HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hva dælen do i do.
heatbeat
Hej til alle. Jeg er ved at rive det af hoved jeg ikke har.Shock
Jeg har et halv gammelt jordvarme anlæg fra KH Nordterm. Det har kørt upåklageligt, ikke i mange, men i rigtig mange sæsoner, lige indtil nu hvor det er igen er behov for noget mere energi selvfølgelig pga. Kong Vinter. Det skal siges at jeg har for første gang har indstillet Danfoss termostaten ned fra 45 til 35 grader, da fyringssæsonen startede. Det var der ikke noget problem ved og jeg tænkte at der kan jeg spare lidt på enegien indtil behovet ændre sig. Problemet opstod da jeg som sagt forsøgte at hæve fremløbs temp. igen til 45 grader på den samme termostat. Nu kan den simpelt hen ikke komme over 40 grader og kører i et væk da VPen jo netop kører efter den indstillede termostaten til 45 grader. Jeg har selvfølgelig justeret termostatem til de 40 grader, for at VPen kan få en velfortjent pause, men det kun en halv løsning, da der er behov for højere temp. når kulden rigtig bidder.

Status anlæg:
Brine frem og retur føles ikke til at være det store i forskel i temp. Der er 1.2 bar på brinen. Der er 0.5 bar på varmesiden. Ingen isdannelse på brine retur, rørene er helt tørre. Kølemiddels skueglas har den grønne markering og der er ingen skumdannelse under drift. Der er en smule rim på et af rørene som er forbundet til kompressoren (Tecumseh TAG4561T). Der cirkuleres til en 500L akkumuleringstank og herfra trækker en separat cirk.pumpe til hele varmeanlægget. Der er 1400 meter 40 mm jordslange i 7 sløjfer + 2x 50 meter stikslanger 60mm. Der er stort boligareal på ialt 435m2, men der er ikke lavet noget om bygnings og isolerings mæssig sidste 4 sæsoner, så det regner jeg ikke for en betydelig faktor, da der som sagt ikke var noget problem 2 foregående sæsoner. Bemærk bruger kun min VP i vinterhalvåret pga. af solvarme anlæg.

Bud på en løsning.
Håber nogen kan komme med et kvalificeret bud på hvad der kan være årsag til denne manglende effekt/ ydelse.

Jeg takker for Jeres tid:-)
 
hamselv
Slidt op, som du beskriver det....
 
F1250
Bare et skud - snavsfilter / manglende flow over vp - med 500 l akk er det vel ikke luft?
- men bare et skud :-)
/Flemming
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
hamselv
Tror det ikke. Ingen afkøling, kun ringe opvarmning = slidt kompressor. Havde den skummet lystigt i skueglasset havde jeg sagt kølemiddelmangel. Men det gør den ikke. Og er den 20 - 30 år gammel, så er den klar til pensionering. Det er jo en gammel stempelmaskine, så vidt huskes.
 
heatbeat
Hej hamselv og F1250.

Godt at høre nogle forslag på årsagen til den manglende effekt.
Jeg kan oplyse at kompressoren ikke er så gammel som antydet.
Den er udskiftet i 2002 og har samlet over de 10 år, været ude af drift i 3-4 år, så det er ikke slitage-alderen som tynger den endnu.

Det som jeg syntes er underligt er at den køre som en helt normal VP, hvis jeg blot justerer termostaten til de 40 grader som den max. kan yde.
Jeg målte brine temp. igår med følgende resultat. Til VP 4.5 grad fra VP 3.5 grad.

Hvad er jeres bud på suge og højtryk for denne kompressor. Den har tidlige kunne levere 55 grader varmt vand uden problemer. Hvad skal den eks.v. angiv (suge/ højtryk) ved de 40 grader og hvad skal den angiv ved 55 grader?
Hvis I har noget retningsgivende kan jeg i starten af den nye uge få det tjekket!

mvh.
 
F1250
Hej igen!
Jeg har desværre ingen bud på de to tryk, men oplevede at vores havde svært ved at lave varme, fordi den kæmpede med at snavset filter på returen. Hvad plejer driftstrykket at være? Jeg har ingen buffer og under normal drift er der ca 0,8 bar på varmebæreren.
/Flemming
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
Leo_Jensen

Citer

heatbeat skrev:

Hej hamselv og F1250.

Hvad er jeres bud på suge og højtryk for denne kompressor. Den har tidlige kunne levere 55 grader varmt vand uden problemer. Hvad skal den eks.v. angiv (suge/ højtryk) ved de 40 grader og hvad skal den angiv ved 55 grader?
Hvis I har noget retningsgivende kan jeg i starten af den nye uge få det tjekket!

mvh.


Suge- og afgangstryk er afhængigt af hvilket kølemiddel du har.
Med R410 har du følgende tryk/temp:
4°C = 8 bar(g)
40°C = 23,3 bar(g)
55°C = 33,2 bar(g)

Du behøves for så vidt ikke måle trykket når du kender temperaturen, for temperatur og tryk hænger sammen...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
heatbeat
Hej Leo og Flemming.

Leo kan du fortælle mig hvordan du beregner disse tryk?
På min VP står der oplyst at der af kølemiddel er 80% R22 og resten R12. Ved ikke om det har den store betydning i forhold til de tryk du oplyste.
Flemming der sidder et for filter (Danfoss) som du beskriver, men er det ikke kun for filtrering af vand?

mvh. Finn
 
hamselv
De tryk der, henter du på en kølemiddelstok, eller et manometer. Du har ikke som GDS'er noget at bruge disse til. Det er IKKE GDS. Hvis du vil have checket din kølekreds, rekvirerer du klogeligt en kølemontør/tekniker.

Gamle maskiner på R12/R22 har en alder hvor udskiftning kan være ret klogt. De daværende maskiners virkningsgrad var ikke imponerende, pumpeteknologien temmelig energikrævende. Styringsmæssigt er det ret groft. En KH'er med den alder kunne være bygget til staldvarme, og der er deraf følgende anvendt vekslere til dette. Dette yderligere forringende for virkningsgrader. Mon ikke det var værd at få det gennemgået, med henblik på udskiftning.
 
hamselv
Ikke utænkeligt kunne der være en massiv besparelse derved.
 
heatbeat
Hej hamselv.

Tak for dine gode råd og vejledning.
Jeg ville vurderer ud fra det strøm forbruger der har været selv de 2 foregående kolde vintre, at selv om det er et gammelt anlæg og det er et faktum, er virkningsgraden ikke helt hen i hegnet.
Samlet kW forbrug pr. år liggende mellem 11-12.000 kw/h til et areal på 435 m2 og fyringssæsonen er mellem 6,5 og 7,5 måneder.

Det er selvfølgelig også en medvirkende årsag, at alle de jordslange meter, som gør at brine frem selv nu i skrivende stund, ikke er under +4.5 grad. Bestemt ikke uvæsentligt!

Er dette så meget dårligere end de VPer der tilbydes idag?

Hvis det er tilfældet, at der findes VPer som kan klare dette langt bedre, vil jeg meget gerne høre bud på dette.

mvh. Finn
Fuelcells teknologien er vejen! Tænk tanken at vi kan fylde brændstof- tanken, med H2O! Kan det bilve mere rent?

Foreløbelig denne opsætning. KH Nordterm m. TAG4561T- 15kW. 1500m jordslange, 500L akkumulering, 435m2 bolig hvoraf 150m2 er gulvvarme. 12m2 solfanger som eneste varmekilde i sommerhalvåret.
 
hamselv
Den høje jordtemperatur giver yderligere et praj om at varmepumpen ikke henter meget, og virkningsgraden er temmelig lav. En ny varmepumpe ville bruge mindre strøm, og hente noget mere fra jorden. At du har slange nok, vil give en ny VP de allerbedste driftforhold. Samtidig får du så en gevinst ved nærmest ingen støj, sammenlignet med den gamle. Og er dit varmeanlæg designet så flydende kondensering kan udnyttes får du en væsentlig anderledes driftøkonomi. Er det hele lavet på gammeldags facon ryger en stor del af besparelsen fløjten.

Men få da en forbi, om ikke andet for at finde ud af om kompressorens ventiler er væk!
 
Leo_Jensen
Hej

Du finder trykkene som Hamselv skriver eller i f.eks. Danfoss' smartphone-app Koolapp. Vi er enige om at det ikke er GDS at skrue i kølekredsen, men viden om det giver alligevel en god forståelse for problemer som det vi står med her.
Pumpen kan ikke levere så høje temperaturer som tidligere, og det kan den efter al sandsynlighed ikke, fordi kompressoren ikke kan levere det tilsvarende høje tryk. Defekte ventiler er et rigtig godt bud.
Det er bare nogle bladventiler, så det kan ikke være så svært/dyrt at få skiftet, men man skal jo lige have trykket af og efterfølgende suget vaccum, så GDS er det ikke.
R12 er et af de rigtig grimme kølemidler, så det bliver nok ikke nemt at finde noget at efterfylde med hvis det bliver aktuelt...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
hamselv
Glem det Leo. Det er en hermetisk kompressor. Den skifter du ikke noget i. Og R12 glem det! Og R22 indenfor en kort årrække kan du også glemme det. Vi har allerede i flere år kun kunnet få regenereret.
 
hamselv
10363,- + moms iflg prislisten + udskiftning + tørfilter + kølemiddel.
 
Leo_Jensen
Smile

Jeg begynder at forstå hvorfor du lagde ud med at sige nedslidt og udskiftning. Jeg har som du garanteret har gennemskuet minimal praktisk erfaring og aner ikke, hvilke anlæg der kører med hvilke komponenter, men en hermetisk kompressor er vist kun noget man renoverer i Afrika og andre steder, hvor timelønnen er temmelig lav...
Surt for Heatbeat, men heldigvis kører anlægget da trods alt endnu.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
hamselv
Ja ja, men hvis ventilerne er blevet trælse, er COP dæleme ikke stor. Hermistiske kompressorer kan kun dårligt og destruktivt åbnes. Endnu sværere vil det være at lukke dem igen. Vi har da af og til skåret en op, for at kunne konstatere hvad skaden var. Men de er altid røget ud. Semihermetiske anvendes vist kun i nogle få maskiner (jeg kender kun en), og så hjemmebyggede (vores Rasmus har bygget en med en Bitzer "røv mod røv").

Det næste er, virkningsgraden er ikke specielt spændende på så gammel en konstruktion. Og fremadrettet er det slut med R22 (det er så slut med R12). Og nogle af drop-in kølemidlerne er mindre heldige og normalt ikke noget man er glad for. Hvis den har 25 - 30 år på bagen, ville jeg sige skift. Slangerne er der jo. Og de nye varmepumper kan sagtens køre på glykolbrine. Ingen problem i det.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 21

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,337,051 Unikke besøg
XHTML CSS