HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Styrdinvarmepumpe.dk
allankj1
Hej

Kom til at tænke på hvor mange der her fra heatpump.dk deltager i projekt styrdinvarmepumpe samt om de personer ikke kunne have lyst til at fortælle hvad deres målinger af COP'en siger. Så vidt jeg har hørt er der mange målinger der viser under 3 i COP.

Kunne tyde på en del fejl målinger eller også kunne det tyde på nogle varmepumper der ikke kører optimalt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Niels R
Jeg deltager i styrdinvarmepumpe og har været i dialog med dem for at justere diverse følere, mit indtryk er at de er meget interesseret i tilbagemeldinger på målingerne og prøver at justere ind.
Her har COPén vist fra 2 til 5 under justeringerne, så vi kan vist ikke regne at for meget med værdien.

Her er deres forklaring til den generelt lavere COP http://www.styrdinvarmepumpe.dk/node/96

Jeg tror nu også mange anlæg kan trimmes, især hvis de “kun” er sat op og justeret af forhandleren.
Det kunne være interessant at sætte et godt trimmet anlæg tilbage til udgangspunktet og se hvor meget det betyder for forbrug og kørsel, det kunne diagrammerne i styrdinvarmepumpe måske være gode til at vise.
DVI Queen VV7DC _ 430m slange i ler/muldjord _ 150m2 delvist renoveret hus fra år 1900 med 50% "let" gulvvarme og 50% små radiatorer _ Indetemperatur 18-25 grader _ Opvarmer også vandet til opvask og vaskemaskine _ Driftstimer på kompressor siden 26.08.10 = 4633 _ Brændeovn til hygge _ Luftsolfanger på 3 m2 _ Familie på 2 voksne og 2 børn _ Forbrug til varmt vand og varme de seneste 12 måneder = 1650 kWh + ca. 5 m3 brænde + Årlig eftersyn 1812 kr. _ Deltager i "Styr din varmepumpe" _ Vores totale elforbrug de seneste 12 måneder inkl. varmepumpe = 4588 kWh.
 
lars-jacobsen
Flow/forbrug er "kalibreret" vha elpatron. Pt ser det sådan ud:

COP Elforbrug Varmebehov Varmt vand
[kWh/døgn] [kWh/døgn] [l/døgn]
Forrige døgn* 3,4 33,3 114,5 192,4
Sidste 3 døgn 3,5 28,9 100,9 162,7
Sidste uge 3,5 28,8 100,8 175,2
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen

Citer



Invitation



Fra vindkraft til varmepumper

– erfaringsseminar tirsdag den 8. maj 2012 kl. 10-15.

Energinet.dk afholder tirsdag den 8. maj kl. 10-15 et seminar om varmepumpers muligheder for at levere fleksibelt elforbrug til elsystemet. Her vil resultaterne fra to demonstrationsprojekter støttet af Energinet.dk’s forskningsbevilling ForskEL blive præsenteret. De to projekter ledes af henholdsvis Nordjysk Elhandel og Teknologisk Institut.

I forbindelse med de to projekter har Energinet.dk etableret en fælles og åben demonstrationsplatform www.styrdinvarmepumpe.dk.. Her kan 300 varmepumper overvåges og styres via en åben IT-platform. I de enkelte huse er der etableret måling af elforbrug, temperaturer og forbrug af varme og varmt brugsvand, der måles og gemmes hver 5. min. Samtlige huse har varmepumper tilsluttet centralvarmeanlæg som kan eksternt startes/stoppes via et simpelt interface.

IT-platformen muliggør central styring såvel som lokal optimering i de enkelte huse. I hvert hus er der installeret en styreboks der ud fra målinger, prognoser for elpriser og lokalt vejr kan beregne en ”optimal” drift i det efterfølgende døgn.

Demonstrationsprojekterne og den faktiske drift har givet en række interessante resultater, som vil blive fremlagt og debatteret på seminaret.

Seminaret holdes i mødelokale Påfuglen, Energinet.dk, Tonne Kjærs Vej 65, 7000 Fredericia.

Seminaret er åbent for alle og deltagelse er gratis; men af hensyn til de praktiske forhold er tilmelding nødvendig. Det sker ved henvendelse til Pia Wolter, pwo@energinet.dk eller tel. 7622 4851.

Program:

10.00 – 10.15 Velkomst og formålet med seminaret

v/ Energinet.dk

10.15 – 10.40 Varmepumper i et energipolitisk perspektiv

v/ Troels Hartung, Energistyrelsen

10.40 – 11.15 Styring af varmepumper i forhold til elmarkedet

v/ Lotte Holmberg Rasmussen, Nordjysk Elhandel og Henrik Lund Stærmose, NeoGrid

11.15 – 11.30 Pause

11.30 – 12.00 Varmepumper i eksisterende huse – muligheder for tidsforskydning af drift

v/ Søren Poulsen, Teknologisk Institut

12.00 – 12.30 Resultater og perspektiver i den etablerede IT-platform

v/ Steen Kramer Jensen, Energinet.dk

12.30 – 13.15 Frokost

13.15 – 13.30 DMI’s service for vejrprognoser til SmartGrid

v/ Bent Hansen Sass, DM

13.30 – 14.00 Varmepumper og fleksibelt elforbrug – forbrugerne, markedet og nye projekter

v/ Göran Wilke, Exergi

14.00 – 15.00 Opsamling og paneldebat: Intelligente varmepumper – Next step?

1) Er det kommercielt interessant at varmepumper går ”online”

2) Hvordan kan styringssystemer gavne elsystemet?

3) Hvad gør vi, mens vi venter på standarder i et fremtidigt Smart Grid?

Panelet sammensættes af repræsentanter fra energi-, IT- og varmepumpebranchen.

15.00 – 15.30 Afslutning og networking.


Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
COP-beregningen fra styrdinvarmepumpe er meget svingende, og kan ikke bruges til noget seriøst - desværre.
Også selvom I har kalibreret flowmålerne.

Jeg har tidligere bevist dette, så ingen grund til at gentage.

Desværre er der stadig nogen der tror på deres tal.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
COP oplysningerne fra SDV er jo egentlig også bare et "biprodukt" og har som sådan jo ikke meget med selve formålet:

Citer


•Hvor stort et forbrug er det rent faktisk muligt at flytte til perioder med lave elpriser?
•Hvordan påvirker det varmepumpen at blive afbrudt og tændt med korte intervaller?
•Hvilke samfunds- og privatøkonomiske fordele er der ved at styre varmepumper på forskellige måder?


Personlig er jeg dog meget glad for at kunne se konsekvensen af at "trimme/skrue" på min varmepumpe, ud over hvad jeg kan aflæse på elmåleren. For den siger jo ikke noget om jeg får mere eller mindre ud af den tilførte energi. Det går COP målingen dog, med de unøjagtigheder der nu måtte ligge i den valgte måleopstilling og komponenter. Det er jo ikke et spørgsmål om at nå op de eksagte laboratorie målinger i brochurene vi er ude efter, men et fingerpeg om effektiviteten af VP installationen i vores hus.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
no100
Nu er det over 30 år siden at man begynde med vp. Hvor langt er de så nået, ja lige gyldigt om de er dyr eller billig så kan de ikke måle forbrug, ydelse eller cop. værdier koret.
Det er bare for dårligt eller er det?
Måske er det for at skjule at der ikke er den store forskel på dyre og billige vp.
no100.Grin
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
pmp
@Lars
Det er så der du tager helt fejl. Hvis du trimmer efter at opnå en høj COP på SDV, så får du ikke den bedste økonomi.
Du få et enkelt eksempel - sidst jeg kørte legionella-sikring på det varme vand med el-patron, steg COP fra SDV med 0,2. Hvis mit mål var som dit, skulle jeg altså bruge elpatronen hver dag.

Bedste trimning af din VP er ikke størst COP hos SDV, men mindste forbrug. Der er flere tilfælde hvor disse to ikke går samme vej.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
@pmp:

Er vi ikke enige om at COP er forholdet mellem tilført effekt og afgivet effekt ? I så fald må jeg vel stadig have ret i at hvis jeg kan få COP til at stige ved at tilføre den samme energi må jeg få mere for pengene ?

Man kan selvfølgelig også stille det op omvendt og stile efter at tilført effekt skal falde forudsat man bevarer samme COP.
Målet er selvfølgelig at få lavest mulig tilført effekt, men det kan jeg jo nemt opnå ved f.eks. at vælge en lav varmekurve, skrue ned for temperaturen eller flowet. På den måde får jeg et lavt forbrug, men jeg får ikke den samme ud af det.
Det eneste jeg har at måle på om jeg får "nok" for min tilførte energi (udover om jeg nu syntes det er varmt/koldt i huset) er SDV´s COP.

Jeg ved også godt at der er "fejl" i SDV´s COP, da den ikke tager højde for alt. eks. tab fra VVB til omgivelserne når der ikke bruges varmt vand og lign.

I din situation når du kører legionellaopvarmning med din elpatron, må du altså have fået mere energi for pengene end normalt. Men hvis man ikke bruger den "ekstra" tilførte energi efterfølgende, (det varme vand til f.eks. et bad), men bare lader den forsvinde igen som tab så er vi helt enige om det er en dårlig forretning.
Derfor vil jeg også ligge sådan en opvarming på et tidspunkt umiddelbart før jeg normalt ved jeg bruger varmt vand, istedet for midt om natten.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@Lars

Et sidste forsøg:
Omkring midnat den 30/4-1/5 ændrede jeg et par indstillinger på min varmepumpe. I dag viser tallene fra sdv så:
cop kwh - -
1,4 1,6
3,4 5,0
3,4 5,5

Min cop er altså faldet med 2, men mit forbrug er faldet med 3,4 kwh.
Jeg syntes det er en rigtig ændring jeg har gjort.
Hvis jeg skulle gøre som dig, skulle jeg straks gå tilbage til den gamle indstilling.
Det bliver vi nok aldrig enige om.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Jo vi er/skal nok blive enige ;-)

SDV´s COP tal er/kan være "forkerte" og ikke umiddelbart til at stole på. Men det skyldes nok måden hvorpå tallen opgøres. De skriver godt nok seneste døgn, men...... Det er ikke altid det passer med de tal der ses på graferne. Så enige er vi da.
(Forhåbentlig kan de redegører lidt nærmere for dette forhold på Seminaret i næste uge)


Vi er vel også enige om at vis/når man ændre på flere parametre samtidig (eller vejret skifter) er de endnu sværere at sammenligne, for hvad er det så lige der gør udslaget.

Jeg vil jo tolke dine sidste tal (uden at se ude temp. fremløb osv) som du har "slukket" for varmen og nu nærmes udelukkende bruger VP til varmt vand. Det bruger du ikke så meget af derfor faldet i Kwh. Men i mine øjne viser det også at pumpen lige nu er dårligere/ringere/mindre effektiv når den kun skal lave varmt vand på måske 60 gr end den var før du lavede dine ændringer, hvor den det meste af tiden lavede kw om til måske kun 25 gr varmt vand.
Så pumpen var mere effektiv før, men ja den brugte også mere energi - for det var den indstillet til at skulle give.

Du forholder dig ikke til mine udsagn/spørgsmål, men bliver ved med at påstå og finde eksempler på at man ikke skal stole på SDV´s COP. (Og det sidste giver jeg dig jo ret i).

COP er en god ting når man skal sammenligne æbler med æbler, og ikke med æblemos. Mener heller ikke jeg har sagt/skrevet at man altid og ubetinget skal gå efter så stor COP som mulig, jvfr. ovenstående og tidligere indlæg.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@Lars

Når jeg ikke forholder mig til alt det du skriver, er det fordi jeg gerne vil holde mig til emnet - SDVs cop beregning, hvad kan den bruges til.

Vi er nu enige om at beregningen ifølge SDV har en måleusikkerhed på + - 0,5.

Derudover er vi også enige om, at trimning af VP på grund af cop, kræver at alle andre forhold er uændret (opvarmet varmtvand, forbrugt varmtvand, udetemperatur, vind, sol, m.v)

Det er derfor jeg ikke mener SDVs cop-beregning kan bruges til at trimme vp.

De eksempler jeg er kommet med, var for at belyse det.

Især i et hus som dit, med masser af gulvarme i beton (regner jeg med), kan der være noget at hente. Når udetemperaturen falder (forår og efterår) fra f. eks. 18 gr om dagen til 8 gr om natten, vil du kunne opnå en god cop ved opvarmning af et koldt gulv.
Spørgsmålet er bare om du har brug for varmen ?
Måske falder indetemperaturen ikke så meget, at du har behov for varme, og næste dag får du igen gratis varme fra solen.
I de tilfælde er det bedre, at holde vp stoppet hele natten, selvom det giver en lavere cop.
(jeg bruger 2 indefølere til optimering af dette)

Derfor mener jeg der nogle gange er for meget fokus cop, når vi taler optimering. Det er sådan jeg har forstået dine indlæg med oplysning om opnået cop fra sdv.
Men jeg kan godt se på dit sidste indlæg, at du godt ved der er mere mellem himmel og jord.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
sasser
Er der nogen der har nørdet med, om det er mest økonomisk at pille telestaterne af gulvvarmefordelerrøret og der ved køre direkte, eller bruge rumfølerne i rummene til at regulere? Har selv gulvvarme støbt i beton i hele huset, LV pumpe samt 300 l buffer. Er med i styr din varmepumpe.
 
Mogens
Hej sasser

Efter nogle år med styring via rumtermostat i diverse rum er vi i oktober måned 2011 gået over til at styrer varmen fra vores vp.
Dette ser ud til at give en lille besparelse i forhold til strømforbrug, men vigtigere er at det giver en mere ens varme, især hvis man har mange vinduer som opvarmer ens hus i dagtimerne.
Man må så leve med at det bliver lidt køligere på ens toilet, end man nok normalt vil have.
Har altså målt efterår, vinter, samt forår, og det fungere helt perfekt.

Men når/hvis du ændrer dit system vil du sikkert opleve at temperaturen i de enkelte rum svinger meget, det må du så ændre via returløbsrøret, altså der hvor der bruges en umbraco nøgle.
Vores anlæg var indstillet efter al verdens kunst og regler, men passede altså ikke helt da vi ændrede opsætningen til fuld åben.
Men du gør det nemt selv ved at føle med de bare fødder ved at gå rundt i rummet. Føler du koldere eller varmere gulv regulere du det bare på den enkelte telestarters returløb. Husk at skrive ned hvor meget du giver dem hver gang. Giv hver et nr inden du starter din regulering (en tus er perfekt)
Du vil kunne opleve at du skal skrue på dem over nogle dage/uger inden du har dem fuldt reguleret. ( det tager jo nemt en 8 timer inden din ændring giver sig til kende )
Er der stor varmeforskel så skru en halvt til en hel omgang, ellers start med en kvart indtil du rammer den rigtige temperatur.
Glem alt om moderne udstyr, som infarød/laserlys som temperaturmåler. Brug dine fødder det er dem du mærker det med i det daglige og så er de tættes gulvet også. ;-) Formoder jeg!Grin

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
lars-jacobsen
Ville orientere/referere lidt fra Seminaret i Tirsdags. Jeg tror vi var 3-4 private brugere/testere med, og det var vældig interessant at høre hvad de forløblige konklutioner har været og hvad fremtiden kan bringe. Materiale fra seminaret ligger på energinets hjemmeside:

http://www.energinet.dk/DA/FORSKNING/Energinet-dks-forskning-og-udvikling/Sider/Fra-vindkraft-til-varmepumper.aspx

Ligeledes er der en status opdatering Maj 2012 på forsiden af www.Styrdinvarmepumpe.dk med et erfaringsnotat.

Jeg tror ikke jeg er ene om at mene det er overraskende få der rent faktisk bliver styret efter priserne/behov af Norjyske elhandel. 4 ja fire! Det viser med alt tydelighed hvor bøvlet/besværligt det er/har været at styre en varmepumpe. Og hvis man kikker på hvor meget der evt. kunne spares i kr/øre for brugerne er det småpenge i omegnet af 150,- årligt. Det står slet ikke mål med (mine)forventninger.

Det der kom bag på alle var hvor dårligt pumperne egentlig kørte og hvor meget der faktisk kunne spares/tjenes ved at optimere driften. Derfor skete der også pludselig noget og fokus blev flyttet da COP tallene kunne ses på forsiden af SDV. Mange måle sensorer var ikke installeret efter vejledningerne og har derfor givet (meget) forkerte tal, se eksemplet her som er sakset fra Steen Kramer Jensen´s indlæg, som viser COP på 8 og 9 (sådan en pumpe ville jeg gerne eje Wink )

C:\fakepath\COP.jpg


Her er vi meget enige pmp, at man ikke kan bruge tallene til en sk.. Grin

Men generelt meget informativt. En ting jeg ser meget frem til bliver implementeret/udnyttet noget mere i fremtiden er vejrprognose styring. Det vil både kunne forbedre komforten og give besparelser for os med tunge huse/betongulv at man f.eks. 6-12 timer før det bliver koldt kan skure op for varmen. Og omvendt at man kan skue ned i god tid når man ved temperaturen bliver ved med at sige.
DMI er lige på trapperne til at frigive (offentlig) data adgang, så det bliver spændende at følge.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@Lars
Det kunne være hyggeligt at møde dig, men jeg gad altså ikke smutte til Jylland i tirsdags.

Jeg har set lidt på nogle af de indlæg, der var på mødet. Desværre er det jo ikke forbrugerne der er i fokus, men det er jo ikke nogen nyhed.

Hvor mange forbrugere tror de mon, der vil betale ekstra for en dårligere komfort ? Ikke mange tror jeg.

Min holdning er naturligvis påvirket af den kontakt jeg har haft med folk i projektet, men sådan må det jo være.

Jeg er enig i, at det med DMI lyder spændende. Især for jer med tung gulvvarme.

Hvordan undgår du vp går amok når nattemperaturen, som her den anden dag var nede i 3-4 grader ?


@Mogens
Du burde få "kolde fødder", med den vildledning du giver vedrørende indregulering af gulvvarmekredse.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Mogens
Pmp!

Jeg får hverken kolde fødder på den ene eller anden måde.Wink
Når man ikke kan bruge det som moderne udstyr burde kunne, så må man jo gå alternative veje, og det har jeg gjort.
Jeg har brugt laser temperaturmåler, varmesøgningskamera, dog uden det kunne give den nøjagtige temperatur. Derfor har jeg gjort det på den måde måde, bare for at gøre det lidt mere enkelt, som Bondemanden fra Djursland siger.

Fakta er ihvertfald at vi har fået ens temperatur i alle gulvene, det svinger 0,0,00gr. +/- Grin
Samtidig har vi sparet strøm, så hvad fagfolk med fler års uddannelse, samt elektronisk udstyr ikke kan, det kan man gøre med sine "fødder"= varme fødder!
Men hvis du mener det er så skidt, så må du jo skrive hvad man skal gøre, så jeg kan få varmen i begge "fødder"
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
lars-jacobsen
Næ vi må jo nok konstatere forbrugerne ikke er helt i centrum, men det passer vel egentlig også med projektets formål. Jeg meldte mig nærmest også kun for at få muligheden for at se/følge mit faktiske forbrug, uden selv at skulle inverstere flere tusind kr. i materiel/systemer, bortset fra en el bimåler. At jeg så afligevel har installeret et parralelt målesystem skyldes nok mest jeg er lidt "nørdet" Cool

Og jo det kunne da sjovt en dag at mødes i et uformelt fora, hvor man kunne udveksle erfaringer/synspunkter direkte. Jeg har selv tænk på at lave en " hackaday" med f.eks. (jord)Varmepumper.

Mht DMI data så er de jo faktisk allerede tilrådighed på SDV, hvis man klikker på linket Smart Grind data. Men at få direkte adgang bliver da super. Her er masser af perspektiv, f.eks. Solcelle ejere der vil checke/ følge deres faktiske produktion ifht prognoserne. Specielt når prognoserne rammer så præcist som de faktiske målinger.

Mht at holde varmepumpen i ro nå der er så pludselige fald i ude temperaturen.
Umiddelbart betyder det ikke noget da min pumpe jo ikke direkte er styret af udetemperaturen. Det eneste den sætter er jo kun varmekurven, og den er indstillet rimelig flad i min situation. Det der bestemmer om varmepumpen skal køre er om rumtermostaterne kalder på varme, og der er flow. Og deres setpunkt har fruen lige sænket 1-2 gr. Og vi kan stadig godt holde varmen en dag eller to, da vi jo har rigelig med oplageret varme i bygningen/gulvet.
Det der er vores problem er jo at sparre og skrue ned nå solen skinner, for er varmen først sluppet ind i huset er der lige 450 mm isolering til at holde på den. Og åbne vinduerne og gå glip af energien passer ikke helt ind i lavenergihus filosofien.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Klikker man ind på linket til energinet som der henvises til ovenfor står der følgende:

"Varmepumper, der installeres i velisolerede og "tunge" bygninger, er mest energieffektive og egner sig bedst til fleksibelt elforbrug."

Den konklusion er jeg også nået frem til. Er nået til denne konklusion kun ved sund fornuft og logisk tænkning.

Men staten har så valgt at bruge 10 mio kr. for at nå frem til samme resultat (ja ja ved godt at der også er kommet andre resultater ud af projektet).
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
@Lars
Jeg troede ikke du brugte telestaterne, men kun varmekurven. Det er måske forklaringen på dit høje forbrug - set i forhold til dit nye hus. Så har du jo noget at hente der.

@Mogens
Korrekt indregulering af gulvvarmekredse behøver ikke at give ens gulvtemperatur. Dit grundlag er derfor ikke korrekt og desuden er et par fødder en meget usikker måler. Du skriver jo også at din varmefordeling ikke er optimal.
Der er skrevet meget om det emne i andre tråde, så se der.

@allankj1
Intet under at Helle mangler penge nu.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,971 Unikke besøg
XHTML CSS