HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Logning af solcelle produktion
FlemmingS

Citer

[lars-jacobsen skrev:

Man kan også få nogle sensorer der blot skal monteres omkring lederne de måler på. De koster ca. kr. 150,-
De kan så monteres så de måler på flere ledere samtidig. På den måde kan du måle dit samlede forbrug, men altså ikke se forbruget på de enkelte faser. (lidt ligesom en 3-faset elmåler).
[img] http://stokerbot.dk/e107_files/public/1324060216_63_FT1088_amp.jpg[/img]


Okay, det lyder bedre, hvor kan man købe dem, og måler de præcist ?

Så skulle man jo bare have sådan 2 og en S3XS stokerbot ?, og så skulle det være det ?

Mvh. Flemming
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
Alfi
Den første ser ok ud mureren du skal bare lige høre om plus er i midten for det syntes jeg ikke at jeg kan se nogle steder -- det er nu normalen
/Mark
Hus på landet 280m2. Renoveret 2007
13kw Scotte jordvarme er under installation
Toshiba 8kw Luft til vand pumpe
2*18 rørs solfangere til 180L brusvand samt 500L akk.
Solcelle anlæg 7360w polycrystalline opstartet Januar. 2012
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=6930&sid=5540
 
Mogens
Mureren: Kan godt se hvis du vil vide hvad anlægget producere i nuet, feks. mellem 13.00-13.10 så kan du ikke bruge det jeg skrev til noget.
Ellers har vi alt hvad vi skal bruge for at lave en døgnoversigt, og har ikke brug for mere en tallene for et døgn.
Nu er det jo også lidt andet med møller, da de kan producere døgnet rundt. Dermed har vi også oplevet flere gange at hovedmåleren ikke flytter sig på et døgn.
Der vil nok gå nogle år endnu inden man ser det ved solceller.

Kender et firma som er i fuld gang med at udvikle et system som kobler alt sammen, også ens Vp. og logger det til ens pc. Ved ikke mere pt:
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
lars-jacobsen
@Mogens:
Ja men som Mureren er inde på så skal der stadig lidt hardware til før du for smidt alle dine data fra bimålere/inverter på nettet. Uanset om det så sker via er fabriks Bluetooth eller en hjemmestrikket HW løsning.
Det kunne også være man ville måle andet eller fra flere forskellige forbrugs steder end bare der hvor elmåleren sidder. (sin varmepumpe måske). Og en logger løsning kan jo måle andet end bare lige el/strøm.

@FlemmingS:
Har pt en tilsvarende "clamp måler" kørende på en EnviR elmåler fra Currentcost.com. Den virker fint nok og kan sende data til Pachube.com og PVOutput.org.
Vil lige prøve at få fat en af dem jeg linkede til og teste på S3XS. Det er for øvrigt muligt at tilslutte mere end 4 analoge sensorer til den. Der er bare ikke monteret flere tilslutnings terminaler på boardet. Med en lodekolbe kan der tilsluttet 4 mere. Ellers må man op i den rigtige Stokerbot 3S.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Alfi
Jeg har lige fået en app til Android telefoner af Mark McDonald fra Australien som viser pvoutput i fine grafer på mobilen. Grin
Der er også lavet nået til Iphone.
Hus på landet 280m2. Renoveret 2007
13kw Scotte jordvarme er under installation
Toshiba 8kw Luft til vand pumpe
2*18 rørs solfangere til 180L brusvand samt 500L akk.
Solcelle anlæg 7360w polycrystalline opstartet Januar. 2012
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=6930&sid=5540
 
FlemmingS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1759&pid=11708#post_11708]Alfi skrev:[/url]

Jeg har lige fået en app til Android telefoner af Mark McDonald fra Australien som viser pvoutput i fine grafer på mobilen. Grin
Der er også lavet nået til Iphone.


Som nu er i android market
https://market.android.com/details?id=au.id.mcdonalds.pvoutput&rdid=au.id.mcdonalds.pvoutput&rdot=1
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
Alfi
Ja han har lige sendt en mail ud om det Smile der var 30 bruger af det via pvoutput forum
Hus på landet 280m2. Renoveret 2007
13kw Scotte jordvarme er under installation
Toshiba 8kw Luft til vand pumpe
2*18 rørs solfangere til 180L brusvand samt 500L akk.
Solcelle anlæg 7360w polycrystalline opstartet Januar. 2012
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=6930&sid=5540
 
lars-jacobsen
@FlemmingS:

Nå så fik jeg lige testet med en af de strømmålere jeg linkede til. Det virker desværre ikke som jeg ellers skrev. Når jeg tænker over det så er det selvfølgelig forståelig nok. Man kan ikke måle forbruget på 2 eller 3 forskellige faser samtidig da fase forskydningen jo selvfølgelig vil påvirke den inducerede spænding i sensoren positivt/negativt.
Det er dog muligt at bruge sensoren til at måle forbruget fra flere ledere på samme fase ved at føre dem igennem sensoren. Man kan f.eks. føre samme leder igennem 2 gange og på den måde måle forbruget 2 gange og derved fordoble følsomheden.

Men tilbage til et evt. setup .
Skal der kun måles på 1 fase kan en sensor eller eller elmåler med S0 puls udgang anvendes.
Ved måling på flere faser skal der anvendes en sensore pr. fase eller en 3 faset elmåler med en fælles S0 puls udgang.
Om man så helst vil have en 3 faset elmåler eller 3 stk sensorer kommer an på økonomi og/eller behov for at se forbruget på de enkelte faser.
Det er muligt at koble op til 8 stk. af disse sensorer på en Stokerbot/Arduino. Hvis man kobler dem ind de rigtige steder i installationen kan man nøjes med at måle 2 steder (6 faser): Den producerede strøm fra solcellerne og ejendommens samlede egenforbrug, Så kan man beregne den sidste måler, om der løber strøm til eller fra nettet. Dette kan nemt gøres med de eksisterende funktioner/setup på Stokerlog.dk
Alle målte værdier kan overføres og logges til Pachube.com og videre til PVoutput.org hvis man vil. Og dermed ses på en smartphone app.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Rico
Hej.
Jeg læst tråden men syntes ikke jeg kan finde de guldkorn jeg mangler..
Jeg har en kamstrup bimåler med en S0 udgang den er koblet til en stokerbot (indgangen er sat til counter) Jeg er ret sikker på at stokerbotten tæller pulserne korrekt.
jeg har lavet indgangen om til en forbrugsmåler på som kan ses her http://stokerlog.dk/public/36QMESM
Derefter grabber pachube det. data kan ses her https://pachube.com/feeds/54090
og derefter grabber pvoutput grafen ind og jeg har sat opdateringstiden til 10 min.
pvoutput kan ses her http://pvoutput.org/list.jsp?userid=8032
Jeg opnåede meget lave værdier i forhold til virkeligheden så jeg ganger målingen op med 600% via pvout da hver måleperiode kun er 1/6 af en time. derefter får jeg en rimelig måling der i løbet af en dag viser ca 20% for lidt produceret men en peak effekt der ligger en anelse over de 6667 Kw som vekselretteren kan levere.
Desuden undrer det mig at flere tidspunkter mangler så der ind i mellem går 20 min mellem hver opdatering i stedet for de 10 min jeg har sat pvoutput til.
Hvad er det jeg gør forkert ??
det skal lige bemærkes at bimåleren er tilsluttet via de 3,3 volt på botten og en 1 Mohm pulldown modstand

Er der nogle af jer kloge hoveder der kan se hvad problemet er ??

Mvh Rico
 
lars-jacobsen
S0 tilslutningen til botten ser jo ud til at fungere.
Du kan jo lave et par grafer mm på stokerlog for at se data direkte fra kilden. Det ville måske også være en god ide at checke/kalibrer dit setop om nødvendig. Tilslut måleren et sted så den måler en rimeeligt konstant forbrug. Den har jo også en display visning/menu der viser det aktuelle forbrug.
Hvis ikke data passer her vil det jo også gå galt senere i dit setup.

Umiddelbart ser det jo ud som om du får samlet data korrekt op, det er ihverttilfælde jævne grafer du får overført til Pachube.

Måske går det galt mellem Pachube og PVOut pga opdateringintervallerne som du også er inde på. Men umidelbart vil jeg mene du skal få det til at passe med den orange (max) linie, jvfr hjælpen til PVOut:

Citer

Instantaneous Power
The instantaneous power, represented by an orange line on the graph, is the power generated by the system at that moment in time. Measured in watts (W)

Energy
The energy, represented by a light green area on the graph, is the energy generated by the system up to that point in time for the current date. Measured in kilowatt hours (kWh)

Average Power
The average power, represented by a green line on the graph, is a calculated value based on the change in energy divided by the change in time. The average power is used to smooth out fluctuations in the instantaneous power readings. Measured in watts (W)

Status Interval
The status interval determines up often a system updates its live status. Time data is rounded to the nearest interval set by the system.

There are three possible intervals -

5 minutes
10 minutes (Default)
15 minutes



Du kan jo prøve at sætte opdateringes interval til 5 min og se hvad der sker.

Men det er det da rart at se en der prøver/følger ens velmenende råd Smile
Bortset fra du ikke kan få det til at stemme 100%, hvad syntes du så om setuppet. Er det simpelt ? Til at have med at gøre ? Pris ? Kan det anbefales ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Rico
Tak for svar Lars.
Jeg har lavet en kontrol og det viser sig at der en en fejl i forbindelse med botten. Jeg har instil kl 1507 i dag lavet 13.000 KWH i følge displayet på måleren. men alle 248 counts fra botten fra i morges og indtil kl 1507 giver lagt sammen 61790. i mine øjne er det helt skævt. bimåler har 1 puls per Watt = 1000 for en kwh så i mine øjne bør botten kun ha talt til 13000 sammenlagt.
jeg prøvede at andre tidsinterval på pvoutput kl 1150 i dag. men der er ikke en rød tråd i måden den opdaterer på..
Det er helt sikkert en billig måde at gøre det på, om det kan anbefales kommer jo an på om jeg kan få det til at spille 100%.
Men efter de erfaringer jeg har gjort mig i weekenden så skal man ha noget edb og elektronik flair.
Min gataway kørte jo 192.168.0.1 og botten trækker sin ip i 192.168.1.xx range så det skulle jeg lige ha ændret. Men det smarte ved sådan en løsning er at hvis man skulle skifte sin vekselretter med en anden type så kører logningen automatisk videre bagfter.
Logger du selv strømforbruget på din varmepumpe med en stoker bot ?

Mvh Rico
 
lars-jacobsen
Ja bot´n kører med fast default IP som måske skal ændres før det spiller derhjemme. Ligeledes kan opsætningen af sensorer kræver lidt indsigt.

Men bot ´n skulle gerne logge hver eneste puls. Hvis input bliver indstillet som counter skulle den gerne registrer dem korrekt. Så kan du lave en virtuel sensor der kopiere/omsætter tælleren til forbrug (se mere på stokerlog wiki vedr. dette)
Du kan jo følge pulserne på måleren hvis du vælger en passende display visning med det aktuelle forbrug. Mener måleren kan vise i 100. dele så hver gang der har været 10 pulser (blink) bliver tallene opdateret.
Disse skulle gerne være i sync med botten, men ikke nødvendigvis med samme tællerværdi. (Dette offset kan dog sættes i bot´n så de viser samme).

Jeg logger selv min varmepumpes forbrug vha en Kamstrup 382 bimåler, men S0 pulsen er ført til mit IHC system som logger dem. Det havde også svært ved logge korrekt i starten da pulserne kun er på ca. 30 ms. Her missede IHC systemet mange pulser de de h´var lige hurtige/korte nok til at blive registreret korrekt. En software opdatering klarede dette og nu er de i sync.
Måske er der tale om lidt af de samme her, så prøv evt. med en anden (digital) indgang.
Første forudsætning er selvfølgelig at de følges 100% ad, botten og måleren.
Herudover logges varmepumpens forbrug af endnu en måler der er en del af SDV projektet.

Jeg vil prøve at koble en elmåler på min bot i påsken og se hvordan den reagerer. (Ja jeg har flere liggende Grin )
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Rico
Ja ok det lyder som om det bliver lidt tricky at få botten til at tælle korrekt. jeg får ca 4,75 gange for høje talværdier ind via botten. jeg har målt på indgangen og den går høj samtidigt med at lampen på bimåleren blinker.
Kan det evt være "kontakt prel" i udgangen på bimåleren ? det kunne jo faktisk forklare problemet

er der mon nogle her på forummet der har en S0 udgang til at fungere på en Bot som vil dele sine erfaringer med mig ?

Mvh Rico
 
Rico
Jeg sidder og makker lidt i målingen af pulserne og det undrer mig at det jeg måler er afhængig af størrelsen på modstanden som jeg har sat parallel over indgangen og stel. hvis jeg har 1 M ohm så måler botten ca 4,75 gange for meget, har jeg en 100K så måler den ca 10 % for meget nu er jeg så kommet frem til at 95K passer sådan nogenlunde,
i morgen må vise hvor tæt jeg er på virkeligheden..
Min opsætning er som følgende 3,3V fra botten ind i S0 på måleren. den anden ledning fra måleren direkte ind i ADC1 på botten. hvor den 95Kohm sidder mellem indgangen og stel.

Jeg har prøvet at sætte indgangen op til "Digital" men så tæller den kun til 0 eller 1.
Altså ikke noget jeg kan bruge til noget.

rart med flere målere jeg har osse en på min IVT Varmepumpe

Bliver spd hvad du kommer frem til med dit forsøg

God Påske.
Mvh rico
 
Rico
50K over indgangen virker mere rigtigt..

Mvh Rico
 
FlemmingS
hmm, min pc løsning er brudt sammen (pc'en er død), så jeg overvejer om jeg skal have en bot af en art.

Fines der en løsning som kan følgende:
Måle kwh på 4 ledninger, og smide dem på pvoutput ?
2 faser fra mine invertere
2 faser til ventilation + varmepumpe.

Det skal gerne være et færdigt kit, evt. kun hvor jeg skal samle noget hw. Gider ikke sidde og roede med sw. Det skal bare virke :-)

Mvh. Flemming
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
lars-jacobsen
Du kunne overveje en Current Cost EnviR + Netsmart Bridge

www.currentcost.com

Købes net og smertefrit via ebay:

http://stores.ebay.co.uk/Current-Cost-Ltd
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Rico har forøvrigt fået hans bot til at tælle korrekt, og jeg ved han og Jan (fra stokerlog) er ved at teste om ikke de kan lave en software ændring så den sender direkte til PvOutput.com.

Men ellers er det da ikke noget problem at flikke en bot sammen med 4 clamps. Det skal selvfølgelig konfigureres, men kræver ikke kodning/programering af software som sådan.
 
Rico
Det er nemlig helt korrekt at Jan fra stokerbot har lavet et forsøg med direkte export til pvoutput.org,
I går og i dag er blevet uploadet direkte og det ser faktisk ud til at virke 100%
Mit anlæg kan ses her http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=8032&sid=7145

Mvh Rico
 
allankj1
Er man med i projekt styrdinvarmepumpe har jeg fået oplyst at det er muligt at få logget produktionen sammen med dataerne fra varmepumpen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,248,386 Unikke besøg
XHTML CSS