HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank - Er det noget for mig?
kharder
Hello,

Jeg har et hus fra 1972 på 138 m2 beboelse og 138 m2 opvarmet kælder. Beboelsen er isoleret med 75 mm i væggene. Loftet er isoleret med 100 mm der er godt trykket og vinduerne er alm. termoruder fra 1972. Hvor meget kælderen er isoleret med, er jeg ikke klar over, men der er noget. Grunden er ca. 760 m2 hvor slangerne ligger i to lag. Der er alm. radiatorer i hele huset med gamle Danfoss ventiler.

Da vi købte huset, var der installeret et jordvarmeanlæg Danfoss DHP-l8. Anlæget er uden buffertank.

Vi skal have isoleret loftet med ca. 200 - 300 mm mere, skiftet døre samt skiftet vinduerne til 3-lags lavenergiruder. Ekstra hulrumsisolering kan ikke betale sig.

Nu til mine spørgsmål.

Vi har opdaget at vores anlæg enten er underdimisioneret eller lige på grænsen. Derfor tænker jeg på om en buffertank vil kunne hjælpe os?

På nuværrende tidspunkt er det højeste fremløb, med alle ventiler helt åbne, 32 grader. Bliver der lukket for beboelsen, stiger fremløb til 56 grader. Kan det tyde på at ventilerne skal skiftes?

Mvh,
Kenneth
 
hamselv
Buffer hjælper ikke på underdimensionering, men er vældig godt til overdimensionering. Og efterisolerer og tætner du, lyder det klogt. En Danfoss 8 kW burde så vidt huskes have heddet en 7 kW. Så mit valg ville hedde en dygtig isolatør + eftermontering af en buffer, parallelkoblet. Bufferens størrelse vælger vi almindeligvis som 300 liter (fordi den koster stort set det samme som vores 100 liter). Brug en egnet buffer, hvor blanding og stråler ikke er så udpræget (faren ved genbrug af noget gammelt). Til varmebærerpumpe bruger vi gerne Vilo Pico. Så er VP kreds og radiatorkreds hydraulisk adskilte og du koder VP til pumpestop med kompressor.

Nu ved jeg så ikke lige om Danfoss'en kører fremløbsføler eller returføler. Men føleren placeres så enten i toppen eller bunden af tanken.
 
kharder
@hamselv
Vi har lige haft det årlige eftersyn, og her mener jeg, at han snakkede om at føleren sidder på returløb. Resten af dit svar forstod jeg ikke meget af. Jeg er med på, at du snakker om en buffer, men har du et eksempel som jeg kan læse lidt om? Jeg har forsøgt at søge på Vilo Pico, men finder ikke noget relevant.

Da vi mangler ordentlig ventilation i huset, så har vi tænkt på at få installeret noget mekanisk ventilation med varmegenvinding. En installatør har fortalt mig om muligheden for at koble varmefladen til jordvarmeanlægget. Vil det være en god løsning? Eller vil det overbelaste anlægget mere?
 
hamselv
En øgning af ventilationen øger dit behov for varme. Udfører du det med højeffektiv veksler (modstrømsveksler og helst af alu) er det så ikke så slemt. Men start med at få isoleres - eller lav det klogeligt samtidig. Få rørene helt ned på spærfoden sådan man ved efterisoleringen kan få rigeligt ovenpå kanalerne. Endelig ikke noget med at de skal op og hænge i spærhovedet. Det er nærmest umuligt at få dem isoleret top dollar så.

Wilo Pico er en ret god pumpe der efterfulgte Wilo Eco. Efter min mening er den bedre en Alpha II fra grundfoss.

Er det et GDS projekt, bør du søge sagkyndig bistand, ikke GDS, finde en der ved lidt om varmepumper (eller helst meget).
 
kharder
Er det korrekt forstået, at det er en pumpe som du henviser til? Kan den "bare" skiftes i pumpen?

Jeg er helt på bar bund her....
 
hamselv
NEJ.
Det er en ekstern varmebærerpumpe.

Er det Gør det selv, eller skal du have en fagmand på?
 
hamselv
Du kan blive vejledet til begge dele, det er ikke det, men forstår du ikke opbygningen af et varmepumpeanlæg er det noget sværere. Og derfor anbefalede jeg dig at bruge enten en rådgiver og/eller en installatør der ved noget om det. Gør man det rigtigt er det så simpelt så det er helt skrækkeligt.
 
hamselv
Men som med alt andet: Det er nemt når man kan!
 
no100
Hej Kenneth
Buffer tank kan bruges til at få færre starter hvis VP. er korrekt størrelse, man kan også flytte nogle kørsels timer hvis det skulde være et behov. Hvis VP. er for lille vil det forværre problemet.
Min buffer er på 1500L. det koster mig 1 % ekstra når det er ren VP. drift, men når solvarmen er aktiv som i går, sparre jeg 6 KWH.
Hvis din VP. er for lille er det en beder investering ned energifanger og i dit tilfælde hvor du har slange i to lag er det en rigtig god ide da den varme du ligger ned i dybden er mere stabil.

helsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
kharder
Det er korrekt antaget, at jeg ikke er helt på hjemmebane her. Så under alle omstændigheder, skal der en fagmand på.

Hvad kan en sådan løsning koste? Jeg har snakket med Danfoss som anbefalede en 10 - 12 kw pumpe i forhold til det nuværende isoleringsniveau. Så vi starter med at isolere loftet og se hvor langt vi kommer. En beregning har givet en besparelse på ca. 4000 kr. pr. år. Dvs. ca. 1900 kwh.

@no100
Vi har selv snakket om at få solfangere på taget. Vores hus ligger syd-sydvest, så det skulle næsten ikke kunne blive bedre. Laver dit anlæg kun varmtvand eller er det strøm?
 
pmp
Du skal få isoleret straks og få skiftet de vinduer.

Så vil du nok opdage, at din nuværende varmepumpe er stor nok, og så skal du ikke ændre noget på varmeanlægget.

PS hvis du betaler 4000 kr. for 1900 kwh, skal du kikke lidt på elpristavlen.dk
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
no100
Hej Kenneth
kun varmtvand

no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,336,598 Unikke besøg
XHTML CSS