HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nilan VP 18 ek dårligt valg ?
emh
Hej der skrives meget om at den ikke kan lave varmt vand nok ?
kører med en gammel vp18 fra 88 og der er varmt vand nok til 5 plus opvaskemaskine så håber ikke den nye er dårligere har købt der men ikke sat til endnuWink
 
hamselv
Forskellen er at opvarmning fra scratch, så klares 185 liter (+svøbet) på mellem 1/2 og 1 time udelukkende med kompressorbrug, hvorefter du har styrttap-kapacitet på 250 liter (+ det den kan nå at lave medens du tapper). Dvs en 11 kW kan kun dårligt tømmes.

En VP 18 skal fra scratch bruge 5-6 timer på at komme op, og styrttappen er lidt ringere, idet den ikke har varmtvand i svøb.

Men selvfølgelig virker det. Du har bare ikke så meget varmt vand til rådighed. En af mine kunder ville teste hvad de kunne plage ud af en HE C9'er. Det blev til et fyldt SPA + 4 brusebade. Nr 5 gik det galt med. Men efter ca 30 minutter var den med igen (ikke helt oppe, men god nok til bad). Det kan man IKKE med en VP 18.
 
Toy4wd
Hej, vi har også en VP18 som vi glad for. Vi er 4 personer og har ikke på noget tidspunkt manglet varmt vand.... vor normal temp ligger på ca 45 grader med hævning til 65 lørdag....så selvfølgelig om lørdagen er der masser af varmt vand. Til hverdag er der heller ingen problemer.

Og det kan da godt være at et andet fabrikat kan gøre det hurtige (mere varmt vand) men man skal også tænke på energiforbruget til mængden af vand.

Og hvis man ikke "vold-bruger" af det varme vand, så kan en VP18 snildt være med, det kan da godt være at ved gentagne fyldninger af SPA-bad at VP18éren kommer til kort, måske...

Men hvad bruger en HE CEér af strøm på at varme vand op ??
En VP18ér bruger mindre end 500 watt når kompressoren kører.

Så kan man jo begynde at regne på, hvad koster det at varme f.eks 100 liter vand op........(det gider jeg nu ikke....)

Man kan jo altid købe en BMW 735 til at køre på arbejde i, men hvis en Yaris D4D kan gøre det, så er det jo nok halv pris...........for den samme ydelse.... (Her snakker vi IKKE om komfort)

Bare lige en tanke......ingen sure miner på nogen.....men tænk altid (formodentlig) på det samlede energiforbrug.....
Nilan JVP 5 Compact, 0 (nul) buffer, 2x150 m, 170 m2 kl A - 2010 hus, Gulvvarme overalt. (JVP'en kører kun på Gulvene!). Beregnet årsforbrug (JVP) 2800 kWhSmile Nilan VP18CEK til vent og varmt vand. Sydfyn.
 
hamselv
Det er jo en smagssag hvad man vil have. I sagens natur koster mængder et eller andet. Og bruger man vældig meget VV skal man ikke ønske sig en VP18. Kan man finde ud af at økonomisere kan den absolut bruges. Og i eksisterende huse hvor kanalerne er der, synes jeg den er ok. Efter min mening er den så afgjort for klejn i et nybygget hus. Men nu har jeg så også to teenagere og to på gule plader en sjælden gang. Og til os duer den ganske simpelthen ikke.
Effektforbrugsmæssigt får den bank af en HE'er idet elpatron ikke skal i drifr overhovedet for at følge med på brugsvand.
 
Toy4wd
Okay.

Vi har netop et nybygget hus årgang 2010 med en VP18ér = ingen problemer med varmt vand. og under 200 kr / måned incl. nedkøling (aircondition) om sommeren, så er vi glade...

Når den kører aircondition, så "putter" den varmen i varmtvandsbeholderen.....smart...

Den trækker også fra emhætten igennem filtre og bliver styret via relæ fra emhætten via en speciel "bruger" styring, hvilket vi er glade for.

Friskluft indtag gennem VP18éren får den gennem min egen opfindelse via ca 50 lbm 200 mm rør lagt en meter nede i jorden. Hvilket bevirker at temp er ca 7 - 8 grader - selv de dage hvor det er minus 23 grader om natten.... ganske godt givet ud...

Bare et sidste input fra en der er glad for sin VP18ér....
Nilan JVP 5 Compact, 0 (nul) buffer, 2x150 m, 170 m2 kl A - 2010 hus, Gulvvarme overalt. (JVP'en kører kun på Gulvene!). Beregnet årsforbrug (JVP) 2800 kWhSmile Nilan VP18CEK til vent og varmt vand. Sydfyn.
 
Toy4wd
PS: elpatronen bruges stort set ikke i vor VP18....
Nilan JVP 5 Compact, 0 (nul) buffer, 2x150 m, 170 m2 kl A - 2010 hus, Gulvvarme overalt. (JVP'en kører kun på Gulvene!). Beregnet årsforbrug (JVP) 2800 kWhSmile Nilan VP18CEK til vent og varmt vand. Sydfyn.
 
emh
Ok det lyder godt har heller ikke brugt el varme i den gamle
bruger du elvarmen til gulvvarmen på nogle tidspunkter af året ?
jeg skal bruge min til suppleringsvarme i en stue sammen med en brændeovn
 
Toy4wd
Hej.

Nej, jeg bruger ikke el-patronen i VP18 EKéren. (Måske den til VV en lille bitte smule, men kan ikke aflæse det i el-forbruget)

Efter jeg har fået en JVP 5 compact, så bruges el-patronen ikke, den er selvfølgelig indbygget i kredsløbet så den kan tage over hvis og hvis noget uventet skulle ske......

Min 5 kW jordvame har ingen problemer med at varme op, og brinen er ikke på noget tidspunkt kommet under ca 3 - 4 grader. Ligger lige pt på 4,2 grader.....

Nu skal du huske at det er meget dyrt at varme med el !!! Håber ikke for dig at den skal varme ret meget op.....

Jeg kan læse at du er ved at skifte en gammel VP18 til en ny, er det korrekt ?
Nilan JVP 5 Compact, 0 (nul) buffer, 2x150 m, 170 m2 kl A - 2010 hus, Gulvvarme overalt. (JVP'en kører kun på Gulvene!). Beregnet årsforbrug (JVP) 2800 kWhSmile Nilan VP18CEK til vent og varmt vand. Sydfyn.
 
emh
ja det er korrekt den gamle er fra 1988 og kører på 2. kompressor der er fra 2000 så den kører nok på det sidste og jeg skifter til en vp 18 ek den skal levere gulvarme til ca 45 kvm sammen med en brændeovn så lad os se hvor dyrt det bliver
 
Toy4wd
Til: emh

Hov, fik lige rettet min profil.......min VP er jo en VP 18 CEK, læg mærke til "C".......... (cooling).....var din også det, eller "bare" standard modellen.....

PS: Har forresten lige fået opdateret softwaren til version 1.37...
Nilan JVP 5 Compact, 0 (nul) buffer, 2x150 m, 170 m2 kl A - 2010 hus, Gulvvarme overalt. (JVP'en kører kun på Gulvene!). Beregnet årsforbrug (JVP) 2800 kWhSmile Nilan VP18CEK til vent og varmt vand. Sydfyn.
 
FlemmingS
ang. VP18

Larmer den meget?, vi har nemlig en gammel Metro therm (kun udsugnings varmepumpe)som kører ca 2 timer efter man har været i et kort bad. Den larmer pænt meget, og i lang tid.

Kan man hører om en VP18 laver varmt vand? , skurer den op for hastigheden eller kører den samme hastighed som når den bare laver ventilation ?
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
hamselv
VP18' eren er ikke så slem, men ventilatorerne sige dog lidt når den får noget gas. I standard konfiguration, slukker den for indblæsningen medens den laver vand. Dette kan man dog selv vælge. Ventilatorstøjen kan elimineres med lyddæmpere. Den kører på den indstillede ventilatorhastighed.

Skal man have sådan en fyr, ville jeg foretrække udgaven med indbygget passiv veksler, eller fætteren fra Genvex, der hedder Combi. De to er noget mere tidssvarnede end den gamle VP18. Begge ok maskiner med de begrænsninger de jo har (de er laaaang tid om at varme op).
 
FlemmingS
Hvad er fordelen ved passiv veksler, og hvilke udgaver har passiv veksler
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
hamselv
Passiv genvinding = gratis genvinding (bruger ikke strøm, det gør den gamle VP18, idet der kun genvindes varme når kompressoren er i gang).

Den "fine" Nilan hedder så ikke VP18, men Compact P

Denne har Plastikveksler med bypass (plastik er jeg lidt ked af)
Standard G4 filtre (det er lidt tarveligt, F7 kan tilvælges)
180 liter tank
1,5 kW elpatron i vandet
VP kan aflevere varme både i vandet og indblæsningen.

Alternativet hedder:

Genvex Combi 185 LS
Aluveksler
F5 filter på indblæsning og G4 på udsugning standard
185 liter tank
1 kW elpatron i brugsvand

Begge yder omkring 1,5 kW (afhængig af mange faktorer). Begge er kombinerede "rigtige" ventilationsanlæg, påbygget brugsvands VP/Luftvarme VP. En smagssag om man holder af den ene eller den anden. Begge har ry for lang holdbarhed. Vi foretrække Genvex, idet jeg personlig foretrækker aluminium frem for plast. Standard er filtret bedre.

Den "gamle" model VP 18, kan jeg ikke rigtig se kan overholde kravene til nye ventilationsanlæg. Opbygningen anser jeg ikke for tidsvarende.
 
hamselv
Men jeg skal straks tilføje at VP18 selvfølgelig har sin berettigelse, når vi snakker udskiftning. Og de kører ikke så ringe endda, og holder normalt vildt længe. Men den er vildt for svag efter min mening, og ville ikke kunne bruges hos mig. Vi bruger alt for meget varmtvand til at det ville gå.
 
emh
Hej ang kølning den nye har ikke den gamle har fået den sat til det varme vand og den siger næsten ingenting kører med trin 1 på udsugning og har godt nok ikke kørt med indblæsning endnu
mangler lige nogle lyddæmpende slange ,men der er godt nok sket noget på 24 år ang software
 
Toy4wd
Jamen tillykke med anlægget.
Ja det kører meget lydløst, man kan næsten ikke høre det. Heller ikke på indblæsning.

Og jeg har lige fået min opdateret til version 1.37, ikke fordi at det gjorde noget (tror jeg) Men NILAN var ude og justere en bitte lille ting på mit jordvarmeanlæg, og så kunne VP18'eren jo lige så godt få det sidste nye software samtidig...god service...
Nilan JVP 5 Compact, 0 (nul) buffer, 2x150 m, 170 m2 kl A - 2010 hus, Gulvvarme overalt. (JVP'en kører kun på Gulvene!). Beregnet årsforbrug (JVP) 2800 kWhSmile Nilan VP18CEK til vent og varmt vand. Sydfyn.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,174,053 Unikke besøg
XHTML CSS