HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Er integrerede solceller en god idé?
HME
Jeg står for at skulle udskifte min tagdækning. I den forbindelse havde jeg tænkt at integrere solcellerne til tagfladen, da det jo ser pænere og mindre iøjnefaldende ud. Nu læser jeg så her i forum, at det nok ikke er en særlig god idé, fordi solcellerne derved kan blive for varme og dermed yde mindre. Mine spørgsmål er nu:
gælder det alle typer solceller?
er der nogen som har integrerede solceller i deres system?
hvor meget reduceres elproduktionen som følge af varme solceller?
Jeg synes ellers man læser, at bygninger med solceller integreret i vægge og tagflader bliver fremtidens energiløsning - men der er ikke et ord om at virkningsgraden bliver reduceret ved den montering.
På den baggrund må den bedste placering vel være en stativløsning med optimal orientering og hældning. Er der nogen som har erfaringer med en stativløsning?

Mvh
HME
PS. Skal også have lavet jordvarmeanlæg.
 
lars-jacobsen
Du kan faktisk få solceller med indbyggede "kølerør" som passer perfekt sammen med jordvarme. På den måde køler du socellerne ned så de yder mere, og varmen du trækker ud bliver tilført dit jordvarmeanlæg så det også yder mere. Altså ren Win-Win. De eneste minus er prisen og lidt mere bøvlet installation.

Bemærk der er vist også andre skatte regler for integrede løsninger, da det så betragtes som en bygningsdel og ikke som et energianlæg. Mærkeligt nok Frown
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Chr
På SKAT står der, nederst i den blå boks
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0&search=solcelle*
2) Forudsat at anlægget ikke er en integreret del af taget. I den situation kan anlægget ikke afskrives.
Betyder det, at anlægget ikke må være integreret i taget, hvis man vil bruge virksomhedsskatteordningen?
I bekræftende fald er det en fakto man skal have med i overvejelserne!

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Mogens
Chr..

Ja det betyder det!

Det ser ellers pænt ud, men er iøvrigt en dårlig ide´, da solcellererne ikke kan blive afkølet, med deraf dårlig produktion.

Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
Chr
Tjah, man må bare tage til efterretning, at "systemet" har lagt sig fast på, at det skal være grimt.

Min lokalplan siger at vores tage skal være i enten tegl, og så skal de være røde, eller i skiffer eller tagpap, og så må det være sort. Vi synes det er grimt at sætte solpaneler på et rødt tag, så derfor kiggede vi på sorte tage.
Jeg havde fundet nogle skifferlignende teglsten i sort engrobering. Dem ville vi germe have, så jeg spurgte kommunen. NIX. Skiffer er skiffer, og det kan ligne nok så meget. Tagpap er i vores verden bare grimt til et hus som vores.
Et skiffertag koster godt 100.000 kr ekstra, og de penge kan heg godt bruge på noget andet. Så det bliver et rødt tag.
Endvidere kan der komme problemer med at få godkendt solcellerne, hvis de integreres i tagfladen, for så er det jo et tag og skal overholde ovenstående.
Hvis vi derimod sætter panelerne op efter huset er taget i brug skal vi ikke spørge nogen, men kan bare lægge det ovenpå taget og informere BBR.
Det er ikke så vanskeligt at finde ud af, hvad man skal gøre, vel?
Og "systemet har besluttet" at det skal være grimt. Skattereglerne understøtter dette!

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
HME
Tak for svarene. Ja, så er der jo ikke noget som taler for den pæne løsning. Jeg har nu ikke tænkt mig at bruge virksomhedsordningen, da det forekommer mig at give en del problemer i form af løbende beskatning af al el-produktion, regnskabsaflæggelse og endelig beskatning af genvundne afskrivninger ved salg af huset og slagsmålet om hvad det er værd på salgstidspunktet.
Jeg vil godt høre, om der er nogen som har lavet en stativløsning som ser "tilforladelig pæn" ud? Jeg har pladsen til det, men det skal jo ikke skæmme haveindtrykket i højere grad, end hvis de var anbragt på taget.
Mvh
HME
 
lars-jacobsen
Jeg har også kikket lidt efter stativ løsninger til baghaven, men har ikke fundet ret mange.
De fleste bruger nok de almindelige tag skinne systemer monteret på passende vis eller på en dedikeret tracker
Se evt: http://www.sarachat.dk/index.html for et par eksempler.
Syntes den hjemmelavede "karrusel" er ret godt fundet på Wink
I stedet for en rigtig tracker har jeg tænk på montere panelerne så de kan vippe enkeltvis (ligesom en persienne) og dermed tracke solen i løbet af dagen. Hældningen "lodret" ændre sig ikke mere end jeg kan flytte/justere det manuelt. En sådan konstruktion må kunne laves noget billigere end "single pole" trackerne, da der jo ikke er de helt samme store krav og belastning på materialerne/fundamentet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
HME
Tak for linket lars-jacobsen! Det ser rigtig smart ud. Selv med en købt tracher og dermed ca. 40% mere elproduktion vil besparelsen i antal solpaneler omtrentlig modsvare udgiften til trackeren. Det er bestemt noget jeg vil dyrke yderligere.
Mvh
HME
 
MB
Det vil ikke være muligt at øge produktionen med 40 % med en tracker, selv ikke med en 2 akset tracker, beregningsprogrammerne siger max 25%.
 
HME
Ja så! Der står ellers 42% på hjemmesiden under tracker, men nu ser jeg, at der et andet sted står 30%, så hele siden er måske lidt vidtløftig?
 
lars-jacobsen
Ja 40% er nok lige optimistisk.
På http://www.folkecenter.dk/dk/rd/solenergi/solceller/sol_tracker/ står 30% + 6% så det nærmer sig da.
Der er lidt mere info på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_tracker

Og hvis man har lyst kan man jo lege med SunnyDesignSetup211 programmet herfra:
http://www.sma.de/en/service/downloads/dl/130/sundesign.html

Eller Wurth´s befæstigelses program:
http://www.wuerth.dk/produktinfo/solar.aspx
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
HME
Kender nogen denne sol tracker (www.bundsbaek.dk/sol-tracker.html)? Den ser jo enkel ud og er ikke særlig kostbar, men har nogen erfaringer med den?
 
lars-jacobsen
Det er lige netop sådan en løsning jeg også ville lave. Smile
Der er ingen tvivl om det vil forbedre produktionen med de 30%. Og til de priser kan det godt betale sig. Det er noget andet når vi snakker investeringer i nærheden af 30.000. Så tager det for lang tid.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,232 Unikke besøg
XHTML CSS