HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
solcelleanlæg
rat427
Hej
Overvejer køb af solcelleanlæg, nogen der har erfaring godt/skidt med Blue solar og Dansk Automation . Tænker her på service , og deres invertere henholdsvis Piko og KLNE

Mvh
johnny
 
Villadsen
Kender ikke de to firmaer, men KLNE inverteren er en kineser der ikke får mange rosende ord på diverse photovoltaik fora. Piko er en tysker fra firmaet Kostal og burde være i orden.
 
majmik
Pikoén ligner en Østtysk kampvogn, meget solid og sikkert meget effektiv!
 
MB
Kender Kostal Piko fra Rex, rigtig god inverter, man bør nok passe lidt på med invertere fra Kina, eneste svage punkt på et solcelleanlæg er inverteren, her bør købes kvalitet.
 
Mogens
Når man køber noget som skal holde i mange år fremover, så er min holdning at man på INTET tidspunkt må gå på kompromis, med hverken solceller eller inverter.
Hvis man tænker på at kører virksomhedsordningen, med deraf mulig afskrivning så er det altså af mindre betydning om det koster noget mere.
Der er nu engang tale om at kvali/pris hænger sammen i langt de fleste tilfælde.
Når noget er i stor efterspørgsel / udvikling, så popper der tit nogen op som bare hurtig skal ha scoret kassen, men ligeså hurtigt de popper, ligeså hurtigt kan de være væk igen.
Men der ER kun een som står tilbage.!

Med hensyn til at man kan nulstille sin inverter, så husk lige på at den digitale elmåler læser hvad der bliver lagt på nettet, og dermed kan man ca. regne ud hvad huset har taget direkte fra inverteren.
Kan iøvrigt oplyse at det SMA inverter viser i produktionstal, er fuldstændigt ens med hvad vores serperate produktionsmåler viser.
Alt sammen købt i en samlet pakke fra vores mølle/solcelle firma.

Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
Chr
Jeg er stadig i gang med at regne på solceller.....
Virksomhedsordningen ser ikke god ud for mig, da jeg tjener mine penge i Dansk Internationalt skibsregister, og dermed ikke kan få lov at lægge afskrivningerne i topskatten. Tjah.

Der er en joker, som jeg ikke kan få styr på. Inverteren. Hvor lang levetid kan jeg ca regne mad at den har, og hvad koster det at skifte den ud.
Jeg har talt med diverse solcellesælgere, og det er ikke altsammen opløftende. Yderpunkterne er 12500 kr og en levetid på 15 år (833 kr/år) og 33000 kr og 10-15 års levetid (2200 - 3300 kr pr år).
Der er selvsagt en verden til forskel på, om der af en produktion på ca 11.000 kr skal lægges 830 kr eller 3300 kr til side pr år til udskiftning af inverteren.

Hvor meget regner du/i med til denne post?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
mureren
Jeg er ret sikker på at 33.000 er skudt meget over mål!
F.eks. kan du købe SMA invertere her, til omkring 10.000 kr.
http://www.solarshop.net/index.php?cPath=243
SMA inverterne har vel en levetid på omkring 10-15 år, men jeg har også hørt om mere.
Jeg har regnet med én udskiftning i anlæggets levetid, men om 10-15 år koster de nok ikke det samme, og kan sikkert mere. Solcellepanelerne kan man nok sige det samme om, omend deres levetid er længere.
 
Villadsen
Man kan hos SMA for 1340 Euro købe en garantiforlængelse op til 25 år for 2 stk SMA 3000W invertere. Omvendt kan man sige at når SMA er villige til at sælge så lang en garanti så er det nok fordi at de regner med at de holder ganske længe.......
 
Chr
Hej Mureren.

Jeg glemte at sige, at det er et 6kW anlæg jeg har i tankerne.
Det kræver efter de nye regler 2 invertere. Dog var der et af firmaerne, der bruger én 3 faset. Det var dem, der siger 12500 kr.

Jeg er ikke uenig i, at invertere, som jo er elektronik, vil falde i pris over tid, ligesom de kommer til at kunne mere.

Det der egentlig vækker min bekymring er, at jeg havde en fornemmelse af, at det nærmest kom bag på de jeg talte med, at det jo er en kolosal udgift i det samlede regnskab. Prisen på en inverter var ikke i alle tilfælde noget der lige var ved hånden, hvilket man da skulle tro, når det er sliddelen i sådan et anælg.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
mureren
Kolossal og kolossal..i alle de regneark jeg har haft gennem fingrene før jeg bestemte mig for at købe, indregnede jeg 1.200 kr. årligt til "service", aka skift af invertere, og det faldt stadig fordelagtigt ud i alle beregningerne Smile
 
Chr
@ Villadsen.
Ja, det kan godt tyde på, at de forventer en lang levetid. Omvendt er €1340 svarende til DKK 10.000 en betragtelig forsikringspræmie for to invertere til en samlet pris af €3000 svarende til DKK 22.500. Under hensyntagen til at præmien forfalder ved indkøb, og at man nok kan forvente at invertere falder i pris over tid, kan det vise sig, at hvis inverterne holder i bare 10 år, så har man betalt dem.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
Nu er "kolossal" selvfølgelig et relativt ord, men alligevel.
Hvis anlægget koster 150.000 i indkøb, der laves strøm for 11.000 om året og der skal bruges 1200 kr år år til service, så er der 9800 kr tilbage til at forrente og afbetale de 150.000 kr. Det giver en tilbagebetalingstid på godt 15 år eksklusive finansieringsomkostninger og prisudvikling.
Selvfølgelig skal man medtage en vis prisudvikling mm i beregningerne, men omvendt skal man jo også være forsigtig med at overvurdere denne.
For mig at se hænger det stadig rimeligt sammen at sætte solceller op, men at kalde det guldrandet, nej, dertil er der lige et par jokere der spiller ind.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Du kan jo så vælge at afskrive anlægget. Topskat eller ej vil det stadig blive en fordel. Plus dette giver naturligvis mulighed for også at afsrkive inverteren når denne / disse skal skiftes.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Villadsen
@ chr: Garantien fra SMA koster jo ca 10.000 kroner og hvis jeg ikke tager meget fejl så kan man faktisk straksafskrive forsikringspræmier i ens skatteregnskab. Dvs du er nede på en omkostning på under 250 kr p.a. for at have dine to invertere forsikret i 20 år. Normalt er der fem års garanti på en SMA inverter dvs hvis du er uheldig kan du i løbet af et anlægs levetid risikere at skulle ud og skifte invertere mere end en gang.
Jeg kan godt se en fidus i at betale forsikringspræmien nu og så straksafskrive den udgift. Hvem ved om jeg stadig må afskrive på mit solcelleanlæg om 10-15-20 år når jeg måske skal ud og købe nye invertere. Desuden kan man vente med at købe forsikringen til dagen inden den almindelige garanti udløber om 5 år, men så ved man selvfølgelig ikke hvad den koster og om man kan afskrive til den tid. Til gengæld har man nok et rimeligt godt billede af hvordan det går med prisudviklingen på inverter markedet.
 
allankj1
Fin anskuelse af tingene Villadsen.

Ps. får besøg i aften af solcellefirma (nyopstarter) Er udvalgt som et af deres referencehuse. Spændende at høre hvad der kommer på bordet. Ved dog at det bliver ikke kina paneler. Og så bliver det paneler med garanti på 90 % efter 12 og 80 % efter 25 år. En garanti som producenten pt. overvejer om han skal forbedre til kundes fordel. Dette er så på baggrund af deres track record at de overvejer at forbedre garantien.

Spændende
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,248,910 Unikke besøg
XHTML CSS