HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
KWp vs KWh i nettoordningen
abp
Som jeg forstå det så kan man sætte et 8000 Kwp anlæg op med inverter der begrænser til at der maks kan sendes 6000 kWP til nettet og så stadig være i nettoordningen. Fidusen er at man på de ikke optimale dage får et højere output og dermed samlet set over året kan lave mere en 6000 KWH

Samlet set over året kan man defor måske lave 7000 KWH til nettet eller mere, hvilket er en god ide fordi jeg bruger ialt 11000 kwh.

HAr dog hørt at både DONG og Skat p.t. kører sager der vil begrænse således at man kun kan producere 6000 KWH i nettordningen. Modparterne i sagerne henholder sig til at der står det er den mest begrænsende enhed, dvs inverter begrænsningen på 6000 KWP der gælder.
 
lars-jacobsen
Det er korrekt der står kWp i ordningen og ikke kwh.
Derfor kan dit anlæg samlet set godt producere mere end 6.000kwh på et år. Tag f.eks. en 6kwp vindmølle. Den kan godt producerer 11.000kwh på et år.
Et 6kwp solcelleanlæg kan også godt producere meget mere end 6kwh hvis bare solen skinnende mere på det end den gennemsnitlig går her i DK.

Om DONG og Skat kører sager på det må vi jo afvente og se evt. udfald af. Indtil da forholder alle i brancen sig til teksten i bekendtgørelsen som understøtter ovennævnte udsagn. Der står jo ingen steder at du max. må producere 6.000kwh.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
byboeren
Det der menes med 6 kwh er det der kan leveres ind på nettet, altså 6000 watt i timen ved maks. solindstråling eller 6000 watt i timen ved maks. vindhastighed. Denne begrænsning er jo sat for ikke at overbelaste forsyningsnettet som slet ikke er dimensioneret til disse høje belastninger. Hvis Dong er en smule bekymret ved at der er nogle som sætter 7, 8, 9, eller 10kwh anlæg op og sætter en begrænsning i konverteren på 6 kwh, kan jeg faktisk godt forstå dem. Den eneste forhindring for at sende mere energi ud på nettet består af nogle få tryk på et betjeningspanel og må jo sige at intecimentet til at sende mere ud på nettet er jo i den grad til stede hos ejeren af solcelleanlægget ik !!
Skaden ved at sende mere strøm ud end tilladt behøver jo ikke at resultere i et nedbrud på elnettet (hvilket kunne være nemmere at spore årsagen til) men måske "bare" en ekstra belastning af kabler med voldsom reduktion af levetid til følge = umuligt at finde årsagen til en sådan slidtage. Lovgivningsmæssigt er der intet der forhindrer en i at levere mere end 6000kwt om året, som nævnt producerer en optimal placeret 6kwh vindmølle langt over 6000 kwt om året. Så det kan ikke være det de "kører sager på"
 
Chr
Der er regler for, hvilke invertere der må tilsluttes nettet i forbindelse med solceller. Hvis en inverter er så nem at "tune" (fjerne begrænsningen på) som her antydet, altså et par få klik, så er det godkendelsen, subsidiært reglerne, der er noget galt med.
Som kunde i DONG-butikken skal man kunne regne med at ens grej er OK, hvis det opfylder de krav om godkendelser der ligger ved installationen. Ellers hører alting jo op!
DONG må gå til den godkendende myndighed med sine bekymringer.

Desværre er der i solcelle-debatten en del roden rundt i begreberne kW og kWh, hvilket ikke fremmer forståelsen. kWh er et mål for energi, mens kW er et mål for effekt -defineret som energi pr tidsenhed.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
pmp
@byboeren
Du har misforstået det. De max 6 kw er ikke i en time - det er max effekt.
De 6 kw har ikke noget med slid på ledninger at gøre - det er et spørgsmål om afregningspris. Altså om man kan trække sin egen produktion gratis ud af ledningenettet igen, eller forsyningsselskabet skal have fortjeneste på det.

@chr
Du har helt ret - herinde er der mange der ikke kender forskel på kw og kwh. Men fint nok - det fortæller jo noget om forfatterens viden på området.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Ja der er en del misforståelse omkring begreberne effekt og energi Wink
Virker også mærkeligt hvis DONG og Skat skulle have interesse i at begrænse mængden af energi et anlæg samlet set kunne producere når nu man er enige om de max må aflevere 6kwp
http://energinet.dk/SiteCollectionDocuments/Danske%20dokumenter/El/Tolkning%20af%20begrænsende%20komponent%20og%20tilhørende%20krav.pdf
Et 6kwp anlæg kan teoretisk producere 52,56kwh på et år og man har jo også lavet aftaler om prisen på en evt. overskudsproduktion for de anlæg der producere mere end egetforbruget.
(Overskud = egenproduktion-egetforbrug). Og der er ingen steder nævnt noget som helst om begrænsninger på egetforbruget.

Jeg kan (måske) forstå Skat´s interesse i at man altid vil sætte "beskatningsværdien" af egenproduktion til 6kwh uanset hvad. Det gør det jo en hel del nemmere at administrere ordningen for dem. Surt for dem der bruger/producere mindre end 6kwh om året og dejligt for dem der bruger/producere mere.
Der er ingen der har sagt Skat er retfærdigt Pfft
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
byboeren
@pmp nej jeg har ikke mistået noget men måske udtryk mig uklart. Du har ret i at 6 kw er en maks. effekt men det er også hvad jeg skriver ik!! 6 kwh= 6000w i en time !!
Og jo de 6 kw har noget med belastning af elnettet/kabler at gøre. Jeg er udemærket klar over/ inde i reglerne på området også nettomålerordningen som du henviser til. Jeg er bare gået skridtet videre og forklarer hvorfor det lige er 6 kw (det er altså ikke et tal der bare er grebet ud af den blå luft)

@chr Det er fint du vil lære os om begreberne, og det er menneskeligt at taste forkert som du nok har gjort :-) og mener selvfølgeligt det omvendte af hvad du skriver.
Og for lige at barbere den ged så er følgende korrekt - det står ikke til diskusion.
Effektenhederne:
1 kW svarer til ca. 1,36 hk
1 hk svarer til ca. 0,736 kW
Energienheden:
1 kWh (kilowatt-time) er effekten 1 kW udført i 3600 sekunder (3,6 MJ)
Watt peak:
Dette er betegnelsen på den standardiserede måleenhed for den energimængde et solcellemodul/panel kan give ved en standardiseret lysbestråling med 1.000 watt ved en temperatur på 25º.
Jeg snakker ikke om at tune, nej jeg mener f.eks7000kwp anlæg med 2 stk 3,5 kw invertere programeret til en samlet 6 kw grænse, det setup har jeg set adskillige reklamer for. Og ja igen er jeg et skridt længere fremme for jeg anfægter netop at der er store problemer med reglerne, hvilket du iøvrigt vil få bekræftet overalt i branchen (EL BRANCHEN)
Det du nævner om dong butikken forstår jeg ikke lige den må du gerne uddybe :-)
Du nævner nogle regler for invertere, men udover alm. ce mærkning/godkendt materiel så er der mig bekendt ingen andre regler på dette område, eller er der ?
vh en der ved en hel del om el men ik ret meget om varmepumper
 
byboeren
Mht. debatten om skat og energiselskaberne (her repræsenteret ved Dong) så står det helt klart at Dong og deres konkurenter kan ikke fordrage nettomålerordningen og det er ihvert fald ikke et frø der er plantet i deres baghave. Jeg synes at begynde og fornemme det samme hos skat og jeg tror at solcellemarkedet er ved at drukne i sin egen succes, hvilket skyldes for gunstige tilskudsordninger. Man så akurat det samme i tyskland for år tilbage. Personligt synes jeg det er en skam og jeg mener at skred over stregen med afskrivningsmodellen. Havde man stoppet ved nettoordningen havde det stadigt været en ok ordning som kunne leve i mange år istedet for nu hvor den er alt for lukrativ og dermed også sin egen død nærtforstående. Fakta er ihvertfald at Dong og de andre energi-kumpaner tjener ikke mange kr på alle de anlæg der bliver sprøjtet om på husetagene iøjeblikket og måske er skat/staten ved at erkende det samme.
 
byboeren
Som yderlig forklaring på begrebet Kwp så er det sådan at solindstrålingen i dk ligger meget tæt på den standardiseret lysbestråling med 1.000 watt. DK gennemsnitlig solindstråling 1.047 kWt/m2. Derfor passer det nogenlunde med at et 6 kwp anlæg kan producere 6000kwh om året i DK, selvfølgelig også afhængigt af solcelle type og/eller kvalitet. I syd spanien er den jo meget højere og et 6kw anlæg dernede kan producere mange flere kwh om året. Jeg har hørt at tilbagebetallingstiden på solceller i spanien er omkring 2 år, så hvis der nogen herinde som har sommerhus på solkysten er det måske værd at overveje. Grin
 
lars-jacobsen

Citer

byboeren skrev:
Du nævner nogle regler for invertere, men udover alm. ce mærkning/godkendt materiel så er der mig bekendt ingen andre regler på dette område, eller er der ?


De SKAL stå på Energinets positiv liste før de kan blive godkendt tilslutning til det offentlige net:

http://energinet.dk/SiteCollectionDocuments/Danske%20dokumenter/El/Positivliste_over_godkendte_vekselrettere_for_brug_til_solcelleanlæg_i_Danmark.pdf

listen er senest opdateret d. 24.02.2012


Det kan godt være El/Energiselskaberne (og Skat) syntes det er "bøvlet" med den succes som solceller er ved at få. Men når nu man politisk har vedtaget at Danmarks skal være "grøn" og udfase fosil brændstof, er der for den enkelte forbruger ikke så meget at vælge imellem.
Er fuldstændig enig i at Nettoordningen som sådan er en OK model (istedet for vi alle skulle have en stak baterier stående). Solcelleanlæg anlæg blev bare lidt for gunstige da man tillod at anvende afskrivningsmodellerne. Det er mig bekendt det eneste man i sin privat husstand kan afskrive på, og der er da andre ting man så ligesågodt kunne få lov til at afskrive på.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
byboeren
Jeg kan se det er et stykke tid jeg har tjekket energinet.dk men der er også en pdf med titlen Tolkning af begrænsende komponent og tilhørende krav som omhandler emnet.
Jeg kan også læse mig til flg.
I Danmark skal anlæg overholde Teknisk foreskrift 3.2.1 hvori der er et krav om maksimalt 16 A pr. fase. Dette krav har de enkelte energiselskaber til dels kunne give dispensation for, men pr. 1 oktober 2011 har alle energiselskaber i det nye fællesregulativ besluttet at TF 3.2.1 følges
Så blev man også klogere idag skønt :-)
 
DBS
At begynde at "lege" med opsætningen af inverter, således at den levere mere end 6Kwp, vil nok være en meget dum ide, det svare til at "lege" med elmålerne Shock
Specielt hvis man har fjernaflæst måler, her under energimidt, kan man følge forbruget online for sin egen installation, time for time, så gæt hvad der sker, hvis måler visser mere end 6kwh, som leveret til nettet.

Et 6Kwp solcelle anlæg levere cirka 6000Kwh, hvor imod en 6Kwp vindmølle kan levere 11.000Kwh (selvfølgelig afhængig af placering, og lokale forhold)

At 6Kwp skulle valgt udfra belastning på elnettet, kan man svare ja og nej til, men at det skulle være udfra ejeres egen installation, er det ihvert tilfald ikke, alle stikledninger er 10mm2, hvilket har en overbelastnings beskyttelse på 50 som max, normalt sidder der en 35A DZ sikring i "gravstenen". Selvfølgelig kan der længere ude på nettet, komme til overbelastning, hvis mange har solceller, som levere tilbage til nettet, men det ville aldrig være brugers ansvar, og en sådan situation burde forsyningsselskabet kunne forudse, da solcelle instalationer er anmeldt, og de derfor ved hvor de hænger på nettet, og så er det bare en simpel beregning af deres kabler. Men det er nu nok, kun hos de forsyningsselskaber der har et meget dårligt net.

Mvh DBS
 
DBS
@byboeren

De 16 amp fase er sådan set ikke særlig intresant, så skal du ud at finde en inverter over 3kw, som er enkeltfaset.
Det er sjovt nok også derfor, at du ser anlæg over 3kwp enten med 2 inverter af 3kw (som så selvfølgelig instaleres på hver sin fase), eller en 3 faset inverter.
Endvidere vil det jo også stille større krav til tværsnit på kabel, hvilket igen, går ud over pengepungen.

Mvh DBS
 
pmp
@byboeren
Du har da ret i, at jeg ikke ved om du har misforstået det eller bare udtrykker dig forkert. Men begrænsningen er i effekt og effekt måles i kw.
Hvilken mængde energi denne max. effekt så kan blive til på en time er sagen uvedkommende - uanset om du har regnet det rigtigt ud.

Hvis du mener ledningsnettet ikke tåler mere en 6kw når der afregnes efter nettometoden, men mere hvis der afregnes på anden måde (og når du skal købe), ja så har energiselskabernes informationsfolk gjort et godt arbejde. Mere er der vist ikke at sige om det.
Jeg tror ikke vi kommer det nærmere, så jeg stopper her.

@Lars-Jacobsen
Afskrivningsmetoden gå ikke på noget privat, men bygger på at solcellerne er erhvervsmæssige. Derfor skal der også ske beskatning af den producerede energi.
Nettometoden er overfor forsyningsselskabet - ikke over for skat.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
byboeren
@DSB du har ret men læs venligs hvad jeg skriver. Jeg skriver jo netop at 1 faset invertere maks. må være på 16a ifølge TF.3.2.1 som jo netop indeholder bestemmelser for elproducerende anlæg med en mærkestrøm på 16 A pr. fase eller derunder, som nettilsluttes det kollektive elforsyningsnet i Danmark
LÆS: 16 A pr. fase eller derunder
Og nej min eller forsyningsvirksomhedernes bekymring ligger ikke for ejerns (af solcelleanlægget) installation men det fælles elnet. Når man dimensionere et off. kabel anlæg (f.eks i forbindelse med nyudstykning) operer man med noget man kalder samtidighedsfaktor. Som ordet antyder ligger man ikke så store kabler i jorden at samtlige kunder på fordelingsnettet kan køre med "fuld hane" på deres elforbrug samtidig. Det kan så være man skal til i fremtiden, for en samtidighedsfaktor bliver da fuldstændig smadret den sommerdag hvor halvdelen af villaerne på en blind stikvej levere 6 kw hver. Men man har ikke i det eksist. elnettet taget højde for et sådan belastnings mønster. That's the big problem !!
Nej selvfølgeligt skal man ikke lege med inverteren, det er en del af min pointe med hele mit indlæg, det og det faktum at der er store lovgivningsmæssige problemstillinger omkring solceller. Det er alt for let at snyde (undtagen i energimidt's område og nogle andre steder), men der er altså stadig rigtig mange steder med andre typer målere, hvor snyd er lige så nemt som at klø sig et vist sted, OG samtidig umuligt at afsløre OG har mere end "bare" økonomiske konsekvenser som ved alm. snyd med el-måler.
 
DBS
@byboeren

Du behøves ikke lære mig om dimensionering, eller samtidighedssfaktor Wink
Husk så også at et forsyningsselskab, med bare lidt sund fornuft, har lavet et kabelnet, der er bare en smule fremtidssikret, man skifter jo ikke alle kablerne på 60KV nettet og ud til brugerne, bare fordi der bliver bygget et nyt hus på vejen Wink

Du ved jo også godt, at det er ligemeget, om energien flyder den ene eller den anden vej Wink

Så nu alle dem med varmepumper, med en elpatron, de er jo så ligeså "farlige" som folk der installere solceller, og for ikke at tænke på, hvis lille mor står i køkkenet begynder at lave en 3 retters middage, mens manden sider i det elopvarmet udespa Grin

Selvfølgelig findes der forsynningsselskaber, som har et gammelt forsyningsnet, SEAS er det ikke dem der altid har problemmer ?

Og jeg er også sikker på, at vi er enige om, at den eneste begræsning på brugerensforbrug, er sikringen i gravsten, eller hos de forsyningsselskaber der har tarrifsikring, i denne.

Og der er igen, der forbyder dig at sætte en noget på der hjemme med et stort forbrug, eller for den sags skyld, nogle af dine naboer.

Så dit argument for at det er elnettet der er årsag til grænsen på 6Kwp, ja den køber jeg ikke helt.

Der imod synes jeg størrelsen passer meget godt, hvis folk skal holde bare en smule selektivitet i installationen. f. eks. i en installation, hvor traffisikringen er 25A.

Det ville jo også kun være folk med et forbrug, der svare til solcellernes effekt, der synes det kunne være indtresant, så elnette i et sådant område, burde jo passe. F. eks. et paracelhus område med elvarme Wink

Men der imod, forstår jeg godt forsynningsselskaberens modstand imod at skulle være akumulering for kunderne, og kun have den fasteafgift til holde driften oppe på nettet, inkl. forskellen mellem køb og salg på nordpoolFrown

Desuden synes, at dem der sælger anlæg med 2 enfaset inverter på 3kw, er dårligt "håndværk", det giver mere fornuft med 3 faset Wink

mvh DBS
 
byboeren
Hej Pmp hvis du vil svine mig til kan du så ikke sende mig en privat besked så kan vi da aftale at mødes over en kop et eller andet, det andet er simbelthen for lavt og du stoppede ALT for sent. Du skriver endvidere " Hvis du mener ledningsnettet ikke tåler mere en 6kw når der afregnes efter nettometoden, men mere hvis der afregnes på anden måde (og når du skal købe), ja så har energiselskabernes informationsfolk gjort et godt arbejde. Mere er der vist ikke at sige om det."
Så synes jeg da bare du skulle læse OG forstå hvad jeg skriver hvilket ovenstående kommetar fra dig tyder på du ikke har og gør det bare endnu mere ærgeligt for debatten. LÆS OG FORSTÅ kære pmp og lad os snakke ordenligt til hinanden.
Mvh
 
byboeren
Ok DSB det lyder også som om du ved hvad du snakker om. Jeg tror da også vi to er enige et langt stykke hen ad vejen, og jeg er især enig i din holding til str. mht. selektivitet også videre. Nej man dimensionere ALDRIG til kanten, som du er inde på og måske netop af samme grund er grænsen på 6kw (jeg må hellere skrive kw ellers giver det åbenbart ikke mening hvad jeg skriver:-) Jeg er da heller af den overbevisning at "dommedag er nær" for DK's elnet. Og alt mit skriveri (og ja jeg ved godt det er blevet til meget) var et forsøg på at forklare at moddellen med 8kwp solceller/6kw begrænsning i inverter i mine øjne er en smule for kreativt. Bevares det er lovligt men dem jeg snakker med indenfor branchen, giver mig en kraftig fornemmelse af at der også er tale om "et hul" i lovgivningen. Og nej det er ikke komm. folk jeg taler med. Hvis du prøver at flyve en tur op i helikopteren så ændrer billedet sig unægteligt ret så kraftigt når du går fra 100% central elproduktion til lige pludseligt at have adskillige MW decentral elproduktion iform af solcelle anlæg rundt omkring i det danske land. Og det er jo også det som i sidste ende kan komme til at "kvæle barnet"
 
Chr

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1813&pid=12101#post_12101]byboeren skrev:[/url]
@chr Det er fint du vil lære os om begreberne, og det er menneskeligt at taste forkert som du nok har gjort :-) og mener selvfølgeligt det omvendte af hvad du skriver.
Og for lige at barbere den ged så er følgende korrekt - det står ikke til diskusion.
Effektenhederne:
1 kW svarer til ca. 1,36 hk
1 hk svarer til ca. 0,736 kW

vh en der ved en hel del om el men ik ret meget om varmepumper


1) Læs en gang til, så vil du se at jeg fartisk har skrevet det rigtigt.
2) Jeg lærer ikke nogen noget om begreber, men gør opmærksom på, at der ofte rodes rundt i kWh og kW.
3) Hvad skal vi med hestekræfter i denne sammenhæng?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
byboeren
Hej Chr
Må jeg starte med at sige at det her om begreberne i denne tråd grænser til flueknepperi og for mig betyder det ikke det helt store for forståelsen (ihvert fald ikke hvad der er skrevet i denne tråd)
1) Jeg forstår udemærket det du skriver, det eneste jeg har af kommentarer er at det sidste i sætningen -defineret som energi pr tidsenhed ikke skal stå ved kw men ved kwh. (den bliver taget godt og grundigt i r.... den flue:-)
2) Du har ret men hvis en person (ikke dig) ikke forstår hvad der står før eller efter kw/kwh er det lidt lige meget om det står rigtigt.
3) ingenting underbygger bare at det er effekt vi snakker og så er det sakset ind fra noget andet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,812 Unikke besøg
XHTML CSS