HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Isolering af brineslanger/rør, hvor tæt ?
RSB
Hej

Jeg har fået installeret jordvarmeanlæg og er indtil videre godt tilfreds med resultatet.
Min bekymring går på brineslanger/ rør som jeg ikke synes installatøren har isoleret godt nok.
I mine øjne skal isoleringen være så tæt som muligt for at undgå varm luft kondenserer på slager/ rør ?

Hvad siger I, jeg for krakilsk ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
lajn
Nej det skal være iorden, jeg har haft fat i vvs firmaet som lavede mit anlæg for at hører om det kunne passe at der skulle dryppe vand fra brine rørene når brinen kom under - grader .
Og om de hade bruget det rigtige isolering til det, og det var 100% sikker sage han.
har lige haft service på mit anlæg af vølund, det første han sage da han så anlæget var at det var den forkerte slags isolering og så var alt røret ikke dækket. så nu skal vvs mande ud og lave det hele om igen Sad
vølund fighter 1245 6KW 300meter rør i ler 173m2 klasse 1 hus
fra 2011 Grin
 
hamselv
Den korrekte isolering hedder armaflex (eller kloner deraf). Der skal korrekt anvendes isolerede rørholdere, ikke bare rørholdere der klemmer isoleringen flad. Alle samlinger limes og sikres hvor nødvendigt med armaflextape, eller tape. Kunne jeg lægge billeder havde jeg gjort det.
Lige netop der har vi forskellen på dem der er vant til at arbejde med kolde medier og dem der ikker har.
 
RSB
Jeg ved ikke om det er Armaflex, men materialet ser rigtig nok ud.
Det er udførelsen som jeg synes ser tvivlsom ud, det ser meget sjusket ud og er aldeles ikke lufttæt.

Se billeder:

Rørene i baggrunden er ikke brinerør ! ;-)
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
RSB
Vi prøver lige igen med billederne...
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
RSB
Hvorfor vil billederne ikke på når man vedhæfter en fil ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
RSB
går det mon bedre med uploading af billeder i dag... !?

Vi prøver igen via picasa...

https://picasaweb.google.com/103134268798872643124/JordvarmeInstallation?authkey=Gv1sRgCLnBzIaqkcjhlAE
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
lars-jacobsen
Isoleringen på de billeder ligner noget der kunne komme fra hamselv´s rædselskabinet Sad

I modsætning til det fine billede han uploade i en anden tråd:

http://www.heatpump.dk/forum/attachments/ole_budde.jpg
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
RSB
Tak, er selv af samme opfattelse men ville lige tjekke om det er mig som bare er for perfektionistisk.

Samme installatør fik mig overbevist om at man ikke bruger snavsfilter på brinekredsen, selvom Nilan tydeligt har angivet et på deres installationsoversigt.

Hvad siger I til det ?

Nogen der har flere billeder af hvordan en installation bør se ud ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
Ingen snavsfilter?!?? Så må vi håbe han har været særdeles omhyggelig med at filtrere brine i forbindelse med skylning af anlægget. Ellers har du med nogen sikkerhed en kedelig overrisiko for haveri på brinepumpen.
 
RSB
Ja... Det kan være jeg snart skal til at stole mere på mig selv og min tekniske viden.
Jeg var hellere ikke tryg ved at udelade snavssamleren, men han lød så overbevisende.
Findes der nogle vejledninger/ specifikationer på isolering af de indendørs brinerør ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
Tror da næsten DS normen for teknisk isolering fortæller hvordan man kondensisolerer. Ellers er det jo børnelærdom i kølebranchen (og indenfor nogle smedefirmaer). Men fakta er du har med isvand at gøre. Og det kræver en ret grundig isolering. Ellers får du endog mange problemer med drypperi. Har man så også brugt f. eks messing skruefittings, risikerer man spængninger af omløbere.

Normalt kan man undlade filtret hvis brinen er spritbaseret OG man har været særdeles omhyggelig med skylning, filtrering og fyldning. Men uanset for længe man skyller, kommer der nu alligevel altid en lille bitte smule øv, der havner i sien. Så sien har et klart formål. Et sandkorn i en pumpe, og du risikerer den ikke vil starte.
 
RSB
Tak for svar...

Brinen er spritbasseret og sjovt nok nævne montøren da han var der sidst (fordi han ikke kunne finde ud af et udlufte systemet ordenligt), at der var lidt snavs i den væske han cirkulerede for at udlufte boringerne i samlebrønden.

Isoleringen skal vel også være tæt i samlebrønden ellers kondenserer luften også på dem ?

AARGGHH, hvor er det pisse irriterende, at næsten alle de håndværkere man får fat i ikke kan gøre tingene ordenligt... pisse amatører !
Som regel ender jeg med at lave det hele selv.
Så er arbejdet i hvert fald udført med en vis grundighed og standart.

Nå men heldigvis er regningen ikke betalt endnu, så vi må se hvor mange gange de skal komme før det bliver lavet ordenligt...
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
Njaaa brønden er ikke så vigtig (den virker jo også som collector). Men det er så bankende vigtigt at man har anvendt rigtig meget fedt, hvis man har anvendt metal. Messing sprænger simpelthen. Rarest er det hvis det er elektrosvejst plast. Så er det ret ufølsomt. Ejheller har vi set plassonsamlinger svigte.

Han modsiger jo sig selv, hvis han konstaterer snavs, og så ikke sætter snavssamler på. Det er da det dummeste jeg nogensinde har hørt. Men spørgsmålet er om skrå sonder er mere ligeglade end vandrette slanger.
 
RSB
Lige da anlægget blev startet op og skulle varme et kold hus op fra bunden, blev returløbet fra anlægget omkring -4,-5 gr.
Her kom der kraftig isdannelse i brønden omkring de uisolerede rør.

Ja han har modsagt sig selv mange gange den installatør...
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
Chr
Uanset, hvor grundig skyldningen er udført, så lyder det filter i mine øre som en rigtig god investering. En havareret brinepumpe er næppe gratis.

Hvad skulle grunden til at undlade filteret være? Det kan ikke koste mange basører.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
RSB
båtnakken mente ikke det var nødvendigt fordi at han skyllede boringerne rene...
Jeg havde allerede købt en snavssamler og lagt frem til ham.
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
At ligefrem undlade brinefiltret er en af de nye. Som oftest ser vi dem bare vendt forkert (uanet er der er en pil på), eller monteret på afgangen fra varmepumpen. Ingen af delene modtager vi forklaringer på, vi er der først når problemerne opstår. Jeg har indtil videre mit filter monteret, selvom jeg har kontrolleret det rent ved de sidste par gange. Men sien kommer måske ud på et tidspunkt. Når jeg er 200% sikker på anlægget er helt rent, og jeg har prøvet om jeg kan se en målbar forskel.

Vi har nyligt kigget til et glykolbaseret anlæg der tidligere har været væsentlig angrebet af galoperende svamp. Dette var fint rent. Men netop på sådan en ville jeg altid beholde filtret, for ikke at få snalder i veksleren, hvis uheldet var ude igen.

På varmesiden er det uanset hvad, et ubetinget krav at køre med snavssamler. Og allerhelst behandlet vand (på de nye højeffektive anlæg). Der er ikke meget plads i veksleren. Dette ved smedene også, men retter sig aldrig efter det.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,300,641 Unikke besøg
XHTML CSS