HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Virker jeres solceller?
peter s
Hej,

Som hos mange andre der lurer på at få solceller, så trænger der sig 2 spørgsmål på:

Virker jeres solceller som forventet?
Har de levet op til det som I blev lovet inden I købte dem?

Det virker næsten for godt til at være sandt når man hører sælgerne fortaææle om dem Smile

Peter
 
mureren
De virker da....men det er jo ikke det store output pt.!
Men, stort set uanset hvordan jeg regnede på det, så gav det overskud efter år 1, og det selvom jeg satte ydelsen fra solcellerne lavere end beregnet (5.500 vs. 5.900), og renten på lånet højere end beregnet.
I øvrigt er det jo ikke kun sælgere der taler varmt for solceller, du kan da finde masser af regneeksempler fra uafhængige kilder der viser det giver overskud, og stort set ikke et eneste negativt eksempel.
 
Villadsen
På trods af en sommer hvor det virkede som om det regnede konstant endte jeg 8% over den beregnede/forventede produktion, så jeg er glad og tilfreds. P.t. står systemet næsten stille, hvilket dog også skyldes at jeg egentlig har for lille hældning på mit tag.
 
lars-jacobsen
Med de muligheder der er kommet de sidste par år, som gør det muligt at "gemme" strømmen på elnettet, og trække investeringerne fra i skat skulle det da meget gerne kunne give overskud.
Hvis man ser isoleret på det uden disse muligheder var der nok ikke andre end klimanørder, campingvogn ejere og lign. der investerede i solceller. Ikke engang os med jordvarmeanlæg kunne forrente et solcelleanlæg nogenlunde fornuftigt uden de førstnævnte muligheder.
Personligt ville jeg da også gerne have et anlæg, og er meget pessimistisk i beregningsforudsætningerne når jeg laver beregninger. Mindre prisstigninger på el, højere rente på lån osv, men alligevel ender jeg på tilbagebetalingtider på mellem 7-10 år. Det er ganske normalt og ikke noget der afskrækker folk. Men jeg venter nok alligevel til den når ned på 5 år.

Mht den leverede effekt er der nok kun at vente og se tiden an. Der regnes med levetiden på mere end 20 år i nogle tilfælde. Jeg har endnu ikke set nogen tal på anlæg i drift der bare har kørt i 10 år så det kan blive meget spændende at se om regnestykkerne holder.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
peter s
Det vil sige, at hvis regeringen fjernede muligheden for at "gemme" strømmen på elnettet, så ville man stå med et meget uøkonomisk anlæg. Hvad jeg tænker er, at med en varmepumpe så har man brug for mest strøm om vinteren, hvor et solcelleanlæg nok ikke har sin største ydelse?

/Peter
 
Mogens
Tja nu har regeringen stort set kun lavet det modsatte af hvad de mente, men hvorfor skulle de ændre på disse forhold. Jeg tror det ikke.
Hælder mere til at el selvskaberne vil tage et lille gebyr for at admistrere denne gode, men dette er vel også kun rimeligt et eller andet sted.
Er der nogen med solceller som ved hvad de sender på nettet af den samlede produktion?

Møllen vi har ligger ret tæt på 50/50

mvh.
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
Villadsen
Det bliver et rent gæt men det må være mindst 80 % der ryger ud på nettet om sommeren. Her om vinteren ligger jeg nok tæt på 0%.
 
lars-jacobsen
Med en loggerløsning af den ene eller anden slags burde det være meget nemt at få denne interessante information.

http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=46&thread_id=1759
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,013 Unikke besøg
XHTML CSS