HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Så blev det sgu vinter
hamselv
Kan vist ikke få mine normale 22 -23 grader idag. Udeføleren melder -14,2 og VP'en har vist ikke stået stille i næsten 24 timer. Når man så bor i højden og får "glæde" af vinden er det ekstra grimt. Tror jeg skal have speedet mit efterisoleringsprojekt lidt op til foråret.

Det ville da være grimt hvis jeg skulle overgive mig og mindske elpatronens indtræden med et par timer. Men skægt nok tog VP'en da en pause i går morges, selvom der var -11.

Lidt skægt er det at kigge på elmåleren og konstatere at nu skal vil altså hælde 2 - 300 Watt mere i VP'en, fordi den skal højere op i temp. Det er jo lærerigt og burde animere folk til at søge lavest mulige fremløb.

Hvad siger luft/vand folket? Er de spændt for???

"Besøgte" tre Danmarkspumpen den anden dag. De drønede derudaf og knoklede bunker af besparelser ind til ejerne (de to af dem, hentede 35000 i besparelse det første år (højloftet rum, der ikke kunne opvarmes ordentlig, men der hjalp det betydelig at bruge luftvarme)). Man imponeres lidt af at sådan nogle små apparater, kan køre i bidende frost og endda med en god økonomi. Sagen er så slet ikke sammenlignelig med enfamilieshuse, men alligevel. Det er da mageløst.
 
Triplus
Jeg ved godt du spørger til luft/vand folket, men jeg vil da lige indskyde, at min X15 holder en meget fin indetemperatur på 23 grader uden problemer. Det endda selvom vores hus ikke er specielt godt isoleret.

Jeg har i gennemsnit brugt 55 kwh pr. døgn de fire første dage i februar incl. el til lys mv.
 
hamselv
Det kunne jeg sgu også, hvis jeg havde en X15. Dens maxydelse er 17 kW, hvor min er på 9 kW. Jeg varmer på 220-230 kvm gammel hus. Men når jeg får isoleret det sidste op tip top, burde det passe. Også selvom jeg får lidt ekstra kvm. Og i lydstudiet kommer der alligevel en danmarkspumpen på, så kan den hjælpe lidt, hvis det skulle knibe. Iøvrigt er temperaturen fin nu, idet det ikke har blæst særlig meget idag.
 
Kennet
Selv om den bidende kulde på -17 grader i nat, havde vi har til morgen stadig 22 grader i huset, hvor vi dog normalt har 23,8 grader. Men det blev hurtigt hentet ind i løbet af formiddagen. Smile
Voret brugsvandstemperatur er ca 62 grader og fremløb 36 grader.
Elpatron har kun været afprøvet ved opstart, har ikke været slået til endnu.
DVI QUEEN LV9DC (Luft/vand)
Kamstup energimåler
Hus 174 kvm
Kælder 64 kvm
En del gulvvarme
Isoleringsgrad 49 W pr. m2 (varmetaCool
Gamle termoruder
Isolering : Loft 100mm+Min. 200mm til sommer
Hulmur 125mm+Bagmur af gasbeton
Fremløbs temp 37 grader
Inde temp 23,8 grader
Hus årgang 1976

Mit forbrug de sidste par måneder i 2012:
November 852kwh
December 994kwh
Januar 1200kwh
Feburar 1219kwh
 
Kennet
Har gået og funderet over noget.

Er der nogen der kan forklarer mig, hvad der sætter begrænsningerne her om vinteren på varmepumpeanlæg luft/vand ??
Mit anlæg kører med kølevæske er 407R og Copeland Scroll ZH26K4E TFD524 kompressor.
Har det noget at gøre med kogepunktet på kølevæsken og ville det på en extrem kold dag eks. -25 grader hjælpe at sætte blæserhastighed på max ?? Eller er begrænsningen i kølevæsken ?? eller kompressoren ??Frown

Det er dog imponerende at den kan varme huset op, selv om der er
-16 grader grader det virker som om den har en stor styke ved en fremløbstemp på 33grader som dog normalt ligger på 35 grader.
DVI QUEEN LV9DC (Luft/vand)
Kamstup energimåler
Hus 174 kvm
Kælder 64 kvm
En del gulvvarme
Isoleringsgrad 49 W pr. m2 (varmetaCool
Gamle termoruder
Isolering : Loft 100mm+Min. 200mm til sommer
Hulmur 125mm+Bagmur af gasbeton
Fremløbs temp 37 grader
Inde temp 23,8 grader
Hus årgang 1976

Mit forbrug de sidste par måneder i 2012:
November 852kwh
December 994kwh
Januar 1200kwh
Feburar 1219kwh
 
Leo_Jensen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1775&pid=11787#post_11787]Kennet skrev:[/url]

Har gået og funderet over noget.

Er der nogen der kan forklarer mig, hvad der sætter begrænsningerne her om vinteren på varmepumpeanlæg luft/vand ??
Mit anlæg kører med kølevæske er 407R og Copeland Scroll ZH26K4E TFD524 kompressor.
Har det noget at gøre med kogepunktet på kølevæsken og ville det på en extrem kold dag eks. -25 grader hjælpe at sætte blæserhastighed på max ?? Eller er begrænsningen i kølevæsken ?? eller kompressoren ??Frown

Det er dog imponerende at den kan varme huset op, selv om der er
-16 grader grader det virker som om den har en stor styke ved en fremløbstemp på 33grader som dog normalt ligger på 35 grader.


Hej Kennet

Begrænsningen ligger i kølemidlets egenskaber (tryk ved forskellige temperaturer) kombineret med din kompressors arbejdsområde. Problemet ved et stort spænd i temperatur er at kompressoren skal øge trykket med en større faktor, og der er en grænse for hvor meget den kan. Ved det maksimale kompressionsforhold, den kan levere, vil den levere et meget lille volumen, og dermed for lille effekt.
Løsningen ved stort temperaturspænd er kaskadeanlæg, hvor du sætter 2 kompressorer i serie, så de begge får lov til at øge trykket med f.eks. en faktor 3. Det bruger man i frysehuse, frostmontrer i supermarkeder og den slags.
Det hjælper ikke meget at blæse en større mængde -16°C 'varm' luft forbi fordamperen, kølemidlet skal jo stadig være endnu koldere for at fordampe.

Nu ville jeg lige finde 407R i Danfoss' Koolapp og fortælle dig, hvilke tryk hhv -16°C og +33°C plus lidt underkøling/overhedning svarer til, men kølemidlet er ikke med. Mon ikke der står R407A (eller B, C..) i stedet for ??

Med 407A (bubble) svarer -16°C til 2,45 bar(g), og +33 °C er 14.45 bar(g). Kompressoren skal derfor øge trykket med en faktor 5,9, og det er meget. I virkeligheden skal den øge det endnu mere, for du får jo ikke noget fordampning, før kølemidlet er kølet 5-10°C under den udendørs lufttemperatur, og det betyder at sugetrykket lige skal 1 bar længere ned, og så er faktoren pludselig 10,3 i stedet for 5,9.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Kennet
Du har ret der står der er fyldt 5kg R407C på som kølemiddel.
DVI QUEEN LV9DC (Luft/vand)
Kamstup energimåler
Hus 174 kvm
Kælder 64 kvm
En del gulvvarme
Isoleringsgrad 49 W pr. m2 (varmetaCool
Gamle termoruder
Isolering : Loft 100mm+Min. 200mm til sommer
Hulmur 125mm+Bagmur af gasbeton
Fremløbs temp 37 grader
Inde temp 23,8 grader
Hus årgang 1976

Mit forbrug de sidste par måneder i 2012:
November 852kwh
December 994kwh
Januar 1200kwh
Feburar 1219kwh
 
Leo_Jensen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1775&pid=11800#post_11800]Kennet skrev:[/url]

Du har ret der står der er fyldt 5kg R407C på som kølemiddel.


OK. 407C har næsten samme data som 407A.
Meget lav fordampningstemperatur (pga lav udetemperatur) giver meget lavt tryk før kompressoren, og derfor er kompressoren ikke særligt effektiv, når afgangtrykket (= kondenseringstemperatur = vandtemperatur) stadig skal være det samme.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Kennet
Hvordan kan det være, at når der så koldt udenfor, at det kølemiddel
som går ud i udedel/fordamper er eks. -10 grader, og det der går ind til kompressor fra fordamper er blevet endnu koldere -12 grader ?? Har man et tab i fordampereren ??
DVI QUEEN LV9DC (Luft/vand)
Kamstup energimåler
Hus 174 kvm
Kælder 64 kvm
En del gulvvarme
Isoleringsgrad 49 W pr. m2 (varmetaCool
Gamle termoruder
Isolering : Loft 100mm+Min. 200mm til sommer
Hulmur 125mm+Bagmur af gasbeton
Fremløbs temp 37 grader
Inde temp 23,8 grader
Hus årgang 1976

Mit forbrug de sidste par måneder i 2012:
November 852kwh
December 994kwh
Januar 1200kwh
Feburar 1219kwh
 
Leo_Jensen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1775&pid=11843#post_11843]Kennet skrev:[/url]

Hvordan kan det være, at når der så koldt udenfor, at det kølemiddel
som går ud i udedel/fordamper er eks. -10 grader, og det der går ind til kompressor fra fordamper er blevet endnu koldere -12 grader ?? Har man et tab i fordampereren ??


Det der sker i fordamperen er at kølemidlet går fra væskeform til dampform og derved optager energi fra luften (ved luft/vand VP). Tryk og temperatur er principielt konstante i denne proces, men da kølemidler i 400-serien er blandinger af forskellige kølemidler kan der så vidt jeg har forstået godt ske lidt 'glidning' pga de forskellige egenskaber af bestanddelene.

Kølemidlet skal selvfølgelig være koldere end den luft, man vil trække energi ud af, så for tiden er det rigtig koldt.
Jeg har ikke adgang til sjove data som kølemiddeltemp i min LG, så jeg aner ikke hvor meget koldere end luften mit kølemiddel er når det går ind i fordamperen, og da det er en split med kompressor i udedelen er det heller ikke rigtig nemt at få målt temperaturen, Til gengæld kan jeg få fingrene på røret med kølemiddel på vej ind i indedelen, og det er stadig ubehageligt varmt... Smile

Her lidt køle/VP-teori fra Wiki:
http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8lemiddel
Fordamperens arbejde på diagrammet er stykket fra 1-2.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,336,612 Unikke besøg
XHTML CSS