HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fremløbstemp. fra jordvarme til gulvvarme
abp
Jeg har en del problemer med at få jordvarmeanlægget og gulvvarmen til at spille sammen i et lavenergihus, jvf nedenfor. Efter at have lavet en del research på nettet synes det centrale problem at være hvilken FREMLØBSTEMPERATUR man bruger. (Varmekurve og maks - min indstillinger). Hvad bør jeg have som maks. min fremløbsttemp. og hvor bør varmekurven stå.?

Initielt var problemet at der lå et badeværelse langt væk fra varmepumpen, som ikke kunne varmes op. Har læst at det kan skyldes et for lavt tryk der så igen betyder at temperaturfaldet bliver så stort over strengen at der ikke tilføres varme nok. Muligvis er der heller ikke i dimensioneringen taget højde for at der er loft til KIP.

Leverandørens løsning har været at sætte varmekurven således at frermløbstemp. ved 10 grader plus udenfor når op på de maksimale 42 grader. Dette løser problemet, men har følgende bieffekter:

1. Høj fremløbstemp = lavere virkningsgrad og dermed dårligere økonomi, hvilket jo ikke var meningen

2. Høj fremløbstemperatur betyder store udsving. Da jeg bor i et lavenergihus, skal der ikke tilføres meget varme fra eksempelvis sol eller bagning førend temp stiger betydeligt. Herved slår anlægget fra i dagtimerne og kører fuld tryk om natten, hvilket betyder at der lynhurtigt bliver alt for varmt indenfor de første timer om formiddagen, mens gulvvramen afgiver varme efter at den er slået fra. Dette giver dårlig komfort og dårlig økonomi

3. Høje fremløbstemp skader trægulvet såfremt dette varmes op over 26-27 grader. Ved p.t. ikke om dette er tilfældet, men man kan jo frygte at en 42 graders fremløb betyder mere end de 26-27 grader. Har gså læst at man anbefaler maks 35 grader.

Jeg er uenig med min leverandør om der er leveret et anlæg der lever op til forventningerne. Hvad burde jeg med rette kunne forvente? Hvem kan man bruge som sagkyndig i en sådan situation?
 
allankj1
Med et lavenergihus bør du ikke have behov for så høj fremløbstemperatur. Men hvordan stırer du anlægget. Er det dine telestater i de enkelte rum der åbner og lukker for varmen?

Hvor stort er dit hus, hvilken energiklasse (lavenergiklasse 1 eller 2), hvor stor er din pumpe og hvilket mærke.

Jeg har et hus bygget efter Byggereglement 2006 på 167 m2. Vores fremløb er på 35-35,5 grader.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Nu kommer det an på hvem der har leveret hvad. Ham der har lavet selve gulvvarmen har et problem (er det den samme er det nemt, så er der kun en at skyde på). Populært sagt er dit varmebærersystem ikke egnet til VP drift, som du beskriver det.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Kunne det ikke tænkes at hans gulvarmesystem ikke er balanceret rigtigt og at hans varmebærepumpe står til for lav hastighed.

En korrekt indregulering og varmebærepumpen sat op til højeste hastighed kunne måske hjælpe.

10 graders udetemperatur og fremløb på 42 grader i et nyt lavenergihus det lyder meget forkert i mine ører.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jo, det lyder sansynligt. Derforuden kunne man have en mistanke om manglende eller dårlig indregulering. Vi har så også set masser af sand i selv spritnye gulvvarmesystemer, der et enkelt sted har medført flere gange adskillelse + en gang udskiftning af manifold, idet telestaterne hang. Dette på trods af man udtrykte at man skam havde skyllet osv. Luft i gulvvarmen kan også lave den slags bøvl. Såøhhhh min mistanke hedder varmebærerkredsen er syg....

42 grader, er det der kan opvarme mit tudegamle utætte hus ved minus 12.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,360,841 Unikke besøg
XHTML CSS