HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Årligt eftersyn
LuckyLupo
Hej forum,

Jeg ved overskriftens indhold har været behandlet tidligere, men lovgivningen på området synes at være ændret....

Baggrund:
Jeg har fra min jordvarmepumpe-leverandør modtaget et brev om reserveret tid til årseftersyn af min varmepumpe.
Brevet angiver at eftersynet skal foretages jævnfør 'Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg §18, atk 1'

Et opslag på denne bekendtgørelse på Retsinformation, paragraf of stk. angiver at anlægget skal efterses af autoriseret kølemontør ved direkte fordampning. Denne teknologi anvendes ikke på min IVT C6, hvorfor eftersynet kan foretages af en 'sagkyndig i jordvarmeanlæg'. §18, stk. henviser ikke til andre paragraffer eller lignende.

Kan den altvidende læserskare belyse hvad begrebet 'sagkyndig' dækker over i forbindelse med jordvarmeanlæg? Uddannelse/erfaring/teknisk baggrund/...?
Det alternative spørgsmål kan også være hvornår man IKKE er sagkyndig?


Jeg har noget svært ved at acceptere en eftersynsudgift der svarer til mere end 30% af min årlige eludgift til varmepumpen. Og de 30% er for de to sidste to år hvor vinteren har været lang og kold.

HELE min varmepumpeinstallation er et GDS-projekt. Idriftssættelse/initial indjustering er foretaget af leverandøren. Indjustering med energioptimering for øje er foretaget af undertegnede.


- Lad mig høre forummets meninger...



/Claus
 
Admin
Hej LuckyLupo

Alle køleanlæg med en fyldning på mere end 1 kg kølemiddel kræves efterset af Autoriseret Kølemontør.

Dit anlæg kræves også efterset af sagkyndig efter jordvarme bekendtgørrelsen.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Hmmm det er ikke det der står synes jeg.

§ 18. Jordvarmeanlæggets ejer skal mindst en gang årligt lade anlægget efterse af en sagkyndig i jordvarmeanlæg. Eftersynet skal omfatte de i bilag 3 nævnte forhold. Eftersyn af et anlæg med direkte fordampning skal foretages af en autoriseret kølemontør. Kommunalbestyrelsen kan i sin afgørelse efter lovens § 19 fastsætte yderligere bestemmelser om eftersynet.

Der står at man skal lade anlægget efterses af en sagkyndig i jordvarmeanlæg. Der står at ved direkte fordampning skal det være af en autoriseret kølemontør. Ret mig gerne hvis der er noget jeg har overset (har ikke læst hele bekendtgørelsen). Men umiddelbart er vi tilbage til spørgsmålet som er:
Hvad er en sagkyndig person i jordvarmeanlæg ???
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
poul larsen
Hej
Der skal laves eftersyn og kontrol på jordslanger , eftersyns og trykprøvningsskema skal opbevares i 10 år,
Over 1kg kølemiddel skal der laves årligt eftersyn af godkendt kølemontør

Hvis det er smeden der laver eftersyn på jordslanger skal i have en kølemontør til at lave eftersyn på kølekreds

MVH
Poul Larsen
 
allankj1
Har vi en lille lov og bekendtgørelsehenvisning til at understøtte ovenstående ??? Ikke at jeg er uenig men det er altid rart at få den del af det på plads også.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
poul larsen
§18 er kommunen der skal kontrolere jordslanger
køledelen er arbejdstilsynet jeg kan ikke huske hvad § det er
den findes under arbejdstilsynet eller KMO
MVH
Poul Larsen
 
sasser
I At-vejledning afsnit 4,2 eftersyn af køleanlæg
 
allankj1
Ja i den vejledning står vel at er kølemiddelmængden mellem 1 og 2,5 kg skal anlægget efterses af en kvalificeret person.
Ikke en kvalificeret kølemontør

Mere end 2,5 kg kølemiddel er det en kvalificeret montør der skal efterse.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Kommunen forlanger slangeinstallationen efterset og eftersynet protokoleret. AT forlanger trykbærende kredse med mere end et kg efterset af CERTIFICERET (det hedder ikke autoriseret længere). Om man er kyndig eller ej, er et vidt begreb. Er du smed må du kigge på jordkredsen, uden at vide en bønne om hvad du foretager dig. Essensen er, har du et gasfyr, skal dette også efterses. Ligeledes oliefyr. Omkostningen derfor er da ærgelig, men ikke sjældent har det en værdi. Vi efterser mange anlæg fra vores "søsterfirmaer", hvor anlæggene er installeret af nogle jeg vil kalde mindre øvede. Og de kan da fortælle os om massive besparelser, efter at vi har justeret tingene for dem. Nu er der i sagens natur mange forskellige anlæg. Og vi for vores vedkommende holder os til det vi kender. Dvs gamle anlæg, plus vores eget og søsterfirmaernes. Ringer der en med en DVI for eksempel, anbefaler vi ham altid at kontakte DVI for at få en gennemgang/eftersyn af en der kender de anlæg ovenfra og ned. Vi holder os til dem vi kender ud og ind, og forsøger at servicere disse til kundens tilfredshed, uden at trække bukserne af dem. Vi bruger særdeles skarp og omhyggelig planlægning af serviceture for at minimere omkostningerne til dette.
 
sasser
En kvalificeret person har som minimum en kategori 2 uddannelse og autoriseret hos KMO.
 
LuckyLupo
Hej alle,

Tak for alle svarene. Jeg vil herunder prøve at kommentere lidt:

Som det første vil jeg gerne bede om helt at glemme alt det der hedder optimal indstilling af varmepumpen godt forhold til leverandøren/ kølemontørbranchen i helhed. Lige nu er jeg kun på jagt efter de egentlige lovbestemmelser omkring årseftersyn på jordvarmeanlæg, opstillet i privat bolig.


@Admin:
Jeg kunne rigitg godt tænke mig en henvisning til en formel lovtekst der understøtter dit første udsagn om eftersyn af certificeret kølemontør på anlæg med en fyldning større end 1kg.


@poul larsen:
Jeg er enig med dig i at der bl.a. skal foretages tæthedsprøve på jordkreds.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig en henvisning til en formel lovtekst hvor der står at kølekredsen _SKAL_ efterses, og at denne _SKAL_ efterses af certificeret kølemontør.


@sasser:
Mon det er AT-vejledning B.4.4 du henviser til?

B.4.4, første afsnit:

"Denne At-vejledning handler om de særlige krav og vejledende retningslinjer, der gælder, når man skal opstille, bruge og vedligeholde køleanlæg og varmepumpeanlæg samt indrette et maskinrum i forbindelse med et køleanlæg mv.

Arbejdstilsynet anser retningslinjerne i denne vejledning for at være god teknisk praksis. Hvis man følger krav og retningslinjer i denne vejledning, er betingelserne for en sikker anvendelse opfyldt.

Virksomheden kan vælge andre tekniske løsninger, såfremt sikkerhedsniveauet ikke forringes.

Køleanlæg er trykbærende udstyr og omfattet af reglerne herom.

Vejledningen omhandler kun køleanlæg, men den gælder også for varmepumpeanlæg."


1. Det er en _vejledning_. Ikke lov/krav, eller?
2. Virksomheden kan vælge andre tekniske løsninger..., ...anser retningslinierne i denne vejledning for god teknisk praksis...
Denne vejledning omfatter slet ikke køleanlæg i private boliger, eller?

@allankj1:
Står der noget steds i AT-vejledningen at køleanlæg _SKAL_ efterses af kvalificeret/certificeret person? Jeg synes at læse hele vejledningen som en, ja, vejledning/anbefaling.


@sasser:
'En kvalificeret person har som minimum en kategori 2 uddannelse og autoriseret hos KMO'.
Har du en henvisning til lovtekst der understøtter dette?
I hvilken forbindelse mener du en sådan kvalifikation er påkrævet for private jordvarmeanlæg? §18?, AT-vejledningen?, andet?



Jeg har haft en længere samtale med en certificeret uvildig kølemontør. Denne kølemontør har lange praktiske og teoretiske erfaringer at bygge på. Svaret på årseftersyn af en privat anvendt varmepumpe er en del forskelligt i forhold til svarene fra dem der lever af at udføre eftersynene....



/Claus
 
Admin
Hej LuckyLupo

AT nr 100 bilag nr. 7

Mere information på www.kmo.dk
Redigeret af Admin d. 22-01-2012 12:17
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
our
Spændende tråd Lucky Lupo Smile

Prøv at læse bekendtgørelse om jordvarmeanlæg §22 stk. 3.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=127761

Der står så ganske vist ikke hvilken uddannelse det er man skal beside - blot at man skal være uddannet Grin
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.
 
lars-jacobsen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139002

BEK nr 1094 af 28/11/2011
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om anvendelse af trykbærende udstyr

»§ 33 a. Selvstændigt arbejde med opstilling, montering, idriftsætning, reparation, vedligeholdelse, nedlukningsarbejde, herunder tømning, samt foretagelse af årligt eftersyn af anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel på køleanlæg m.v., må kun udføres af personer, der har gennemgået en uddannelse og er i besiddelse af et certifikat. Det fremgår af bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser, hvornår der er krav om et certifikat, samt hvilke kvalifikationer, man skal være i besiddelse af, før der kan udstedes et certifikat.«


Det leder så til:
http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/bekendtgorelser/a/arbejdsmiljoefaglige-uddannelser.aspx

Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1088 af 28. november 2011
Bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser

Kapitel 3 - Krav om uddannelse samt beskrivelse af kvalifikationskrav for arbejde med elevatorer m.v., dampkedler m.v. og køleanlæg m.v.
§ 11. Selvstændigt arbejde med opstilling, montering, idriftsætning, reparation, vedligeholdelse, nedlukningsarbejde, herunder tømning, samt foretagelse af årligt eftersyn af anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel på køleanlæg m.v., må kun udføres af personer, der har gennemgået en uddannelse og er i besiddelse af et certifikat. Det fremgår af bilag 5, hvilke kvalifikationer man skal være i besiddelse af, før der kan udstedes et certifikat.

Stk. 2. Det arbejde, som er nævnt i stk. 1, kan udføres af andre personer, når en uddannet montør, jf. stk. 1, overvåger deres arbejde, og der løbende gives kvalificeret instruktion.


Bilag 5:
http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/bekendtgorelser/a/arbejdsmiljoefaglige-uddannelser/bilag5.aspx

Relevante kvalifikationer kan opnås ved, enten på en tilfredsstillende måde at have gennemført en faglig, helhedsorienteret uddannelse til kølemontør, eller at have mere end 2 års relevant, sammenhængende erfaring med arbejde med den pågældende type køleanlæg m.v. inden for de sidste 10 år, hvor de faglige kvalifikationer samt kendskab til gældende regler og sundheds- og miljøkrav, kan dokumenteres.


Så når alt kommer til alt har "fagkundskaben" fat i den lange ende og lovginingen med sig.
Der er tilsyneladene ingen "smuthuller" for private "nørder" som os.

Ikke at der som sådan er noge galt med selve prisen på 1.200 -1.500 kr. for arbejdet, den medgåede tid og den rådgivning man kan få af montøren. Det er det forhold at denne omkostning udgør 1/3 af de samlede årlige drifsudgifter. Det er faktisk meget.
Og hvis man løbende fører tilsyn med sit anlæg og det kører fornuftigt kan jeg sagtes følge de som "glemmer" at bestille et årligt eftersyn, og måske kun får det udført hvert 3-5 år.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
our

Citer

lars-jacobsen skrev:
foretagelse af årligt eftersyn af anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel på køleanlæg m.v., må kun udføres af personer, der har gennemgået en uddannelse og er i besiddelse af et certifikat.


Min 10 kw Danfoss er påfyldt 1,4 kg.
Jeg gætter på at den bekendtgørelse ikke som udgangspunkt, er rettet mod parcelhusanlæg ?

Nu har jeg i min egenskab af at være faglært karosserismed, erfaring med at servicere og reparere klimaanlæg i biler.

Her er der ingen krav om en særlig uddannelse, kursus eller certifikater - til trods for et lige så højt fyldetryk.
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.
 
lars-jacobsen
Ja det er da en lidt spændende diskusion.
Først og fremmest gælder de omtalte love og bekendgørelser ALLE. (stat, region, kommune, private firmaer og personer).

mht. anlæg på biler skal jeg ikke udtale mig men jeg ville ikke være så skråsikker Wink
http://kmo.dk/937.aspx

Det kan da være der afligevel kan findes et smuthul med vores varmepumper. Ved nærmere granskning kommer jeg nu frem til følgende:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139002
Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg
§ 18. Jordvarmeanlæggets ejer skal mindst en gang årligt lade anlægget efterse af en sagkyndig i jordvarmeanlæg. Eftersynet skal omfatte de i bilag 3 nævnte forhold. Eftersyn af et anlæg med direkte fordampning skal foretages af en autoriseret kølemontør. Kommunalbestyrelsen kan i sin afgørelse efter lovens § 19 fastsætte yderligere bestemmelser om eftersynet.
Stk. 2. Ejeren af anlægget skal i mindst ti år opbevare resultatet af kontrollen og efter anmodning forevise denne for kommunalbestyrelsen.

Ud fra dette skal man bare være sagkyndig idet vores anlæg ikke har direkte fordampning, men brinekreds. Det må vi "nørder" da være. Så vidt så godt. Men mange af kravene om kvalificeret/certificeret står dog heller ikke i loven/bekendtgørelsen om jordvarmeanlæg, men i

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31045
Bekendtgørelse om anvendelse af trykbærende udstyr
Bilag 7
Køleanlæg og varmepumpeanlæg
4. Eftersyn og vedligeholdelse m.v.
Eftersyn og vedligeholdelse m.v. af køleanlæg skal udføres af en person, som har fået den fornødne instruktion og øvelse i eftersyn og vedligeholdelse m.v. af den pågældende anlægstype.

Det kan man måske også klare uden at være autoriceret/certificeret kølemontør.

Der er først egentlig kvalifikation/uddannelses krav når kølemængden overstiger 2,5 kg jvfr. Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1088 af 28. november 2011
Bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser.
§ 11. Selvstændigt arbejde med opstilling, montering, idriftsætning, reparation, vedligeholdelse, nedlukningsarbejde, herunder tømning, samt foretagelse af årligt eftersyn af anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel på køleanlæg m.v., må kun udføres af personer, der har gennemgået en uddannelse og er i besiddelse af et certifikat. Det fremgår af bilag 5, hvilke kvalifikationer man skal være i besiddelse af, før der kan udstedes et certifikat.


Så ud fra dette burde man kunne smutte udenom hvis der er mindre end 2,5 kg kølemiddel.

Dog kan man komme i klammeri med samme AT´s vejledning
http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger-mv/tekniske-hjaelpemidler/at-vejledninger-om-tekniske-hjaelpemidle/b4-dampkedler-trykbeholdere-mv/~/link.aspx?_id=9227e6536e604f6e8fc850b0890325a5&_z=z
At-vejledning B.4.4
Køleanlæg og varmepumper
5.1. Eftersyn af køleanlæg
Et køleanlæg med fyldning større end 1 kg kølemiddel skal efterses mindst en gang om året. Eftersynet skal foretages af en person, som opfylder kvalifikationskravene til at udføre kontrolopgaver på den pågældende anlægstype.

Spørgsmålet er så hvilke kvalifikationskrav denne kontrolopgave kræver..... Om det stadig er nok kun at være "sagkyndig" jvfr. jordvarmeanlægs bekendgørelsen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
our

Citer

lars-jacobsen skrev:
mht. anlæg på biler skal jeg ikke udtale mig men jeg ville ikke være så skråsikker Wink
http://kmo.dk/937.aspx


Ups... Jeg er åbenbart en gemen forbryder Shock

I linket stod der bla.:

"Nu må automekanikere servicere, vedligeholde og udføre årlige eftersyn på et køretøjs aircondition/klimaanlæg med en anlægsfyldning på op til 2,5 kg, hvis de har deltaget i et godkendt kursus og har modtaget et autorisationsbrev fra KMO."

Nu har jeg i gennem to årtier tømt og påfyldt klimaanlæg på 3 forskellige værksteder, uden den nødvendige autorisation
- medmindre at den på en eller anden måde automatisk er indeholdt i mit svendebrev ?

Er den ikke dét, så er det vist ikke noget man prioriterer højt i autobranchen.
Det eneste kursus jeg har modtaget, det er en kort instruktion fra sælgeren af vores fyldestation.

Men for lige at sætte tingene lidt på spidsen...

Må en automekanikker med autorisationsbrev fra KMO så servicerer et jordvarmeanlæg under 2,5 kg fyldetryk ?

Og hvad nu hvis man har en 4 kw VP med et fyldetryk på 0,75 kg - må alle så selv servicere dén ?

Hvad nu hvis man har to 4 kw varmepumper monteret i kaskade - må alle så selv servicere dém ?

Det overrasker mig faktisk lidt at et jordvarmeanlæg skal serviceres årligt, når en bil ikke skal ?
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.
 
LuckyLupo
Hej Alle,

Igen, tak for alle de gode og konstruktive debatindlæg. Igen lidt sektionsopdelte svar:


@Admin:

Fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31045 :

4. Eftersyn og vedligeholdelse m.v.

Det skal ved passende eftersyn og vedligeholdelse m.v. sikres, at køleanlæg til stadighed under anvendelse holdes i forsvarlig stand.

Ud over undersøgelserne af trykbeholdere og rørsystemer efter kapitel 5 og 9 skal anlæg med fyldning større end 1 kg kølemiddel efterses mindst 1 gang årlig. Se i øvrigt bilag 5, pkt. 2. 2 om undersøgelse af visse beholdere i køleanlæg.

Ved det årlige eftersyn kontrolleres det, at anlæggets beskyttelsesforanstaltninger mod overskridelse af de tilladte grænser fungerer korrekt.

Eftersyn og vedligeholdelse m.v. af køleanlæg skal udføres af en person, som har fået den fornødne instruktion og øvelse i eftersyn og vedligeholdelse m.v. af den pågældende anlægstype.


...Kontrol af anlæggets beskyttelsesfunktioner...
...Fornødne instruktion og øvelse i eftersyn...?


@our:
Tak for interessen for tråden.
Jeg kan ikke genfinde at man skal være uddannet, men kun at man skal anvende sagkyndig person til eftersyn (§22, stk. 5). Dette leder tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvad er en sagkyndig person? Hvornår er man sagkyndig i jordvarmeanlæg i lovens forstand?


@lars-jacobsen:
Der er en fyldning på 1,35kg på en IVT Greenline HT C6, jf. manualen for denne. Jeg ser derfor ikke alle dine gode henvisninger som værende gældende for netop mit anlæg.


Med alle disse gode henvisninger der har været gennem denne debat har jeg endnu ikke fundet andre krav til den udførende person at denne skal være sagkyndig for at udføre et årseftersyn.
Dette bringer mig tilbge til det egentlige og oprindelige spørgsmål:

Hvornår er man sagkyndig i jordvarmeanlæg, alene og kun begrænset til årseftersyn?



/Claus
 
Admin
Hejsa

Et link mere til Eu forordningen

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Kemikalier/Fokus+paa+saerlige+produkter/Koelemidler/Kvalifikationskrav.htm
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
LuckyLupo
Hejsa,

@Admin:
Fra dit givne link:

Det beskrives meget klart hvilke færdigheder/uddannelser der er påkrævet for forskellige opgaver på kølekredsløb.

Jeg noterer følgende definition:
Vedligeholdelse/servicering: alle aktiviterer der indebærer et indgreb i kølekredsløbet

Og det er jo netop det... Kølekredsen skal ikke åbnes ved et årseftersyn på en IVT Greenline HT C6 såfremt alle komponenter i kredsen findes funtkionelle.
Omskrevet, alle komponenter i kølekredsen kan funktionstestes uden at åbne kølekredsen.

Holdning til ovenstående?


Venligst

Claus
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,348,533 Unikke besøg
XHTML CSS