HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Dimensionering, hvor mange timer med max effekt?
Chr
Der er stadig solceller i tankerne til vores nye hus.

Med udgangspunkt i, at vi kommer til at bruge over 6000 kWh om året lurer jeg på, hvordan man kan få mest muligt ud af anlægget indenfor rammerne af 6 kW.

Hvis man sætter mere end 6,0 kW paneler op skal anlægget begrænses af inverterne. Men hor meget kan inverterne tåle og hvad gør man ved overskydende effekt?

Dernæst, hvor mange timer om året yder panelerne maksimalt? Tanken er, at hvis man opsætter 7,2 kW paneler (20% ekstra), så vil man opnå en gevinst på 20% i alle de timer, hvor anlægget producerer mindre end 80% af kapaciteten. Når produktionen er over 80% skal der "dumpes" noget effekt.
Det jeg mangler er en beregner, der kan fortælle noget om, hvor meget effekt det er økonomisk fornuftigt at sætte op.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Finn DK
Hej Chr.

Du behøver ikke bekymre dig om "dumping" af overskydende effekt, det er kun aktuelt ved vindmøller. Ved solceller vil inverterens eventuelle begrænsning blot træde i kraft, cellerne producerer ikke noget overskud, de forhindres blot i at yde det maksimale, helt uden "bivirkninger".
Jeg har ikke nogen tabel over timer med maks. effekt, hvor begrænsningen træder i funktion.
En smart ting ville være en "dims" eller en udgang på inverteren der fortæller at der er overskydende effekt til rådighed, så man kan udnytte den og samtidig sende de maksimale 6 kW ud på nettet, men sådan én har jeg ikke set endnu.

Mvh, Finn
 
allankj1
Jvf. denne http://www.sveigaard.dk/solceller/priser.html

Vil et anlæg større end 6 kwh i peak effekt midste 2-6 % som følge af at effekten bliver begrænset når solen står højest på himlen.

Mere er der ikke tale om.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Villadsen
På sma.de kan man downloade et program der beregner effektiviteten af solcelleanlæget. For mit eget anlæg er effektiviteten 99,7% dvs 0,3% af den energi som cellerne producerer ikke kommer igennem inverterne fordi det ligger over inverternes kapacitet på 6000 watt.

For god ordens skyld så taler jeg ikke om den effektivitet der er i selve anlæget (tab i inverter, ledninger etc). Den ligger ved de fleste anlæg af en ordentlig kvalitet på ca 90%. Den kan man i øvrigt også beregne i sma's program hvis man kender data for kabler m.m.

Mvh

Thomas V.
www.villadsen.de
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,230,544 Unikke besøg
XHTML CSS