrøret ved sokkel og ved VP således, at det kun er ca. 1m inde i røret, som ikke er isoleret. Ja, jeg skal nok få isoleret hele vejen igennem, hvis det skal være sådan, men hvis det er underordnet, så sparede jeg da gerne arbejdet. Wink

Hvad siger de kloge hoveder? Smile
 
kla
Så er du nødt til at få skummet inde i indføringsrøret, kondendens kan give alvorlige frostsprængninger.

slangen skal isoleres hele vejen ind.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
RubenRasmussen
Tak for det hurtige svar!

Jeg må lige få isoleret hele vejen ind imorgen så. Tænkte nok det skulle isoleres hele vejen ind. Smile

Skal indføringsrørets ender lukkes af med et eller andet ude ved soklen, for at stoppe fugt osv eller er det lige meget?
 
Mogens
Hej Ruben

Prøv at smøre isoleringen med brun sæbe eller andet skånsomt middel, evt også de to rør, hvis muligt.
Det gjorde jeg med stor succes.

Godt nytår
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
Admin

Citer

Så er du nødt til at få skummet inde i indføringsrøret, kondendens kan give alvorlige frostsprængninger.

slangen skal isoleres hele vejen ind.


Igen enig
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
RubenRasmussen
Takker!

Mine fordelerrør er af plast typen med "push fit" fittings...skal de have noget fedt af en art, inden slange og fitting skubbes sammen...? Smile
 
Mogens
Det er i langt de fleste tilfælde godt at give lidt skånsomt middel, som gør det lettere at samle rørene.

Man skal dog passe på med skidt, som sand, jord andet som naturligt hænger mere ved.
Håber så ikke dine rør der går gennem soklen har en for skarp bøjning, der vil kunne gøre det vanskeligt at skubbe rørene ind.

Held og lykke.
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
RubenRasmussen
Er der noget specielt fedt eller lign. som er velegnet til denne type fitting?

Jeg har selv sådan noget på spray, som er velegnet til gummi, men kunne godt være det skulle være en mere "fed" fedt? Smile
 
RubenRasmussen
Så lykkedes det sgu, at få hovedslangerne ind i huset - men måtte sgu lige bruge hovedet, samt prise mig lykkelig for, at jeg har en rendegraver...!! Wink

a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/385972_10150485470577974_715872973_8629152_1072739956_n.jpg

Jeg måtte først trække hovedslangerne igennem Ø75 indføringsrøret uden isolering. Nu isolerede jeg så hovedslangerne og smurte dem ind i en hel bøtte brun sæbe. Da isoleringen kun lige passede ind i Ø75'eren, måtte jeg bruge min rendegraver til at trække slangerne med isolering igennem røret.

Resultatet blev ganske udemærket og nu er slangerne isoleret hele vejen gennem sokkel/fundament (ca. 4-5m).

a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/406474_10150485468857974_715872973_8629144_1602841265_n.jpg

Den ene slange gik dog noget træg, så isolering kunne ikke lige nå de sidste 5-7cm gennem soklen (jeg trak indefra og ud, så jeg kunne komme til med rendegraveren), men slangerne skal jo alligevel isoleres min. 1,5m længere ud end soklen, så jeg kan nemt skubbe isoleringen de 5-7cm ind til den møder den anden isolering.

Det er så her VP kommer til at stå. Jeg har også afløb, det er placeret bag de blå slanger (kan ses på billedet længere oppe)
a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/377991_10150485468482974_715872973_8629141_107170411_n.jpg

Den ene slange gik som sagt lidt træg og jeg tror den har kørt lidt op af soklen, da jeg trak den igennem, så der er kommet lidt ridser i slangens overflade. Sad

a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/386634_10150485468682974_715872973_8629143_343287617_n.jpg

Slangerne skal monteres i to fordeler rør, som ser således ud og er af typen "Push Fit"
a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/374331_10150485469142974_715872973_8629145_1269037537_n.jpg

Nu vil jeg så lige høre om O-ringen i disse "Push Fit" fittings stadig bliver 100% tæt, selvom der er kommet lidt ridser i den ene slange??

Hvis ikke, kan man så slibe disse ridser væk med noget meget fint slibepapir eller lign.??

Og til sidst, er det lige meget om det er frem eller retur, som er monteret på det fordeler rør med alle hanerne eller skal det være en bestemt af dem?

På forhånd tak! Og igen - tak for et rigtig fedt forum! Smile
 
RubenRasmussen
Og lige et sidste spørgsmål...

Poretæt isolering - er det vigtigt, at disse 2m's længder bliver samlet med noget speciet? Jeg har bare tapet dem stramt i samlingerne med gaffatape, er det helt skidt?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,845 Unikke besøg
XHTML CSS