HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overvågning via PC / Internet
disable
Har forsøgt at søge på forum, men blev utålmodig, og formaster mig til at spørge i plenum;

Hvad er det, der skal til for at man kan se status for sin varmepumpe på internettet?
Selve delen med computeren, der er koblet til nettet og et sted, oplysningerne kan gemmes har jeg såmænd styr på.

Det er mere, hvordan man 'hooker' jordvarmepumpen op til computeren. Der sidder jo et væld af følere i pumpen.. Er det 'bare' at sætte et seriel-kabel mellem pumpen og pc'en ? Eller skal der indkøbes et særligt modul?

Jeg kan bare huske, at en af brugerne her på siden har haft sit anlægs-status online. Vist nok oppe fra Sverige..

Men hvordan ? Pfft
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
lars-jacobsen
Nej du må IKKE sætte et alm seriel kabel i mellem pumpe og PC.
Du risikere at brænde din styring af. Din pc benytter 12v og pumpestyringen kun 3v og 5v.

Der er 2 muligheder. Enten montere du egne/ekstra følere, eller også benytter du det specielle kabel/interface som du omtaler. Så kan du kommunikere med styringen ligesom fra dit display. Det kræver dog også noget software på din pc.

Hvis det kun er for at logge data og se statestik vil jeg anbefale den første løsning.
Det kan f.eks gøres vha en "stokerbot" (se www.stokerlog.dk). Det er nemt og den kan bruges til mange andre ting også, f.eks, elforbrug, vand, mm.

Hvis du vil kommunikere med pumpestyringen har jeg et interface/kabel. Send mig en PM hvis det har interesse.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
disable
Det er sådan noget , du har lars-jacobsen jeg leder efter :-)

Logger den så også antal starter m.v.?

Hvad kigger man på i investering for sådan en omgang? Og er det til at montere ved egen hjælp?
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..
 
lars-jacobsen
Den logger ikke umiddelbert antal starter, men det kan man se/tælle på graferne ud fra forbruget/temperaturene. Så det kan lade sig gøre vha software.

Pris afhænger helt af antal sensorer mm. men regn med en pris fra kr. 1.000

Installation af temperatur sensore er meget nemt. Det er jo bare at montere dem uden på de rør man ønsker data fra. Temperaturen måles så ikke 100% korrekt, men det er muligt at lave offset og få valide data på den måde. Det er jo også oftest variation og difference man ønsker at se og ikke om den specifikke temperatur med 0,1 grads nøjagtighed.Wink

Fordelen ved denne "bot" er den bare skal tilsluttes sensore, strøm og netværk, du skal ikke have en pc koblet på hele tiden og den er så lille den kan placeres overalt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,278,544 Unikke besøg
XHTML CSS