HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Type af installation?
nesalc
Hej,

Jeg går kraftig og oververjer jordvarme.

Angående varmepumpe/ varmvandsbeholder m.m. er der en ting som undrer mig.

Det virker som om køleskabsløsningen/alt i en kassen...varmepumpe, varmvandsbeholder osv. samlet i en kasse er den løsning som er mest udbredt.

Men hvorfor det?
Udfra det jeg har undersøgt virker det da som om en løsning med seperat varmepumpe, varmvandsbeholder osv. er væsentlig billigere.
Jeg har kigget lidt på http://www.vvs-grossisten.dk/
En Danfoss 12KW "køleskabsløsning" koster 86.000
En Copmax 15KW varmepumpe koster 29.000
Der kan købes meget varmvandsbeholder, buffer, rør, ekspansionsbeholdere osv. for forskellen mellem de to priser. Som jeg ser det er det tæt på halvpris for en færdig Copmax løsning.

Selvfølgelig kan der være kvalitetsforskel mellem de to.

Eneste fordel jeg ellers ser ved køleskabsløsningen er den pæne installation.

Den anden løsning er bedre/billigere hvis:
- Der er dele som går i stykker.
- Man finder på en meget bedre varmepumpe. Så er det billigere kun at skulle skifte varmepumpen.

Hvad er det jeg overser / misforstår?

mvh
Claus
 
kla
Tja du sammenligner pære med tomater.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
nesalc

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1796&pid=11956#post_11956]kla skrev:[/url]

Tja du sammenligner pære med tomater.


Det ville være super hvis du forklarede dig.
Jeg spurgte jo netop fordi jeg ikke kan se forskellen.

mvh
Claus
 
kla
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=15&thread_id=1340&pid=11879#post_11879

prøv at læse denne tråd, handler lidt om det samme
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
kla
i øvrigt er den ikke på go energis hjemmeside ej heller på ens, den liste de anvender er helt tilbage fra 2010.

rigtigt seriøst Wink
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
nesalc
Nævnte tråd lyder mest af alt, som en folk børn der diskuterer hvem der har den stærkeste far.
Ingen forholder sig fornuftigt til trådens oprindelige spørgsmål.
Lidt lige som da diverse asiatiske bilmærker begyndte at komme til landet. Sjovt nok kører der en del af dem rundt i landet uden problemer og med samme garanti som de gamle europæiske mærker.

Copmax pumpen gives der 5 års garanti på hvis man får service på den. Jeg vil kunne lave en komplete installation og kunne købe 2 Copmax pumper og stadig være under prisen for Danfoss installationen.

mvh
Claus
 
kla
Orker faktisk ikke denne diskussion igen, men bare et par ting.
danfoss optipro 10 årsnyttevirkning 2,8
Copmax årsnyttevirkning 3,2

eksempel forbrug 30.000 kWh

forbrug Danfoss 9.375 kWh/år
Forbrug Copmax 10.714 kWh/år

Diff 1.339 kWh/år i kr 2.500, kr/år

Pris for cop max inkl beholder men uden montage eller komponenter til beholder (rør, fittings m.m.) 40.345,-

kontroller tilgænglighed af reservedele, det hjælper ikke at have 5 års garanti hvis du ikke kan få dele til den.

lydtryk
styring
og jeg kunne fortsætte med rigtig mange argumenter.

men som jeg også skriver i den anden tråd, jeg kender hverken HPW eller COPMAX og ved ikke om det er kvalitet.

jeg ville ikke på noget tidspunkt selv tage chancen bare for at spare "måske" inkl forbrug over 10 år 15.000 kr på noget som ikke er "mærkevarer"
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
CRK
Jeg forstår godt Claus’s frustration over ikke at få fyldestgørende svar. Her er hvad jeg gjorde:

Jeg henvendte mig til et rådgivende ingeniørfirma med ekspertise i varmepumper og jordvarme hvor opgavens omfang blev fastlagt på det indledende møde, samt et overslag over tidsforbruget og dermed prisen på opgaven. Samtidig blev det klarlagt i hvilket omfang ingeniørfirmaet var erstatningspligtig ved forkert eller mangelfuld rådgivning.

Prisen skal naturligvis lægges til den samlede installationspris, men udgiften er godt givet ud da anerkendte ingeniørfirmaer med garantiordninger ikke har præference for bestemte mærker.

Husk på at store firmaer som eksempelvis Cowi, Rambøll og Carl Bro er blevet store ved god rådgivning.

Når du modtager notatet, er der foruden en faglig vurdering af performance, service, nødvendige justeringer etc. etc., højst sandsynligt derudover en række punkter der skal afklares inden beslutningen tages. Disse punkter må ikke nedtones senere i processen af en dygtig sælger.

Med notatet i hånden har du et godt udgangspunkt til at træffe et kvalificeret valg. Er der flere fabrikater i spil, vil jeg anbefale du indskrænker kandidaterne til 2 højest 3 mulige. Når du indhenter tilbud, vil jeg også anbefale du nævner at der også er en anden tilbudsgiver i spil uden at nævne hvem.

Det gør jeg fordi du får en mere seriøs behandling af tilbudsgiverne når de har en reel chance for at få ordren. Husk på, at også den der ikke får ordren har brugt tid og kræfter på at stykke et godt tilbud sammen. Den respekt må man vise dem da det ikke er dårlige produkter de forhandler. Det passer bare ikke til Claus.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,606 Unikke besøg
XHTML CSS